Organdonation - hur känner du?

Jag har en bekant som fick nya njurar. Allt var bra till en början. Sen stöter kroppen bort dom och hon behöver nu nya för dom hon fick var tydligen inte bra, det var nått skit med dom så därför funkar dom inte heller. Hon har fått börja om hela processen igen.
Sånt händer, men det är inte så stor procent. Betydigt fler mår utmärkt efter att ha fått ny njure. Och man får inte "njurar" Man får en njure.

Avstötning händer ibland. Nästan alltid går det att fixa med medicinsk hjäp. Jag fick en avstötning medan jag låg på kirurgen. En vecka med dropp fixade det.
Avstötning innebär helt enkelt att kroppen reagerar på något främmande. En immunreaktion. Det är därför vi transplanterade äter en hel del mediciner för aatthålla immunförsvaret nere så kroppen inte börjar bekämpa det nya organet.

Att opereras en gång till händer vid många typer av operationer. T.ex. barn som föds med hjärtfel. Eller andra typer av operationer.

Folk krockar i trafiken. Jag kör bil ändå.
Jag ser inte det som något som helst argument mot transplantatiopn av organ.
 
Sånt händer, men det är inte så stor procent. Betydigt fler mår utmärkt efter att ha fått ny njure. Och man får inte "njurar" Man får en njure.

Avstötning händer ibland. Nästan alltid går det att fixa med medicinsk hjäp. Jag fick en avstötning medan jag låg på kirurgen. En vecka med dropp fixade det.
Avstötning innebär helt enkelt att kroppen reagerar på något främmande. En immunreaktion. Det är därför vi transplanterade äter en hel del mediciner för aatthålla immunförsvaret nere så kroppen inte börjar bekämpa det nya organet.

Att opereras en gång till händer vid många typer av operationer. T.ex. barn som föds med hjärtfel. Eller andra typer av operationer.

Folk krockar i trafiken. Jag kör bil ändå.
Jag ser inte det som något som helst argument mot transplantatiopn av organ.
Den här njuren var skit. Den var inte okej trots allt visade det sig. Så hon ska få en ny transplantation
 
Jag donerar gärna organ och vävnader, men är i alla fall i dagsläget skeptisk till livmodern för att placera befruktade ägg i. Kanske kan jag ändra mig där i framtiden när det diskuterats mer, det är ju ännu så nytt. För mig är det skillnad på att ge fortsatt liv åt någon som redan lever (självklart att jag vill bidra om jag kan) och att skapa nya liv (inte lika självklart). Jag är också lite tveksam i grunden till det här att skaffa biologiska barn ska ses som en rättighet, som det är okej att göra vad som helst för att få till.

Det här med att känna ångest för det som händer med ens kropp efter döden var en intressant diskussion. Det verkar ha väckt irriteration hos en del, men jag visste faktiskt inte att det är så vanligt att fobier innefattar även tiden efter döden. Fobier innehåller ju per definition en irrationalitet, men för mig så är det kopplat helt till mitt upplevande/medvetna jag, så jag hade inte tänkt på att det kan vara annorlunda för andras fobier.

Den enda gången jag var tveksam till donation, var under tiden jag pluggade och umgicks med läkarstudenter. Då kändes det faktiskt obekvämt om jag skulle ligga på obduktionsbordet, och det var mina vänners bekanta eller folk man festat med som skulle vara där (vänner som känner än antar jag att de har något system för att undvika). Även efter min död, känns den tanken alltför mycket över min integritet.
 
Den här njuren var skit. Den var inte okej trots allt visade det sig. Så hon ska få en ny transplantation
Sånt händer trots alla försiktighetsåtgärder och kontroller.

Jag reste till stora sjukhuset förgäves, hela tre gånger innan det blev av. Två gånger visade ytterligare tester att njuren inte passade (de kallar flera personer) Tredje njuren skulle passat utmärkt men när de tog ut den visade den sig inte alls vara bra. Inte transplantationsbar.
Fjärde gången fick jag en njure. En toppennjure :up:

Ytterst tacksam för den okända person som donerade.
I njurforum kallas de änglanjurar - de som kommer från avlidna donatorer.
 
Den enda gången jag var tveksam till donation, var under tiden jag pluggade och umgicks med läkarstudenter. Då kändes det faktiskt obekvämt om jag skulle ligga på obduktionsbordet, och det var mina vänners bekanta eller folk man festat med som skulle vara där (vänner som känner än antar jag att de har något system för att undvika). Även efter min död, känns den tanken alltför mycket över min integritet
Jag kände lite samma, men gällande min häst.
Hade inte donerar henne under tiden jag själv höll på med anatomi och dissektioner på SLU.
 
För mig är det självklart att donera, som sambo till svårt njursjuk ser man hur viktigt det är att det finns organ. Just nu klarar sambon sig med dialys men självklart önskar man att samtalet kommer snart. Hade jag matchat hade jag inte tvekat ge honom en av mina njurar.
 
För mig är det självklart att donera, som sambo till svårt njursjuk ser man hur viktigt det är att det finns organ. Just nu klarar sambon sig med dialys men självklart önskar man att samtalet kommer snart. Hade jag matchat hade jag inte tvekat ge honom en av mina njurar.
Jag tror definitivt sådana erfarenheter speglar ens åsikter i frågan. När dottern blev sjuk fick vi ta benmärgsprov för att det skulle kunna bli frågan om att behöva nya stamceller, om inte nu så om fem år-tio år om det var fel sjukdom hon hade. Nu matchade ingen av oss, och efter alla utredningar hon gjort har det tack och lov visat sig att hon har fel på andra celler än t-cellerna vilket gör att hon inte behöver byta stamcellerna, men det fanns och finns givetvis ingen tvekan på att jag inte skulle donera om jag kunde till något av mina barn, min man eller någon annan närstående om det skulle behövas. Vi tvekade inte alls att ta testerna för det när de frågade om vi ville göra det trots att hennes utredningar inte var helt klara då. Sonen som är väldigt påläst om det mesta tyckte han likaväl kunde donera till någon annan nu när de ändå tagit testet, men han är några år för ung än för att vara med i tobiasregistret så han får vänta helt enkelt.

Alltså. Det är ju självklart att det ska vara ett fritt val att donera organ. Men jag hade nog själv blivit ganska besviken om en närstående hade passat och inte velat donera om jag varit dödssjuk, det hade nog faktiskt varit en dealbreaker för den relationen. Men då handlar det ju om levande människor, diskussionen i tråden rör kanske mer döda människor?

Att användas som en kuvös hade jag dock inte varit intresserad av. Där går min gräns. Organ är fine om jag är död för att någon annan ska kunna leva. Jag hade inte heller tvekat att ta emot ett organ om jag var dödssjuk och behövde. Jag tycker om att leva och vill se mina barn växa upp och vad de tar för sig i livet. Jag har mycket att leva för helt enkelt så jag vill inte dö om jag kan få leva.
 
Jag kan bli lite less och provocerad av alla dessa nyheter som kommer upp med jämna mellanrum t. ex. "Anna har väntat på en njure i 4år".
De som väntar och längtar efter organ längtar och hoppas på att någon annan frisk person ska dö, indirekt då :grin: :crazy:...
Känner mig faktiskt tvungen att kommentera här. Precis som med allt annat finns det bättre och sämre formuleringar, en del formuleringar kan absolut slå fel. Men de allra, allra flesta som skriver texter som "Anna har väntat på en njure i 4 år" gör det för att upplysa om att det är organbrist och att de önskar att fler ska registrera sig som donatorer.

Det är väldigt få (vågar nästan påstå ingen) som går runt och hoppas på att någon annan ska dö. Alla som är i transplantationskön eller har någon anhörig som är det är mycket väl medvetna om att någon annans tradgedi kommer bli deras mirakel. Som sagt, man önskar inte att någon annan ska dö. Man vill heller inte att vården ska ge upp på livräddande insatser i förtid för att "skörda organ". Det man vill är att de som dör ska vara villiga att donera sina organ, så att andra kan få fortsätta leva när de själva inte kan det.
Det finns inga garantier i livet tyvärr. Går inte att tänka att en person skulle överleva en transplantation.
Vad jag vet är det de mest sjuka som hamnar högst upp på väntelistorna och ibland får de flera njurar då deras kroppar stöter bort dem. Det tycker jag isåfall är slöseri. De skulle kunnat rädda fler liv.

Är mycket kring organdonationer som bör hamna i rampljuset och ifrågasättas.
Fast i så fall kan vi ju sluta operera helt? Det finns ju ingen operation som 100% garanterar att personen överlever. Alla operationer har risker, speciellt om narkos är inblandad.

Ja, eftersom vi i sverige ska ge vård till den som mest behöver det först så blir det så att de allra sjukaste hamnar högst upp på väntelistan. Men, det är egentligen en sanning med modifikation. Varje dag plockas människor bort från transplantationslistan för att de har blivit för sjuka. Det är mycket strikt reglerat vem som får ta emot ett organ, åt båda hållen. Man får varken vara för frisk eller för sjuk.

Det är dessutom inte så att första tillgängliga organ går till personen högst upp på väntelistan. Även det är mycket strikt reglerat och i alla fall inom njurar så finns det något som heter plikt-njure. Det betyder att om en njure från en donator passar bättre till någon längre ner på listan eller någon i ett annat transplantationsområde så måste njuren gå till den personen. Detta eftersom en stor faktor i framgång vid organtransplantation är en så bra match som möjligt. Dessutom har man kunnat bevisa att ju bättre match, ju längre håller organet (= längre tid innan personen behöver en andra transplantation).

Angående avstötningar så råkade min mamma också ut för det. Så jag skulle tippa på att det är ganska vanligt. Men med det sagt så kan man i de flesta fallen stoppa avstötningen och rädda organet. Sedan finns det givetvis fall där det inte går, men innan man "ger upp" så har personen genomgått många behandlingsförsök för att rädda organet.

Varför skulle det vara slöseri att någon som fått ett organ som stötts bort, får ett nytt organ senare? Tycker du samma om någon annan operation misslyckas? Tex någon som opererats för ett hjärtfel, men där hjärtfelet inte är åtgärdat på efterkontrollen. Ska den personen inte få en ny operation för att försöka åtgärda felet igen, eftersom den operationstiden kunde gått till någon annan och räddat den personens liv istället?


Jag respekterar helt att en del inte vill donera sina organ efter sin död och jag kommer inte att tvinga någon. Det är helt upp till var och en. Men jag tycker att det är synd om andra går runt med missuppfattade meningar om hur folk som väntar på organ tänker eller att transplantationer inte borde genomföras för att det inte finns några garantier.
 
Det finns inga garantier i livet tyvärr. Går inte att tänka att en person skulle överleva en transplantation.
Vad jag vet är det de mest sjuka som hamnar högst upp på väntelistorna och ibland får de flera njurar då deras kroppar stöter bort dem. Det tycker jag isåfall är slöseri. De skulle kunnat rädda fler liv.
Organ hamnar hos dem som behöver dem bäst och som de passar bäst för - det är alltså en sammanvägning av behov och sannolikhet att transplantationen lyckas. Just för att maximera antalet liv man kan rädda/förbättra genom transplantation. Avstötningsreaktioner är mycket vanliga, oftast behöver man äta mediciner som sätter ner immunförsvaret av just den anledningen och väldigt ofta kan man också häva avstötningsreaktionen.

Vad menar du är alternativet till hur det fungerar idag? Att inte alls genomföra transplantationer? Det om något vore ett enormt slöseri, tycker jag!

Är mycket kring organdonationer som bör hamna i rampljuset och ifrågasättas.
Vad till exempel?
 
Det finns inga garantier i livet tyvärr. Går inte att tänka att en person skulle överleva en transplantation.
Vad jag vet är det de mest sjuka som hamnar högst upp på väntelistorna och ibland får de flera njurar då deras kroppar stöter bort dem. Det tycker jag isåfall är slöseri. De skulle kunnat rädda fler liv.

Är mycket kring organdonationer som bör hamna i rampljuset och ifrågasättas.
Att en människa får flera njurar behöver inte vara för att kroppen stöter bort dem. Vissa sjukdomar, både hos njursjuka och leversjukdom kan komma tillbaka i transplantatet.

Vad är det du tycker behöver hamna rampljuset och ifrågasättas annars?
 
Att en människa får flera njurar behöver inte vara för att kroppen stöter bort dem. Vissa sjukdomar, både hos njursjuka och leversjukdom kan komma tillbaka i transplantatet.

Vad är det du tycker behöver hamna rampljuset och ifrågasättas annars?
När saker går fel, t. ex det jag nämnde som hände en kompis syster där de bad om medgivande för att ta organ men det visade sig senare att de redan tagit organen innan de frågat.
För att jag ska vilja donera vill jag också veta hur det går till. I vilka situationer, vad gör de med kroppen etc.
Hur ofta lyckas operationerna? Osv
Man hör inte heller i media om baksidorna med detta.
 
Organ hamnar hos dem som behöver dem bäst och som de passar bäst för - det är alltså en sammanvägning av behov och sannolikhet att transplantationen lyckas. Just för att maximera antalet liv man kan rädda/förbättra genom transplantation. Avstötningsreaktioner är mycket vanliga, oftast behöver man äta mediciner som sätter ner immunförsvaret av just den anledningen och väldigt ofta kan man också häva avstötningsreaktionen.

Vad menar du är alternativet till hur det fungerar idag? Att inte alls genomföra transplantationer? Det om något vore ett enormt slöseri, tycker jag!


Vad till exempel?
Jag är inte emot transplantationer, men problematiserar. Tycker man behöver göra det i ett sådant här känsligt ämne. Jag hör mest i denna tråd hur bra allt är och hur de självklart donerar sina organ även som levande till anhöriga. Tycker detta sätter press på anhöriga att donera organ fast de kanske inte vill. Blir provocerad och tycker att de negativa sidorna bör tas fram och ifrågasättas. Sedan är jag less på många ska pressa andra att sätta upp sig på donatorlistor fast de kanske inte vill. Inte ok!
 
Jag är inte emot transplantationer, men problematiserar. Tycker man behöver göra det i ett sådant här känsligt ämne. Jag hör mest i denna tråd hur bra allt är och hur de självklart donerar sina organ även som levande till anhöriga. Tycker detta sätter press på anhöriga att donera organ fast de kanske inte vill. Blir provocerad och tycker att de negativa sidorna bör tas fram och ifrågasättas. Sedan är jag less på många ska pressa andra att sätta upp sig på donatorlistor fast de kanske inte vill. Inte ok!

Som jag läst diskussionen handlar den nästan uteslutande om att donera vid sin egen död.

Jag sätter gärna press på alla att tänka igenom frågan, lära sig mer i ämnet och sedan registrera sina önskemål i donationsregistret på
https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/donationsregistret/


Jag tycker att det är något ALLA och ENVAR borde bidra med som medborgare, det är ett underbetyg att inte kunna prestera det, att registrera sitt ställningstagande. Det är inte OK att vägra.
 
När saker går fel, t. ex det jag nämnde som hände en kompis syster där de bad om medgivande för att ta organ men det visade sig senare att de redan tagit organen innan de frågat.
För att jag ska vilja donera vill jag också veta hur det går till. I vilka situationer, vad gör de med kroppen etc.
Hur ofta lyckas operationerna? Osv
Man hör inte heller i media om baksidorna med detta.

Det finns inga baksidor med att det finns organ att tillgå från frivilliga donatorer som avlidit som ett alternativ vid medicinsk behandling. I vissa fall dessutom enda alternativet för den sjuke.
 
När saker går fel, t. ex det jag nämnde som hände en kompis syster där de bad om medgivande för att ta organ men det visade sig senare att de redan tagit organen innan de frågat.
För att jag ska vilja donera vill jag också veta hur det går till. I vilka situationer, vad gör de med kroppen etc.
Hur ofta lyckas operationerna? Osv
Man hör inte heller i media om baksidorna med detta.
Dessutom tog de hennes hjärta och transplanterade i någon annan. Trots att hon dött pga hjärtproblem...
 
Dessutom tog de hennes hjärta och transplanterade i någon annan. Trots att hon dött pga hjärtproblem...
Därför att läkarna gjort bedömningen att det är gynnsamt för patienten som tog emot hjärtat. Hade det funnits ett hjärta från en annan donator, om befolkningen hade skärpt till sig och registrerat sig i högre grad, så kanske de hade valt det istället.
 
Som jag läst diskussionen handlar den nästan uteslutande om att donera vid sin egen död.

Jag sätter gärna press på alla att tänka igenom frågan, lära sig mer i ämnet och sedan registrera sina önskemål i donationsregistret på
https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/anmal/donationsregistret/


Jag tycker att det är något ALLA och ENVAR borde bidra med som medborgare, det är ett underbetyg att inte kunna prestera det, att registrera sitt ställningstagande. Det är inte OK att vägra.
Att tvinga folk att donera organ när det dör låter vidrigt. Så du skiter i folk som t. Ex inte vill pga deras tro?
Tycker du också alla ska tvingas donera blod, benmärg, en njure osv som levande?
 
Jag är inte emot transplantationer, men problematiserar. Tycker man behöver göra det i ett sådant här känsligt ämne. Jag hör mest i denna tråd hur bra allt är och hur de självklart donerar sina organ även som levande till anhöriga. Tycker detta sätter press på anhöriga att donera organ fast de kanske inte vill. Blir provocerad och tycker att de negativa sidorna bör tas fram och ifrågasättas. Sedan är jag less på många ska pressa andra att sätta upp sig på donatorlistor fast de kanske inte vill. Inte ok!
Jag skulle ju tvärtom vilja normalisera organdonation, så att det blir något som "alla" eller "de flesta" kan tänka sig att göra (tänker på donation efter döden då). Jag hade mycket väl kunnat tänka mig en "omvänd" lagstiftning så att man förväntas ställa sig positiv till organdonation om man inte aktivt sagt något annat. Det är brist på organ och rent krasst har man ingen nytta av dem när man är död.

Vad gäller donation med levande donator finns det väl anledning att vara lite försiktigare tycker jag. Det medför ändå både obehag och risk för en levande person, och den personen måste till 100% ha gett sitt medgivande innan det kan komma på fråga. Själv hade jag absolut utan betänketid donerat t.ex. en njure eller en del av min lever till min dotter om hon behövde. Resten av mänskligheten känns mer tveksamt, men sannolikt skulle jag gjort samma för bror och brorsbarn.
 
Att tvinga folk att donera organ när det dör låter vidrigt. Så du skiter i folk som t. Ex inte vill pga deras tro?
Tycker du också alla ska tvingas donera blod, benmärg, en njure osv som levande?
Du verkar överhuvudtaget inte ha läst vad jag skrev. Läs gärna igen.

tips inför läsning: Att registrera sitt ställningstagande innebär inte att man tvingas säga ja till donation.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp