Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är tragikomiskt att läsa dessa "ras-namn" :meh:
Förr stod det alltid blandras i inledningen, och så en notering om vilka raser som var inblandade.
Idag verkar det vara en sport att hitta på nya "namn" :banghead:

Gick precis in på blocket för att titta efter ett "namn" som jag reagerade på för någon dag sen. Och Döm Om Min Förvåning - det verkar som om blocket rensat bort alla mysko "raser" :eek:
Nu står det blandras, blandis, schäferkorsning mm...
Är det någon som sett eller hört något???
Japug, inlagd 10.18 idag :)
Lhasapoo, 07.05 .
 
Jag blir mest förundrad, tycker man inte om sin ras eftersom man blandar med allt möjligt? 🤔
Större avans på blandrasavel, du slipper de förhatluga utställningarna och kan avla på allt som har en livmoder och fungerande testiklar, ingen meritering behövs och alla vet ju att valparna blir friska även om din hund inte är det, eftersom de är blandras. :up:

Jag gissar att det aldrig har fötts så mycket valpar i modern tid i Sverige som i år. Det gäller att vara snabb om man ska hinna med tåget medans det går att sälja vad som helst. :meh:
 
Jag har blandras, som de flesta här inne vet. En kastrerad hanhund då han är köpt som sällskap, och aldrig tänkt till avel.

Men jag förstår inte hur man köper in hundar av olika raser för att avla på dom. En bekant blev just fodervärd till en hane som ägaren köpt in för avel till tikar av andra raser.
 
Jag gissar på att valparna får krulliga pälsar :up:
Det är garanterat 🤩

Det var ingen som berättade det för den här labradoodeln...:cry:
Screenshot_20201007-104647_Chrome.jpg
 
Nej, jag ger inte 30' för en hund utan papper :) men jag tycker inte alls vanliga doodles är fina, och förstår inte varför de är så eftertraktade. Den här såg iaf ut som en hund :)

Jag har sett många som fått någon slags mjuk strävhårspäls istället för krullfluff, tycker också att de är mycket finare. Verkar vara fifty-fifty ungefär.
 
Med risk för att peta på ett getingbo här..

Är blandrasavel alltid dåligt? Om man har två friska individer av raser som kompletterar varandra, är det så illa att avla på det? Det känns ju ändå som att det finns så mycket renrasig avel som är värre, och vissa raser som kanske inte ens borde avlas vidare på alls.

Inte menat att provocera här utan är genuint nyfiken :)
 
Med risk för att peta på ett getingbo här..

Är blandrasavel alltid dåligt? Om man har två friska individer av raser som kompletterar varandra, är det så illa att avla på det? Det känns ju ändå som att det finns så mycket renrasig avel som är värre, och vissa raser som kanske inte ens borde avlas vidare på alls.

Inte menat att provocera här utan är genuint nyfiken :)

Finns mängder av tidigare trådar och inlägg kring detta ämne, men i kort; nej, inte alltid. Det finns t ex framgångsrik blandrasavel inom t ex drag. Men då har det ju alltså ett specifikt syfte.

Det typ av blandrasavel du syftar till sker i princip aldrig. Och även om det finns en del dålig renrasavel, så är det ju inte renraser som hundstall och Blocket är översållade av vad gäller omplaceringar. Det kanske ger en fingervisning kring hur "bra" blandrasavel är.

Själv ser jag inte syftet till att blanda med en annan ras. Om jag nu har en frisk, trevlig individ så är det väl tusen gånger bättre att den individen går till renrasavel än blandrasavel.
 
Med risk för att peta på ett getingbo här..

Är blandrasavel alltid dåligt? Om man har två friska individer av raser som kompletterar varandra, är det så illa att avla på det? Det känns ju ändå som att det finns så mycket renrasig avel som är värre, och vissa raser som kanske inte ens borde avlas vidare på alls.

Inte menat att provocera här utan är genuint nyfiken :)
Prestationsbaserad blandrasavel ser jag inget fel med. Detta finns ju tex inom draghundavärden, bland jakthundar och så. Då har aveln ett specifikt syfte. Sen såklart är även denna avel enligt mig endas ok om man avlar på friska individer och då alltså har koll på släkten bakåt (hälsomässigt, mentalt osv). Sen kräver seriös avel för mig även att uppfödaren har en plan för osålda valpar.

Att avla för att få söta valpar är inte ett sådant syfte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 748
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 039
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 196
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp