Orolig. Dräktig ungtik?

Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Vi håller alla tummar (och kattens 4 tassar) för att hon bara är skendräktig.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nu är jag tillbaka efter undersökningen och har lugnat ner mig såpass att jag klarar av att skriva lite här.

Min tik är/var dräktig. Vet gjorde en synnerligen noggrann ultraljudsundersökning och hittade fosterblåsor. Men de var väldigt små för tiden. Troligtvis har dräktigheten avbrutits spontant och är på väg att resorberas, därav flytningen i söndags (har sett fler fläckar på fällen efter det). Hon hade även vätska i livmodern. För säkerhets skull sprutades hon med Alizine, ska få en spruta till imorgon + om åtta dagar + ett ytterligare ultraljud veckan därpå, för att se så att allt ser bra ut. Hon ska även få penicillin i 10 dagar för att motverka ev livmodersinflammation.

Säljaren har alltså
* importerat flera hundar med hjälp av bulvan
* sålt en hund denne inte ens stod som ägare till
* skrivit under köpeavtalet och ägarbytet med annans personnr och underskrift (motsatt kön dessutom, inte för att det spelar roll iofs)
* sålt parad och dräktig unghund på 9½ månad utan att berätta
* jag uppgav att mitt syfte var framtida avel och fick även tips om hanhund (dels tänkte säljaren importera hanhund som denne gärna ville att jag skulle använda, dels hade säljaren en hanhund i bekantskapskretsen som säljaren pushade väldigt mycket för), så säljaren kände till mina framtida planer

Säljaren tog dessutom självmant upp (vilket förbryllade mig då, för det verkade ologiskt att ens diskutera det) att denne inte tyckte man skulle ge abortsprutor, jag har fått lägga ut en smärre förmögenhet på ultraljud, antidräktighetsmedicinering och annan medicinering + bilkörning till vet. Hitintills har jag lagt ut drygt 3000 kr enbart på veterinär och behandling/medicin. Jag betalade 18 000 kr för tiken. Plus bilresa ca 120 mil sammanlagt + hotellnatt.

Det ska bli intressant att höra vad SKK's jurister har att säga på måndag.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

:crazy:

Jag blir stum :eek: :eek:

Det kan jag ju säga att Anne utan tvekan kommer att vilja att du skickar in en anmälan..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Och jag är så förbannad att jag mår illa. :mad:

Jag kan ju lägga till på listan att
* jag fick mer eller mindre tjata mig till ett kvitto
* köpeavtalet kom till stånd, efter en vecka, på mitt initiativ, motvilligt från säljarens sida
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

jösses :eek:
Vet inte riktigt vad man ska säga :crazy:


Du får uppdatera oss om vad dom sa på SKK.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

:eek::eek::eek:

Men FYFAN säger jag bara!

Stackars dig, vilken soppa!

Hoppas att säljaren åker dit så det smäller om det!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Sanslöst är bara förnamnet.

Jag märkte ju att hon inte var som hon skulle, smågrejor egentligen, men flytningen (som var rena rama turen att jag såg) + små förändringar i sättet, illamående, nattoron mm gjorde mig än mer misstänksam. Jag är inte gjord sån att jag kan nöja mig med att vänta och se, jag vill veta.

Undrar vad SKK kan göra egentligen, förutom ge råd och ev slänga ut säljaren från SKK och förbjuda uppfödning. Det kanske krävs en riktig polisanmälan för att få skadestånd och mina kostnader betalda av säljaren? Vad jag vet är väl urkundsförfalskning straffbart?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nä vad säger man? Ska bli spännande att höra hur säljaren ställer sig till allt sammans. Men jag antar att det är bäst att vänta och kontakta SKK först och säljaren först efter det?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

En bra början är ju att fakturera henne för alla dina extrakostnader och får du inga pengar så skicka till kfm.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Fy vilken osannorlik soppa du hamnat i :eek:! Stackars dig och din lilla hund....

Och visst det är lätt att vara efterklok med att man skulle gjort si eller så, men jag tycker att du verkligen har ställt upp för din tik, och det är huvudsaken :bow:!

Nu håller jag tummarna på att det ska finnas något sätt att stoppa dessa oseriösa människor! De har ingenting i SKK eller med hundar öht att göra :mad:!

Hoppas att allt går bra med tiken och att det inte blir några men!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Säljaren föder själv upp frallor, har tagit några kullar på olika tikar, och innehar kennelnamn. :crazy:

Jag vet inte vad jag kunde ha gjort annorlunda, att jag fick ett köpekontrakt till sist berodde nog mest på att jag skickat efter ett själv och säljaren dök upp här hemma utan förvarning ca en vecka efter köpet. Då fick denne passa på att fylla i SKKs köpeavtal och jag fick då veta att h*n inte ägde hunden, utan att det gjorde bulvanen, men att det var ok att skriva under med bulvanens namn etc.

Vet inte om det går att stoppa såna här personer, men jag hoppas det.

Tack för din tumhållning!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

:eek: men du milde....
Tur i allt elände är ju trots allt att du upptäckte det, tänk om du inte märkt det och tiken hade valpat eller fått livmoders infl....
Nu lever hon och allt är under kontroll, det är det som är viktigast!

Vad gör du om hon nu blir steril och inte kan få några valpar efter detta?
Nu hoppas jag så klart att det inte blir så, men OM?

Att du ska anmäla honom det känns bara helt självklart.
Är där det minsta lilla vett i denna människa så betalar han dina utlägg!

Jag är inte riktigt klar över gången här, hur det gick till vid köpet?
Köpte du henne via annons?

Av en person som sedan visade sig inte äga henne?
Denna person lämnade inget köpekontrakt vid köpet?
Fast priset var så högt som 18 tusen (i och för sig inget över pris för en import lämplig till avel)
Utan det skrevs i samband med att han kom hem till dig?
(varför kom han hem till dig?)

har du överhuvudtaget pratat/träffat den riktiga ägaren?
Varför sålde han inte sin hund själv?
Tog han in henne för att hon skulle säljas vidare, eller var det tänkt att han skulle ha henne själv?
Hur länge har hon varit i Sverige?

Och så blir jag lite nyfiken på dig!
Om jag fattar detta rätt, så har du kennelnamn, men inte haft någon kull än?
Du köper en avelstik, import men gör det utan att få ett köpeavtal (det fick du efteråt?)
Säljaren verkar ju inte speciellt seriös hade du kollat upp hans egen uppfödning?
Och i så fall verkar det OK?
(ja, ok detta var ju en import tik och har ju inte så mycket med hans uppf att göra, men det ger ju ändå en fingervisning om hans kunskaper.

Hur mycket vet du om din tiks släkt och uppfödare?
(bra att veta om du ska ha henne i avel! specielt på Frallor som har så mycket proplem med olika sjukdomar )

Låter lite konstigt alltihop faktiskt...
Nu kan jag så klart ha missuppfattat det hela
Och du ska ha all heder för att du upptäckte att något var på tok och gick till vet. med allt vad det kostar.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Som Gnist skrev, svaren finns i tråden...vartefter. Men ska försöka ta det lite kort.

:eek: men du milde....
Tur i allt elände är ju trots allt att du upptäckte det, tänk om du inte märkt det och tiken hade valpat eller fått livmoders infl....
Nu lever hon och allt är under kontroll, det är det som är viktigast!

Vad gör du om hon nu blir steril och inte kan få några valpar efter detta?
Nu hoppas jag så klart att det inte blir så, men OM?

Det första jag gjorde efter att jag köpt tiken var att fullförsäkra henne hos If, inklusive avel/användbarhet. Skitdyr försäkring, men värd varenda krona ifall något inträffar som gör att hunden inte går att använda i avel. Skulle det värsta inträffa så kan man alltid ställa ut för skoj skull och hon är otroligt snabb och smidig och lyhörd + lättlärd, så jag har planer på att träna agility med henne.

Att du ska anmäla honom det känns bara helt självklart.
Är där det minsta lilla vett i denna människa så betalar han dina utlägg!

Jag är inte riktigt klar över gången här, hur det gick till vid köpet?
Köpte du henne via annons?

Japp, via annons. Det är väl så det brukar gå till?

Av en person som sedan visade sig inte äga henne?
Denna person lämnade inget köpekontrakt vid köpet?
Fast priset var så högt som 18 tusen (i och för sig inget över pris för en import lämplig till avel)
Utan det skrevs i samband med att han kom hem till dig?
(varför kom han hem till dig?)

Efter telefon och mejlkontakt, där jag dessutom kollade upp stammen på hunden med hjälp av erfaren uppfödare i rasen, egna efterforskningar via nätet inkl Hunddata, så åkte vi efter överenskommelse de ca 60 milen enkel resa för att träffa unghunden och säljaren hemma hos denne. På Hunddata stod det förresten att ägaren inte ville visa sina uppgifter på nätet. Säljaren sa såklart inget om att denne inte ägde hunden. Jag hade kollat upp i förväg vilka papper som krävdes för importerad hund + lite till. Tex att avelshundar genomgår en avelsprövning i hemlandet och om de inte blir godkända så blir det kryss i stamtavlan. Men den här hundens stamtavla var helt ok, plus välkända hundar med rejäla utställningsmeriter. Det var sagt att vi skulle skriva köpekontrakt och säljaren hade dessutom ordnat dagsgammalt veterinärintyg.

På plats hemma hos säljaren stod ett annat namn som importör i passet och jag fick då veta att säljaren själv tog in ett antal (tre har jag för mig) hundar av annan ras samtidigt och därför hade fått hjälp av sin bekant att ta in ett par (?) till. Dvs tiken jag köpte och även hennes kullsyster. Jag reagerade på vissa saker hemma hos säljaren, tex att denne lät höglöpande tik vara lös samtidigt med dennes fertila hanhund, utan fullständig uppsyn hela tiden. Fick reda på att min tik nyss löpt etc etc. Säljaren kom in på hur fel det var med abortsprutor... Fick även höra ett och annat skitsnack om andra uppfödare, hur synd det var om säljaren som inte ens ville vara med i rasklubben längre pga alla intriger etc etc. Jag brydde mig inte, hunden var trevlig och såg ok ut och alla papper som presenterades var i ordning.

Vi ville inte ha med oss så mycket pengar kontant, så vi gjorde istället en överföring via bankkonto på säljarens dator. Vilket inte togs emot med glädje precis. Säljaren hade nog föredragit anonyma kontanter. Jag fick efter vissa påtryckningar till slut ett handskrivet kvitto på ett A4-ark, linjerat. Plus ett papper med säljarens namn, adress, personnr etc. För säljaren hade nämligen inget köpekontrakt hemma (trots valpkull i våras) utan jag fick i uppdrag att fixa ett via SKK, fylla i alla uppgifter inkl min underskrift och sen skulle jag skicka upp det till säljaren som skulle skriva under och skicka hem ett ex till mig. Jag var inte förtjust i idén, men vad skulle jag göra? Säljaren vägrade skriva något annat. Vi tog hunden och alla papper och åkte hem, nöjda och glada. Ja, förutom att jag inte fick något köpekontrakt på plats.

Jag vet inte varför säljaren kom hem till mig ca en vecka senare. Jag fick en förklaring som kändes konstig. En av säljarens valpköpare bor på samma ort som jag och valpköparen hade dessutom nyligen fått en fodertik och den hade tydligen blivit sjuk (hormonellt hette det) och blivit inlagd på djursjukhuset och säljaren skulle hämta hem fodertiken igen. Jag kände olust och obehag under besöket, säljaren uppträde konstigt och pratade om att ta med sig min tik hem igen och tjatade om att h*n tog tillbaka henne om jag tröttnade på henne. Jag tog fram köpekontraktet som jag fått hem med posten samma dag, säljaren såg väldigt besvärad ut och skrev under med bulvanens/bekantingens namnunderskrift. Jag frågade om det verkligen var helt OK alltsammans och fick till svar att det inte var några som helst problem.

Tanken som slog mig ikväll är att säljaren kanske kom hem till mig för att se om tiken kanske såg dräktig ut? Allting var väldigt konstigt och kändes mystiskt. Säljaren pushade även för framtida avelshane tex.


har du överhuvudtaget pratat/träffat den riktiga ägaren?
Varför sålde han inte sin hund själv?
Tog han in henne för att hon skulle säljas vidare, eller var det tänkt att han skulle ha henne själv?
Hur länge har hon varit i Sverige?

Som jag har förstått det hela så har säljaren importerat x antal hundar med hjälp av bulvan. Men de struntade i att fixa ägarändringen innan försäljningen av tiken. Enligt infon jag fått så importerade säljaren just den här tiken för att ha själv i sin uppfödning, men att hon inte gick ihop med de andra hundarna i flocken. Tiken importerades i somras och säljaren hade nog henne i ca 1½ månad innan hon såldes vidare. Alla papper var fullt legala och allting är grönt med SKK. Jag skulle aldrig köpt en importerad hund som inte var inreggad i SKK etc etc.

Och så blir jag lite nyfiken på dig!
Om jag fattar detta rätt, så har du kennelnamn, men inte haft någon kull än?
Du köper en avelstik, import men gör det utan att få ett köpeavtal (det fick du efteråt?)
Säljaren verkar ju inte speciellt seriös hade du kollat upp hans egen uppfödning?
Och i så fall verkar det OK?
(ja, ok detta var ju en import tik och har ju inte så mycket med hans uppf att göra, men det ger ju ändå en fingervisning om hans kunskaper.

Säljaren har bara tagit ett par kullar med sitt kennelprefix. Det är först i efterhand, när jag pratat med och lärt känna fler inom frallavärlden, som jag insett att den här personen inte är seriös. Jag har haft hund förut, är uppfödd med hundar och har hållt på med hundsport på olika sätt sedan 1988. Bl.a. som kennelflicka hos en uppfödare i slutet av 80-talet. Jag har haft gård och fött upp hästar, lärde mig jättemycket om avel och genetik genom att föda upp utställningskaniner under ett antal år. Har förlöst både hästar och getter och är ingen nybörjare med djur. Eftersom hundar är mitt största intresse och jag visste vad jag ville redan för några år sedan, så passade jag på att regga kennelnamn samtidigt som jag registrerade företag (hade planer med min gård, som inte blev av pga skilsmässa). Tyckte då att det var smidigt att ha samma namn på kennel som företag. Nu vet jag inte om jag har någon nytta av det, mitt företag är dessutom avregistrerat eftersom jag lämnat gården bakom mig.

Jag hade planerat att para min nyköpta tik om tidigast ett år. Först meritera och träna mm och hitta rätt hane. Sånt kan ju ta lite tid. Någon gång är ju den första när man börjar som uppfödare. Ingen startar fullärd eller fullfjädrad. Men jag tycker att jag har rätt intresse, engagemang och känner mig trygg med grunden jag står på.


Hur mycket vet du om din tiks släkt och uppfödare?
(bra att veta om du ska ha henne i avel! specielt på Frallor som har så mycket proplem med olika sjukdomar )

Jag vet tillräckligt mycket, hoppas jag. Jag har låtit kolla upp min tik i förväg och hon är UA patella och hjärta. Säljaren hade låtit kolla henne själv tidigare, men jag gjorde det en gång till hos Torkel Falk för säkerhets skull. Skulle aldrig få för mig att avla på en hund med sjukdomar.

Låter lite konstigt alltihop faktiskt...
Nu kan jag så klart ha missuppfattat det hela
Och du ska ha all heder för att du upptäckte att något var på tok och gick till vet. med allt vad det kostar.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok. Med facit i hand fanns det helt klart mer att kolla upp, tex ägarförhållandena som är allt annat än UA. Men vid köpet och betalningen och kvittensen fanns inga indikationer på att säljaren inte var densamme som stod som ägare hos SKK. Om ägarinfon hade stått öppet på Hunddata, så hade jag ju sett att det var "fel" person som sålde och då hade jag självklart opponerat mig och krävt rättelse alternativt inte köpt tiken.

Det är en jäkla röra och jag hoppas det går att reda ut, för det känns allt annat än bra. Och jag är allt annat än glad över att ha köpt en dräktig bebis, som jag nu måste veterinärbehandla på olika sätt.

Tiken mår i alla fall under omständigheterna bra och är älskad här hemma, av oss alla. Det är en helt underbar liten hund, som imponerar vart än vi går. Som hos veterinären tex, hon låg blickstilla under den ganska långa, jobbiga och noggranna ultraljudsundersökningen. Hon t.o.m. slappnade av och nästan somnade. Trodde säkert att vi kelade med henne! En keligare hund har jag nämligen aldrig träffat. Hon darrade inte på ett morrhår, stod blickstilla, när veterinären gav henne den stora, välfyllda abortsprutan. Hon tog snällt emot avmaskningspillan och åt begärligt köttbullarna som bjöds efteråt. En goare och mer fantastisk liten hund får man leta länge efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tack Lupin för att du förklarade.
Kan inte se att du på något sätt gjort fel.
Jag hade nog kunnar göra sama sak själv, har man pratat med säljaren och allt verkar ok, kört 60 mil och hunden är underbar och så finns det inget köpekontrakt...:eek:
Ja vad gör man, jag hade nog som du tagit hem hunden i alla fall.
Tror föresten att SKK har som krav att köpekontrakt ska skrivas i samband med köpet.

Det som slår mig är kan hon vara stulen???
Har du varit i kontakt med ägaren och hört att det gick rätt till?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Det som slår mig är kan hon vara stulen???
Har du varit i kontakt med ägaren och hört att det gick rätt till?

Det finns ingen anledning till att tro detta, då alla införselpapper etc. är i sin ordning.

En anmälan till skk's juridiska och avvakta deras utredning är att föredra.
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 772
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 752
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 035
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SHL 23/24
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp