Orolig. Dräktig ungtik?

Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Hon kan också ha inflammerad livmoder.

Men då borde det väl inte handla om vitaktig, trådig, seg, icke-luktande flytning?

Min gamla tik, för jättejättelänge sedan, fick livmoderinflammation som ca 5-åring. Hon hade ingen flytning alls iofs.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Oj!
tyvärr låter det som hon är dräktig, har aldrig någonsin hört talas om någon skendräktig tik som fått dräktighets flytning...

Nej, det hade ju varit lite väl häftigt att kunna åstadkomma det med enbart hormonpåverkan. Jag blev så paff. Har varken sett det innan dess och inte efteråt heller. Men jag springer iofs inte och kollar henne i baken jämt och ständigt. Usch.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Antingen väldigt dräktig eller horribelt rejält skendräktig låter det som och jag skulle nog i första hand tro det första alternativet faktiskt.. Tyvärr i just denna situation :crazy:

Fast inte kan de väl få flytningar vid skendräktighet? Spenarna och vulvan minskade ju något i storlek för ett tag sedan, men spenarna är fortfarande rosa ser jag och juverna större, särskilt de nedersta. Hon har även sovit lite oroligt de senaste två, tre nätterna.

Jag har ju varit i Danmark och ställt ut henne (i söndags) och fixade ett fyraveckorsintyg samtidigt som jag lät ultraljuda henne, för ett par veckor sedan. Ska dit igen för att ge avmaskningspillan inom kort (tror jag ringer och bokar tid idag) och får väl be veterinären titta på henne igen, för säkerhets skull. Han var ju lite osäker när vi var där. :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Fast inte kan de väl få flytningar vid skendräktighet?

Cassandra hade det både när hon var skendräktig och efterföljande dräktighet, så visst kan det hända och hon var ul:ad tom fösta gången och med valp andra gången..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ja, det kan nog vara bra att vet. tittar igen...
En helt annan sak!
Hur gick det på utst?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Finns en egen tråd om det här på Hund...handlar bl.a. om GPS. :angel: :D
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Cassandra hade det både när hon var skendräktig och efterföljande dräktighet, så visst kan det hända och hon var ul:ad tom fösta gången och med valp andra gången..

Ok, blev genast lite mindre nervös nu. Får se vad vet säger senare i veckan.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Varför? Hon var avmaskad tidigare, vid införseln och jag fixade ett giltigt fyraveckorsintyg. Det går ut den 3 oktober och det är senaste dagen att åka till vet och ge tiken avmaskningspillan (vet måste göra det enligt intyget).
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Har inte sett att du importerat henne. Därav min fråga. Framgick inte heller tidigare vad jag sett att hon hade ett giltigt intyg...

förutsatte -vilket man inte ska göra - att en 10månaders valp inte är så internationellt bevandrad...
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Lite petig kanske, men högre upp på sidan, inlägg nr 103, skriver jag att jag fixade ett fyraveckorsintyg samtidigt som jag lät ultraljudsundersöka henne.

Men det är ingen fara på torpet! Jag vet att man kan gå och få en avmaskningsinjektion senast 10 dagar i förväg också, men jag tyckte det här var smidigare.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

uscha, du verkar aldrig få sluta oroa dej över om hon är dräktig eller inte. :crazy:
Det kan inte vara så att ni ultraljudade henne lite för tidigt? förhoppningsvis är där inga valpar.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ingen aning. Enligt säljaren så började hon löpa "någon gång vecka 30". Men jag har ju inga garantier för att det verkligen är så. Om hon är ca vecka 5 nu, så ultraljudade vi helt klart för tidigt, för i så fall lämnade säljaren dels felaktiga uppgifter ang löpstart och dels ang (tjuv)parning. :crazy:

Hur stora är egentligen oddsen för att en orörd ungtik ska få livmodersinflammation direkt vid första löpet? Antar att risken är betydligt större ifall hon har blivit påsatt av en gammal hane?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nån gång i vecka 30... d låter ju som att h*n verkligen hade bra koll på henne :angel::crazy:

Tycker ni borde ultraljuda henne igen, för att vara helt säkra. Jag vet vilken chock jag fick när Mitzi (mulles mamma) fick sina valpar :crazy:(man varken såg eller märkte att hon va dräktig öht) Och helt plötsligt så satt man där med 5 valpar. Verkligen jätteroligt. Eller inte.

Ang. livmoderinflammationen så har jag inte en aning om sånt då jag mest hållt mej till hanhundar ;)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ja väldigt bra koll, eller hur. Däremot var säljaren jättesäker i infon att tiken bara löpt väldigt kort, typ två veckor. :crazy:

Ska ringa vet imorgon bitti och boka tid för avmaskning + ny dräktighetsundersökning.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

ja jisses, vad ska man säga?

Hur gör du om det visar sej att hon är dräktig nu?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag vet inte. Har fått tid imorgon bitti för ny undersökning.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Min lilla vovvsa har varit väldigt dämpad och olik sig idag. Väldigt trött. Hon väckte mig förresten inatt (hon har sovit oroligt de senaste nätterna), vaknade av att hon bäddade i sin säng. Hon har mest legat och sovit idag. Åt inte imorse. Ikväll ville hon först inte alls ha sin mat, sprang in till soffan igen. Men en stund senare sprang hon ut i köket och svullade i sig allt på nolltid. Skulle vilja be er hålla tummarna för imorgon bitti, men vet inte vad jag ska be er hålla dem för. Jo, att det bara är skendräktighet och inget annat!
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 772
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 752
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 035
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp