På allmän begäran!

Nu tycker jag det är hårklyverier. Klart att det mesta GÅR, men jag tycker spöet är ett bra hjälpmedel när man fostrar unga hästar som behöver tydliga signaler. Tycker inte heller det är något fel att använda ett spö så länge man inte använder det till att rappa upp hästen med.
 
Men är ju det jag försöker förklara, JAG tycker inte spöet är nödvändigt, jag tycker det går lika bra utan.

Sen om man har spö eller ej vid inridning är ju en smaksak, och jag har inga synpunkter på något av sätten, men jag vände mig emot att det inte skulle gå utan.
 
Haha...nej jag menar så här att om du har möjlighet till transport så tycker jag att man skall börja övnings lasta hästen från och med att den är 1 år gammal,då skall man aldrig använda linor, utan bara ta hjälp av tid och kanske en havre spann som belöning när hästen går på.

Det är oftast där det slår slint annars om man lastar hästen 2 ggr och den inte går på en 3:e gång och börjar använda linor,då kopplar ju hästen transporten direkt till obehag eftersom de flesta hästar inte tycker om linor.
Och då har du en häst som blir svårlastad redan som unghäst!
Då är det bättre att transport träna och ge hästen lite tid att tänka över om den skall gå in i transporten eller inte...och sedan när den väl gör det(man kan ju sitta en hel dag om det så krävs för att hästen skall gå in) så över öser man hästen med beröm och några tuggor havre och vips så kopplar hästen transporten till positivt!!
 
Hur sjutton jag rider in en ung häst utan spö????
Det är mycket enkelt!
Jag har oftast en rutinerad häst med mig framför(med ryttare som följer mina kommandon),som börjar gå framför.
När jag använder skänklarna så berömmer jag hästen mycket när den går framåt,så småning om börjar den lyssna på mig istället för hästen framför.

Eller så leder någogn hästen när man sitter på och skänklar och då hästen går framåt berömmer man.

Eller så hanterar man sin häst mycket innan man rider in den och lär den smack kommandon,och smackar samtidigt som man skänklar.

Dessa metoder har alltid funkat för mig och jag har ALDRIG och då menar jag ALDRIG behövt använda våld eller spö när jag har ridit in en häst!!!
 
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
håller inte med dig
Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.
naturligtvis
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko. och varför inte? Klarar hoven det så ser jag inte något som hindrar en från att rida med en tappsko. Rid på ängsmark och på mjukt underlag
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel
definera "rent våldsamma" Bandi har varit tvungen att bli elektrifierad. Dvs man kommer med grinden mot honom. FLyttar han inte på sig får han en stöt. Dock tycker jag inte att det är ok att vira ståltråd runt huvudet
 
Rida in och rida in. De beror väl på hur man vill förbereda hästen för inridningen. Själv föredrar jag nog att tömköra/longera hästen och arbeta den från marken innan jag kliver upp på den. Och att longera utan pisk tycker jag inte verkar särskilt smart...
 
Nu börjar vi ju jmf äpplen med päron snart.

LONGERING är en helt annan sak än inRIDNING.

Iofs longerar jag väldigt ofta utan spö med, men inte unghästar, då får man dem oftast i knäet ;P
 
Min är lastad sedan hon var fölis och krånglade emellanåt redan då, hon brydde sig inte så mkt om sin mamma, klarar sig själv typ.

Sen har vi brett på det genom att sista tiden bara åkt till tråkiga ställen (men alltid med bra transporter och pappa som kör bra har kört alla gånger utom en).

Så vi måste åka till något ROLIGT för att det ska gå över. Hon är inte rädd eller så, bara obstinat. Väntar man tillräckligt länge så kliver hon på självmant men HUR länge det är vet man aldrig och jag orkar inte VARJE gång vänta ut henne så då plockar vi fram linorna eller om det finns ngn hästkunnig i närheten så "snurras" hon in med rep. Går det också.

Linorna är inte så mkt obehag för Patsy, hon är van att vara insnörd etc när vi tömkör (trasslar in oss ibland) utan för henne är det mer "jaja lika bra att jag går på så kan de gott få tro att det var deras förtjänst". Ungefär, vi drar alltså inte in henne.

Hon är smart den lilla... Att det finns mat i transporten hjälper liksom inte, hon är aldrig hungrig ändå.

Men det får vara så så länge, hon stressar inte och jag kan lasta av själv och eg lasta själv också, hon går nämligen inte ut när hon väl gått in.
 
jag tycker inte att de är okej å behandla hästar olika...!! har en kopmpis som kan slå andras hästar men inte sin egen för den är ju såååå känslig...! men våra endra hästar är det typ ok ¨¨å slå för dem kan man ju skrika åt å allting tycker hon...!! :devil: :devil: :devil://Johanna
 
Jag vill bara tala om att jag hade en shettis en gång i tiden som var tidernas utbrytar kung eller drottning i detta fallet.
Jag höll på att bli galen på denna lilla tjej, jag visste inte vad jag skulle ta mig till (här skulle jag kunna skriva en hel roman om hennes upptåg utanför hagen :mad: :love:).

Men pappa visste på råd, vi dränkte hästen :o eller rättare sagt vi dränkte in henne i vatten.

När hon var fullständigt dyblöt släppte vi in henne i hagen, lade äpplen precis så hon inte kunde nå dom utan att röra mot tråden :devil:.

Jag lovar...det slog gnistor om henne, och summan blev att hon aldrig någonsin gick genom staketet igen.

kanske inte snällt, men det hjälpte.

Kan tillägga att det var för 17 år sedan, hästen är nu tjugo år och håller sig fortfarande i hagen.

MVH Madde
 
Lastning med linor upplevs av vissa som en genväg, ungefär som hjälptyglar, skulle jag tro. Det kommer alltid finnas människor som vill göra allting rätt, kosta vad det kosta vill och eftersom vi, som inte har det tålamodet, gärna ser det som personangrepp (antagligen på grund av det dåliga samvetet, man vet så väl hur man borde göra saker :devil:) går då gärna i försvar och en konflikt är oundviklig. Det blir "krig" direkt.

Jag kan hålla med om att det är bäst om man kan göra "allt rätt" ifrån början och därmed slippa använda hjälpmedel vid lastning, men nu är det ju inte alla förunnat att vara med sin häst från första början.

Jag har själv en häst som går på transporten alldeles själv, utan att jag går med in, jag står alltså vid sidan av rampen och sänder in hästen i transporten. Och det är ju helt klart det ideala sättet att lasta, jag klarar mig helt själv och hästen är helt cool.

Men jag måste erkänna att jag har behövt vissa hjälpmedel, exempelvis linor i början. Jag var tvungen att visa min pålle att det inte är lönt att försöka gå vid sidan av rampen. Sedan använde jag mig av min fronturlastning som hjälpmedel, när pålle kunde se ut gick det bra att gå in.

För tillfället använder jag en krubba med havre i för att få honom att gå in i transporten. Ska man hårddra det så är faktiskt krubban med havre ett hjälpmedel, jag tror inte att jag skulle få in honom lika lätt utan, han skulle antagligen backa ut igen.

Så ni ser, alla har vi våra små knep för att "lura" våra älsklingar. Jag anser att allt som kan användas för att undvika ångest hos ägare och häst är bra hjälpmedel, vid såväl lastning som andra övningar. För det finns ju inte många lika jobbiga situationer för en hästägare än när hästen bara blåvägrar att gå på transporten och det står ca 100 personer och glor och undrar vad som händer härnäst. I det läget bryter paniken lätt ut och det smittar av sig på hästen direkt!!! I det läget förespråkar jag linor, om det hjälper hästägare och medhjälpare att behålla lugnet, för då håller sig även hästen lugn. Om det däremot visar sig att hästen får panik och man försöker dra in hästen i transporten är jag helt emot det.

mvh Jessica
 
Det är fortfarande ingen som har anmält mig fastän jag är sådan djurplågare som har hästen oskodd och dessutom lastar med linor men vi få väl se på lördag då det är dags att ut och åka igen...

:angel:
 
Jag har turen att ha en egen om än gammal transport så jag försöker lastträna min åring genom att låta honom nosa och att locka honom med morötter, han är väldigt nyfiken så det funkar bra än så länge. Jag vill i största möjliga mån slippa hjälpmedel vid lastning så det går att lasta själv.
Stoet har jag försökt och försökt i timtals men det går inte utan "väggar" vid sidorna, så jag använder två longerlinor och gör en gång eller så backar jag in till transporten i stallet så hon får en box vägg på varje sida, gör man på dessa sätt går hon på direkt för hennes metod är att slänga sig åt sidorna. självklart skulle jag helst slippa hjälpmedel men tro mig jag har försökt!
Att rida utan skor tycker jag är superbra-för de hästar som klarar av det, vissa hästar har hårda hovar andra mjuka som lätt skrivar sig och spricker, då är skor ett nödvändigt ont, min åring ska jag ha barfota så länge som möjligt, stoet kan jag glömma att ta av skorna på då hon är så ömfotad.
Att rida när hästen har en tappsko tycker jag man ska undvika men å andra sidan beror det ju på vart man rider och hur man rider, skritta och jogga lite på en mjuk sandbana går ju.

Ang, metoder att hålla sin häst innanför stängslet så måste jag faktiskt erkänna att jag lindade in min årings grimma i eltråd. det var antingen att försöka det eller låta honom stå innomhus. Så fort han kom in i hagen rusaade han direkt igenom, trots gott om mat och sällskap.
Vi har ett monster aggregat som driver 4 fotbollsplans stora hagar + en liten, så vi provade att koppla bort alla hagar utan hans så det var super monster elefant ström i hans hagen men han kutade igenom iallfall. Så då beslöt jag mig för att prova, givetvis under bevakning så att han inte skulle fastna i staketet. Ska också tillägga att jag tejpade alla ändar på tråden runt grimman så han inte skulle kunna skada sig samt att jag givetvis kopplade på resterande hagarna så det var normalstark ström innan detta provades.
Han försökte två gånger och fick två stötar och har sedan hållt sig innan för.
Jag resonerade så här vilket är farligast/gör mest skada:
1) han får ett par stötar som han garanterat känner och håller sig sedan innne i hagen.
eller
2) han springer ut, kanske trasslar in sig i tråden får ännu mera stötar, skadar benen, springer ut på vägen och bli påkörd, släpper ut de andra hästarna i sin hage, springer in i en annan hage, typ våra hingst hatande stons hage.
Vilket är värst och jag sade mig att det är något av det som kan hända om han springer ut dvs 2.
Självklart så tycker jag inte att detta är något som alla ska prova utan det ska vara en sista utväg.
Att bygga trästaket har jag inte ekonomi till, dessutom får jag inte för stallägaren och sen är träskaket opraktiska i längden som LIA sa de ruttnar och hästarna käkar på dom.
 
Jag tycker nog att longering är en ganska naturlig del av inridningen.

Vad jag vänder mig mot är den där bror-duktig-attityden att "jag använder minsann aldrig spö till min häst" (underförstått att alla andra som gör det är djurplågare).
 
Jag tycker i princip att alla metoder som långsiktigt fungerar för ett ekipage (häst+skötare) är OK. Om en häst är van att lastas med linor, och det funkar utmärkt så tycker jag att det är en helt OK metod. (OK, mina hästar tycker inte om linorna, men det finns ju de som det funkar för.)

Samma sak angående att rida utan skor eller med en tappsko. Om hästens hovar klarar av det (vilket beror både på hovkvalitet och vilket arbete man kräver av hästen) tycker jag att det är helt OK. (Sedan kan man ju fråga sig varför hästen är skodd om det går lika bra att arbeta den som vanligt utan skor som när den har en tappsko...)

När det gäller stängsel så tycker jag att elstängsel är den bästa och säkraste lösningen. Nu har jag inga rymmare, så jag kanske inte har så stora problem med stänget, men det som är viktigt är ju att hålla stänget i bra skick. Det ska inte ligga gamla nedtyngda trådar i högt gräs som jordar stänget. Man måste kontrollera ett elstängsel och eventuellt slå med lie under det för att det ska vara OK. Alla trådar ska vara spända och de ska inte vara så sköra att de går av bara man tittar på dem. På samma sätt ska inte stolparna hänga i trådarna, utan bytas ut när de börjar bli dåliga.

Jag tycker att man ska skilja på begreppen "använda spö" och "piska upp en häst", för det är nämligen inte alls samma sak. Spöet används som en förlängd arm, och är ett alldeles utmärkt hjälpmedel. Jag använder spöet mycket, och mina hästar är inte ett dugg rädda för det, och de får inte stryk med det. (Men jag tycker nog att det är lite konstigt att en häst kan vara spörädd om man aldrig använt spö till den. Tycker också att det är konstigt om spörädslan sitter i länge om det är en tidigare skötare som missbrukat spöet, men jag har ju inte träffat allt hästar i världen, och alla är ju som sagt olika.)

Egentligen vill jag nog säga att alla hästar är individer. Det som funkar jättebra med en häst kan vara helt förkastligt med en annan. Jag anser att det är viktigt att man är tillräckligt tydlig i sitt umgänge med hästen. (Vad som är tillräckligt tydlig skiljer också mellan olika hästar.) Om det inte blir som man tänkt sig måste man först och främst fråga sig om hästen verkligen förstod vad det var jag menade. Om man inte lyckats förklara vad man vill för hästen måste man börja använda sin överlägsna hjärnkapacitet till att fundera ut ett annat sätt att förklara för hästen på, tänka sig in i hur hästen upplever situationen. Hästen har inte denna förmåga, och det kan vi heller aldrig kräva av den.

Oj, det här blev långt, men summa sumarum så vill jag säga att det viktigaste inte är vilken metod som A eller B använder, utan att vi är säkra på att hästen alltid förstår vad vi vill åstadkomma med den metod vi använder oss av. Personligen kan jag inte förkasta någon metod som jag inte begriper meningen med, men jag behöver ju inte heller använda mig av den.
 
Ja lilla gumman vi har läst samma inlägg.

För det första kan du lägga av med din överlägsna, nedlåtande stil. Jag är varken liten eller gumma för dig! Var vänlig visa respekt!!!

För det andra kanske du då skall ta och läsa nämnda inlägg en gång till. Var i Atös inlägg står det att hon skulle slå hästen?
Du skriver: "Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."???
Samma överlägsna inställning. Dessutom en falsk beskyllning. På sin plats att du ber Atös om ursäkt!

LIA
 
Hur går din NH syn dvs naturligt , ömsesidig respekt coh tillit i hop med att vira in eltråd runt mulen eller runt grimman på hästen???

Trodde ni fantastiska naturliga häst människor hade andra metoder för att lösa dessa problem. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 746
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 803
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 758
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp