Osynliga, läskiga "Vänner" på fb

Plantan

Trådstartare
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
Ta bort dem som vän och sätt inställning på inläggen så att de syns enbart för vänner är väl den självklara lösningen?
 
Det behöver ju inte vara så att folk är anonyma för att "tjuvkika", utan för att jobb eller privatsituation gör att det vore väldigt olämpligt eller rent av farligt för dem att vara synliga.

Jag har främst Facebook för att kunna få tillgång till evenemang och uppdateringar i intressenätverk som tyvärr bara finns där. Nu lägger jag ut någon bild i månaden, men jag har flera vänner som av jobbet är rekommenderade att inte ha någon som helst identifierande information på sociala medier. Och återigen andra som inte är speciellt närvarande i sociala medier, men har kontot kvar för att det är enda sättet att få inbjudningar till relevanta event.

Ta bort folk om det stör dig. Att ha olika nivåer av "betroddhet" på följarkretsen borde alla ha om man ger fler än de allra närmsta tillgång till det man postar.
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?

Man tar bort dem som vänner...
 
Jag tar bort de jag inte har nån nytta av, så att säga. Vissa är kvar trots att de inte postar så ofta, men när de väl postar är det intressant. Jag har några utländska kattuppfödare som vänner, de är kvar enbart för att de postar söta bilder 🫣
Annars får man ändra i inställningarna, det gör jag då och då.
 
Det behöver ju inte vara så att folk är anonyma för att "tjuvkika", utan för att jobb eller privatsituation gör att det vore väldigt olämpligt eller rent av farligt för dem att vara synliga.

Jag har främst Facebook för att kunna få tillgång till evenemang och uppdateringar i intressenätverk som tyvärr bara finns där. Nu lägger jag ut någon bild i månaden, men jag har flera vänner som av jobbet är rekommenderade att inte ha någon som helst identifierande information på sociala medier. Och återigen andra som inte är speciellt närvarande i sociala medier, men har kontot kvar för att det är enda sättet att få inbjudningar till relevanta event.

Ta bort folk om det stör dig. Att ha olika nivåer av "betroddhet" på följarkretsen borde alla ha om man ger fler än de allra närmsta tillgång till det man postar.
Ungefär som jag. Har Facebook för få information från föreningar har inte intresse av att lägga till folk som vänner och brukar inte lägga ut bilder mm.
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?

Du kan ju skapa en grupp med riktiga vänner i form av en anpassad lista och så postar du dina inlägg riktat bara till dem.
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
Jag hade väldigt länge bara folk jag kände "på riktigt" på Facebook och en rätt låst profil, men så blev jag lite för engagerad i olika projekt,föreningar och annat där jag behöver "nätverka" så jag gav upp på det och har därför ett par hundra facebookvänner. Visst profilen kräver att man är min "vän" men det är ju ändå en ganska stor spridning.
Jag tänker att jag är rätt öppen av mig men skriver inte saker som skulle vara riktigt jobbiga om det dök upp fel sammanhang. Skulle min chef, nån klient eller nån annan hitta dit så får det väl vara så. Jag ser dock till att godkänna alla taggningar på mig innan de publiceras och vid ett par tillfällen tagit bort taggar. Ibland rensar jag i listan

Mitt ex ville inte förekomma på facebook alls så jag la till exempel aldrig upp bilder på honom eller någon info annat om att han knappt existerade, om man kände oss väl så kunde man ju fatta vem jag syftade på eller känna igen hans saker men inte mer än så.

En del har ju jobb och annat som gör att de inte får/kan synas på sociala medier men vill ändå kunna vara aktiva i grupper, använda chattfunktionen, marketplace eller annat.
 
Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?

Där har du svaret tycker jag. Ha bara dem du vill ska kunna se vad du lägger ut! Ta bort resten.

Jag har exakt noll koll på varken fbvänner eller instavänner. Följer massor inom olika områden i perioder utefter vad jag vill få för input av mina sociala medier. Ändrar hejvilt vilka som visas och inte. Men så lägger jag också bara ut saker random person får läsa, tror min profil är helt öppen på båda ställena också (jag är inte så teknisk 😅). De jag inte vill ha kontakt med blockar jag.
 
De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
Lägg inte ut det som inte går att visa för alla.
Jag har litet svårt att förstå önskan om att vara privat i etern.
Det som jag lägger ut är som någon sorts presentation av mig själv och mitt liv för den som är intresserad av att läsa det.
Sedan kan man ju skapa en sluten och hemlig grupp för känsliga saker om det nu nödvändigtvis måste ut på nätet.
Annars så rekommenderar jag mail och SMS.
En Messengergrupp fungerar också rätt bra men då ligger informationen fortfarande hos någon annan som du inte har kontroll över.
Vem vet vad som händer med den informationen?
Vem som kan vilja sälja eller köpa den.
Ingen vet säkert.
 
Tack allihop! Jag ska inte bara rensa bort skummisar utan även folk som jag inte skulle umgås med privat. Nu är det slut på underhållningen!
Fast varför tror du att de är skummisar för att de är anonyma på fb? Jag utgår ifrån att du vet vem de är i alla fall?
Och varför skulle de ha en hemlig profil bara för att snoka på dig.
De flesta människor är ju i ärlighetens namn inte direkt spännande?
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 589
Senast: monster1
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
62 845
Senast: Hemlig21
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 427
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 905
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp