Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste också det där och det med avlivningsstatistiken kändes riktigt obehagligt.
I det här fallet tror jag inte ägaren är helt införstådd med vad det här är för typ av hund. Ett antagande jag gör efter att ha läst hens frågor och svar i Facebooktråden.
Så kanske det är. Jag antog bara att ägaren självmant spårat upp rasen eftersom den tydligen är extremt ovanlig i Sverige. Tänkte att det liksom inte var något man "råkade köpa" :)
Den är ju jättesöt som valp och ser gosig ut på bild som vuxen?

Visa bifogad fil 59596
Alla valpar är ju jättesöta! Men det finns ju också många fler raser som ser ut lite som teddybjörnar, med fördelen att de då också är lite mer som en teddybjörn mentalt och inte en björn-björn som denna verkar vara.
 
Läst lite mer och blir nästan provocerad. Många "anhängare" av rasen verkar ju också lyfta upp detta att det liksom är lite coolt med en hund som kan DÖDA EN VARG och att de är den perfekta hunden för att den dör för dig vid behov.

En kvinna skrev att det är den enda hunden hon kunde tänka sig för att de är så bra skydd mot folk som försöker bryta sig in i ditt hus. Också att de väldigt fort går från gosig teddybjörn till full attack mode i vissa situationer och att när de väl gör det är de nästan omöjliga att kontrollera. De har höga, kraftiga staket runt deras hus för de får absolut inte komma lösa. Samtidigt litar hon på hunden "till 200%" med hennes små barn. Blir mörkrädd.

Funderar också på hur såna här personer tänker kring inkräktare. Nog för att jag kan se fördelen med att ha en vakthund som kan skrämma iväg eller larma men vill man på riktigt att de ska döda folk? Det hade iaf inte jag velat ha på mitt samvete oavsett hur lite respekt jag har för inbrottstjuvar.

Usch säger jag bara. Tycker det känns som oseriös avel att avla på den här rasen över huvud taget oavsett hälsostatus på djuren.
 
En kvinna skrev att det är den enda hunden hon kunde tänka sig för att de är så bra skydd mot folk som försöker bryta sig in i ditt hus. Också att de väldigt fort går från gosig teddybjörn till full attack mode i vissa situationer och att när de väl gör det är de nästan omöjliga att kontrollera. De har höga, kraftiga staket runt deras hus för de får absolut inte komma lösa. Samtidigt litar hon på hunden "till 200%" med hennes små barn. Blir mörkrädd.

Små barn som inte lär ha några kompisar. I alla fall inte särskilt länge.
 
Kan det ens vara lagligt att ha dem i en lägenhet?

Var det inte den typen av hund som blev tvungen att skjutas nu nyligen när någon låg död i sitt hus och ingen kunde komma in?
 
Kan det ens vara lagligt att ha dem i en lägenhet?

Var det inte den typen av hund som blev tvungen att skjutas nu nyligen när någon låg död i sitt hus och ingen kunde komma in?
Den typen av hund? Jag har stängt in mina hundar då ambulanspersonal annars inte kommit in när min mamma som var på besök blev dålig. Jag vill inte ha hundarna runt oss om det finns ett vårdbehov och de ska inte behöva riskera att en hund går i försvar om någon är dålig, det handlar inte om ras de gångerna utan om arbetsmiljö.
 
Kan det ens vara lagligt att ha dem i en lägenhet?

Var det inte den typen av hund som blev tvungen att skjutas nu nyligen när någon låg död i sitt hus och ingen kunde komma in?
Som redan har skrivits så finns det inga regler/lagar gällande specifika raser i sverige, vilket jag som utgångspunkt tycker är rätt.

När det gäller tex lägenhetet så är det endast tillåtet med djurförbud (avser då inte bara hubd utan generellt) i så kallade allergiboenden/lägenheter. Klassas en lägenhet inte som ett sådant boende så får hyresvärden inte förbjuda djur. Hyresvärdar som har regler där de tex förbjuder vissa hundraser är alltså otillåtna och gäller inte mot hyresvärden oavsett om hyresvärden skulle ha skrivit under att följa reglerna.
 
Annons med staffevalpar: 30000 kr med bibehållen avelsrätt, färg som är absolut ej önskvärd, verkar ej ha stamtavla eller vara registrerade. I fyra år kämpade de med att få fram de här valparna.

"Föräldrarna är valda med omsorg då vi ämnat att få fram dessa färger. Vi älskar färgkombon tricolour men den är inte godkänd för utställning, så är detta något ni brinner för är det tyvärr ingen färg för er. Dessa valpar säljes endast som familjemedlem."
 
Fick förresten som tips att dryga ut den kommande pensionen, att ha lite uppfödning 😜 Jag har ju tikar, vederbörande köper gärna en pudelhane, så får vi dubbelt betalt ju 🤔🤣
 
Nya raser varje dag..... vad sägs om en frops? Eller en havallon?
Det är tragikomiskt att läsa dessa "ras-namn" :meh:
Förr stod det alltid blandras i inledningen, och så en notering om vilka raser som var inblandade.
Idag verkar det vara en sport att hitta på nya "namn" :banghead:

Gick precis in på blocket för att titta efter ett "namn" som jag reagerade på för någon dag sen. Och Döm Om Min Förvåning - det verkar som om blocket rensat bort alla mysko "raser" :eek:
Nu står det blandras, blandis, schäferkorsning mm...
Är det någon som sett eller hört något???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 997
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
31 32 33
Svar
640
· Visningar
59 381
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
836
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 307
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp