Outbildade lärare= sämre mattekunskaper?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Outbildade lärare= sämre mattekunskaper?

Hur kunde jag gissa att det skulle bli några stycken som hade en halt annan uppfattning än mig :angel: :confused:

Även med "traditionell" undervisning kan man utgå från vad barnen kan och är intresserade av. Man kan mycket väl i "föreläsningen" (som absolut inte får vara mer än 15-20 min) ha berättelser eller högläsning för ökad förståelse för ämnet, tiden religionen, eller vad det nu är man som lärare undervisar om. Att bara ha föreläsning är tröttsamt för både lärare och elever och ingen lär sig mycket av det. En blandning av olika pedagoker och elevuppgifter är att föredra.

Även i det nya nummret facktidningen från Lärarförbundet står att en av anledningarna till att matte kunskaperna minskar är elevernas ökade ansvar (kan leta reda på artikeln och även sidnr osv så slipper ni göra det).

Som kuriosa kan nämnas att på för 30 år sedan var det berättande inslaget i undervisningen helt "ute", det var inget berättande överhuvudtaget på bland annat historieundervinsningen, men det har nu kommit tillbaka, just för att levande göra för eleverna och att eleverna kommer ihåg berättelsen men kanske inte övrig undervisning.

Att lära sig allt utantill och rabbla på prov är inte heller det jag som blivande gymnasielärare strävar efter. För mig är varför frågan viktig och även röda trådar (hur händelser hänger samman). Men ibland måste man ha prov (man ska ju sätta betyg på eleverna och måste ha på papper vad eleverna har presterat ifall föräldrar eleverna själva vill höra vaför de har fått ett visst betyg, men prov ska inte ensamt vara betygsgrundade), eller andra skriftliga och muntliga framställanden av olika slag.

Summa sumarum. Jg menar INTE att all undervisning SKA vara katederundervisnig utan att en kombination av olika metoder är bäst. Det måste hända saker på lektionerna. Elevernas intresse måste styra til lviss del av som undervinsningen ska handla om, och de elever som inte är intresserade ska läraren försöka väcka intresse hos. Men jag anser att man inte bara ska hänge sig åt den pedagogik som för tillfället är modern utan även ha kvar det gamla, allt går inte att ha samma sorts undervisningsmetod på.
Eleverna måste självklart få till insikt varför man ska läsa ett visst ämne tex matte och vad man ska ha det till osv.

Vissa ämnen är det tyvärr så att det måste nötas in som tex matte. Där är det tal efter tal i olika svårighetsgrader som gäller tyvärr, det finns ingen genväg.
 
Sv: Outbildade lärare= sämre mattekunskaper?

Na_Polnoc skrev:
Vissa ämnen är det tyvärr så att det måste nötas in som tex matte. Där är det tal efter tal i olika svårighetsgrader som gäller tyvärr, det finns ingen genväg.

Fast har du ingen förståelse för vad du räknar så hjälper det inte hur många tal du än nöter...

I det du skriver annars så är vi nog inte så långt borta från varandra som det lät i ditt första inlägg. MEN - jag är ypperligt tacksam att jag inte behöver sätta betyg. Jag har en mycket bra bild av vad mina elever presterar utan prov - men då har jag inte heller X antal olika elever på en dag utan max 30-40 (jag har en annan klass i engelska förrutom min egen klass)

javan
 
Sv: Outbildade lärare= sämre mattekunskaper?

Hellre en ung flicksnärta som lärare till mina barn än ingen alls. Det finns inget som säger att "den unga flicksnärtan" inte har stora kvaliteter att lära ut.

Jag anser att lärarna idag inte får tid till undervisning med tanke på alla andra uppgifter de "ska" göra. Förut fanns det kuratorer, vaktmästare, sekreterare, fritidsledare, sjuksköterska etc etc... Det är ju givet att undervisningen måste ta stryk då lärarna har ett gäng andra yrken de ska täcka upp samtidigt. Inte konstigt alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 911
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Cilva
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Ämnet har varit uppe förut, men jag har inte riktigt ältat det klart... Ska nu börja ett nytt jobb där jag kommer att vara...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
18 156
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp