Ord som borde tas i bruk igen

• SamhĂ€lle
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare MCP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 318
  • Visningar Visningar 7 598

Bukefalos 30 Är!

Ja ett mycket vanligt skÄnskt ord för Àckligt osv. Mamma Àr frÄn Malmö hon ocksÄ och sÀger det ofta. Har aldrig hört nÄgon annan Àn skÄningar sÀga det och inte alls med nÄgon annan betydelse.
Samma hÀr. Har heller aldrig hört talas om att det skulle betyda nÄgot annat!

Jag gillar det ganska sĂ€llsynta ordet ”kanalje”, det har en skön klang pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men som beskrivning av en mĂ€nniska Ă€r det lite svĂ„rt att hitta rĂ€tt typ av person för att kunna anvĂ€nda det.

DÀrför hajade jag till rejÀlt nÀr jag hörde det faktiskt anvÀndas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio Är sedan. En av de misstÀnkta (med enorm svada) anvÀnde det för att beskriva en av de andra misstÀnkta. Jag Àr inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ÀndÄ ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt Àrende.

Jag gillar det ganska sĂ€llsynta ordet ”kanalje”, det har en skön klang pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men som beskrivning av en mĂ€nniska Ă€r det lite svĂ„rt att hitta rĂ€tt typ av person för att kunna anvĂ€nda det.

DÀrför hajade jag till rejÀlt nÀr jag hörde det faktiskt anvÀndas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio Är sedan. En av de misstÀnkta (med enorm svada) anvÀnde det för att beskriva en av de andra misstÀnkta. Jag Àr inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ÀndÄ ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt Àrende.
Kanalj sÀger vi ganska ofta, om sonen. I betydelsen pajas ungefÀr, inte riktigt men i den hÀraden.

Jag lÀrde mig rÀlig som dryg nÀr jag flyttade till norra VÀstmanland.

Lejonpart Àr ocksÄ ett bra ord!

Det hÀr med karaff och ocksÄ nÄgot mer exempel ur trÄden som jag lyckats glömma redan fÄr mig att fundera över om det Àr ordet eller företeelsen/grejen som kommit ur bruk, det Àr ju naturligt att anvÀndningen av ordet karaff minskar om anvÀndningen av karaffer minskar.

Sedan tÀnker jag ocksÄ pÄ natur-ord, artnamn av djur och vÀxter dÀr vi kollektivt har ett mindre ordförrÄd Àn förr pga urbanisering och antropocentricitet. Det finns en vÀldigt fin bok pÄ det temat, men avsikt att ge naturord tillbaka till vÄra barn som ett sÀtt att Äterbygga relation till den mer Àn mÀnskliga naturen; De förlorade orden.

Inte exakt som kanalje, men tvÄ roliga ord i samma hÀrad: knickedick och pallevante.

Jag tÀnker mer som "buse", det vill sÀga lite harmlöst odygdig. NÄgon som hittar pÄ hyss pÄ grÀnsen till för mycket. :)

Ja lite Emil i Lönneberga! Barn Àr nog generellt lÀttare att kunna beskriva som en kanalje, men knepigare med vuxna personer.

Jag saknar gamla hederliga svenska ord som gympadojor och munkjacka. Alla i min omgivning anvÀnder dem men vi verkar vara rÀtt ensamma om det.
Haha, men vad sÀger man istÀllet?! Alla (typ fem) mÀnniskor jag pratar svenska med anvÀnder de orden. De Àr ÀndÄ lite utspridda och i olika Äldrar tycker jag.

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstrĂ„d
  • Stora shoppingtrĂ„den IIII