Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon efterlyser valp med specifik färg. Måste komma från en seriös kennel. De har snart tappat hoppet.

Personer tipsar om att färg kanske inte är den viktigaste egenskapen/alternativt att om färg är så viktig får man räkna med att vänta länge.

TS blir fly förbannad.

Någon annan tipsar om blandrasvalpar med rätt färg för 20 papp.

TS är överlycklig....


Måste ju vara så enkelt att vara köksavlare... :meh:
 
Någon efterlyser valp med specifik färg. Måste komma från en seriös kennel. De har snart tappat hoppet.

Personer tipsar om att färg kanske inte är den viktigaste egenskapen/alternativt att om färg är så viktig får man räkna med att vänta länge.

TS blir fly förbannad.

Någon annan tipsar om blandrasvalpar med rätt färg för 20 papp.

TS är överlycklig....


Måste ju vara så enkelt att vara köksavlare... :meh:
Låter som en brun labbe eller merle hund
 
Ingen är väl så desperat för en brun labbe? De är ju vanliga.

Såg dock någon som sökte en brun jaktlabbe, där lär de vänta i evigheter.. Finns ju liksom inga. Benji är ju en brun "jaktlabbe" men där har de blandat in vanlig labbe längre bak och det märks på mentaliteten.
Haha samma här. Har sett flera på sista dagarna som söker bruna jaktlabbar. Lycka till liksom.. :meh:
 
Haha samma här. Har sett flera på sista dagarna som söker bruna jaktlabbar. Lycka till liksom.. :meh:
Det är ganska fascinerande. Jag har ännu inte sett en brun labbe från rena jaktlinjer, och eftersom färgen är recessiv så undrar jag om det bara är en sjukt osannolik slump eller om Newfoundland inte använts inom jaktlabbe utan bara St John's Water Dog användes.
 
Ingen är väl så desperat för en brun labbe? De är ju vanliga.

Såg dock någon som sökte en brun jaktlabbe, där lär de vänta i evigheter.. Finns ju liksom inga. Benji är ju en brun "jaktlabbe" men där har de blandat in vanlig labbe längre bak och det märks på mentaliteten.
Jag har starka funderingar på labbe som nästa hund och är med i labbegrupper på fb mm och de bruna är extremt eftertraktade. Samtliga uppfödare verkar mena att bruna är det som de får minst av.
 
När man använder en aussietik med C-höfter och parar med en MAS.
Tre av aussiens syskon är röntgade, alla med C-höft. Antar att man parar med MAS pga av höfterna, alternativt för att de kan ta mer betalt för masvalpar. Så jävla trist.
 
Jag har starka funderingar på labbe som nästa hund och är med i labbegrupper på fb mm och de bruna är extremt eftertraktade. Samtliga uppfödare verkar mena att bruna är det som de får minst av.
Det är ju inte slumpen som gör att de får färre bruna, det är ju isåfall ett aktivt val att de inte väljer att para hundar som är bruna/bär på brunt. Jag är inte så insatt i just labbar, men de bruna kanske är av sämre kvalitet och därför används de inte lika mycket i avel? På flattarna har de bruna ofta sämre pälskvalitet tex.
 
Det är ju inte slumpen som gör att de får färre bruna, det är ju isåfall ett aktivt val att de inte väljer att para hundar som är bruna/bär på brunt. Jag är inte så insatt i just labbar, men de bruna kanske är av sämre kvalitet och därför används de inte lika mycket i avel? På flattarna har de bruna ofta sämre pälskvalitet tex.

Nä att inte slumpen avgör är nog inte det som de menar utan att det är nog så att de varit i minioritet från början så det är naturligt att gula och svarta är vanligast och därmed kanske där man lättast hittar bra avelsmatterial. Därav att det föds färre bruna än gula och svarta.
 
Nä att inte slumpen avgör är nog inte det som de menar utan att det är nog så att de varit i minioritet från början så det är naturligt att gula och svarta är vanligast och därmed kanske där man lättast hittar bra avelsmatterial. Därav att det föds färre bruna än gula och svarta.
Man behöver ju också tänka på att inte blanda gult och brunt för visst är det inte godkänt med brun näsa på de gula?
 
Man behöver ju också tänka på att inte blanda gult och brunt för visst är det inte godkänt med brun näsa på de gula?

Det där har jag ingen koll på. Ännu så har jag inte fördjupat mig i färggenetiken i labbe och godkända delar angående färg. Vet bara att gula brukar ha ljusare nosar.
 
Man behöver ju också tänka på att inte blanda gult och brunt för visst är det inte godkänt med brun näsa på de gula?
Nja, det är inte helt sant. Som jag förstår det så är det big no no enligt alla uppfödare att para brun med gul, men det är lite oklart varför. Det står ingenstans i rasstandarden vilken färg nostryffeln ska vara. Det har aldrig stått att en gul labrador måste ha en svart näsa, däremot stod det för mååååånga herrans år sedan att näsan på en gul labrador får vara brun.
 
Man behöver ju också tänka på att inte blanda gult och brunt för visst är det inte godkänt med brun näsa på de gula?
Fel! Hos svarta individer skall nässspegeln vara svart och och ögonen nötbruna, hos bruna och gula individer är ljusare brun ögonfärg och brun nässpegel tillåtna
Numera tror jag skk har tagit bort nosfärg från rasbeskrivningen.
Och gul är ju rent teknisk en diluted brun så en ljus nos blir det ju med automatic nästan.
 
Nja, det är inte helt sant. Som jag förstår det så är det big no no enligt alla uppfödare att para brun med gul, men det är lite oklart varför. Det står ingenstans i rasstandarden vilken färg nostryffeln ska vara. Det har aldrig stått att en gul labrador måste ha en svart näsa, däremot stod det för mååååånga herrans år sedan att näsan på en gul labrador får vara brun.
Gammal skröna som levt ut sin tid nu tack o lov.
 
Vad olika det är med färgpreferenser, själv tycker jag inte alls att brunt är fint och undviker kullar där det finns. :o Föredrar helt klart svarta hundar oavsett ras, men det är ett önskemål, inte ett krav. Att köpa hund främst för utseendets skull är så huvudlöst så jag baxnar.

Dagens Blocket förresten, en äkta shit-poo för 20 000. :nailbiting: Shih tzu/pudel alltså, såg ut att ha fått mer av trubbnosutseendet och var i mitt tycke inte ens söt men det är ju en pudelmix så någon lär garanterat nappa.
 
Jag har starka funderingar på labbe som nästa hund och är med i labbegrupper på fb mm och de bruna är extremt eftertraktade. Samtliga uppfödare verkar mena att bruna är det som de får minst av.
Jättedum fråga kanske men varför? Ses de som mycket finare bara? Jag kan förstå om man inte vill ha en ljus hund men de svarta verkar ju vara ganska vanliga?
 
Jättedum fråga kanske men varför? Ses de som mycket finare bara? Jag kan förstå om man inte vill ha en ljus hund men de svarta verkar ju vara ganska vanliga?
Dom svarta är vanligast följt av gul och brun är den ovanliga färgen.
Tror det är därför folk vill ha bruna.
 
Dom svarta är vanligast följt av gul och brun är den ovanliga färgen.
Tror det är därför folk vill ha bruna.
Vill man sticka ut så känns ju labrador överlag lite som "fel" ras. Men ja vill man verkligen ha just den färgen får man nog vara beredd att vänta länge om man inte kan acceptera en svart. Förhoppningsvis gör inte det att man tummar på de viktigare sakerna som hundens hälsa osv :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 645
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
57 101
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
797
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 110
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp