Bukefalos 28 år!

Oseriös avel 2023

Jag har INTE läst studien artikeln baserar sig på eller ens gått till Guardians ursprungsartikel. Men:

https://www.veterinarmagazinet.se/2024/02/sma-hundraser-med-lang-nos-lever-langre/

Att hundar med riktig nos lever längre är väl ingen skräll. Det här däremot: En intressant observation var att renrasiga hundar i genomsnitt lever längre än blandraser, med en medianlivslängd på 12,7 år jämfört med 12 år. Detta resultat står i kontrast till tanken att blandraser skulle vara friskare på grund av större genetisk mångfald.

Bra att ha med sig i vissa debatter.
 
Jag har INTE läst studien artikeln baserar sig på eller ens gått till Guardians ursprungsartikel. Men:

https://www.veterinarmagazinet.se/2024/02/sma-hundraser-med-lang-nos-lever-langre/

Att hundar med riktig nos lever längre är väl ingen skräll. Det här däremot: En intressant observation var att renrasiga hundar i genomsnitt lever längre än blandraser, med en medianlivslängd på 12,7 år jämfört med 12 år. Detta resultat står i kontrast till tanken att blandraser skulle vara friskare på grund av större genetisk mångfald.

Bra att ha med sig i vissa debatter.

Är skillnaden statistiskt säkerställd? Den är ju rätt liten.
 
Jag har INTE läst studien artikeln baserar sig på eller ens gått till Guardians ursprungsartikel. Men:

https://www.veterinarmagazinet.se/2024/02/sma-hundraser-med-lang-nos-lever-langre/

Att hundar med riktig nos lever längre är väl ingen skräll. Det här däremot: En intressant observation var att renrasiga hundar i genomsnitt lever längre än blandraser, med en medianlivslängd på 12,7 år jämfört med 12 år. Detta resultat står i kontrast till tanken att blandraser skulle vara friskare på grund av större genetisk mångfald.

Bra att ha med sig i vissa debatter.
Mycket intressant.
 
https://www.veterinarmagazinet.se/2024/02/sma-hundraser-med-lang-nos-lever-langre/

Att hundar med riktig nos lever längre är väl ingen skräll. Det här däremot: En intressant observation var att renrasiga hundar i genomsnitt lever längre än blandraser, med en medianlivslängd på 12,7 år jämfört med 12 år. Detta resultat står i kontrast till tanken att blandraser skulle vara friskare på grund av större genetisk mångfald.
Inavel är alltid till nackdel för en hund. Att blandraserna lever aningen kortare kan ju vara av andra skäl : att man inte valt ut speciellt friska hundar att avla på, att de inte är lika omsorgsfullt uppfödda som de renrasiga eller att de som köpt dem inte lägger lika mycket pengar på veterinärvård som de hade gjort på en dyr renrasig hund.
 
Inavel är alltid till nackdel för en hund. Att blandraserna lever aningen kortare kan ju vara av andra skäl : att man inte valt ut speciellt friska hundar att avla på, att de inte är lika omsorgsfullt uppfödda som de renrasiga eller att de som köpt dem inte lägger lika mycket pengar på veterinärvård som de hade gjort på en dyr renrasig hund.
Fast dyr och renrasig går ju inte alltid hand i hand nu för tiden, med alla doodle-varianter för 40-50 000 😳
 
Inavel är alltid till nackdel för en hund. Att blandraserna lever aningen kortare kan ju vara av andra skäl : att man inte valt ut speciellt friska hundar att avla på, att de inte är lika omsorgsfullt uppfödda som de renrasiga eller att de som köpt dem inte lägger lika mycket pengar på veterinärvård som de hade gjort på en dyr renrasig hund.
Blandraser kostar nästan det samma som renraser och ibland mycket mer.

Man får väl hoppas att ägare till blandrashundar ger sina hundar veterinärvård i samma utsträckning som övriga! Vilket jag överlag tror de gör. Har själv haft blandraser och känner många med och de ger dem samma goda omsorg.
 
Blandraser kostar nästan det samma som renraser och ibland mycket mer.

Man får väl hoppas att ägare till blandrashundar ger sina hundar veterinärvård i samma utsträckning som övriga! Vilket jag överlag tror de gör. Har själv haft blandraser och känner många med och de ger dem samma goda omsorg.
Såklart man hoppas att blandraser får lika bra vård som renrasiga men den här studien var gjord i Storbritannien och förutom dyra "designerdogs" så tänkte jag att de kanske även har motsvarigheten till "Blocket-blandisar" och "hoppsan-min-hund-fick-valpar" hundar som säljs billigt och inte alltid är så noggrant uppfödda eller hamnar i så seriösa hem.
 
Inavel är alltid till nackdel för en hund. Att blandraserna lever aningen kortare kan ju vara av andra skäl : att man inte valt ut speciellt friska hundar att avla på, att de inte är lika omsorgsfullt uppfödda som de renrasiga eller att de som köpt dem inte lägger lika mycket pengar på veterinärvård som de hade gjort på en dyr renrasig hund.
Inavel till nackdel för en individ, absolut. Men renrasavel är väl inte synonymt med inavel?

Och vad medveten blandrasavel säger sig göra är ju ofta att satsa på friskare djur.
 
Ordförande för FCI:
"The nostrils will look different depending on the breed, specially on pugs wich come from a part of China that was very cold, and it helps to save the temperature of the upper respiratory tract. Pugs specifically didn't need open nares, and are meant for cold dry climate, not hot and humid climate"

https://www.instagram.com/p/C2aoyPNrlag/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Det blir inte mer oseriöst än så.
Men då borde hunden också ha lång nos, inte obefintlig? En lång nos hinner värma upp den kalla luften innan den når luftstrupen och lungorna.

Så ... struntsnack med andra ord. Naturligtvis.
 
Inavel är alltid till nackdel för en hund. Att blandraserna lever aningen kortare kan ju vara av andra skäl : att man inte valt ut speciellt friska hundar att avla på, att de inte är lika omsorgsfullt uppfödda som de renrasiga eller att de som köpt dem inte lägger lika mycket pengar på veterinärvård som de hade gjort på en dyr renrasig hund.
Fast min renrasiga hund med några av Sveriges finare linjer (dvs enda sättet man utvärderar små sällskapshundar, via utställning) och medveten användning av hanar från andra länder kostade mindre än vad folk tar för trendblandningar och lika mycket som folk försöker ta för annan random poo/doodle. Och då är hon från en dyr ras.
 
Inavel till nackdel för en individ, absolut. Men renrasavel är väl inte synonymt med inavel?

Och vad medveten blandrasavel säger sig göra är ju ofta att satsa på friskare djur.
Nej, rasavel är inte synonymt med inavel. Jag försökte bara hitta några teorier kring varför denna populationsstudie visade det resultat den gjorde. Eftersom man vet av forskning att det är sämre för en viss population om den är inavlad ( vilket inte betyder att det är sämre för varje enskild individ i den populationen ) och eftersom det i flera ( men inte alls alla ) raser finns problem med inavel så borde rashundar i genomsnitt ha mer inavelsproblem än blandraser. Studien visade kortare livslängd för blandraserna och då tänkte jag att det kanske beror på att viss blandrasavel sker utan hälsokontroller.
 
Fast min renrasiga hund med några av Sveriges finare linjer (dvs enda sättet man utvärderar små sällskapshundar, via utställning) och medveten användning av hanar från andra länder kostade mindre än vad folk tar för trendblandningar och lika mycket som folk försöker ta för annan random poo/doodle. Och då är hon från en dyr ras.
Min gissning var att en del av studieresultatet kunde bero på att de som inte köpt dyra"designerdogs" utan köpt någon billig gatukorsning kansk
Fast dyr och renrasig går ju inte alltid hand i hand nu för tiden, med alla doodle-varianter för 40-50 000 😳
Nej, såklart inte med vissa doodlepriser :-) Men har man väldigt lite pengar att lägga på en hund och bor i Storbritannien tänker jag mig att det är lättare att hitta en billig blandis än en billig rashund. Och hur väl man än vill sin hund så kanske man sen inte har ekonomi till viss veterinärvård hur gärna man än hade velat. Det var i alla fall en gissning från min sida till en möjlig faktor som påverkat studieresultatet.
 
Nej, rasavel är inte synonymt med inavel. Jag försökte bara hitta några teorier kring varför denna populationsstudie visade det resultat den gjorde. Eftersom man vet av forskning att det är sämre för en viss population om den är inavlad ( vilket inte betyder att det är sämre för varje enskild individ i den populationen ) och eftersom det i flera ( men inte alls alla ) raser finns problem med inavel så borde rashundar i genomsnitt ha mer inavelsproblem än blandraser. Studien visade kortare livslängd för blandraserna och då tänkte jag att det kanske beror på att viss blandrasavel sker utan hälsokontroller.
Ja, jag tycker att det är för tidigt att säga att slutsatsen är att renrasavel är mer frisk. Denna studie hade detta avvikande resultat där 47% av de renrasiga hade lite längre median i livslängd enligt deras data (baserat på insamlad data om ett hundratal i UK) än blandras. Tror det var 24% av renrasiga som visade kortare livslängd än blandraserna. Det finns många faktorer som kan påverka detta, inte minst att en blandras kan vara av okänd blandning eller av två renrasiga kända föräldrar ("designer-breed") och om jag inte missminner mig så skriver de det i studien också. Jag tänker att hybrid vigour kan spela roll i livskraften hos vissa blandraser också, ännu en faktor. Det finns som du skriver också fler studier som har pekat på att blandraserna lever längre, så blir intressant att se om framtida studier kan replikera detta försök.
 
”Världens bästa hundgener” utlovas på blocket! :up: Hunden är snygg, frisk och inte aggressiv. Ingen annan info, men det behövs såklart inte eftersom generna är världsbäst. Ni med tikar får ta och skynda er!
 
Ja, jag tycker att det är för tidigt att säga att slutsatsen är att renrasavel är mer frisk. Denna studie hade detta avvikande resultat där 47% av de renrasiga hade lite längre median i livslängd enligt deras data (baserat på insamlad data om ett hundratal i UK) än blandras. Tror det var 24% av renrasiga som visade kortare livslängd än blandraserna. Det finns många faktorer som kan påverka detta, inte minst att en blandras kan vara av okänd blandning eller av två renrasiga kända föräldrar ("designer-breed") och om jag inte missminner mig så skriver de det i studien också. Jag tänker att hybrid vigour kan spela roll i livskraften hos vissa blandraser också, ännu en faktor. Det finns som du skriver också fler studier som har pekat på att blandraserna lever längre, så blir intressant att se om framtida studier kan replikera detta försök.
Nej, någon definitiv slutsats som slår alla andra ska man naturligtvis inte dra, det bör man sällan göra i forskningssammanhang. Vad det handlar om är ju att just den här studien säger såhär, sen finns det säkert andra som säger annat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 262
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 845
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 280
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp