Oseriös avel 2021

Harlekin och merle är två olika gener. En svart kan bära på harlekin utan det syns, men merle syns på svarta färger så så länge man parar harlekin med svart så är det ingen risk för dolda merle och ingen anledning att avelsspärra
och @inverterad

Förvirringen består i att den gen som modifierar merle till harlequin hos GDs kallas samma sak som merlevariationen Mh.
Värdelöst att beskriva två olika genotyper med samma namn..
 
Aha. När jag läste om harlekingenen så stod den som H. Men det är längesedan

Ja! Speciellt med så allvarliga gener!
Harlekingenen hos GD heter H ja, men det finns även en gen som heter Mh som också kallas Harlekin...
H är en modifieringsgen som bara finns hos GD, Mh är en av M (merle) varianterna. En GD med Harlekinfärg kan tekniskt sett ha både Mh och Hgenen.
 
Så mycket att en ung hund blir vit?
20210227_185455.jpg


Alla är aprikos,1v gamla ,dom 2 ljusaste kommer se vita ut redan vid lev troligen
 
Harlekingenen hos GD heter H ja, men det finns även en gen som heter Mh som också kallas Harlekin...
H är en modifieringsgen som bara finns hos GD, Mh är en av M (merle) varianterna. En GD med Harlekinfärg kan tekniskt sett ha både Mh och Hgenen.
Då är jag med! Har inte läst färggenetik på något år så jag är inte uppdaterad med de nya merlevarianterna mer än att de finns
 
Läser mest på när det kommer upp på diskussion om jag ska vara ärlig x)
Jag är tacksam över att ha en ras med superenkel färggenetik.
Jag var inne och kollade ”min” genetiksida och där var massor uppdaterat sedan jag var där sist! Så nu har jag tidsfördriv när jag inte orkar göra något 😊 Känner mig pinsamt ouppdaterad på allt nyare än 2-3 år 😓
 
Från pudelklubben
”C som i kombination med ee ger aprikos/rött. C är dominant över cchcch som i kombination med ee ger vit/creme pälsfärg.”
 
Harlekingenen hos GD heter H ja, men det finns även en gen som heter Mh som också kallas Harlekin...
H är en modifieringsgen som bara finns hos GD, Mh är en av M (merle) varianterna. En GD med Harlekinfärg kan tekniskt sett ha både Mh och Hgenen.
this @Lyan, ursäkta röran men det blir extremt förvirrande i mitt huvud med samma genbeteckningar för olika gener! En blå x blå-parning ger avelsspärrade valpar i Avelsdata iallafall men nog kunde rasklubben prata liiiiite mer om detta på sin sida kan en tycka....
 
this @Lyan, ursäkta röran men det blir extremt förvirrande i mitt huvud med samma genbeteckningar för olika gener! En blå x blå-parning ger avelsspärrade valpar i Avelsdata iallafall men nog kunde rasklubben prata liiiiite mer om detta på sin sida kan en tycka....
Ingen fara! Nu när jag också fått förklarat så förstår jag fullständigt förvirringen. Så korkat att döpa gener, färger och teckningar till samma namn för olika saker!

Ger blå-blå avelsspärr? Varför då? Blå alopecia finns väl inte inom GD 🤔
Eller menar du blue merle-blue merle?
 
Såhär står det på en GD-uppfödares hemsida:

"Vi sparar inte merle som är en defekt gen, vi sparar heller inte andra färger som inte är godkända i rasstandarden. Grand Danois har fem färger och det är Gul, tigrerad, blå, svart och harlekin."

Verkar som förvirringen är stor även inom rasklubben gällande merle/harlekin...
 
Ingen fara! Nu när jag också fått förklarat så förstår jag fullständigt förvirringen. Så korkat att döpa gener, färger och teckningar till samma namn för olika saker!

Ger blå-blå avelsspärr? Varför då? Blå alopecia finns väl inte inom GD 🤔
Eller menar du blue merle-blue merle?

Ja deras blå är ju merle, ursäkta (detta att färger heter så konstiga saker i andra raser minskar ju inte direkt förvirringen...)


Eller är det en helt annan gen? Näe va? :confused:
 
Ja deras blå är ju merle, ursäkta (detta att färger heter så konstiga saker i andra raser minskar ju inte direkt förvirringen...)


Eller är det en helt annan gen? Näe va? :confused:
Citerar mig själv, har nu läst på ytterligare om dilute, och ja, nu förstår jag ännu mindre varför kullen jag fann blå x blå var avelsspärrad hela högen.
 
Såhär står det på en GD-uppfödares hemsida:

"Vi sparar inte merle som är en defekt gen, vi sparar heller inte andra färger som inte är godkända i rasstandarden. Grand Danois har fem färger och det är Gul, tigrerad, blå, svart och harlekin."

Verkar som förvirringen är stor även inom rasklubben gällande merle/harlekin...
Ja, det verkar ju onekligen så 😕
Ja deras blå är ju merle, ursäkta (detta att färger heter så konstiga saker i andra raser minskar ju inte direkt förvirringen...)


Eller är det en helt annan gen? Näe va? :confused:

Citerar mig själv, har nu läst på ytterligare om dilute, och ja, nu förstår jag ännu mindre varför kullen jag fann blå x blå var avelsspärrad hela högen.
Kanske har det dykt upp hälsoproblem som inte syns på hund/avelsdata vilket gjort att uppfödaren satt spärren och inte SKK?
 
Labradorvalpar födda i Rumänien, 22 000 kr... Samma person (företag?) säljer en borzoi från Rumänien för 36 000 och en schäfervalp från Rumänien för 12 000... :confused: Alltså, vad får man betala i Sverige för en reggad schäfervalp från en bra uppfödare?

Eller en maltipoo för 49 000 kr... 4 månader gammal, står inget alls om övriga kullen eller föräldrar, så jag gissar på "importerad".

Kanin/dvärgtaxvalpar 45 - 50 000 kr.

Helt sjukt vilka priser för oreggede hundar! :(
 
Just ja, igår såg jag även en annons om goldenvalpar för 45 000 kr, oreggade förstås... men den annonsen hittar jag inte längre, den verkar borttagen. Tydligen inte första kullen heller för det stod att bilden var från en tidigare kull. Men alltså - 45 000 för en oreggad golden?!? Vad kostar en golden från en seriös uppfödare? Knappast 45 000....
 
Labradorvalpar födda i Rumänien, 22 000 kr... Samma person (företag?) säljer en borzoi från Rumänien för 36 000 och en schäfervalp från Rumänien för 12 000... :confused: Alltså, vad får man betala i Sverige för en reggad schäfervalp från en bra uppfödare?

Eller en maltipoo för 49 000 kr... 4 månader gammal, står inget alls om övriga kullen eller föräldrar, så jag gissar på "importerad".

Kanin/dvärgtaxvalpar 45 - 50 000 kr.

Helt sjukt vilka priser för oreggede hundar! :(
Du får en riktigt bra Schäfer från välmeriterade linjer och alla hälsokontroller för 15 000- 20 000:-. Och då ingår en hängiven uppfödare som supportar dig och fixar kennelläger mm.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 371
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp