Överjävligt ont i ryggen

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller helt med. Det finns inget alternativ till att genomföra en tillräcklig grundträning. I någon form, där har man ändå visst utrymme för variation hur det görs.

@Wille Om dina exekutiva funktioner är såpass dåliga att det är ogenomförbart att reda ut det på egen hand så bör du ta upp det som en sak som ska läggas in i boendestödet att finna lösningar för att det ska bli genomfört.
Jag har bara boendestöd en gång i veckan. Och jag vet inte vad de ska göra. För hab kan inte heller hjälpa mig. Hab här är f.ö. rätt värdelösa. De klarade inte av att lära mig energibalansering, vilket en psykolog utanför hab senare kunnat hjälpa mig med.
Jag har ett litet massageredskap i trä. En liten figur med happy face och fyra ben. Väldigt skön att lägga mellan t.ex. soffa och sig själv när man sitter. Och sedan kan man gnugga på de ömma punkterna/knutarna! Hjälper mer än man kan tro :) !
Går sån att använda liggande i sängen? Jag har nämligen ingen stol eller soffa där jag bor nu. Endast pallar och jag har inte hunnit snickra någon bänk än. Så det finns inget ryggstöd tillgängligt, knappt vägg heller (möjligen att dörren kan agera vägg).

Går sån att använda liggande i sängen? Jag har nämligen ingen stol eller soffa där jag bor nu. Endast pallar och jag har inte hunnit snickra någon bänk än. Så det finns inget ryggstöd tillgängligt, knappt vägg heller (möjligen att dörren kan agera vägg).
Det kan inte vara för mjukt för då sjunker den ner. Men det går ju att lägga en bok eller liknande ovanpå madrassen och ha massageprylen på den för stöd.

Det är något bättre idag efter en natt i sängen, men fortfarande alldeles för mycket besvär för att klara av att jobba.

Jag har fått en telefontid på vc men lyckas inte hitta någon naprapat/kiropraktor i min närhet som högkostnadsskyddet gäller hos. Jag har inte råd att gå privat.
Finns det naprapater/kiro där högkostnadsskyddet gäller? Har aldrig råkat på det. Alla jag vet är privata.
Men även om det kan kännas dyrt med ett besök så är det ändå billigare än att ha en eller flera sjukdagar från jobbet.

Finns det naprapater/kiro där högkostnadsskyddet gäller? Har aldrig råkat på det. Alla jag vet är privata.
Men även om det kan kännas dyrt med ett besök så är det ändå billigare än att ha en eller flera sjukdagar från jobbet.
Det kan det kanske finnas, men jag har inte sett någon. Det kostar 750 kr där jag går ibland (möjlighet finns att få 100 kr från arbetsgivaren) och är väldigt värt det.

Jag förlorar mest pengar på att jobba. Inkomsten dras av från aktivitetsstödet så på inkomstsidan blir det inte bättre. Hade jag orkat heltid så hade jag väl fått en liten vinst, men nu är det inte så. Mina kostnader ökar då jag måste åka till och från jobbet. Det gör att jag går back på att jobba vardagar. På helger får jag dock behålla min lön.

Tyvärr får jag heller inte vara sjukskriven på 50% när jag har aktivitetsstöd.

Vet ju inte VAR i ryggen du har ont, men om du har ont i ländryggen kan du prova detta för stunden.
Visa bifogad fil 188207
Jag gör stretchövningar för axlar, nacke och rygg 1-2 gånger om dagen och när jag gjort dem (de gör jag sittande men kan göras stående) så lägger jag mig nästan så på min 140 säng på kortsidan, fötterna i kanten typ, knäna upp och armarna vilande på sängen sträckta över huvudet mot väggen så att säga. Oerhört skönt att få sträcka ut kroppen på det viset!

Jag har ett litet massageredskap i trä. En liten figur med happy face och fyra ben. Väldigt skön att lägga mellan t.ex. soffa och sig själv när man sitter. Och sedan kan man gnugga på de ömma punkterna/knutarna! Hjälper mer än man kan tro :) !
Jag har snott en av hundarnas pipboll med piggar på, en lite hårdare variant som inte piper lika lätt (som tur är för då hade jag inte kunnat använda den alls...) och står med den mellan vägg och olika ställen på ryggen och gnuggar och rullar. Mycket skönt!

Jag har bara boendestöd en gång i veckan. Och jag vet inte vad de ska göra. För hab kan inte heller hjälpa mig. Hab här är f.ö. rätt värdelösa. De klarade inte av att lära mig energibalansering, vilket en psykolog utanför hab senare kunnat hjälpa mig med.

Jag använder ofta dörrkarm med min boll, kanske inte perfekt, men bättre än inget.

Du vet ju egentligen redan vad problemet är. Du fick ett träningsprogram av fysioterapeuten och du valde att inte följa det. Samtidigt har du ett tungt jobb som sliter på ryggen. Det förebyggande arbetet är A och O här, även om det låter trist och tråkigt.
Du är inte ensam om att slarva med träningsprogram från vården, men det går inte att komma runt att ryggen behöver bli starkare, även om jag förstår att det känns hopplöst när man har ont.

Tyvärr är det tråkiga svaret att du behöver ge rehaben en ärlig chans. Ingen annan kan göra den biten åt dig.

Du vet ju egentligen redan vad problemet är. Du fick ett träningsprogram av fysioterapeuten och du valde att inte följa det. Samtidigt har du ett tungt jobb som sliter på ryggen. Det förebyggande arbetet är A och O här, även om det låter trist och tråkigt.
Du är inte ensam om att slarva med träningsprogram från vården, men det går inte att komma runt att ryggen behöver bli starkare, även om jag förstår att det känns hopplöst när man har ont.

Tyvärr är det tråkiga svaret att du behöver ge rehaben en ärlig chans. Ingen annan kan göra den biten åt dig.
Jag hade tänkt hinna träna innan jag började jobba för först var det sagt att jag skulle börja vid midsommar. Sen blev det så att jag fick börja tidigare. Och då hann jag inte träna. Och nu går det inte.

När jag jobbar 50% funkar inte heller mat, disk och sånt, så hur ska träning funka? Jag klarar inte ens tandborstning utan stöd. (Jag har klarat mat och disk bättre sen jag flyttade in på 8 kvm, men nu misslyckas jag igen med det.)

Jag hade tänkt hinna träna innan jag började jobba för först var det sagt att jag skulle börja vid midsommar. Sen blev det så att jag fick börja tidigare. Och då hann jag inte träna. Och nu går det inte.

När jag jobbar 50% funkar inte heller mat, disk och sånt, så hur ska träning funka? Jag klarar inte ens tandborstning utan stöd. (Jag har klarat mat och disk bättre sen jag flyttade in på 8 kvm, men nu misslyckas jag igen med det.)
Vilket svar vill du ha? Träning- övningar, är det enda som hjälper i det här läget, även mot den nuvarande smärtan. Ta värktabletter och gör övningarna.

Har du turen att träffa en läkare på vc nu så lär du bli hänvisad till fysioterapeut och träningsprogram innan du blir utredd för något annat eller andra undersökningar görs, du har ju inte givit träningen en chans och vet därmed inte om det fungerar, således kan man inte heller gå vidare i en utredning.

Det här gamla klassiska benen i 90 grader på en stol och du ligger på ryggen. På golvet va? Förlåt om någon skrivit det innan. Jag läste inte tråden. Man ska ligga ganska länge va? Minst 20 minuter. Det är ingen universallösning för detta kanske men kanske lättar lite. Var rädd om dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Symptom efter missfall
  • Vad är onormal trötthet?
  • Ryggont
  • När vara hemma vid förkylning?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund