Parningsproblem AKUT !!

Sv: Parningsproblem AKUT !!

Eftersom du bara är 15 år får du inte skriva under några avtal så det blir någon av dina föräldrar som får ta ansvaret mot valpköparna. Har ni pratat om det ?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Min hund är världens underbaraste hund. Det hade varit kul att ha en valp efter henne. Men bara för det är kul att ha en avkomma efter sin älskling så betyder det inte att det är så bra egentligen.

Min hund har C höfter, även om hon skulle paras med en hane som har A höfter skulle valparna kunna få dåliga höfter. Dåliga höfter är inte något som syns utåt sätt utan måste som sagt rönkas för att se hur höfterna ser ut. Dessutom har hon egenskaper som jag inte vill föra vidare till andra hundar inom rasen. (Även om hennes utseende är snyggare än de flesta av samma ras.)

Dessutom är all form av avel/dräktighet/graviditet riskabel. Att ha massa pengar till just-in-case kostnader är bra innan man ens överväger att ta en kull valpar. För om jag inte minns helt fel så kan man inte valpkullsförsäkra en blandraskull så om något går fel pga av parningen så får man stå där med skägget i brevlådan och betala hela summan själv. Även om komplikationer inte alltid händer så är det ändå möjligt att det händer.

Har haft uppfödning av smådjur (marsvin). Det är kanske inte på samma sätt som med hundavel men sjukdommarna / komplikationerna är nog ganska lika. Eclampsi, havandeskapsförgiftning, livmoderframfall osv osv. Jag skulle i alla fall inte våga riskera min älskling för en valp. Speciellt inte när hela blocket.se är full av hundar som söker nya hem.

Om du ändå bestämmer dig för att avla, vänta tills nästa löp och läs på allt, verkligen ALLT du kan komma över. Höft och armbågsrönka båda hundarna (är ju fullt möjligt om ni äger de båda) och testa för andra rasbundna sjukdommar. Om någon av hundarna har C-D-E höft/armbågar så slopa alla tankar på avel. Om någon av dem visar sig ha en rasbunden sjukdom - samma sak där.

Och förstås spara pengar. För från parningen tills valparna är 8 veckor går det åt mycket pengar. Tidningspapper och valpsäkring av hemmet. Om det kommer 12 valpar och ni behåller en har ni 11st kvar att hitta nya hem åt. Som sagt är det väldigt liten efterfrågan på hundar, speciellt blandrashundar. Så ni kan räkna med att få ha kvar 4-5-6 av valparna längre tid. Dessa hundar 'måste' försäkras själva. Eftersom en helårsförsäkring av en hund kan kosta ganska många hundra lappar så måste man ha pengar undanlagt just-in-case.

De hem ni hittar till valparna måste också vara bra, inte bara ta första bästa intresserad. Många hundar hamnar fel. Många hundar blir omplacerade / avlivade innan 1-1.5års ålder. Jag skulle nog inte kunnat leva med att utsätta min tik för dels en parning, dräktighet och valptid som är krävande fysiskt. Och sen inse att resultatet av det hela är att halva kullen är avlivad för att jag inte orkat hitta de perfekta hemmen.

Att vänner säger att de är intresserade av en valp betyder inte att de kommer vara det när valparna är flyttklara. Jag hade lätt kunnat säga "Jag kan ta en!" när jag var 15år men jag vet att min mamma hade sagt nej. Det hade dessutom blivit ett oigenomtänkt beslut...
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Dessutom är all form av avel/dräktighet/graviditet riskabel. Att ha massa pengar till just-in-case kostnader är bra innan man ens överväger att ta en kull valpar. För om jag inte minns helt fel så kan man inte valpkullsförsäkra en blandraskull så om något går fel pga av parningen så får man stå där med skägget i brevlådan och betala hela summan själv. Även om komplikationer inte alltid händer så är det ändå möjligt att det händer.

QUOTE]

Har kortat ner ditt inlägg för att svara på frågan ovan, men måste säga först att ditt inlägg var i sin helhet jättebra skrivit!

Jo snitt ingår även för blandras, är inga skillnader i försäkringen för blandras/renrasig i det fallet.

Och du kan dolda fel försäkra en blandras kull (åtminstone på If, hur det är i andra bolag vet jag inte)

Men! Det är alltid en massa kostnader med en valpkull, inte biligt att föda upp valpar, om nu någon skulle tro det....
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Vad betyder U.A ? Alltså om det står höftledsröntgad: U.A ??
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Utan anmärkning är att det är inget fel.
A, B, C osv är benämning på hur höfterna ser ut hos en hund. A och B är utan anmärkning kan man säga och de hundarna går använda i avel. C och uppåt är alltså att hunden har höftledsfel och ska inte avlas på.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Utan anmärkning är att det är inget fel.
A, B, C osv är benämning på hur höfterna ser ut hos en hund. A och B är utan anmärkning kan man säga och de hundarna går använda i avel. C och uppåt är alltså att hunden har höftledsfel och ska inte avlas på.

Ok, tack :)
Men om både pappa + mamma har U.A finns det nån risk att nån av valparna får höftproblem?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja, det finns fortfarande risk för det om det finns i släkten hos hundarna. Syskon till hundarna, föräldrarna, mor- och farföräldrar osv osv. Det "räcker" således inte med att båda föräldrarna är UA.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja, det finns fortfarande risk för det om det finns i släkten hos hundarna. Syskon till hundarna, föräldrarna, mor- och farföräldrar osv osv. Det "räcker" således inte med att båda föräldrarna är UA.

Okej, men då kan man ju aldrig vara 100 % säker ?
Finns det nån sida där det står sådan info om hundarna i hela släkten eller måste man ta reda på det själv?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

100% säker kan man aldrig vara när det gäller avel, men riskerna kan minskas genom att släkten också är HD/AD-fria. Att veta om de är det förutsätter att förfädernas ägare har röntgat sina hundar dock. Annars kan du aldrig veta det. På SKK kan man söka på hundens namn och få upp stamtavla och där se vilka i stamtavlan som röntgats och med vilket resultat. Helst ska alla ha röntgats. Dock, så gäller det enbart SKK-registrerade hundar och ni har en blandras.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

100% säker kan man aldrig vara när det gäller avel, men riskerna kan minskas genom att släkten också är HD/AD-fria. Att veta om de är det förutsätter att förfädernas ägare har röntgat sina hundar dock. Annars kan du aldrig veta det. På SKK kan man söka på hundens namn och få upp stamtavla och där se vilka i stamtavlan som röntgats och med vilket resultat. Helst ska alla ha röntgats. Dock, så gäller det enbart SKK-registrerade hundar och ni har en blandras.

Okej :)
Nej hon står ju inte med, men pappan ( City kid's camelot of lancelott ) finns med, då vet vi iallafall pappan..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja, men ni måste som sagt veta mammans också. Dessutom är "pappan" inte röntgad.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

en annan sak du bör tänka på om de blir valpar så måste du veta hur man ser om valparna har dermoid sinus. Detta fel kan valparna få eftersom raser RR finns i blandningen.

"I de fall där sinusen upptäcks något senare och uppfödaren trots alla tveksamheter bestämmer sig för att valpen ska opereras, måste detta ske medan valpen finns kvar hos uppfödaren. Den måste dessutom stanna hos uppfödaren ett antal månader efter att operationen genomförts, så att man är säker på att den har lyckats. Då valppälsen normalt ömsas vid 8–9 månaders ålder är detta en lämplig tidpunkt för utvärdering."
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja, men ni måste som sagt veta mammans också. Dessutom är "pappan" inte röntgad.

Jo, jag vet.
Aa såg det nu, har kollat runt lite, inte alla i hans släkt var röntgad, men alla som va det var A.U eller A, och 1 med B, bara 1 av hans syskon var röntgad..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

en annan sak du bör tänka på om de blir valpar så måste du veta hur man ser om valparna har dermoid sinus. Detta fel kan valparna få eftersom raser RR finns i blandningen.

"I de fall där sinusen upptäcks något senare och uppfödaren trots alla tveksamheter bestämmer sig för att valpen ska opereras, måste detta ske medan valpen finns kvar hos uppfödaren. Den måste dessutom stanna hos uppfödaren ett antal månader efter att operationen genomförts, så att man är säker på att den har lyckats. Då valppälsen normalt ömsas vid 8–9 månaders ålder är detta en lämplig tidpunkt för utvärdering."

Dermoid sinus är väl att det blir som hål i huden?
Kan man se det eller känna det?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Jag tycker det är toppen att TS har börjat kika runt lite på höfter och sjukdomar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 449
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 237
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 794
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 717
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp