Orolig. Dräktig ungtik?

Lupin

Trådstartare
Har precis köpt ungtik (snart 10 månader) av liten ras, renrasig med alla papper och stamtavla. Hon har kräkt från och till i ett par dagar. Inget samband utfodring - motion, kommer när som helst. Enligt info löpte hon för första gången med synlig start v 30 -> slutet av v 33. Säljaren har en handfull hundar av samma ras, varav en fertil hane (pappa till 2 kullar). Tanken som helt plötsligt slog mig i morse och grunden till min oro är att min nyinköpta ungtik ev är dräktig!

Tanken är att tiken ska gå i avel i framtiden (jag har godkänt kennelnamn sedan några år tillbaka), men absolut inte på första löpet och först efter att ha ställts ut och meriteras mm! Jag kommer att ringa veterinär imorgon måndag, men känner att jag måste ventilera min oro och mina tankar. Jag har hört så olika ang abortsprutor, jag vill absolut inte fördärva eller försämra hennes framtida avelsmöjligheter. Samtidigt vill jag inte heller att hon ska få valpar så ung. Vad har jag för möjligheter och vad har jag för rättigheter egentligen? Kan jag tex ställa säljaren till svars på något sätt? Kan h*n tex bli tvingad att stå för ev kostnader om det blir abort? Vad tusan gör man!? :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Kan du se ngt på henens spenar? Svårt kanske när man inte sett dom innan men jag tänkte om dom ser stora och rosa ut brukar ju vara ett tecken. Annars är det ju ofta så tycker iaf jag att man knappt ser spenarna på dom när dom är så unga. Dom kan va pyttesmå lr ev. platta. Det är det enda jag kan bidra med :-)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Abortsprutorna idag har mindre biverkningar än förr. Är tiken dräktig tycker jag att säljaren ska stå för kostnaderna. Du kan ultraljuda vid ca 28 dagars dräktighet.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ok, då avvaktar jag en vecka och beställer tid för ultraljud sen, så får vi se vad som händer och hur det blir.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Kan du se ngt på henens spenar? Svårt kanske när man inte sett dom innan men jag tänkte om dom ser stora och rosa ut brukar ju vara ett tecken. Annars är det ju ofta så tycker iaf jag att man knappt ser spenarna på dom när dom är så unga. Dom kan va pyttesmå lr ev. platta. Det är det enda jag kan bidra med :-)

Hennes juver är fylliga och spenarna tydliga. Speciellt de nedersta juverna är märkbart utfyllda. Min svärmor hade reagerat på hennes tuttar när vi sågs i lördags...hon har fött upp hundar av större ras (för ganska många år sedan, men lite minns hon nog).

Någon annan som vet något om den juridiska biten? Det bästa är väl att avvakta, kontrollera dräktighet om ca en vecka och sen kontakta SKK kanske, ifall tiken är dräktig? Jag vill gärna ha fler synpunkter och/eller råd!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Är vulvan fortfarande är svullen? För svullnaden går inte tillbaka helt efter löpet om tiken blivit dräktig.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag tycker tyvärr att den ser något svullen och markerad ut fortfarande. Om jag jämför i minnet så tycker jag att min gamla hund (schäfertik) hade mindre vulva än denna mellan löpen! Schäfertikens var i det närmaste obefintlig när hon inte löpte. Det är inte den här ungtikens vulva.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nu har jag i alla fall bokat tid hos veterinär för ultraljud, det blir om en vecka. Det måste gå minst 28 dagar innan man kan säga med säkerhet och det är jättesvårt att veta vilken dag hon är på ifall hon är dräktig *suck*.

Jag frågade om hon kunde ha lite juver + stora/långa spenar utan att vara dräktig och vid ev juver-/livmodersinflammation kan de få det, men med tanke på hur ung tiken är (snart 10 månader) så trodde inte vet att det var fallet. Speciellt inte med tanke på att hon nyss löpt och säljaren haft en fertil och erfaren hane hemma.

Jag tror inte jag kan vänta en vecka i lugn och ro! Jag ringer nog SKK i förväg och hör vad de har att säga (rent hypotetiskt) om i fall att. Det är jättejobbigt det här!!! OM min nyköpta ungtik verkligen är dräktig så ringer jag rasklubben med för att få råd och rekommendationer vad jag ska göra. :(
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

En tik min familj hade när jag bodde hemma fick just så som du beskriver och hon var då lika ung, om inte ngn månad yngre. Det var då livmodersinflammation. Fast då luktade hon illa också.

Lycka till och hoppas allt går bra!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Vad säger den du köpt tiken från då?

Och är hanen släkt/obesläktad med tiken?

Är det en liten ras, bör detta vara 2:a löpet och inte det första tycker jag.

Förordar inte avel på allt för unga djur, men förordar att ställa alla fördelar mot alla nackdelar i en sådan här situation..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Min tik luktar inte illa och har inga andra besvär heller. Hur gick det för er tik? Blev ni tvungna att operera bort livmodern?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tyvärr var våran ganska illa däran så de fick operera bort livmodern på henne (var tänkt att gå i avel men så blev det ju inte då med andra ord). Hon uppfattades inte som speciellt sjuk då hon fortfarande var pigg och lekte. Men vill ju inte skrämma dig nu så du blir ännu mer orolig hela veckan. Så tänk på att vår faktiskt luktade illa. De misstänker dessutom att hon fått det genom badande i östersjön och att det kan ha med alger osv att göra. Men de finns inga säkra svar på om det var därför. I vilket fall som helst, hoppas jag inte oroat dig ännu mer nu.

Lycka till och jag håller en tumme för er!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Vad säger den du köpt tiken från då?

Och är hanen släkt/obesläktad med tiken?

Är det en liten ras, bör detta vara 2:a löpet och inte det första tycker jag.

Förordar inte avel på allt för unga djur, men förordar att ställa alla fördelar mot alla nackdelar i en sådan här situation..

Jag har inte tagit upp det här med säljaren, ännu. Vill vänta tills jag vet om hon är dräktig eller inte. Om tiken inte är dräktig så finns det inget att bråka om. Jag tror nämligen inte att säljaren kommer att ge mig ett ärligt svar ifall jag ställer frågan och jag vill inte ställa till problem i onödan, ifall tiken inte är dräktig trots allt.

Hanen är 100% obesläktad med min tik. Han är även undersökt UA enligt de rekommendationer som finns för rasen. Däremot är det kanske inte den hanen jag hade valt till henne själv.

Det är en mindre ras, men inte liten typ papillon eller så. Säljaren påstod att det var normalt för rasen att inte börja löpa förrän ganska sent och att den här tiken var tidig med sitt första löp på så sätt. Samtidigt vet jag att en av hennes egna tikvalpar nyss löpt första gången vid 7 månader och det snackades inget om att det skulle vara tidigt i det fallet! Så jag vet inte. Börjar misstänka att säljaren dels inte vet så mycket själv och dels kanske inte är 100% ärlig/seriös.

Jag är mycket ambivalent ifall det visar sig att tiken är dräktig. Det är jättesvårt och jättejobbigt att öht hamnat i den här situationen. Jag tycker inte heller att man ska avla på så här unga tikar! Jag köpte henne med framtida avel i tankarna, hon har en bra stamtavla och jag har ett inregistrerat kennelnamn sedan några år tillbaka. Jag är rädd för vad en ev abortspruta kan ställa till med! Har hört om allt från dödsfall till sterilitet. Och jag har jättesvårt för tanken att abortera fullt friska, renrasiga valpar efter obesläktade och kontrollerade föräldrar. Men jag vill inte heller få en stämpel på mig som oseriös uppfödare redan vid första kullen. :crazy:

Allt det här är ju iofs bara hypotetiska spekulationer innan jag vet om tiken är dräktig eller ej.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tråkigt att höra att det gick så illa för er unga tik. Just nu vet jag inte vad som skulle vara värst med min egen - ifall hon är dräktig eller om det är livmodersinflammation. :crazy: Jag kan inte göra så mycket i vilket fall som helst, får vänta en vecka och sen vet jag förhoppningsvis hur det står till.

Självklart håller jag ögonen öppna för hur tiken mår, ev feber etc, ifall det handlar om livminfl.

Tack för tumhållningen, den behövs!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

I detta läge finns det ju inte på världskartan att du ska betraktas som oseriös :eek:

Ring och prata med skk och hör hur de ställer sig till det hela.

Jag kan ju tycka att om det nu visar sig att tiken är dräktig så borde den uppfödaren som sålt tiken till dig anmälas till skk juridiska och det lär bli påföljder av att h*n brustit i tillsynen över hundarna med resultat att tiken blivit dräktig i så unga år.

Ingen skugga faller över dig alls!

Om man kikar på mina terriers som är en liten ras, men inte pytte, så är det ju inte alls ovanligt med första löpet runt 4-6 månaders ålder och de första gångerna kan det ju också komma lite tätt utan att det är något konstigt med det..
Låter som uppf. inte har rent mjöl i påsen eller är totalt okunnig..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ja du, i en perfekt värld kanske ingen skugga skulle falla på mig. Men jag vet hur hundvärlden ser ut. Helt plötsligt kommer det att heta att allt säääääkert var planerat och du vet säkert själv hur folk resonerar - ingen rök utan eld ungefär. Och om jag väljer att låta tiken valpa OM hon nu är dräktig så finns det säkert massor av folk/andra uppfödare inom rasen som kommer anse mig hur oseriös som helst som inte chansade med abortsprutan! :crazy:

Jag vet redan hur snacket går i rasklubben och bland uppfödarna. Det skriks till höger och vänster om användandet av väldigt unga hanar tex (under 15 månader gamla), samtidigt som de som skriker själva har väldigt bra argument för att göra samma sak... :angel:

Jag funderar på att ringa SKK i förväg, om inget annat så för att prata av mig lite, och höra hur de ställer sig rent hypotetiskt. Jag har nämligen för mig att jag kan kräva skadestånd av säljaren, kanske t.o.m. motsvarande inköpspriset? Men i så fall bara om jag väljer abortsprutan tror jag? Jag ska höra med dem, om inte förr så när jag vet hur det ligger till med ev dräktighet.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag vet inte om jag hade vågat vänta för kolla med ultraljud om tiken är dräktig, tänk om det är livmodersinflamation.
En duktig veterinär kan ju redan nu se om hon är dräktig.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Du kan absolut ringa redan nu i förväg och tala om hur det är och att du misstänker att tiken är dräktig och inte riktigt vet hur du ska ställa dig till det om det nu är så och blir det en anmälan så kommer ju hela din sida fram + att du även varit i kontakt med skk och hört med dem innan konstaterandet om dräktighet var klar.

Bara till din fördel.

Skitsnack ska man inte bry sig om och även där kan du täppa till några trutar om du pratar med både avelsråden i i klubben och styrelsen och klarlägger för dem att du blivit lurad av uppfödaren och att du pratat med skk om det hela!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag vet inte om jag hade vågat vänta för kolla med ultraljud om tiken är dräktig, tänk om det är livmodersinflamation.
En duktig veterinär kan ju redan nu se om hon är dräktig.

Jag är i kontakt med en både erfaren och duktig veterinär i dagsläget och tiken har inga tecken på livmoderinfl. Vet ansåg det högst osannolikt när vi pratade om det. Och eftersom hon är så pass tidig i dräktigheten så vet jag inte hur någon ska kunna konstatera det redan, när alla inklusive den här veterinären (gammal i gemet dessutom) anser att det ska ha gått minst 28 dagar för att man ska kunna vara helt säker vid undersökningen (ultraljud).

Såvitt jag vet ska man undvika att palpera buken på en dräktig tik och ärligt talat känner jag ingen som jag har sånt förtroende för att jag skulle våga låta denne dräktighetsundersöka min goa vovve meddelst palpation. Jag vet att det finns personer med den här erfarenheten och kompetensen, men jag känner som sagt ingen personligen och jag låter inte vem som helst försöka. Jag får lita på min veterinär och vänta en vecka med ultraljudet helt enkelt, hur nervöst det än är.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Du kan absolut ringa redan nu i förväg och tala om hur det är och att du misstänker att tiken är dräktig och inte riktigt vet hur du ska ställa dig till det om det nu är så och blir det en anmälan så kommer ju hela din sida fram + att du även varit i kontakt med skk och hört med dem innan konstaterandet om dräktighet var klar.

Bara till din fördel.

Skitsnack ska man inte bry sig om och även där kan du täppa till några trutar om du pratar med både avelsråden i i klubben och styrelsen och klarlägger för dem att du blivit lurad av uppfödaren och att du pratat med skk om det hela!

Du har rätt, man ska inte bry sig om skitsnack. Jag brukar inte göra det, men man är väl känsligare när det gäller skitsnack om sig själv antar jag. :p

Har du något tips om vem jag ska vända mig till på SKK? Är det någon av juristerna?

Säljaren är inte den som fött upp hunden, men det är ju en bisak. Däremot är säljaren uppfödare av samma ras.
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 772
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 752
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 035
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp