Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vad säger man...
suck.png
 
Just nu i en Facebookgrupp frågar en hundägare hur den ska få sin valp rumsren. Valpen är "snart två månader".
När folk pressar om mer info visar det sig att den hämtades vid 7 veckor. Motiveringen är "alla syskonen hade redan flyttat så den var ändå ensam"

Den uppfödaren får inget uppfödarpris direkt :meh:
Och inte köparen heller som hämtar valpen så uppfödaren kommer undan med sitt beteende.
 
Jag funderar lite på prissättning. Såg en omplaceringsschäfer. Det är uppfödaren som placerar om en omeriterad 1.5 åring pga C höfter (dvs dom kan inte använda den i avel). Det "rabatterade prislappen" låg på 13000.
Vet inte vad kenneln har för valppris men säg att de ligger i övre skalan och då tar runt 16000 för valpar.

Är det bara jag som tycker att 13 000 i det läget ändå låter mycket? Eller vad skulle ni anse är skälig summa att dra av för en (arbetande)hund med C höft och avelsstopp?
 
Jag funderar lite på prissättning. Såg en omplaceringsschäfer. Det är uppfödaren som placerar om en omeriterad 1.5 åring pga C höfter (dvs dom kan inte använda den i avel). Det "rabatterade prislappen" låg på 13000.
Vet inte vad kenneln har för valppris men säg att de ligger i övre skalan och då tar runt 16000 för valpar.

Är det bara jag som tycker att 13 000 i det läget ändå låter mycket? Eller vad skulle ni anse är skälig summa att dra av för en (arbetande)hund med C höft och avelsstopp?
Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag fick mina omplaceringar i den åldern, från uppfödarna.
 
Jag tycker det låter väldigt mycket. Jag fick mina omplaceringar i den åldern, från uppfödarna.
Ja då är det inte bara jag. Jag menar inte att hunden måste skänkas bort men bra höfter är ju ändå väldigt viktigt för att den ska fungera i hårdare arbete. Somsagt C behöver ju inte innebära att hunden kommer lida av det men det är ju ändå en chansning för köparen.
 
Jag funderar lite på prissättning. Såg en omplaceringsschäfer. Det är uppfödaren som placerar om en omeriterad 1.5 åring pga C höfter (dvs dom kan inte använda den i avel). Det "rabatterade prislappen" låg på 13000.
Vet inte vad kenneln har för valppris men säg att de ligger i övre skalan och då tar runt 16000 för valpar.

Är det bara jag som tycker att 13 000 i det läget ändå låter mycket? Eller vad skulle ni anse är skälig summa att dra av för en (arbetande)hund med C höft och avelsstopp?

Det beror på. 16 000:- är normalpris för en valp. Vet flera kennlar som ligger på 18 000:-.
Är hunden tränad för tävling och meriterad så ser jag inga problem alls med prislappen. C-höft har typ noll betydelse för hundens mående om det inte handlar om skada eller artos. Men nästan alla C-höfter handlar om att de är grunda/slappa.
Så ska man inte avla så ser jag inget problem.
 
Det beror på. 16 000:- är normalpris för en valp. Vet flera kennlar som ligger på 18 000:-.
Är hunden tränad för tävling och meriterad så ser jag inga problem alls med prislappen. C-höft har typ noll betydelse för hundens mående om det inte handlar om skada eller artos. Men nästan alla C-höfter handlar om att de är grunda/slappa.
Så ska man inte avla så ser jag inget problem.

Omeriterad unghund. Stod inget om träning.

18000 känns mer som utställningslinjer men kanske är fler brukslinjer som är uppe i de priserna också (kollade i och för sig inget närmare på annonsen så skulle kunna handla om lite vad som men de är klart 18000 så skulle "rabatten" vara 5000)

Jag hade nog inte själv betalt 13000 för en hund med C även om de somsagt inte brukar ge problem (hade jag fallit för just den individen av någon anledning ska jag inte svära på mina beslut 😅)


Inte som svar till dig Fetaost men en tanke om prissättning.
Mins en tråd som låg uppe för 12- 13 år sedan om prissättning på schäfer. Då ansåg vissa att 11000 va det mest hutlösa priset för en schäfervalp. Kan konstatera att det har hänt lite med priserna generellt på valpar sedan dess. Tänker att inte så många protesterar mot att betala, om vi nu säger 18.000 (valppris) för ett bra avelsarbete, när man samtidigt vet att mycket blandrasavel säljer för det dubbla och lite till
(menar inte att man heller har anledning att protestera men så sjukt att blandrasaveln med deras minimala kostnader i gämförelse kan ta precis vad som helst i valppris)
 
Omeriterad unghund. Stod inget om träning.

18000 känns mer som utställningslinjer men kanske är fler brukslinjer som är uppe i de priserna också (kollade i och för sig inget närmare på annonsen så skulle kunna handla om lite vad som men de är klart 18000 så skulle "rabatten" vara 5000)

Jag hade nog inte själv betalt 13000 för en hund med C även om de somsagt inte brukar ge problem (hade jag fallit för just den individen av någon anledning ska jag inte svära på mina beslut 😅)


Inte som svar till dig Fetaost men en tanke om prissättning.
Mins en tråd som låg uppe för 12- 13 år sedan om prissättning på schäfer. Då ansåg vissa att 11000 va det mest hutlösa priset för en schäfervalp. Kan konstatera att det har hänt lite med priserna generellt på valpar sedan dess. Tänker att inte så många protesterar mot att betala, om vi nu säger 18.000 (valppris) för ett bra avelsarbete, när man samtidigt vet att mycket blandrasavel säljer för det dubbla och lite till
(menar inte att man heller har anledning att protestera men så sjukt att blandrasaveln med deras minimala kostnader i gämförelse kan ta precis vad som helst i valppris)

Brukstypen kostar generellt mer än utställningstypen och har alltid gjort. En vän till mig hämtar hem ett blivande tjänsteämne om ett par veckor. Hen betalar 18 000:- och tyckte det var billigt. Vissa kullar hen kikat på var uppe på 20 000:-
Vet inte om det är Coronaeffekten men med tanke på alla prov som föräldrardjuren går igenom så tycker jag prislappen är ganska rimlig mot andra raser.
 
Brukstypen kostar generellt mer än utställningstypen och har alltid gjort. En vän till mig hämtar hem ett blivande tjänsteämne om ett par veckor. Hen betalar 18 000:- och tyckte det var billigt. Vissa kullar hen kikat på var uppe på 20 000:-
Vet inte om det är Coronaeffekten men med tanke på alla prov som föräldrardjuren går igenom så tycker jag prislappen är ganska rimlig mot andra raser.
Tyckte det typ bara var i fjol som min uppfödare stod och vred och vände på sig på kennellägret för att deklarera att dom nu höjde till 16000 och då är dom ändå en väldigt stor Kennel inom bruksschäfer. Men tiden går ju så snabbt, det kanske är längre sedan 😅 (ingen aning om vad dom tar för valpar nu och min tik är fodertik)

Corona effekten på schäfer vet jag inte så mycket om men det har ju varit svårare att fara utomlands för att para (men också svårare att sälja valpar till andra länder) så av den anledningen vet jag ett par kennlar som väntat med att para- och de är klart föds det mindre valpar och efterfrågan är stor så stiger priserna fort. Det är ju sedan länge kännt att det är svårt att ens gå plus minus noll om inte kullarna blir stora på välmeriterade hundar så det är nog fullt försvarbart att pressa upp priserna.
 
Nu kröp det fram att den lilla valpen som hämtades före 8 v är en Sarplaninac. Förstahund och köpt som sällskapshund i lägenhet :crazy:

Undrar hur mycket längre till innan de plötsligt blir "allergiska" mot den. :( Så åt helvete fel hundtyp för den typen av tillvaro, men den var väl söt och ullig och säljaren ställde väl knappast några frågor heller, pröjsa och se glad ut bara. :wtf:
 
Nu kröp det fram att den lilla valpen som hämtades före 8 v är en Sarplaninac. Förstahund och köpt som sällskapshund i lägenhet :crazy:
Läste lite kort om rasen och den beskrivs som mycket skarp med kort stubin. Den är dessutom avlad för att vakta inte bara mot rovdjur utan även människor.

Känns ju ärligt talat som en tidsfråga innan något tråkigt händer? Vilket också backas upp av att de tydligen statistiskt sett avlivas väldigt ofta på grund av psyket.

Jag funderar nu, varför vill man ha en sån här hund? Det känns ju krasst som att det inte existerar de i Sverige som har behov av de här egenskaperna i någon mån så varför? för att det är "coolt"? Om man vill ha en hund vill man väl antingen ha en kompis eller en duktig arbetare/jägare, inte ett labilt och förmodligen farligt djur. Hjälp mig förstå.

Och så kallar folk amstaff för mördarhundar för övrigt..
 
Läste lite kort om rasen och den beskrivs som mycket skarp med kort stubin. Den är dessutom avlad för att vakta inte bara mot rovdjur utan även människor.

Känns ju ärligt talat som en tidsfråga innan något tråkigt händer? Vilket också backas upp av att de tydligen statistiskt sett avlivas väldigt ofta på grund av psyket.

Jag funderar nu, varför vill man ha en sån här hund? Det känns ju krasst som att det inte existerar de i Sverige som har behov av de här egenskaperna i någon mån så varför? för att det är "coolt"? Om man vill ha en hund vill man väl antingen ha en kompis eller en duktig arbetare/jägare, inte ett labilt och förmodligen farligt djur. Hjälp mig förstå.

Och så kallar folk amstaff för mördarhundar för övrigt..

Läste också det där och det med avlivningsstatistiken kändes riktigt obehagligt.
I det här fallet tror jag inte ägaren är helt införstådd med vad det här är för typ av hund. Ett antagande jag gör efter att ha läst hens frågor och svar i Facebooktråden.
 
Läste lite kort om rasen och den beskrivs som mycket skarp med kort stubin. Den är dessutom avlad för att vakta inte bara mot rovdjur utan även människor.

Känns ju ärligt talat som en tidsfråga innan något tråkigt händer? Vilket också backas upp av att de tydligen statistiskt sett avlivas väldigt ofta på grund av psyket.

Jag funderar nu, varför vill man ha en sån här hund? Det känns ju krasst som att det inte existerar de i Sverige som har behov av de här egenskaperna i någon mån så varför? för att det är "coolt"? Om man vill ha en hund vill man väl antingen ha en kompis eller en duktig arbetare/jägare, inte ett labilt och förmodligen farligt djur. Hjälp mig förstå.

Och så kallar folk amstaff för mördarhundar för övrigt..
Den är ju jättesöt som valp och ser gosig ut på bild som vuxen?

1604430448245.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 465
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
10
· Visningar
1 131
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
32 33 34
Svar
660
· Visningar
63 263
Senast: Migo
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp