Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2023

Undrar då hur hen förklarar samma nos hos FRANSK bulldog?

Vi mötte en fralla häromdan. Den blev nog exalterad för den snarkade åt oss.
Näsborrarna är historiskt sätt knipta för att stänga ute mistralen och dammet från Sahara. Helt naturligt och något vi ser på många franska djur som Selle française, rene och aristocats. Titta bara på Lascaux-grottorna - varken noshörningar eller hästar har näsborrar
 
Ja och det blir ju så dumt, de hade haft större chans att få riktiga merle om de hade avlat korrekt på anlaget, folk är dumdums
Det är väl exakt samma chans på "riktig merle", dvs enkelmerle? Alltså enkelmerle x enkelmerle ger 50% enkelmerle, 25% dubbelmerle och 25% icke-merle, medan enkelmerle x icke-merle ger 50% enkelmerle och 50% icke-merle. Där det sistnämnda givetvis är det enda etiskt riktiga sättet att avla, men båda ger ju samma andel "riktig merle" om man nu vill avla på färg. Eller har jag missat nåt?
 
Nu är det rätt många år sedan, men jag hamnade i diskussion med en som ansåg att man var riktigt oseriös om man blandade harlekin grand danois med något annat än harlekin trots att det redan då var förbud mot att para merle med merle sedan flera år tillbaka. Hon kunde minsann garantera att man inte skulle möta en enda harlekin på utställning som inte var från harlekin/harlekinparningar, men det tvivlar jag på att det var sant
 
Nu är det rätt många år sedan, men jag hamnade i diskussion med en som ansåg att man var riktigt oseriös om man blandade harlekin grand danois med något annat än harlekin trots att det redan då var förbud mot att para merle med merle sedan flera år tillbaka. Hon kunde minsann garantera att man inte skulle möta en enda harlekin på utställning som inte var från harlekin/harlekinparningar, men det tvivlar jag på att det var sant
Jag tror tyvärr det är rätt vanligt. Min gamla bilmekaniker gjorde en sån parning och fick dem reggade genom att på nått vis få ett intyg på att ena föräldern (han hade båda) hade fått fel färg inskriven vid registreringen. 🤢
 
Jag tror tyvärr det är rätt vanligt. Min gamla bilmekaniker gjorde en sån parning och fick dem reggade genom att på nått vis få ett intyg på att ena föräldern (han hade båda) hade fått fel färg inskriven vid registreringen. 🤢
Helt sjukt. Undrar om de nackar alla dubbelmerles då för att inte avslöja sig
 
Det är väl exakt samma chans på "riktig merle", dvs enkelmerle? Alltså enkelmerle x enkelmerle ger 50% enkelmerle, 25% dubbelmerle och 25% icke-merle, medan enkelmerle x icke-merle ger 50% enkelmerle och 50% icke-merle. Där det sistnämnda givetvis är det enda etiskt riktiga sättet att avla, men båda ger ju samma andel "riktig merle" om man nu vill avla på färg. Eller har jag missat nåt?
Ja det är det säkert, men utan risk för dubbelmerle…
 
Vet inte om jag ska klassa det som oseriös avel egentligen, men oseriöst iaf... Fick syn på en uppfödare som i vanliga fall verkar ha helt ok avel, nu annonsera ut en valp med en missbildning som absolut kommer att påverka livskvalitén osv :( Visst att uppfödaren är mycket tydlig med valpens problem, men kan ju säga att om en hund med liknande problematik fötts hos mig, då hade jag avlivat.
 
Vet inte om jag ska klassa det som oseriös avel egentligen, men oseriöst iaf... Fick syn på en uppfödare som i vanliga fall verkar ha helt ok avel, nu annonsera ut en valp med en missbildning som absolut kommer att påverka livskvalitén osv :( Visst att uppfödaren är mycket tydlig med valpens problem, men kan ju säga att om en hund med liknande problematik fötts hos mig, då hade jag avlivat.
Vad är det för missbildning? :(
 
Vad är det för missbildning? :(
Vill inte skriva ut det för då kan säkert någon se det som att jag snackar skit och pekar ut en specifik person, för jag gissar på att missbildningen är ovanlig, jag har inte sett det innan iaf. Tror inte det är något ärftligt heller just därför, men ja... Hunden är av aktiv ras och missbildningen kommer ha negativ påverkan när det gäller hur aktiv hunden kan vara, den saken är solklar iaf. Uppfödaren hoppas att valpen kan komma till någon som "har förståelse" för det. Typ.
 
Exotiska engelska bulldogs för 45-80000kr. Priset ska reflektera engagemanget och kvaliteten på aveln. Tikens (2 år) pappa är från en kennel som dömts i UK för att ha bedrivit avel de inte haft tillstånd för, inte kunnat sköta sina hundar, inte låtit tikarna återhämta sig mellan parningar och genomfört insemineringar i hemmet. Kullens pappa har massa avkommor över hela världen. Hur detta representerar genomtänkt avel vet jag inte. Jag har svårt att förhålla mig till exotics, men dessa är garanterad fria från genetiska defekter. Finns knappt videos (instagam) på när de går, bara står och flämtar eller ligger ner.

Jag som har en spinkig långbent snoooot-ras har så svårt att se hur exotic english bulldog eller excotic bullys är funktionella, men jag är också förhållandevis ny i hundvärlden. Är detta rimlig avel?
 
Exotiska engelska bulldogs för 45-80000kr. Priset ska reflektera engagemanget och kvaliteten på aveln. Tikens (2 år) pappa är från en kennel som dömts i UK för att ha bedrivit avel de inte haft tillstånd för, inte kunnat sköta sina hundar, inte låtit tikarna återhämta sig mellan parningar och genomfört insemineringar i hemmet. Kullens pappa har massa avkommor över hela världen. Hur detta representerar genomtänkt avel vet jag inte. Jag har svårt att förhålla mig till exotics, men dessa är garanterad fria från genetiska defekter. Finns knappt videos (instagam) på när de går, bara står och flämtar eller ligger ner.

Jag som har en spinkig långbent snoooot-ras har så svårt att se hur exotic english bulldog eller excotic bullys är funktionella, men jag är också förhållandevis ny i hundvärlden. Är detta rimlig avel?
Tror nog att du vet svaret på frågan själv. Självklart är det inte rimlig avel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 262
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 845
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 280
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp