Parningsproblem AKUT !!

Sv: Parningsproblem AKUT !!

Höftfel har även med andra saker att göra som tex om valpen/unghunden motionerats för hårt eller hoppat för mycke mm.. så ibland vet man inte om det är miljön eller generna tyvärr..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Om hunden inte har generna för hd/ed, så utvecklas det inte heller hd/ed oavsett om den studsar omkring som en gummiboll i trappor dagarna i ända.

Det genetiska anlaget måste finnas för att sjukdomarna ska utvecklas.

Givetvis finns undantag som beror på skada, men det är inte så vanligt förekommande ändå.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Det stämmer inte.
Hade det temat på en föreläsning för några veckor sedan och en hund kan inte få höftledsdysplasie av att bli motionerad för mycket eller hoppa för mycket, utan det är en felaktig utveckling av höftleden som är ärftlig.
Däremot kan höftledsdysplasin försämras ännu mera vid för hård anstränging av leden, men det är inte något som orsakar uppkomsten av HD. Så förstod jag det i alla fall, rätta mig om jag missförstod den föreläsande veterinären.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

okej då säger helt enkelt olika forskare olika saker :) men så är det väl ofta i och för sej... men frågan är då varför det är så noga att en hund inte ska motioneras förrän den växt klart? det är iaf vad jag hört överallt.. alla säger ju att valpar & unghundar inte ska motioneras för mycke men vad är då bakgrunden? hade vart bra att veta :)
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Om anlaget för hd/ed finns och hunden under uppväxten motioneras och får röra på sig mycket, så kan det göra att anlagen utvecklas till hd/ed men om hunden får röra sig måttligt under uppväxten, så minskar risken att hunden utvecklar hd/ed.

Är alltså på så vis att det inte är per automatik hunden får hd/ed bara för att anlagen finns.

Mina hundar får röra ordentligt på sig under uppväxten. Finns anlag för hd/ed, så finns det och personligen så anser jag att det är mer värt med en hd/ed-fri hund som under uppväxten fått röra ordentligt på sig än en fri hund som inte fått göra någonting under uppväxten..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Vi tar valp x som exempel, den har dolda anlag för HD i stamtavlan, den springer i trappor, den går långa promenader o leker med stora buffliga hundar o utfodras med billigt foder mest bestående av vete.
Sen tar vi valp y utan dolda anlag för HD, den sköts enligt konstens alla regler vad gäller motion o foder.
Sen tar vi valp y också den utan anlag för HD i stamtavlan, den behandlas som valp x.
Sen tar vi valp z, med HD anlag i stamtavlan den behandlas som valp y, dvs enligt konstens alla regler.

Hur tror du sannolikheten för olika HD resultat faller ut?

Ytterst förenklat o schematiskt, men det kanske ger dig en idé om att allt inte är så enkelt.

mvh
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

My bad, var lie för snabb där, det jag menade var ett dåligt sammansatt foder med låg smältbarhet.
Nu var det inte vetet som var huvudpersonen i inlägget, utan jämförelsen mellan olika hundars förutsättning att utveckla HD.

mvh
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Enligt den veterinären jag var på föreläsning för tidigare i veckan så beror det mest på att en valp har svårt att själv avgöra när den blir trött. De är så uppe i vad de gör och glömmer bort sig. Han tyckte att så länge hunden inte verkade för trött och inte var påverkad en lång stund efteråt, verkade få träningsvärk etc var det ingen fara. Han sa också något som lät vettigt, nämligen att det är bättre att en hund med ledproblem är välmusklad, för att avlasta lederna.

Som någon annan skrev, om HD/ED finns där så sliter det ju med mycket motion. Det gör det iof oavsett om det är en valp eller vuxen hund, men problemet uppkommer väl då inte lika fort. Det finns väl andra anledningar att inte motionera en valp lika mycket som en vuxen hund (kondition, mentalt jobbigt osv) men det är en annan sak.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Men låg smältbarhet behöver inte innebära obalans mellan mineraler, energi o protein som ju är det viktiga här.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 449
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 237
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 794
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 717
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp