Oseriös avel hösten 2018

Inte så mycket avel i sig men ändå lite relaterat under ämnet "folk med noll koll". Är medlem på en del sälj och omplaceringsgrupper på Facebook och rätt ofta dyker det upp sökes-annonser där man bara vill slå sig för pannan.

"Sökes aktiv allroundhund, corgi, border collie, Aussie, schäfer eller kelpie" och man kan inte låta bli att fundera på om de ens har en plan för sitt hundägande öht... Dessa annonser är nästan lika skräckblandat roliga som valpannonser med kökskorsningar.
 
Vad sägs om BC/Dobberman/Wachtel? :up:

:crazy:
Alltså, jag vill så gärna verkligen FRÅGA de här människorna hur de tänker. Ingen av raserna är väl jättevanlig hos gemene man som inte är det minsta intresserad av hund och/eller hundsport... och då borde man veta bättre tänker jag.
Med undantag möjligan för en BC-korsning som verkar finnas i vart och varannnat hem. Förbaskat tråkigt.
 
:crazy:
Alltså, jag vill så gärna verkligen FRÅGA de här människorna hur de tänker. Ingen av raserna är väl jättevanlig hos gemene man som inte är det minsta intresserad av hund och/eller hundsport... och då borde man veta bättre tänker jag.
Med undantag möjligan för en BC-korsning som verkar finnas i vart och varannnat hem. Förbaskat tråkigt.
Tillgång och efterfrågan. På fb Söker folk efter husky-whippet (för att de har sett en en gång som var fin), husky-schäfer, osv i all oändlighet. Och de blir ARGA om man frågar hur de tänker. Blandrashundar är lika bra som renrasig blahblah och "VARFÖR HATAR DU MIN HUND?!"
 
Ännu en "seriös uppfödare" som enbart skänker sina valpar till SERIÖSA intressenter...

Undrar hur friska de är....

"Mum is Bullmastiff /Boxer
Dad is Neopolitanmastiff /Dane
12 weeks old as of 17th September
SERIOUS INTEREST ONLY"
 
Ffs :banghead::banghead::banghead:

Nästa annons....

"
Expression of Interest
Puppies x10
Dad -Bloodhound /Pointer X Cattle/ bull Arab
Mum -Bull Arab, Bull Mastiff, Boxer

8 Boys and 2 Girls Available some with Blue Eyes
Second and Last Litter
Great Loyal Family Dogs
Parents both Great with Kids
Ready to go to new homes"
 
"Hon är en känslig och försiktig flicka som har svårt att vara ensam och söker därför en matte som vill ha sällskap på dagarna och på sina dagliga promenader.
American wolfdog är en blandrashund med schäfer, alaskan malamute och siberian huskey. Inavelsprocenten på Luna är endast 7 % "

Endast?? :confused:
 
"Hon är en känslig och försiktig flicka som har svårt att vara ensam och söker därför en matte som vill ha sällskap på dagarna och på sina dagliga promenader.
American wolfdog är en blandrashund med schäfer, alaskan malamute och siberian huskey. Inavelsprocenten på Luna är endast 7 % "

Endast?? :confused:

Men, hur kan den ens vara någon procent inavlad om den är blandras? Obs! Kan inte ett skvatt om avel. :o
 
Det är väl rätt mycket av diverse wolfhounds som DNA-testas hos Embark m m. Tycker jag mig sett nämnas i diskussionsgrupper om DNA i alla fall
Och där får man ofta genetisk COI med i paketet. Inte matematisk COI beräknad på en stamtavla (som stämmer. eller inte...).

Genetisk COI brukar ju i allmänhet vara högre än de siffror vi räknar fram matematiskt.
Och de skiljer dessutom rätt mycket mellan olika kullsyskon.

Nu har jag inte sett grafer över så himla många raser på genetisk COI men de flesta jag sett där ligger de testade djuren (beroende på ras kan det ju bara vara en hundfull eller ett par hundratal, hos just det labbet) ofta mellan 20 och 40 för genetisk COI.

Utan att läsa in mig på American Wolfhound så får jag ju anta att dom avlas mot någon storts typ? Och då har dom ett visst antal Founders och linjeavlar. Även om det nu finns Founders av de nämnda raserna väldigt nära i stamtavlan så är det ju inte tal om en första generations korsning. Så viss inavel är rätt givet.

Om 7% är mycket eller lite för just denna typ av hund kan jag inte svara på.

I min egen ras har vi sett exempel på hur det kan skilja 5-6% i total genetisk COI i samma kull faktiskt.

Eftersom genetisk COI inte är begränsat till X senaste generationerna så borde du kunna få positivt utslag på COI även i en första generationskorsning om det är mellan 2 raser som är av samma ursprung och nära besläktade. Även om det på papperet rör sig om "obesläktade" hundar i många generationer enligt stamtavlan, så har dom med sig en hel massa gemensam DNA sen ursprunget i alla fall.




"Hon är en känslig och försiktig flicka som har svårt att vara ensam och söker därför en matte som vill ha sällskap på dagarna och på sina dagliga promenader.
American wolfdog är en blandrashund med schäfer, alaskan malamute och siberian huskey. Inavelsprocenten på Luna är endast 7 % "

Endast?? :confused:
 
Verkar finnas en marknad för Dobermann/Weimaraner korsningar igen, så jag och @lady_vip kanske ska slå oss ihop och tjäna lite pengar :angel:

Är en tjej som köpt valp av den här korsningen och ska ha den till IPO..:banghead::banghead:

Haha, ja jag såg också den. Och tajmingen sen. Höggravid och orkar "bara hälften än vanligt".
Man får hoppas hon får en smidig förlossning som inte sätter sig på kroppen samt ett A-barn utan kolik för den hunden lär kräva mer och mer framöver.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 260
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 659
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 535
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
969
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp