Osynliga, läskiga "Vänner" på fb

Jag fattade det som det gällde folk ts mött en kort stund i något irl-sammanghang där de tyckte "finns du på facebook *klick, lägg till vän*.
Min tanke också.
När jag var friskare och aktiv i en massa sammanhang fick jag vänförfrågningar från folk jag mött som hastigast nånstans. Troligen för att de trodde jag "var nån". Bekräftade aldrig.

Plus vänförfrågningar från ledande personer i olika sammanhang som vill sprida sina budskap och sin reklam.

Sållar hårt land folk jag är fbvän med.
 
Alltså, tror ni på riktigt att ni är så himla intressanta att ett gäng olika människor skapar hemliga användare bara för att spionera på er? 😅
Många verkar tro det. Jag har en f.d. vän som då och då hotade folk med att ta bort dem på facebook, om de inte dansade enligt hennes pipa.
Nej, vi är inte 14 år, utan 40+
Ja, jag är borttagen från hennes vänlista sedan länge, då jag var en omöjlig person :cool:
 
Ja, möjligen om man har nån stalker, är kändis eller något liknande. För hur intressant är det mesta som läggs upp annat än för närmast sörjande typ.
Nä och därför har inte iaf jag intresse av att ha vänner där. Jag har inte intresse av att veta vilka strumpor de har på sig. Vad de åt till frukost mm.
 
Nä och därför har inte iaf jag intresse av att ha vänner där. Jag har inte intresse av att veta vilka strumpor de har på sig. Vad de åt till frukost mm.
Man är ju som sagt inte tvungen att vara medlem. Men risken är ju att man missar sånt som faktiskt är intressant. Man kan ju sluta följa folk som postar trista saker men ändå behålla dom som vänner om man vill kunan prata med dom i messengerchatten.
 
Man är ju som sagt inte tvungen att vara medlem. Men risken är ju att man missar sånt som faktiskt är intressant. Man kan ju sluta följa folk som postar trista saker men ändå behålla dom som vänner om man vill kunan prata med dom i messengerchatten.
Medlem behöver jag vara men att ha 350 vänner där behövs inte.
 
Jag fattade det som det gällde folk ts mött en kort stund i något irl-sammanghang där de tyckte "finns du på facebook *klick, lägg till vän*.
Jag har en hel del sådana där pga aktiv i olika föreningar och sådant. Och visst är det en del som lagt till mig som är "anonyma" som ts skriver, att de har en fisk som profilbild och aldrig själva postar, men tanken att de skulle vara hemliga för att "spionera och snoka" på mig har liksom inte slagit mig, jag tänker att det är väldigt egocentrisk världsbild att tro att man skulle vara så viktig för andra personer. (Om man nu tex inte har en stalker eller liknande)
 
Medlem behöver jag vara men att ha 350 vänner där behövs inte.
Du slipper. Det är liksom inte någon tävling i max antal vänner. Det hoppas jag inte att det varit för någon, även om man kan tro det ibland.
Men det finns liksom en del fördelar både med att ha en mycket liten grupp vänner som jag hade förr och den större grupp (faktiskt cirka 350 personer) som jag har idag.
 
Nä och därför har inte iaf jag intresse av att ha vänner där. Jag har inte intresse av att veta vilka strumpor de har på sig. Vad de åt till frukost mm.
Gruppen Fullständigt ointressant information är faktiskt rätt intressant! I alla fall om man ser till antal medlemmar och antal kommentarer många inlägg får. Det är rätt kul att ointressanta saker ändå är intressant enligt folk.
 
Jag tror att felet som man gör är just att tänka på vänner på det viset.
Som kreti och pleti eller patrask.
Att se det som sin kontaktyta och nätverk är nog nyttigare på många sätt.

Jag lovar att det spelar roll om man har en lång relation på Facebook eller plockar in och stänger ute litet efter dagsform eller behov.
Visst är det intressant att så fort någon ser världen på ett annat sätt än du gör så är de fel. Det måste vara fantastiskt att alltid ha rätt och att hela resten av mänskligheten som inte lever exakt som du gör är fel på både det ena och det andra sättet.
En annan sak som är märklig är att vi är massor av människor som väljer att göra oss av med "vänner" på fb som vi inte har något utbyte av och ändå fungerar våra liv alldeles utmärkt och vi kan köpa både foder, hitta stallplatser, jobb osv osv i all oändlighet utan att behöva vara "vän" med folk vi inte vill vara "vän" med.
By the way jag hatar ordet nätverk, det är bara ett fjantigt innehållslöst modeord som är till för att trycka ner de som inte är översociala och kunna håna dem. Så fort någon hyllar nätverk så hoppar de in i ett fack märkt med "potentiella mobbare".
 
Visst är det intressant att så fort någon ser världen på ett annat sätt än du gör så är de fel.

By the way jag hatar ordet nätverk, det är bara ett fjantigt innehållslöst modeord som är till för att trycka ner de som inte är översociala och kunna håna dem. Så fort någon hyllar nätverk så hoppar de in i ett fack märkt med "potentiella mobbare".

Hm...🤔
 
Ja, möjligen om man har nån stalker, är kändis eller något liknande. För hur intressant är det mesta som läggs upp annat än för närmast sörjande typ.
Vissa kan tycka att sådant är oerhört intressant.
Jag har fått en del sådana vänförfrågningar av extremt nyfikna grannar och andra bekanta.
De får komma in och titta på mina väl utsorterade bilder.
Efter ett tag brukar de tröttna då de inte hittar något smaskigt skvaller.
 
Nä och därför har inte iaf jag intresse av att ha vänner där. Jag har inte intresse av att veta vilka strumpor de har på sig. Vad de åt till frukost mm.
Visst är det intressant att så fort någon ser världen på ett annat sätt än du gör så är de fel.
Det är ju olika hur man vill använda Facebook.
Och där tror jag att det krockar när de som vill vara privata stöter på dem som använder Facebook som en presentation och en plattform för nätverkande.
Jag har inte någonstans påstått att det ena är mera rätt än det andra utan bara försökt visa på vilka konsekvenser de olika valen ger.

Det överraskar mig att ni blir så provocerande av det.
 
By the way jag hatar ordet nätverk, det är bara ett fjantigt innehållslöst modeord som är till för att trycka ner de som inte är översociala och kunna håna dem. Så fort någon hyllar nätverk så hoppar de in i ett fack märkt med "potentiella mobbare".
Så tråkigt att du känner så.
För många av oss så är det en viktig del av vår sysselsättning när vi försörjer oss.
Jag hyr ut bostäder och hästplatser och min sambo har en camping så för oss är det viktigt med ett stort nätverk.
Nätverket är i princip själva stommen i verksamheten.

Och här kan jag ju se att intressen krockar även på Facebook precis som i verkliga livet.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 867
Senast: monster1
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
63 138
Senast: Hemlig21
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 450
Senast: Vallmo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 038
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp