Bukefalos 28 år!

Parningsproblem AKUT !!

Sv: Parningsproblem AKUT !!

Jag brukar inte tillhöra de som skriker högt så fort ordet blandras nämns, men...

- Efter min erfarenhet av wheaten och det jag läst om dalmatiner är det absolut inte två raser jag skulle korsa. Jag tror resultatet kan bli alldeles för krävande och envist.
- Efter en snabb googling så rekommenderas HD-röntgen på både dalmatiner och wheaten. På dalmatinern även hörselkontroll och på wheaten en undersökning så att inte släktingar bär på en viss sjukdom (vars namn jag inte kommer ihåg). RR har jag inte kollat upp.
- Ni ska para er tik för att ni vill ha en valp och väljer hane efter att den råkar vara i närheten när tiken börjar löpa? Låter inte speciellt välplanerat.
- Ni verkar inte ha speciellt bra koll på löp m.m. Vet ni i övrigt vad som krävs? Har ni kunskap att se om något går fel?
- Kan du eller någon i familjen vara hemma med valparna?
- Du frågade om alla här var gjorda av pengar. Säkerligen inte, men man bör ha en rejäl buffert för valpar. Är tiken ordentligt försäkrad? Kejsarsnitt och andra komplikationer kostar en hel del i vilket fall. Lägg till foder, veterinärundersökningar av föräldrarna, avmaskning, vaccinering och besiktning av valparna. Dolda fel- försäkring på valparna. "Underhåll" för ev. kvarvarande valpar.
- Har du några intresserade av valparna mer än att ni vill behålla en?
- Kan du se om valparna är döva?


Jag kan inte så mycket om just hundavel, i alla fall långt ifrån tillräckligt för att ta en kull, men det har jag inga planer på heller. Efter ditt inlägg verkar det dock som jag har bättre koll än dig.

Läs på om avel, fundera igenom om det är värt det och skaffa bra och hälsoundersökta avelsdjur. Därefter kan man fundera på att ta en kull.
 
Senast ändrad:
Sv: Parningsproblem AKUT !!

*kn l*

Till TS: Jag håller med de tidigare synpunkter du fått om att tänka efter innan du parar. Jag är FÖR blandrasavel, jag anser att flera av de renrasiga hundar vi har idag är så sönderparade att blandrasavel kan vara väl motiverat. Framförallt om man vill ha en bra brukshund. Tyvärr har fortfarande "rasbiologerna" ett järngrepp även kring brukshundsgrenarna så man får inte tävla med en blandras. Men till rent arbete såsom assistanshundar, sökhundar m.m. har jag goda erfarenheter av blandraser.

MEN det är superviktigt att titta på rasernas kroppsbyggnad och utseende liksom egenskaper, och att även titta till individernas lynne och personlighet. Avel ska alltid föregås av ett noggrant urval, och vid blandrasavel blir det mer komplicerat eftersom man har färre begränsningar i urvalet.

Till alla "rasbiologer": HUR mycket erfarenhet har ni av blandrashundar? Mycket liten skulle jag tro. Min erfarenhet är att det finns oerhörda fördomar kring blandrasaveln hos många "hundmänniskor". Kring hundarnas psyke, hur aveln går till m.m. Mina föräldrar har en blandras och de lade ned mycket tid för att hitta rätt typ av hund, och när de väl hittat rätt individ så åkte de över halva Sverige för att hämta den. Hon har fantastiska egenskaper och sopar banan med "klubbkamraterna" i sök. Tyvärr får hon ju inte tävla i det då hon är blandras, men hon får ju fortfarande delta i eftersökningar m.m. om det behövs - och det är ju egentligen då som prestationen verkligen behövs. Generellt sätt skulle jag säga att de hundar jag mött med bäst psyke är hundar av blandrastyp.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ännu en som inte förstår varför vissa tävlingar är för renrasiga hundar.
Och du får visst tävla med blandraser, men inte i bruks.

Och självklart finns det bra psyke på blandisar, precis som det finns på renrasiga. Själva har vi en blandis här hemma bland alla renrasiga och den med sämst psyke är blandisen.

Bra för dina föräldrar la ner ett arbete på hitta sin hund, så säger ju inte det att alla gör så. Man kan ju undra varför blocket är fullt av blandrasanonnonser.
 
Senast ändrad:
Sv: Parningsproblem AKUT !!

kring blandrasaveln hos många "hundmänniskor". Kring hundarnas psyke, hur aveln går till m.m. .

Nej, tyvärr har vi i de flesta fall rätt bra erfarenhet av hur "aveln" går till. Jag känner till EN människa som blandrasavlar men som tar reda på hälsostatus, tänker på kroppsbyggnad osv...Jag stöder det inte fullt ut, men hon engagerar sig iaf i det hon gör. I övrigt tycker jag att det räcker med att slänga en blick på blocket för att inse hur många urtokiga korsningar som ingen vill ha, eller som få kommer att klara av.

I det här fallet handlar det inte bara om att hundraserna blandas, utan att TS har för liten erfarenhet på alla områden. För liten erfarenhet för att kunna avgöra om föräldradjuren är friska, för liten erfarenhet för att se om valparna blir det, för lite förståelse för att det här kan kosta, för liten erfarenhet för att finnas som ett stöd för upp till tolv valpköpare i resten av valparnas liv....
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Mina föräldrar har en blandras och de lade ned mycket tid för att hitta rätt typ av hund, och när de väl hittat rätt individ så åkte de över halva Sverige för att hämta den. Hon har fantastiska egenskaper och sopar banan med "klubbkamraterna" i sök. Tyvärr får hon ju inte tävla i det då hon är blandras, men hon får ju fortfarande delta i eftersökningar m.m. om det behövs - och det är ju egentligen då som prestationen verkligen behövs. .

Verkar konstigt att leta land och rike runt efter något man inte sedan beklagar sig att man inte får tävla bruks med? Det visste de väl innan? De får väl köra upp henne som räddningshund då? Där är blandraser välkomna, och där snackar vi hardcore sök.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Till alla "rasbiologer": HUR mycket erfarenhet har ni av blandrashundar? Mycket liten skulle jag tro.

Då tror du väldigt fel.

De flesta uppfödare och ägare till renrasiga hundar här inne på buke (och till stor del även irl) har mkt stora kunskaper och tämligen stor erfarenhet av vad blandraser och blandrasaveln "är".
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Det är något dumt att tråden utvecklas som den gör.
Även om flertalet tycker att detta är ren och skär dumhet, så kommer det utesluta en bra kommunikation om vi ropar troll, idiot och gud och hans moster!

Till TS:

Vi har två blandraser, bröder från samma kull. De var inte planerad avel, utan en olycka - men köpet var planerat från vår sida. Vi visste mycket om föräldrarna och flertalet led, sjukdomshistoria och mentalitet. Det kan vara oerhört krävande att äga och hantera blandraser. Vi har bred och stor hundvana, hur är det med era hundkunskaper?

Att bedriva avel utan grundläggande avelskunskaper är att utsätta sin hund för onödigt stora risker. Dessutom utsätts de ev. kommande valparna för stor påfrestning med tanke på raserna ni valt att para emellan.

Jag tycker att det är bra att du frågat på Bukefalos och jag hoppas du förstår att vi främst är oroliga för att det kan gå så fel. Det finns många avelsinriktade människor här som tänker på framtida hundar. Och de reagerar hårt eftersom de vet att det krävs så oerhört mycket grund.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Men detta har väl inte bara med blandrasavel att göra, utan okunskap om avel överhuvudtaget. Även om det hade varit två renrasiga hundar av samma ras så verkar det inte som om ts har tillräcklig erferenhet eller kunskap om avel.
chansen finns ju att det kan bli jättebra valpar, men det finns också så mångar risker i det, är det värt det?
Är det verkligen den blandningen på hund som du vill ha?
eller är det nyfikenheten i att föda upp egna valpar?
isåfall kanske det är bättre att köpa en renrasig valp nu, läsa på och lära dej
och sedan ev ta en kull på den när du känner dej säker på detta med avel.
Du har ju många år framför dig:) lycka till!
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tycker det är väldigt taskigt av er som kränker och idiotförklarar mig.
Jag är 15 och är ingen profesionell hundexpert eller vad det nu stavas.
Jag har en blandrashund som är världens snällaste, hon skulle aldrig göra någon illa.
Jag förstår inte varför ni har något emot blandras hundar, det finns inget fel på dom blandraser som jag känner. Och jag tänker inte tävla med min hund, dom är inte till för att tävla med enligt mig. Men det är ju min åsikt.
Och tro det eller ej, men min pappa har varit hund tränare i cirka 15 år, han utbildar hundar till polishundar.
Om sjukdomar vet jag inte mycket, men märker vi att det är nåt fel på vår hund eller valparna ringer vi självklart veterinären.
Och att se om valparna är döva är inte särkilt svårt.
Någon som sa att Wheaten och dalmatiner var väldigt krävande, förrutom att Pricken inte kan få nog av uppmärksamhet är varken Karin eller pricken är krävande. Och uppmärksamhet lär hundarna få, då vi är 7 i familjen. Dessutom bor vi på landet så dom kan springa lösa ute när dom vill.
Hade faktiskt många fler frågor, men tror det blir bättre att fråga någon annan än att fråga här på bukefalos, då man bara blir idiotförklarad här. Fick inte alls dom svar jag hade förväntat mig...
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Vad hade du väntat dig för svar egentligen?
Du har ju fått svar på att tiken inte är parningsvillig hela löpet och att hon inte är i höglöpet ännu.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Vad hade du väntat dig för svar?
Mycket synd att du inte tar till dig av informationen du fått.

HD/AD syns sällan, annat än på röntgenbilder.
Dövhet hos valpar är inte lätt att se, Dermatoid sinos går även erfarna veterinärer o uppfödare bet på att diagnostisera.
Att enskilda individer inte är krävande säger ingenting om hur valparna blir, det handlar om rasegenskaper.

Eftersom du är så ung så är det någon av dina föräldrar som skall stå som uppfödare, är din pappa med i SBK? Isåfall blir han utesluten o kan inte längre träna eller vara instruktör där.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tillägg.
Du kan ju fråga på blandis.se o se om du får mera medhårs strykande svar där.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Eftersom du är så ung så är det någon av dina föräldrar som skall stå som uppfödare, är din pappa med i SBK? Isåfall blir han utesluten o kan inte längre träna eller vara instruktör där.

Va? Är det så?

Det hade jag ingen aning om.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tveksamt om det är så faktiskt.
Ska vara om han i så fall har skk-reggad renraskennel, föder upp blandraser, anmäls, blir utesluten ur skk-organisationen dit väl även sbk hör.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tveksamt om det är så faktiskt.
Ska vara om han i så fall har skk-reggad renraskennel, föder upp blandraser, anmäls, blir utesluten ur skk-organisationen dit väl även sbk hör.
Står i SKKs grundregler att medlemmar inte får bedriva blandrasavel, så det gäller även enskilda medlemmar.
Och ja, sbk ligger under SKK.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Hade faktiskt många fler frågor, men tror det blir bättre att fråga någon annan än att fråga här på bukefalos, då man bara blir idiotförklarad här. Fick inte alls dom svar jag hade förväntat mig...

Har svårt att se vilket hundforum förutom möjligen vovve som skulle svara annorlunda. Själv kontaktar jag ofta alltomhundar och aktivhund där det finns rejält och duktigt folk. Du kan ju höra där om någon har en avvikande åsikt.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Har svårt att se vilket hundforum förutom möjligen vovve som skulle svara annorlunda. Själv kontaktar jag ofta alltomhundar och aktivhund där det finns rejält och duktigt folk. Du kan ju höra där om någon har en avvikande åsikt.
Knappast, möjligtvis på blandis.se, men det är tveksamt med den blandningen o de bristande förkunskaperna.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Fast det förutsätter ju att han blir anmäld och utesluten ur skk-organisationen och jag tvivlar på att det kommer att ske faktiskt.

Tror också att det är "lättare" att bli utesluten som uppfödare än som enskild medlem faktiskt (och beklagligt nog).
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Fast det förutsätter ju att han blir anmäld och utesluten ur skk-organisationen och jag tvivlar på att det kommer att ske faktiskt.

Tror också att det är "lättare" att bli utesluten som uppfödare än som enskild medlem faktiskt (och beklagligt nog).

:bow::bow:
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Om du nu absolut vill ha valpar efter din tik så är det väl ändå bättre och planera parningen! Valpar kostar och tar mycket tid!

Jag skulle inte planera ta valpar på dom raserna, Men det är jag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 296
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 876
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 846
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp