Bukefalos 28 år!

Orolig. Dräktig ungtik?

Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Och där vi vi veta vad den hemligarasen var för ras :D

Japp! Och hon ser ut så här:
14467781.jpg


Tog några bilder imorse, fast duggregnet gjorde dem lite suddiga. Så här ser hon ut bakifrån:
14467785.jpg


Och så här när hon inte vill vara med på bild:
14467784.jpg


:love:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Va skönt att hon inte var dräktig :)

Nu vill jag inte förstöra din glädje, men... jag kom o tänka på en sak. När jag misstänkte att Mulles mamma var dräktig så ultraljudade vi henne, och dom såg ingenting, till min stora lycka, men 4,5 veckor senare så ploppade d ut 5 valpar iaf :crazy:
Hoppas det inte är så för dej.

Usch säg inte så. :crazy: Veterinären var faktiskt aningen osäker och vi har ju bara räknat sådär mellan tummen och pekfingret. Han sa att om vi räknat fel och hon bara var på ca 25e dagen så syntes inget. Men han trodde inte att hon var dräktig i alla fall...

Jag är absolut inte säker på att jag fått rätt info från säljaren heller. :( Om man utan vidare låter höglöpande tik springa fritt med fertil hane (vilket skedde en del av tiden som vi var på besök vid köpet) utan att ha 100% koll på hundarna precis hela tiden, så kan man säkert också ha lite dålig koll på när vilken hund började löpa egentligen. "Någon gång vecka 30" är inte så exakt, det skiljer ju en hel vecka från start till slut.

Usch, nu börjar jag oroa mig igen. :eek:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nu är det ju så att uppfödare till de ev. valparna är den person som vid PARNINGSTILLFÄLLET hade avelsrätten på tiken.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ok. :crazy: Så vad betyder det i realiteten för min del ifall det trots allt visar sig att det blir valpar? Menar du att jag, trots att jag köpt tiken för en ansenlig summa pengar, egentligen bara räknas som fodervärd i så fall? :confused: För ifall det visar sig att hunden jag köpt är dräktig = felaktig vara, så kommer jag både att anmäla denne till SKK och stämma dessutom. Man gör inte så här nämligen! :mad:

Ärligt talat skulle det inte förvåna mig ett dugg ifall säljaren kände till det här (ev parning) och hoppas få ut både köpesumman på tiken och pengar för ev valpar med. Inte efter vad olika personer har berättat för mig om säljaren så här i efterhand. Denne är tydligen, för de lite mer insatta, en tämligen välkänd hundhandlare, som importerar valpar/unghundar av populära raser och säljer för vinning skull. H*n använder sig även av bulvaner. :eek:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Puttar lite! Vill gärna ha svar på KickiH's påstående, antingen av KickiH eller någon annan! Får inte tag på SKKs juridiska avdelning förrän på måndag. :(

Jag känner mig helt snurrig av alla turer nu. Jag hade hoppats och trott att mitt hett efterlängtade och noga (tyckte jag då i alla fall) kontrollerade hundköp skulle bli en glad och rolig grej. Men jag känner mig mest orolig och ledsen och uppgiven nu. Måtte de här återstående veckorna av en ev dräktighet snabbt passera, så att vi kan gå vidare och bara få njuta av vår lilla vovvse.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Du har ju köpt tiken, och betalat för henne samt har kvitto på detta antar jag. Då kan jag inte tänka mig annat än att du blir ägare till valparna, men står inte som uppfödare.
Så var det med min gamla häst (om det nu går att jämföra), köptes, visade sig vara dräktig efter att köpet gått igenom, jag ägde då bägge, men förra ägaren stod som uppfödare.


Vännen, ring skk om du är orolig, så får du förhoppningsvis svar snabbt:)!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tack för ditt svar kära Kanelbulle! :) Jodå, jag "tvingade" mig till både kvitto på plats (fick ett handskrivet på A4-papper, fanns inget annat att tillgå hette det, men jag var besvärlig) + köpekontrakt när säljaren ändå dök upp mer eller mindre oanmäld. Annars var det sagt att jag skulle fylla i och skicka upp köpekontraktet till säljaren som skulle skriva under och skicka tillbaka. Jomenvisst gomidda. Kändes inte helt bra, så även om jag tyckte det var lite märkligt att säljaren dök upp och hade synpunkter på både det ena och det andra (tex att tiken såg tunn ut, vilken hane jag borde välja längre fram mm mm) så kändes det bra att kunna få fixat köpekontraktet IRL. Kan ju säga att säljarens min när jag viftade med köpekontraktet var hyfsat obetalbar. :angel:

Jag har även skickat in ägarändring både till SKK och JBV. Förresten, vi ville inte åka omkring med en sån stor summa pengar kontant i fickan vid köpet, så vi tog med ena laptopen och förde över pengarna till säljarens konto på plats. Minen när jag sa hur vi ville göra var än mer obetalbar! Men vad skulle säljaren göra liksom? :p Så om det handskrivna A4-kvittot inte skulle räcka så har vi även bankbeviset, överföringen. Av vilken annan anledning skulle vi föra över 18 000 kr till en okänd människa?

Fast å andra sidan. Säljaren skrev iofs kvittot i sitt eget namn, men köpekontraktet i bulvanens + skrev under med bulvanens underskrift, efter att ha "övat" ett par gånger först. Vad gäller där? Är det urkundsförfalskning eller är det helt OK juridiskt? Jag ifrågasatte men fick till svar att bulvanen var införstådd och att de var överens om att säljaren skulle skriva under med bulvanens namn. Usch, jag tycker det är så obehagligt så här i efterhand. Jag undrar om naivitet är en obotlig åkomma? Eller är det ren och skär dumhet kanske? Hoppas det inte går i arv. :crazy:

SKKs juridiska avdelning var inte tillgänglig idag fredag, utan bara måndag + ett par dagar till i veckan. Så gissa vem som hänger på luren måndag morgon!

Nu tycker jag iofs att min goa lilla tik börjar se lite annorlunda ut. Vulvan har gått tillbaka lite grand idag och spenarna ser aningen mindre ut och faktiskt även mörkare! De är inte lika rosa längre och har liksom dragit ihop sig något. Jag har faktiskt, trots allt! ;) , dragit ner lite mer på maten och även ökat motionen något, så kanske det är skendräktigheten som svarar på det. :)

I vilket fall som helst är det en underbart gosig liten hund! Vi älskar henne och vill verkligen inte bli av med henne. Jag har ju ordnat med fyraveckorsintyget ang Danmarksutställningen nästa söndag och om vi åker dit så kommer även säljaren att vara där. Det kan ju bli intressant. Jag har mina aningar om att en av de som skrivit i min tråd är en av säljarens bekanta/vänner, men det är ok för min del. Min mjölpåse är ren! ;)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Om du läser SKKs reg.bestämmelser så ser du att jag har rätt.
"5. Endast uppfödaren äger rätt att få
hund registrerad i SKK. SKK sänder
inte registreringsbevis till annan
person. Med uppfödare avses här
den/de personer som vid parningstillfället
innehaft avelsrätten till tiken."

Det är ett brott mot SKK grundregler att agera bulvan.

"4:7 att vid försäljning av hund aldrig anlita
återförsäljare eller själv fungera som återförsäljare."

Du kan ju berätta om det här när du pratar med SKKs juridiska avdelning. handeln med alla dessa importer är big buisness.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag tvivlar inte alls på det du skriver! Jag bara undrar vad det innebär för min del, i realiteten. Men jag ska som sagt ringa SKK på måndag och se ifall de kan hjälpa mig med råd.

Den som i sådana fall hade avelsrätten vid det eventuella parningstillfället var bulvanen och mig veterligen innehar inte denne person något kennelnamn etc. Men man vet ju aldrig. Jag har ju aldrig träffat honom. Säljaren ägde ju inte ens hunden när h*n sålde den till mig, det var bulvanen som fortfarande stod som ägare eftersom han var den som stod på importpapperna och tog in hunden till Sverige. Fråga mig inte varför importören och säljaren inte brytt sig om att ändra ägare på hunden direkt efter importen, för det vet jag inte. :crazy:

Så säljaren har alltså agerat bulvan för bulvanen vid själva försäljningen? Jisses så kluddigt.

Jo jag har förstått nu att det är big business. :o
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag kan nästan garantera dig att den du köpt hunden av + bulvanen blir uteslutna om du anmäler dem till skk's juridiska avdelning.
Vilket jag tycker att du ska göra!

Jisses vilken härva du hamnat i :crazy:

Ingen av dessa personer skulle ju få registrera valparna i alla fall pga omständigheterna kring köp/försäljning och parning...
Urkundsförfalskning är dessutom ett lagbrott och bör polisanmälas egentligen..

Har du stamtavla som är inskickad så hunden fått svenskt regnr. pass, vet.bes.intyg etc??
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Hunden är självklart inreggad i SKK, det gjordes innan jag köpte henne. Skulle aldrig köpa hund där papperna "var på väg" så att säga. Och jag såg till att få alla papperna vid köpet, jag har pass, rabiesintyg och blodprover, vaccinationsbok, originalstamtavlan med SKKs stämpel och svenska regnr, vetintyg som bara var två dagar gammalt vid köpet, nåt svenskt papper från SKK med, kvitto och så sist men inte minst det fina köpekontraktet. Så den biten är i alla fall iordning! :) Det var det jag menade med att jag hade kontrollerat "allt" före köpet. Plus lite till vid sidan om vg rasen som sådan mm.

Men jag missade att kolla upp säljaren och omständigheterna runt omkring. Det hette när jag ringde på annonsen att tiken inte gick ihop med säljarens andra hundar, att hon inte passade in i flocken. Vilket jag iofs tyckte verkade konstigt när vi kom dit, för hon passade hur bra som helst ihop med de andra tikarna, inga konstigheter liksom.

Och jag har precis kollat upp på Hunddata att ägarändringen gått igenom och jag står som ägare i deras register också. Plus JBV.

Jag vet ju inte om det verkligen skulle rubriceras urkundsförfalskning? Säljaren påstod ju att det var OK dem emellan att h*n skrev under med bulvanens namn och personnummer. Men rent krasst kan man nog säga att jag köpt hund av en person jag aldrig träffat eller pratat med. :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Ja, du men upphör aldrig att förvånas över folks fasoner...

Skönt i alla fall att alla papper och så är i sin ordning :)

Men anmäl till skk's juridiska.

Skriv ner alla turer inklusive att säljaren skrivit under med annans namn och personnummer etc., kopiera alla mail, kvitton etc. och bifoga till anmälan.

Sådana där individer ska bort från hundvärlden :cool:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag hade aldrig vågat köpa importerad (eller svensk för den delen) hund där inte alla papperna var OK. Så lite har jag trots allt lärt mig. :angel:

Kommer att ringa direkt på måndag morgon!

Förresten, är det någon (du kanske?) som kan svara på ifall det är ett bra tecken att vulvan börjat gå ner lite i storlek, likaså spenarna lite grand och tycker att de har börjat mörkna något igen, fast mest rosa fortfarande. :confused:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jo, det är bra.
Om vet säger hon är tom, så dra ner på maten och motionera mera..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Liten uppdatering.

Håller på och väntar till på måndag (24/9), då jag kan ringa juristen på SKK och be om råd. Hon har nämligen semester.

Igår fick jag av en händelse se en seg, trådig, vitaktig flytning från tiken. Blev ganska överrumplad. Hon kräktes igår på utställningen och har faktiskt småkräkts igen ett par dagar (inräknat idag). Är lite slöare och mer introvert. Trodde hon kräktes pga åksjuka igår (utställningen i Bröndby, DK, men det kom iofs ett bra tag efter att hon var ute ur bilen och hon har aldrig varit åksjuk någonsin tidigare). Inspirerad av en annan tråd här inne ställde jag tiken på bakbenen nyss och sträckte upp frambenen och magen buktade ut rejält nertill. :eek:

Hjälp.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Liten uppdatering.

Håller på och väntar till på måndag (24/9), då jag kan ringa juristen på SKK och be om råd. Hon har nämligen semester.

Igår fick jag av en händelse se en seg, trådig, vitaktig flytning från tiken. Blev ganska överrumplad. Hon kräktes igår på utställningen och har faktiskt småkräkts igen ett par dagar (inräknat idag). Är lite slöare och mer introvert.

Hjälp.

Antingen väldigt dräktig eller horribelt rejält skendräktig låter det som och jag skulle nog i första hand tro det första alternativet faktiskt.. Tyvärr i just denna situation :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Oj!
tyvärr låter det som hon är dräktig, har aldrig någonsin hört talas om någon skendräktig tik som fått dräktighets flytning...
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Allt kan hända, min engelska bulldogsdam som löpte senast i mars och absolut inte är parad, hade efter kissningen häromdan en lång genomskinlig slemtråd som hängde från vulva.

Hade hon varit rel. nyparad hade jag ju sett det som ett tecken på dräktighet.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Allt kan hända, min engelska bulldogsdam som löpte senast i mars och absolut inte är parad, hade efter kissningen häromdan en lång genomskinlig slemtråd som hängde från vulva.

Hade hon varit rel. nyparad hade jag ju sett det som ett tecken på dräktighet.

Men min tiks slemtråd var mer åt det vita hållet. Men det kanske kvittar? Och hon borde vara i v 5-6 (svårt att säga eftersom jag troligtvis inte fått korrekta uppgifter från säljaren.)
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 796
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 759
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 156
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp