Osynliga, läskiga "Vänner" på fb

Nu har jag rensat, 30 näsor rök! Vilken befrielse! Tack, kära vänner!
Det finns en risk med den lösningen, men den märks först senare.
Ibland långt senare.
När man irl stöter på någon av dem som man har rensat ut och skulle behöva hjälp av.
T.ex. hyra stallplats, köpa hö, få tag på en hovslagare, söka jobb eller något liknande.
I det läget så är det bra att fortfarande vara vänner på Facebook.
 
Det finns en risk med den lösningen, men den märks först senare.
Ibland långt senare.
När man irl stöter på någon av dem som man har rensat ut och skulle behöva hjälp av.
T.ex. hyra stallplats, köpa hö, få tag på en hovslagare, söka jobb eller något liknande.
I det läget så är det bra att fortfarande vara vänner på Facebook.
I det läget är det ju bara att lägga till personen igen. Det finns ingen orsak att vara vän med kreti och pleti runt om i världen utifall man eventuellt skulle behöva ha med personen att göra i framtiden. Snacka om att man med din syn är tvingad till att alltid ha ett gäng personer man inte gillar som "vän".
TS jag tycker du gjorde rätt... säger hon som numera aldrig postar uppdateringar på fb och som har min första häst som profilbild. I mina ögon är fb en usel plattform men jag måste ha den för en sak så kan tyvärr inte ta bort kontot.
 
Det finns en risk med den lösningen, men den märks först senare.
Ibland långt senare.
När man irl stöter på någon av dem som man har rensat ut och skulle behöva hjälp av.
T.ex. hyra stallplats, köpa hö, få tag på en hovslagare, söka jobb eller något liknande.
I det läget så är det bra att fortfarande vara vänner på Facebook.
Varför måste man vara vän på ansiktsboken för att göra någonting av sakerna du rabblar upp?
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
Jag tar bort dem efter ett tag, gör rensningar ibland för att bara ha vänner på fb som jag faktiskt interagerar med någon gång ibland i alla fall.
Har en väldigt låst profil och anger ingen privat info om arbetsplats osv, men är i övrigt rätt öppen på min sida på så sätt att jag försörjer familjemedlemmar som vägrar Insta med att ofta låta insta-inlägg speglas också på facebook. En hel del bilder på dottern, vilket är skälet till låst profil både på insta och fb egentligen, men annars inget känsligt alls. Mest små funderingar över situationer i livet med en absolut övervikt mot livsnjutarbilder på havsbad, skog, skidåkning och hästen typ. Helt ointressant för alla utom de närmast sörjande, men inte heller något som jag känner att jag behöver dela med mig av till alla som inte på något sätt tillför något själva.
 
Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och absolut ville bli vän på fb. De som aldrig lägger ut nåt, har en fisk som profilbild och inga andra foton. De som aldrig kommentar, aldrig gör nån tumme och de har inga vänner att visa. De bara finns där, och typ smygkikar. Som en hemlig kamera i omklädningsrummet. Hrrrr! Jag vill inte att alla ska se vad jag lägger ut. Hur kan jag stoppa fulingar från att spionera på mig?
Antagligen är de väl aldrig inne på Facebook eftersom de inte har bilder och inte gillar saker. Och gillar man inte någonting då och då så brukar den inte ens synas i dens feed. Så antagligen ser de inte eller bryr sig inte :)

Men jag postar inte så ofta och inget som jag inte tycker kan ses av många.
 
Jag hade skumt många följare på min fb, störde mig grymt att det faktiskt inte går att ta bort följare från sidan. Enda lösningen är att blockera personen som följer dig. Har därför fjantigt många personer blockerade på fb.
 
I det läget är det ju bara att lägga till personen igen. Det finns ingen orsak att vara vän med kreti och pleti runt om i världen utifall man eventuellt skulle behöva ha med personen att göra i framtiden. Snacka om att man med din syn är tvingad till att alltid ha ett gäng personer man inte gillar som "vän".
Jag tror att felet som man gör är just att tänka på vänner på det viset.
Som kreti och pleti eller patrask.
Att se det som sin kontaktyta och nätverk är nog nyttigare på många sätt.

Jag lovar att det spelar roll om man har en lång relation på Facebook eller plockar in och stänger ute litet efter dagsform eller behov.
 
Varför måste man vara vän på ansiktsboken för att göra någonting av sakerna du rabblar upp?
Man måste inte, men det underlättar något enormt.
Mina runt 350 Facebook-vänner är ett fantastiskt kontaktnät.
Massor av stallplatser, jobb, foder, bostäder och annat förmedlas just mellan vänner på Facebook.
Vill man inte vara del av den marknaden så är det ju ett val som man gör.
Jag hittar hyresgäster, hö, stallgäster, beteshästar och mycket mer på det sättet.
 
Man måste inte, men det underlättar något enormt.
Mina runt 350 Facebook-vänner är ett fantastiskt kontaktnät.
Massor av stallplatser, jobb, foder, bostäder och annat förmedlas just mellan vänner på Facebook.
Vill man inte vara del av den marknaden så är det ju ett val som man gör.
Jag hittar hyresgäster, hö, stallgäster, beteshästar och mycket mer på det sättet.
Jag har också haft otroligt mycket glädje och hjälp av vänner på fb. Många av dem har jag aldrig träffat irl.

Jag går överlag mot strömmen och är endast aktiv på fb, använder inga andra (såsom twitter, instagram m fl).
 
Jag hade skumt många följare på min fb, störde mig grymt att det faktiskt inte går att ta bort följare från sidan. Enda lösningen är att blockera personen som följer dig. Har därför fjantigt många personer blockerade på fb.

Följare? Man måste ju godkänna dem som FB-vänner först. Jag har inställningen att endast mina vänner kan se mina inlägg. Inte ens mina vänners vänner kan se den.
 
Man måste inte, men det underlättar något enormt.
Mina runt 350 Facebook-vänner är ett fantastiskt kontaktnät.
Massor av stallplatser, jobb, foder, bostäder och annat förmedlas just mellan vänner på Facebook.
Vill man inte vara del av den marknaden så är det ju ett val som man gör.
Jag hittar hyresgäster, hö, stallgäster, beteshästar och mycket mer på det sättet.
Det kan jag hitta där ändå utan att dem som vänner. Det hittar man i olika grupper.
 
Följare? Man måste ju godkänna dem som FB-vänner först. Jag har inställningen att endast mina vänner kan se mina inlägg. Inte ens mina vänners vänner kan se den.
Nope vänner och föjare är 2 olika saker, även om vänner också följer en per automatik iom att de är vänner.

Screenshot_20230815_120809_Facebook.jpg


Default verkar vara att följare kan följa iom inställningen är på offentlig som standard
Jag personligen ändrade det för längesen så ingen kan vara bara en följare till mig.
 
Nope vänner och föjare är 2 olika saker, även om vänner också följer en per automatik iom att de är vänner.

Visa bifogad fil 125848

Default verkar vara att följare kan följa iom inställningen är på offentlig som standard
Jag personligen ändrade det för längesen så ingen kan vara bara en följare till mig.

Precis, men poängen är att man själv väljer det. Man behöver inte blockera enskilda personer en och en. Bara ändra sina inställningar.
 
Jag får ofta vänförfrågningar, när jag nekar sätts de som följare istället och kan då se de offentliga inlägg jag gör. De privata inläggen är bara för de på min vänlista.
 
Inte fb men instagram. Varje dag får jag nya följare inform av personer med typ 5 inlägg, stängd profil och många som de följer. Jag blockar och blockar.
Hahaha. Jag har dussintals följare på instagram. Har aldrig lagt ut ett endast inlägg. Har det för att kunna titta på vänners inlägg , spec när de länkat till dem.

På fb har jag endast sådana jag känner i verkliga livet, plus några jag känner via andra kanaler. Rensar frekvent. Hat man inte lagt upp nåt jag kan se så ryker man. Jag har bara sådana jag interagerar med
 
Det kan jag hitta där ändå utan att dem som vänner. Det hittar man i olika grupper.
Det handlar inte om att hitta utan om att bli prioriterad.
Facebook-vännerna får ofta veta först, mycket kommer inte vidare ut i grupper eller till marknadsplatser.
Och så handlar det om förtroende.
Den som vet vem jag är, vad jag gör och vad jag har litar mer på mig än på någon okänd.

Om du inte vill ha det så och det fungerar bra för dig så är det ju så som du väljer.
Jag väljer annorlunda.
När jag har någon ledig bostad till uthyrning, så berättar jag ju det först för just vännerna på Facebook.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 853
Senast: monster1
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 133
Senast: Hemlig21
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 450
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 025
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp