Oseriös avel hösten 2018

Vad sägs om att ha speciella "skyddskläder" på sina tikar, så att de inte förstör pälsen när de diar sina valpar? Låter väl som praktisk och bra päls? :grin:
Det låter som en utställningspäls som tar ett år eller så att växa ut. Den behöver inte vara helt opraktisk i hundens övriga liv (säg stadshund som inte precis är ute i skogen och springer).
Jag förstår din tanke, men det är rimligen en hund som inte stressas av diverse pälsrelaterade åtgärder.
Ja, man kan föreställa sig att hunden lever ett begränsat liv pga sin päls, men det vet vi ju faktiskt inte. Som exempel känner jag en person som tar med fullpälsade Pekigneser ut i skogen, på småstigar. De går inte jättelångt, men hundarna har superkul så ägaren tycker det är värt att rensa ur barr ur pälsarna i några timmar efteråt.

(On topic så är min policy att trimma ner tiken några veckor innan valpning, men min ras har ju en annan typ av päls som inte har lika strikta regler kring hur ”det ska se ut”, så det funkar därför. Maghåren brukar vara lagom långa igen ca fyra månader efter nedtrimning, och innan dess känns det oetiskt att åka på utställning ändå)
 
Senast ändrad:
Det låter som en utställningspäls som tar ett år eller så att växa ut. Den behöver inte vara helt opraktisk i hundens övriga liv (säg stadshund som inte precis är ute i skogen och springer).
Jag förstår din tanke, men det är rimligen en hund som inte stressas av diverse pälsrelaterade åtgärder.
Ja, man kan föreställa sig att hunden lever ett begränsat liv pga sin päls, men det vet vi ju faktiskt inte. Som exempel känner jag en person som tar med fullpälsade Pekigneser ut i skogen, på småstigar. De går inte jättelångt, men hundarna har superkul så ägaren tycker det är värt att rensa ur barr ur pälsarna i några timmar efteråt.

(On topic så är min policy att trimma ner tiken några veckor innan valpning, men min ras har ju en annan typ av päls som inte har lika strikta regler kring hur ”det ska se ut”, så det funkar därför. Maghåren brukar vara lagom långa igen ca fyra månader efter nedtrimning, och innan dess känns det oetiskt att åka på utställning ändå)
Jo, visst var det utställningspäls, men på hund av jakthundsras... Troligen stressades inte hunden av det öht, men att avla på så ofunktionella pälsar ser jag som oseriöst. För mig ingår "att kunna dia valparna utan konstigheter" i samma kategori som "kunna fortplanta sig utan hjälp från människor".
 
Jo, visst var det utställningspäls, men på hund av jakthundsras... Troligen stressades inte hunden av det öht, men att avla på så ofunktionella pälsar ser jag som oseriöst. För mig ingår "att kunna dia valparna utan konstigheter" i samma kategori som "kunna fortplanta sig utan hjälp från människor".
Som sagt, jag förstår din tanke. På en jakthundsras är det ju definitivt inte en funktionell päls (jag tänkte mig grupp 9-hund).
Jag förstår ägarens tanke. Ja, man hade kunnat ta fram saxen och diat valparna utan problem, men man vill kunna tävla innan det är dags för nästa valpkull. Det skadar inte tiken eller valparna. Ägarens val.
 
Blir rätt irriterad när en uppfödare avlar på en tik som måste rakas på sommaren, speciellt när det ska föreställa en seriös uppfödare inriktad på arbetande hundar.
Om tiken är bra i övrigt och man parar med en hane ur mindre pälsade linjer så ser jag inte problemet?
Har man verkligen råd att utesluta bra hundar bara pga pälsen?
 
Om tiken är bra i övrigt och man parar med en hane ur mindre pälsade linjer så ser jag inte problemet?
Har man verkligen råd att utesluta bra hundar bara pga pälsen?
Det är inte överpälsade hundar det handlar om. Det är en pälsmängd som liknar Tinjas, kanske till och med mindre. Hanen har mer päls.

Jag är av åsikten att funktionell päls är inget man tummar på. Finns massvis med andra exteriöra saker jag hellre kompromissar med, som inte har samma påverkan på hundens livskvalitet och arbetsförmåga.
 
Det är inte överpälsade hundar det handlar om. Det är en pälsmängd som liknar Tinjas, kanske till och med mindre. Hanen har mer päls.

Jag är av åsikten att funktionell päls är inget man tummar på. Finns massvis med andra exteriöra saker jag hellre kompromissar med, som inte har samma påverkan på hundens livskvalitet och arbetsförmåga.
Jag anar att det är vår gemensamma ras det handlar om. Blev ju själv med ett litet skrälle som behöver snaggas och det är verkligen inte kul att se sin hund så påverkad av även normal svensk sommar :( Mtp att det är något som verkar uppmärksammas oftare och oftare så känns det ju verkligen inte som något som ska kompromissas med.
 
Det är inte överpälsade hundar det handlar om. Det är en pälsmängd som liknar Tinjas, kanske till och med mindre. Hanen har mer päls.

Jag är av åsikten att funktionell päls är inget man tummar på. Finns massvis med andra exteriöra saker jag hellre kompromissar med, som inte har samma påverkan på hundens livskvalitet och arbetsförmåga.
Ja alltså jag håller ju med om att funktionell päls är oerhört viktigt, men samtidigt så tycker jag att det finns viktigare saker med. Om tiken är värd att ha i avel i övrigt alltså.
 
Ja alltså jag håller ju med om att funktionell päls är oerhört viktigt, men samtidigt så tycker jag att det finns viktigare saker med. Om tiken är värd att ha i avel i övrigt alltså.
Det finns en uppsjö av tikar som denna. När värmekänslighet och behov av att raka päls börjar bli ett utspritt problem i rasen är det inget jag skulle avla på. Hittills har jag bara sett det i utställningsaveln, men skittrist om det ska sprida sig ut i arbetsaveln också.

Ta en hund med ståöron, fel färg, för hög svans, vadsomhelst. Finns exteriöra detaljer man kan kompromissa med som inte påverkar hundens liv så pass.
 
Mållöst av så många anledningar...

”Unika Amerikansk schäfer och Kungspudelvalpar
Hej alla med ett holistiskt tänk, och ni som står i valet och kvalet, men har ett genuint intresse för hälsa.
Här finns 8 st valpar varav en såld tik mycket harmoniska livsglada lovewarriors till salu födda den 12/8-18

Mamma Shiloh schäfer 5 år friröntgad
Pappa Kungspudel 5 år friröntgad

Mamma förberedd 1 år innan parning med utrensning av gifter från vaccination i grunden och tillsatser i foder. Basat upp henne så att kroppen inte är sur längre. Äter sedan länge ett kallpressat foder från Tyskland som jag varmt rekommenderar.
Valparna har ätit kallpressat foder getmjölk äggula naturlig c- vitamin, Cocosolja ,ekologiska råvaror i form av frukt grönt och bär. Rent vatten. Allt för att stärka immunförsvaret i tarmen och hjärnan.

Till min hjälp har jag haft min alternativa behandlares kunskaper och som under två år behandlat mig i hemmet för flera aggressiva patogener i ett kroniskt tillstånd och som jag nu blivit av med.

Samt den kände Anthony Williams som skrivit många böcker i ämnet och då även för våra djur.
I ett forum på nätet erbjuds ni att ta del av den holistiska fördjupningen vad beträffar eran valp för att bibehålla den optimala hälsan tillsammans med mig och min behandlare genom åren.
Jag har även i mitt hem den idag äldsta Shilohn i Sverige med sina snart 13 år.
Det finns fyra tikar och fyra hanar.
En svart tik

Tre chremefärgade tikar varav en är såld.
Två svarta hanar

Två chremefärgade hanar
När valpen flyttar får den med sig

Ett paket 5 kg kallpressat foder och möjligheten att av mig köpa en säck på 15 kg till ett förmånligt pris.

En burk cocosolja för tarmen och hjärnan.

Snuttefilt med mamma och syskons doft.
Vid försäljning den 8/10-18 och framåt är valpen.

Veterinärbesiktad
Avmaskad med homeopatmedel
Badad och kloklippt
Doldafelförsäkrad
Chippad
Ovaccinerad

Fylld av kärlek.
Samtliga valpar har åkt bil vid flertalet gånger utan problem.

Kiss och bajstränade för att få in rutiner och att koppla ihop det.

Jag kommer att besikta valpen när den är bokad

Således blir det bara ett veterinärbesök för valpen.
Dessa valpar har fått en naturlig och ovärderlig start på livet. Ett privilegium. En hund ska bli minst 20 år oavsett ras.
Jag förbehåller mig rätten att välja köpare.”
 
Mållöst av så många anledningar...

”Unika Amerikansk schäfer och Kungspudelvalpar
Hej alla med ett holistiskt tänk, och ni som står i valet och kvalet, men har ett genuint intresse för hälsa.
Här finns 8 st valpar varav en såld tik mycket harmoniska livsglada lovewarriors till salu födda den 12/8-18

Mamma Shiloh schäfer 5 år friröntgad
Pappa Kungspudel 5 år friröntgad

Mamma förberedd 1 år innan parning med utrensning av gifter från vaccination i grunden och tillsatser i foder. Basat upp henne så att kroppen inte är sur längre. Äter sedan länge ett kallpressat foder från Tyskland som jag varmt rekommenderar.
Valparna har ätit kallpressat foder getmjölk äggula naturlig c- vitamin, Cocosolja ,ekologiska råvaror i form av frukt grönt och bär. Rent vatten. Allt för att stärka immunförsvaret i tarmen och hjärnan.

Till min hjälp har jag haft min alternativa behandlares kunskaper och som under två år behandlat mig i hemmet för flera aggressiva patogener i ett kroniskt tillstånd och som jag nu blivit av med.

Samt den kände Anthony Williams som skrivit många böcker i ämnet och då även för våra djur.
I ett forum på nätet erbjuds ni att ta del av den holistiska fördjupningen vad beträffar eran valp för att bibehålla den optimala hälsan tillsammans med mig och min behandlare genom åren.
Jag har även i mitt hem den idag äldsta Shilohn i Sverige med sina snart 13 år.
Det finns fyra tikar och fyra hanar.
En svart tik

Tre chremefärgade tikar varav en är såld.
Två svarta hanar

Två chremefärgade hanar
När valpen flyttar får den med sig

Ett paket 5 kg kallpressat foder och möjligheten att av mig köpa en säck på 15 kg till ett förmånligt pris.

En burk cocosolja för tarmen och hjärnan.

Snuttefilt med mamma och syskons doft.
Vid försäljning den 8/10-18 och framåt är valpen.

Veterinärbesiktad
Avmaskad med homeopatmedel
Badad och kloklippt
Doldafelförsäkrad
Chippad
Ovaccinerad

Fylld av kärlek.
Samtliga valpar har åkt bil vid flertalet gånger utan problem.

Kiss och bajstränade för att få in rutiner och att koppla ihop det.

Jag kommer att besikta valpen när den är bokad

Således blir det bara ett veterinärbesök för valpen.
Dessa valpar har fått en naturlig och ovärderlig start på livet. Ett privilegium. En hund ska bli minst 20 år oavsett ras.
Jag förbehåller mig rätten att välja köpare.”
Välkommen till lalalland :crazy::arghh:
 
Mållöst av så många anledningar...

”Unika Amerikansk schäfer och Kungspudelvalpar
Hej alla med ett holistiskt tänk, och ni som står i valet och kvalet, men har ett genuint intresse för hälsa.
Här finns 8 st valpar varav en såld tik mycket harmoniska livsglada lovewarriors till salu födda den 12/8-18

Mamma Shiloh schäfer 5 år friröntgad
Pappa Kungspudel 5 år friröntgad

Mamma förberedd 1 år innan parning med utrensning av gifter från vaccination i grunden och tillsatser i foder. Basat upp henne så att kroppen inte är sur längre. Äter sedan länge ett kallpressat foder från Tyskland som jag varmt rekommenderar.
Valparna har ätit kallpressat foder getmjölk äggula naturlig c- vitamin, Cocosolja ,ekologiska råvaror i form av frukt grönt och bär. Rent vatten. Allt för att stärka immunförsvaret i tarmen och hjärnan.

Till min hjälp har jag haft min alternativa behandlares kunskaper och som under två år behandlat mig i hemmet för flera aggressiva patogener i ett kroniskt tillstånd och som jag nu blivit av med.

Samt den kände Anthony Williams som skrivit många böcker i ämnet och då även för våra djur.
I ett forum på nätet erbjuds ni att ta del av den holistiska fördjupningen vad beträffar eran valp för att bibehålla den optimala hälsan tillsammans med mig och min behandlare genom åren.
Jag har även i mitt hem den idag äldsta Shilohn i Sverige med sina snart 13 år.
Det finns fyra tikar och fyra hanar.
En svart tik

Tre chremefärgade tikar varav en är såld.
Två svarta hanar

Två chremefärgade hanar
När valpen flyttar får den med sig

Ett paket 5 kg kallpressat foder och möjligheten att av mig köpa en säck på 15 kg till ett förmånligt pris.

En burk cocosolja för tarmen och hjärnan.

Snuttefilt med mamma och syskons doft.
Vid försäljning den 8/10-18 och framåt är valpen.

Veterinärbesiktad
Avmaskad med homeopatmedel
Badad och kloklippt
Doldafelförsäkrad
Chippad
Ovaccinerad

Fylld av kärlek.
Samtliga valpar har åkt bil vid flertalet gånger utan problem.

Kiss och bajstränade för att få in rutiner och att koppla ihop det.

Jag kommer att besikta valpen när den är bokad

Således blir det bara ett veterinärbesök för valpen.
Dessa valpar har fått en naturlig och ovärderlig start på livet. Ett privilegium. En hund ska bli minst 20 år oavsett ras.
Jag förbehåller mig rätten att välja köpare.”

Jag
Orkar
Inte

"Bli minst 20 år oavsett ras" vilket misslyckande för hen när de dör avsevärt tidigare. Har svårt att tro att den där Shilohn på 13 hänger med i minst 7 år till :angel:
 
Uppenbarligen! Mest troligt pga att dom tvingat i hunden massa gifter hela tiden. Typ vaccin istället för att bara ge en skvätt kolloidalt silver:angel:

:banghead:
Eller mat vid fel ålder. Eller låtit den titta på när nån annan har gått i en trappa...

Jag fick förövrigt höra att alla hundar som är uppfödda på färskfoder får HD-fel. Med tanke på att det finns statistiska data på att det inte stämmer, fattar jag inte hur folk kan kläcka såna dumheter...
 
Mållöst av så många anledningar...

”Unika Amerikansk schäfer och Kungspudelvalpar
Hej alla med ett holistiskt tänk, och ni som står i valet och kvalet, men har ett genuint intresse för hälsa.
Här finns 8 st valpar varav en såld tik mycket harmoniska livsglada lovewarriors till salu födda den 12/8-18

Mamma Shiloh schäfer 5 år friröntgad
Pappa Kungspudel 5 år friröntgad

Mamma förberedd 1 år innan parning med utrensning av gifter från vaccination i grunden och tillsatser i foder. Basat upp henne så att kroppen inte är sur längre. Äter sedan länge ett kallpressat foder från Tyskland som jag varmt rekommenderar.
Valparna har ätit kallpressat foder getmjölk äggula naturlig c- vitamin, Cocosolja ,ekologiska råvaror i form av frukt grönt och bär. Rent vatten. Allt för att stärka immunförsvaret i tarmen och hjärnan.

Till min hjälp har jag haft min alternativa behandlares kunskaper och som under två år behandlat mig i hemmet för flera aggressiva patogener i ett kroniskt tillstånd och som jag nu blivit av med.

Samt den kände Anthony Williams som skrivit många böcker i ämnet och då även för våra djur.
I ett forum på nätet erbjuds ni att ta del av den holistiska fördjupningen vad beträffar eran valp för att bibehålla den optimala hälsan tillsammans med mig och min behandlare genom åren.
Jag har även i mitt hem den idag äldsta Shilohn i Sverige med sina snart 13 år.
Det finns fyra tikar och fyra hanar.
En svart tik

Tre chremefärgade tikar varav en är såld.
Två svarta hanar

Två chremefärgade hanar
När valpen flyttar får den med sig

Ett paket 5 kg kallpressat foder och möjligheten att av mig köpa en säck på 15 kg till ett förmånligt pris.

En burk cocosolja för tarmen och hjärnan.

Snuttefilt med mamma och syskons doft.
Vid försäljning den 8/10-18 och framåt är valpen.

Veterinärbesiktad
Avmaskad med homeopatmedel
Badad och kloklippt
Doldafelförsäkrad
Chippad
Ovaccinerad

Fylld av kärlek.
Samtliga valpar har åkt bil vid flertalet gånger utan problem.

Kiss och bajstränade för att få in rutiner och att koppla ihop det.

Jag kommer att besikta valpen när den är bokad

Således blir det bara ett veterinärbesök för valpen.
Dessa valpar har fått en naturlig och ovärderlig start på livet. Ett privilegium. En hund ska bli minst 20 år oavsett ras.
Jag förbehåller mig rätten att välja köpare.”

En poo-uppfödare som snurrat ordentligt :crazy:

Edit: Eller så röker hen väldigt good shit... :angel:
 
Eller mat vid fel ålder. Eller låtit den titta på när nån annan har gått i en trappa...

Jag fick förövrigt höra att alla hundar som är uppfödda på färskfoder får HD-fel. Med tanke på att det finns statistiska data på att det inte stämmer, fattar jag inte hur folk kan kläcka såna dumheter...

Tja, du har ju sett Healeys plåtar. Stackars hund, hon fick färskfoder redan som valp. :cry:

:meh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 261
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 661
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 555
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp