Oseriös avel 2021

Har hittills inte sett någon salukidoodle eller så, men det finns säkert någonstans :cautious: Tror förvisso att det skulle kunna bli ganska fint, åtminstone om de blir som lite elegantare storpudlar. Storpudlar i sig kan ju vara väldigt fina (framförallt när de är nedklippta :p )
Jag såg en lokal annons i förra veckan, vinthund x pudel. Inte saluki men nära :p

(Stod inte vilken sorts vinthund det var och inte jättebra foto så vet inte närmare än så )
 
Har hittills inte sett någon salukidoodle eller så, men det finns säkert någonstans :cautious: Tror förvisso att det skulle kunna bli ganska fint, åtminstone om de blir som lite elegantare storpudlar. Storpudlar i sig kan ju vara väldigt fina (framförallt när de är nedklippta :p )
Jag gissar att det skulle bli raggiga tjocka salukis :rofl: Du kanske ska annonsera efter en villig storpudel som vill bli pappa så att vi får veta. Och så kan du tjäna en hacka på den uniiiiika nya rasen :angel:
 
Har hittills inte sett någon salukidoodle eller så, men det finns säkert någonstans :cautious: Tror förvisso att det skulle kunna bli ganska fint, åtminstone om de blir som lite elegantare storpudlar. Storpudlar i sig kan ju vara väldigt fina (framförallt när de är nedklippta :p )
Hittade bara dessa (fanns en till men lyckas inte få in bild) vid en snabb googling så det verkar inte vara en vanlig korsning iallafall. Inte jättevackra tyvärr
8ABC38F7-5706-490C-BC4B-94B8567F86E4.jpeg
 
Men den är ju så fulsöt att den är jättegullig :love: Om det inte vore för att jag har några krav/önskemål på min framtida hund så hade jag lätt skaffat en!
Ja, fulsöt kan jag hålla med om 😊
Och pälsen ser väldigt mjuk och gosig ut!

Jag har redan en fulsöt ”poo” (och två normalsöta och en extremsöt). Hon ser verkligen ut som en gatubyracka med sin korthåriga lockiga kropp (hon är inte klippt) och långa dreads på svansen 😅
Nästa jycke får vi se vad det blir. Jag hade helst velat ha en renrasig pudel men det är svårt att hitta så miniliten som jag vill ha (utan att det är oseriös avel för att få dem så pyttiga som möjligt). Så troligen blir det ännu en vuxen omplacering 🙂
7D4574B5-FF5C-4B0D-A421-1272F0634E98.jpeg
 
Ja, fulsöt kan jag hålla med om 😊
Och pälsen ser väldigt mjuk och gosig ut!

Jag har redan en fulsöt ”poo” (och två normalsöta och en extremsöt). Hon ser verkligen ut som en gatubyracka med sin korthåriga lockiga kropp (hon är inte klippt) och långa dreads på svansen 😅
Nästa jycke får vi se vad det blir. Jag hade helst velat ha en renrasig pudel men det är svårt att hitta så miniliten som jag vill ha (utan att det är oseriös avel för att få dem så pyttiga som möjligt). Så troligen blir det ännu en vuxen omplacering 🙂
Visa bifogad fil 71811
Hon är söt :heart

Pudlar är verkligen härliga, de står på min topp 3-lista över raser jag är intresserad av :D och omplacering är väl perfekt, slippa rumsrenträningen :angel:
Jag funderar på omplacering också när det blir dags(2 års-plan) men det har mer att göra med katastroftankar om jag misslyckas med rumsrenträningen, ensamhetsträningen och sånt :nailbiting: Det blir definitivt en renras fast både labbe och pudel är på topp 3-listan, har sett värsta skräckfilmerna om hur hemsk päls blandningarna kan få :crazy:
 
Hon är söt :heart

Pudlar är verkligen härliga, de står på min topp 3-lista över raser jag är intresserad av :D och omplacering är väl perfekt, slippa rumsrenträningen :angel:
Jag funderar på omplacering också när det blir dags(2 års-plan) men det har mer att göra med katastroftankar om jag misslyckas med rumsrenträningen, ensamhetsträningen och sånt :nailbiting: Det blir definitivt en renras fast både labbe och pudel är på topp 3-listan, har sett värsta skräckfilmerna om hur hemsk päls blandningarna kan få :crazy:
Hon tackar så mycket 🥰 Hon har verkligen ett originellt utseende! Så fulsöt men jag älskar det! Hennes kullsyster ser ut som en vanlig långhårig kortbent chihuahua. Tyvärr har båda systrarna fått mycket av det negativa från chihuahuan. Jag brukar säga ”Aldrig mer chihuahua!”, men skulle det dyka upp någon släkting som ska omplaceras när det är dags för nästa hund (inte förrän någon går bort och det dröjer länge hoppas jag!) så kommer jag nog inte kunna säga nej trots att alla mina tre systrar visar olika tecken på inte allt för bra avel. Den sista som inte är släkt är pudel/papillon och om man bortser från svårskött päls (ja, skräckhistorierna om pälsen är sanna) så är hon sååå perfekt för mig! Helt underbar på alla sätt :love:

Jag som har haft tre valpar och fyra omplaceringar tycker helt klart att valparna har varit lättast med rumsrenheten. Vissa omplaceringar kan ha svårt att landa också. Två av mina har haft det väldigt svårt, men så är/var båda tyvärr rätt kassa mentalt pga dålig avel.

Men nu blev det lite off topic :bag:
 
Hon tackar så mycket 🥰 Hon har verkligen ett originellt utseende! Så fulsöt men jag älskar det! Hennes kullsyster ser ut som en vanlig långhårig kortbent chihuahua. Tyvärr har båda systrarna fått mycket av det negativa från chihuahuan. Jag brukar säga ”Aldrig mer chihuahua!”, men skulle det dyka upp någon släkting som ska omplaceras när det är dags för nästa hund (inte förrän någon går bort och det dröjer länge hoppas jag!) så kommer jag nog inte kunna säga nej trots att alla mina tre systrar visar olika tecken på inte allt för bra avel. Den sista som inte är släkt är pudel/papillon och om man bortser från svårskött päls (ja, skräckhistorierna om pälsen är sanna) så är hon sååå perfekt för mig! Helt underbar på alla sätt :love:

Jag som har haft tre valpar och fyra omplaceringar tycker helt klart att valparna har varit lättast med rumsrenheten. Vissa omplaceringar kan ha svårt att landa också. Två av mina har haft det väldigt svårt, men så är/var båda tyvärr rätt kassa mentalt pga dålig avel.

Men nu blev det lite off topic :bag:
Det skiner verkligen igenom hur förtjust du är i hundarna :heart

Sant, tack för att du nämner att omplaceringar kan ha svårt att landa och valpar kan va enklare! Får fundera igenom det ordentligt när det blir dags, kanske blir valp ändå, har ju ändå tillgång till flera tränare häromkring ifall det krisar 🤔

Jo,blev visst det :o
 
Det skiner verkligen igenom hur förtjust du är i hundarna :heart

Sant, tack för att du nämner att omplaceringar kan ha svårt att landa och valpar kan va enklare! Får fundera igenom det ordentligt när det blir dags, kanske blir valp ändå, har ju ändå tillgång till flera tränare häromkring ifall det krisar 🤔

Jo,blev visst det :o
De är mina älsklingar :love: Vet inte vad jag skulle ta mig till utan dem!

En hund med bra huvud brukar ta omplacering helt okej men tyvärr har ju inte alla bra huvud. Fördelen med en vuxen hund är att du vet ungefär vad du får men en valp är mer formbar. Fördelar och nackdelar med båda 🙂 Men när du väl hittar någon som har alla rätt och du blir förälskad så tror jag att det spelar mindre roll om det blir valp eller vuxen 💖
Lycka till med letande och köp 🥰
 
De är mina älsklingar :love: Vet inte vad jag skulle ta mig till utan dem!

En hund med bra huvud brukar ta omplacering helt okej men tyvärr har ju inte alla bra huvud. Fördelen med en vuxen hund är att du vet ungefär vad du får men en valp är mer formbar. Fördelar och nackdelar med båda 🙂 Men när du väl hittar någon som har alla rätt och du blir förälskad så tror jag att det spelar mindre roll om det blir valp eller vuxen 💖
Lycka till med letande och köp 🥰
Tack :heart
 
Vad sägs om en kull huskyvalpar där priset varierar mellan 14 000-20 000 beroende på ögon-, pälsfärg och pälsmängd. Dyrast har självfallet blå ögon, vit päls och extra mycket päls. Billigast är brun med oklar ögonfärg.
Känns som att det lockar precis den typ av seriösa hem man önskar för en husky?
 
Vad sägs om en kull huskyvalpar där priset varierar mellan 14 000-20 000 beroende på ögon-, pälsfärg och pälsmängd. Dyrast har självfallet blå ögon, vit päls och extra mycket päls. Billigast är brun med oklar ögonfärg.
Känns som att det lockar precis den typ av seriösa hem man önskar för en husky?
Om knappt ett halvår/år lär de hamna på blocket pga "allergi" och önskas ett hem långt ute på landet där de inte kan störa någon...
 
Antar att kollegan inte är jaktsugen?
Jodå gubben är jaktgalen. Har en jaktterrier sedan tidigare. Har sedan tidigare velat ha en björnhund för hen vill jaga björn. Sedan en östsibirisk laika. Hen har då aldrig ens jagat björn :laugh: så tyckte hen väl denne va bra för en kusin hade ju en o den var så trevlig. Kommer ju bli bipolär o inte veta vad eller hur den skall jaga :angel:
 
Nackdelen med folk som aldrig varit i närheten av hundar som karelisk björnhund och vet vad det är för typ av hund. Vad för typ av skärpa det är i dom. När kollegan fick höra hur skarpa de är så blev hen lite nervös. Har inte förstått vad hens sambo skaffat för galen korsning. O_o

Eller så träffade de min släktings två näst senaste hundar ;), där ingen skärpa syntes i vardagen. Hens nuvarande karelare är nog lite mer rastypisk på så sätt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 371
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 943
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp