Organdonation - hur känner du?

Därför att läkarna gjort bedömningen att det är gynnsamt för patienten som tog emot hjärtat. Hade det funnits ett hjärta från en annan donator, om befolkningen hade skärpt till sig och registrerat sig i högre grad, så kanske de hade valt det istället.
Så någon stackare ska få ett defekt hjärta inopererat. Det är ingen liten operation och de riskerar livet även där.
 
Så någon stackare ska få ett defekt hjärta inopererat. Det är ingen liten operation och de riskerar livet även där.
Det är som sagt brist på organ och kanske är ett hjärta med en mindre defekt bättre än alternativet? Kanske har det också betydelse vilken defekt det är och vilken person hjärtat sitter i. Det görs ju en sammanvägd bedömning av både donator och mottagare innan man beslutar om transplantation, och det är utan tvekan kompetent folk som både gör bedömningen och utför operationen.

Jag vet inte vart du vill komma? Återigen så låter det verkligen som om du är negativt inställd till organdonationer och transplantationer.
 
Därför att läkarna gjort bedömningen att det är gynnsamt för patienten som tog emot hjärtat. Hade det funnits ett hjärta från en annan donator, om befolkningen hade skärpt till sig och registrerat sig i högre grad, så kanske de hade valt det istället.
Jag kan gå så långt att påstå att jag tycker det är respektlöst att inte rega sin vilja oavsett om viljan är ja eller nej. Ja jag tycker det är respektlöst att låta anhöriga försöka komma på/ lista ut vad vilja är.

Även om jag inte vill donera organ så skulle jag ändå sätta mig in i och ge det svaret som jag tror min anhöriga hade viljat.
 
Att tvinga folk att donera organ när det dör låter vidrigt. Så du skiter i folk som t. Ex inte vill pga deras tro?
Tycker du också alla ska tvingas donera blod, benmärg, en njure osv som levande?
För att förtydliga, i donationsregistret registrerar du alltså ett ja eller nej, du tar ställning. Du kan också specificera mer exakt om du exempelvis bara vill donera vissa delar.
Det är det vi menar med att alla borde registrera sig, för att göra det enklare för anhöriga om det skulle hända något.

Det finns inte så mycket att problematisera kring när det gäller organdonationer från människor som anmält sig frivilliga efter sin död.
 
Jag kan gå så långt att påstå att jag tycker det är respektlöst att inte rega sin vilja oavsett om viljan är ja eller nej. Ja jag tycker det är respektlöst att låta anhöriga försöka komma på/ lista ut vad vilja är.

Även om jag inte vill donera organ så skulle jag ändå sätta mig in i och ge det svaret som jag tror min anhöriga hade viljat.

Yes! Och det här är här jag menar att lösningen är den i "big numbers" istället för att "tvinga" någon som verkligen kommit fram till att de inte vill donera att göra det.

Idag är 17% anmälda i registret och 80% av dem är positiva till donation. Det ger oss ungefär 1,44 miljoner möjliga donatorer vid deras dödsfall. Med det har vi en stor organbrist idag. Om man tänker sig att vi får nästan alla att registrera sig (vi säger 90%) och så antar vi lite pessimistiskt att de som nu är utanför är betydligt mer njuggt inställda till donation, vi halverar det från 80% till 40%. Då har vi plötsligt ökat antal möjliga donatorer med 170% utan att tvinga eller påverka en enda medborgare som känner att de inte vill donera att säga ja.

Jag skulle säga att då skulle vi nog inte ha organbrist i medel (det finns alltid svåra fall kvar). Alltså helt utan att en enda medborgare behövt påverkas i sin inställning till donation.

(Sen innebär inte en icke-registrering att donation är helt omöjlig, men den blir ofta mycket svårare eftersom det tar tid att få beslut och för vissa organ gör det all skillnad i världen och det kan bli svårt för anhöriga om de inte alls vet.)
 
En annan lösning är att införa ett defaultval som positiv som man har i många länder.

Jag tycker att den är etiskt tveksam och skulle önska att det går att få upp den frivilliga registreringen radikalt istället. Men om inte det går så är det ändå en bättre lösning än att fortsätta ha stor organbrist.
 
När saker går fel, t. ex det jag nämnde som hände en kompis syster där de bad om medgivande för att ta organ men det visade sig senare att de redan tagit organen innan de frågat.
För att jag ska vilja donera vill jag också veta hur det går till. I vilka situationer, vad gör de med kroppen etc.
Hur ofta lyckas operationerna? Osv
Man hör inte heller i media om baksidorna med detta.

Det finns alldeles utmärkt info att få om det mesta du räknar upp här. Har du ens försökt få reda på det själv?

Dessutom tog de hennes hjärta och transplanterade i någon annan. Trots att hon dött pga hjärtproblem...

1: det är läkarna som har kompetens att bedöma om ett organ är användbart eller inte, vi som inte jobbar med det vet ärligt talat knappt något om vad som prioriteras.

2: det är långtifrån alla hjärtproblem som sitter rent fysiskt i hjärtmuskeln, så ett hjärta från någon med hjärtproblem kan fungera utmärkt hos någon annan.
 
Att tvinga folk att donera organ när det dör låter vidrigt. Så du skiter i folk som t. Ex inte vill pga deras tro?
Tycker du också alla ska tvingas donera blod, benmärg, en njure osv som levande?
Inget har skrivit något om att tvinga folk att donera organ. Det viktiga är att registrera sin vilja, huruvida man vill donera sina organ eller ej. Inte minst med tanke på anhöriga som slipper fatta beslutet åt en i ett skede då de sannolikt har stor sorg och förtvivlan.
 
Känner mig faktiskt tvungen att kommentera här. Precis som med allt annat finns det bättre och sämre formuleringar, en del formuleringar kan absolut slå fel. Men de allra, allra flesta som skriver texter som "Anna har väntat på en njure i 4 år" gör det för att upplysa om att det är organbrist och att de önskar att fler ska registrera sig som donatorer.

Det är väldigt få (vågar nästan påstå ingen) som går runt och hoppas på att någon annan ska dö. Alla som är i transplantationskön eller har någon anhörig som är det är mycket väl medvetna om att någon annans tradgedi kommer bli deras mirakel. Som sagt, man önskar inte att någon annan ska dö. Man vill heller inte att vården ska ge upp på livräddande insatser i förtid för att "skörda organ". Det man vill är att de som dör ska vara villiga att donera sina organ, så att andra kan få fortsätta leva när de själva inte kan det.

Fast i så fall kan vi ju sluta operera helt? Det finns ju ingen operation som 100% garanterar att personen överlever. Alla operationer har risker, speciellt om narkos är inblandad.

Ja, eftersom vi i sverige ska ge vård till den som mest behöver det först så blir det så att de allra sjukaste hamnar högst upp på väntelistan. Men, det är egentligen en sanning med modifikation. Varje dag plockas människor bort från transplantationslistan för att de har blivit för sjuka. Det är mycket strikt reglerat vem som får ta emot ett organ, åt båda hållen. Man får varken vara för frisk eller för sjuk.

Det är dessutom inte så att första tillgängliga organ går till personen högst upp på väntelistan. Även det är mycket strikt reglerat och i alla fall inom njurar så finns det något som heter plikt-njure. Det betyder att om en njure från en donator passar bättre till någon längre ner på listan eller någon i ett annat transplantationsområde så måste njuren gå till den personen. Detta eftersom en stor faktor i framgång vid organtransplantation är en så bra match som möjligt. Dessutom har man kunnat bevisa att ju bättre match, ju längre håller organet (= längre tid innan personen behöver en andra transplantation).

Angående avstötningar så råkade min mamma också ut för det. Så jag skulle tippa på att det är ganska vanligt. Men med det sagt så kan man i de flesta fallen stoppa avstötningen och rädda organet. Sedan finns det givetvis fall där det inte går, men innan man "ger upp" så har personen genomgått många behandlingsförsök för att rädda organet.

Varför skulle det vara slöseri att någon som fått ett organ som stötts bort, får ett nytt organ senare? Tycker du samma om någon annan operation misslyckas? Tex någon som opererats för ett hjärtfel, men där hjärtfelet inte är åtgärdat på efterkontrollen. Ska den personen inte få en ny operation för att försöka åtgärda felet igen, eftersom den operationstiden kunde gått till någon annan och räddat den personens liv istället?


Jag respekterar helt att en del inte vill donera sina organ efter sin död och jag kommer inte att tvinga någon. Det är helt upp till var och en. Men jag tycker att det är synd om andra går runt med missuppfattade meningar om hur folk som väntar på organ tänker eller att transplantationer inte borde genomföras för att det inte finns några garantier.
Väl skrivet.
Till mig sa de ang. "kö" att alla står jämsides, först i kön. Den som njuren passar bäst till och anses mest lämplig får den.

Enligt sjukhusets broschyr så råkar ungefär en fjärdedel av alla transplanterade ut för en avstötning, nån gång. Och ja, det brukar fixas med behandling.

Jag har precis varit in på samtal om utredning, för att få insulinproducerande öar. Det räknas också sm en transplantation trots att det sker genom dropp. Om et visar sig genomförbart och det finns donatorer så kan jag minska mina insulinmängder dramatiskt. Det gör också att min nya njure får ett lättare liv.
 
Jag skulle ta emot vid behov, så att säga nej till att donera skulle kännas som hyckleri. Jag vill kremeras senare, så vad som är kvar och inte, kvittar väl. De får nog ta hela kroppen med, men samtidigt känns det lite som att inte ha en kropp att begrava? Hmm...

Jag har precis fått veta att jag även kan lämna blod, tidigare har man alltid sagt nej pga mina mediciner. Men nu går det tydligen bra. Ska försöka komma iväg på min semester för första gången.
 
Ni som vill donera organ men inte kan pga sjukdom och/ eller medicin.
Om ni vill donera så registrera ja då det är det som rekommenderas, när/ om det är dags så är det mycket möjligt att det ser annorlunda ut än vad det gör idag.

Så är det! Jag äter Lyrica och Voxra för depression och ångest och fått höra att de gör att man inte kan lämna blod. Pratade med en anställd på blodbussen för någon månad sen och de finns inte med i nån lista över förbjudna mediciner.
 
Jag har precis varit in på samtal om utredning, för att få insulinproducerande öar. Det räknas också sm en transplantation trots att det sker genom dropp. Om et visar sig genomförbart och det finns donatorer så kan jag minska mina insulinmängder dramatiskt. Det gör också att min nya njure får ett lättare liv.
Nu blir jag nyfiken här :) Tas det ifrån levande donatorer eller hur funkar det?
 
När saker går fel, t. ex det jag nämnde som hände en kompis syster där de bad om medgivande för att ta organ men det visade sig senare att de redan tagit organen innan de frågat.
För att jag ska vilja donera vill jag också veta hur det går till. I vilka situationer, vad gör de med kroppen etc.
Hur ofta lyckas operationerna? Osv
Man hör inte heller i media om baksidorna med detta.
Det är väl ändå helt rimliga funderingar?
det finns ju de som kan berätta mer om du vill veta. Det finns kunskap här, det finns transplantationscentra som gärna svarar.

Ursäkta nyfikenheten men hur tänker du med baksidorna?
Det är väl reglerat i lag HUR en donationsfråga, i Sverige, ska gå till.
Sedan finns det baksidor med organdonation om man tänker internationellt med att sälja organ, mm.
 
Jag är inte emot transplantationer, men problematiserar. Tycker man behöver göra det i ett sådant här känsligt ämne. Jag hör mest i denna tråd hur bra allt är och hur de självklart donerar sina organ även som levande till anhöriga. Tycker detta sätter press på anhöriga att donera organ fast de kanske inte vill. Blir provocerad och tycker att de negativa sidorna bör tas fram och ifrågasättas. Sedan är jag less på många ska pressa andra att sätta upp sig på donatorlistor fast de kanske inte vill. Inte ok!
Det finns problem kring donation och anhöriga. Men det är därför anhörig när som helst kan säga stopp, jag vill inte! Utan att orsaken når fram till den som ska ha organet, njure oftast.

Det är även en lämplighetsbedömning som ingår som organdonator. Alla ska inte ge organ, av olika anledningar
 
I sammanhanget är det ändå viktigt att påpeka att även om 17% noterat sin vilja och 80% är positiva, krävs ändå, i dagens läge, att du vårdas på IVA för att ens bli aktuell som organdonator. Senaste siffran på donationsutbildningen jag gick gör att det av alla människor som avlider i Sverige / år är knappt 200 som är aktuella för donation
 
Nu blir jag nyfiken här :) Tas det ifrån levande donatorer eller hur funkar det?
Nej.
Man tar en bukspottskörtel från avliden donator. Behandlar den kemiskt (oklart riktigt hur) så det går att filtrra ut öarna. Det är små rackare, som sandkorn. Varje donation är sisådär 300.000 öar. Sen hoppas man på det bästa, att tillräckligt många öar fastnar i levern och tillräckligt många överlever.

En betydligt mer omständlig process än jag inbillat mig. En vecka på sjukhus och kontroll varje vecka i många veckor.
 
Jag är inte emot transplantationer, men problematiserar. Tycker man behöver göra det i ett sådant här känsligt ämne. Jag hör mest i denna tråd hur bra allt är och hur de självklart donerar sina organ även som levande till anhöriga. Tycker detta sätter press på anhöriga att donera organ fast de kanske inte vill. Blir provocerad och tycker att de negativa sidorna bör tas fram och ifrågasättas. Sedan är jag less på många ska pressa andra att sätta upp sig på donatorlistor fast de kanske inte vill. Inte ok!
Nu har du inte svarat sedan du skrev dessa inlägg men jag hoppas du förstår att du missförstått? Vill du inte donera så är det såklart det du fyller i, då vet både anhöriga och läkare att du inte vill donera så behöver de inte ta ett beslut baserat på vad de tror att din ställning var just när du dog.

Sedan är det faktiskt så här, att verkligheten är inte greys anatomy, cityakuten eller någon annan amerikansk serie. Det är i verkligheten väldigt svårt att hitta organ. De behöver tas ut exakt i rätt ögonblick, alla kan inte heller donera och alla kan inte heller donera efter sin död. De allra flesta dör en död där det är helt omöjligt att donera, det är en oerhört liten del av alla dödsfall där ens möjligheten finns. För de flesta av oss kommer det inte vara möjligt att donera organ när vi dör oavsett om vi har registrerat ja eller nej registret.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp