Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förr köpte man ju husets vin pÄ karaffNÀe?
I min vÀrld Àr tillbringare en kanna med hÀllpip. En karaff Àr en flaska med en kork - företrÀdesvis av glas Àven den.
Tillbringaren har handtag. Karaffen har det inte.
Visa bifogad fil 189204
Ja ett mycket vanligt skÄnskt ord för Àckligt osv. Mamma Àr frÄn Malmö hon ocksÄ och sÀger det ofta. Har aldrig hört nÄgon annan Àn skÄningar sÀga det och inte alls med nÄgon annan betydelse.NÀpp. Det betyder absolut Àckligt hÀr. Pappa Àr frÄn Malmö.
https://www.synonymer.se/sv-syn/rÀlig
Samma hÀr. Har heller aldrig hört talas om att det skulle betyda nÄgot annat!Ja ett mycket vanligt skÄnskt ord för Àckligt osv. Mamma Àr frÄn Malmö hon ocksÄ och sÀger det ofta. Har aldrig hört nÄgon annan Àn skÄningar sÀga det och inte alls med nÄgon annan betydelse.
Kanalj sĂ€ger vi ganska ofta, om sonen. I betydelsen pajas ungefĂ€r, inte riktigt men i den hĂ€raden.Jag gillar det ganska sĂ€llsynta ordet âkanaljeâ, det har en skön klang pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men som beskrivning av en mĂ€nniska Ă€r det lite svĂ„rt att hitta rĂ€tt typ av person för att kunna anvĂ€nda det.
DÀrför hajade jag till rejÀlt nÀr jag hörde det faktiskt anvÀndas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio Är sedan. En av de misstÀnkta (med enorm svada) anvÀnde det för att beskriva en av de andra misstÀnkta. Jag Àr inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ÀndÄ ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt Àrende.
Jag tÀnker mer som "buse", det vill sÀga lite harmlöst odygdig. NÄgon som hittar pÄ hyss pÄ grÀnsen till för mycket.Kanalj sÀger vi ganska ofta, om sonen. I betydelsen pajas ungefÀr, inte riktigt men i den hÀraden.
Ja precis!Jag tÀnker mer som "buse", det vill sÀga lite harmlöst odygdig. NÄgon som hittar pÄ hyss pÄ grÀnsen till för mycket.![]()
Ja ordet kan tydligen förekomma pÄ rÀtt mÄnga platser i södra Sverige. VÀldigt gammalt ord dessutom. IntressantRÀlig Àr hallÀndska för mig. Men samma betydelse, Àcklig.
Inte exakt som kanalje, men tvĂ„ roliga ord i samma hĂ€rad: knickedick och pallevante.Jag gillar det ganska sĂ€llsynta ordet âkanaljeâ, det har en skön klang pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, men som beskrivning av en mĂ€nniska Ă€r det lite svĂ„rt att hitta rĂ€tt typ av person för att kunna anvĂ€nda det.
DÀrför hajade jag till rejÀlt nÀr jag hörde det faktiskt anvÀndas beskrivande i en podd om kidnappningen av "Uppsalastudenten" för kanske tio Är sedan. En av de misstÀnkta (med enorm svada) anvÀnde det för att beskriva en av de andra misstÀnkta. Jag Àr inte helt övertygad om att jag skulle beskriva den andre personen som just "en kanalje", men det var ÀndÄ ett festligt och ovanligt inslag i ett helt bisarrt och ganska ovanligt Àrende.
Jag tÀnker mer som "buse", det vill sÀga lite harmlöst odygdig. NÄgon som hittar pÄ hyss pÄ grÀnsen till för mycket.![]()
Inte exakt som kanalje, men tvÄ roliga ord i samma hÀrad: knickedick och pallevante.
Haha, men vad sÀger man istÀllet?! Alla (typ fem) mÀnniskor jag pratar svenska med anvÀnder de orden. De Àr ÀndÄ lite utspridda och i olika Äldrar tycker jag.Jag saknar gamla hederliga svenska ord som gympadojor och munkjacka. Alla i min omgivning anvÀnder dem men vi verkar vara rÀtt ensamma om det.
Hoodie och nÄgot pÄ s som jag bara kommer ihÄg nÀr jag ser det.Haha, men vad sÀger man istÀllet?! Alla (typ fem) mÀnniskor jag pratar svenska med anvÀnder de orden. De Àr ÀndÄ lite utspridda och i olika Äldrar tycker jag.
Jag anvÀnder karaff nÀr jag dekanterar ett gott vin, det blir godare Àn om man dricker direkt frÄn flaskan.Förr köpte man ju husets vin pÄ karaffDet Àr inte sÄ vanligt lÀngre.
Sneakers?Hoodie och nÄgot pÄ s som jag bara kommer ihÄg nÀr jag ser det.
Just det, tack!Sneakers?