Parningsproblem AKUT !!

Sv: Parningsproblem AKUT !!

Det framkommer oftast inlägg som leder till att det ska försvaras renras kontra blandras. Sedan går alla ur tråden som "förlorare", då ingen riktigt fick svar på det som efterfrågades.

Jag beklagar till TS att du känner dig kränkt och idiotförklarad. Detta är frågor som berör människor då det finns många där ute som lägger ner hela sin själ och kunskap på att få fram bra hundar. Hundar som ska klara alla världens prövningar OCH framförallt få leva ett gott och harmoniskt liv.

De flesta av oss här inne har med stor sannolikhet vana från blandras. Ju längre kunskapen fortskrider, desto mer insatt blir man i den problematik som kan uppkomma med dålig avel, och ännu värre - dålig blandrasavel. Därför reagerar hundmänniskor där ute, eftersom det blir så uppenbart, att du inte planerat detta eller har de grundläggande kunskaperna. I ägande av en blandras slåss ägare och hund mot x antal fler element än hos en renras. Jag tror absolut inte att det har varit några fel på de blandraser du träffat, men det tillsammans med att du älskar din hund, borde inte vara grunden för avel.

Kom ihåg att en kull innehåller flertalet valpar, det är inte bara en som ska finna ett gott hem. Det kräver ett gott nätverk, till bra hundägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Håller med rät mycket vad ni har skrivit....

Men TS har inte fått svar på sin fråga och oavsett vad jag tycker om hennes kunskap, så ska jag göra ett försök att svara.

Så här är det:
Man kan dela upp löpet i:

Förlöp” som räknas från första blödningsdagen till att tiken är villig att para sig.
Förlöpet kan vara olika länge på olika hundar, men vanligen är det ca 9 dygn.
Tiken brukar inte tillåta hanhunden kliva upp på henne under förlöpet
(däremot är det vanligt att hon tillåter tikar göra det)
Men obs att undantag finns, förekommer att tikar är parningsvilliga från första dygnet till sista.
Men de självklart inte dräktiga då.

Höglöpet är de dagar då tiken är villig att para sig.
Under 7- 9 dagar är ganska normalt, men det finns i stort sätt alla variantioner på det.

Och till sist blir det några dagars efterlöp, då hon inte är villig längre.

När man ska para sin tik brukar man prova vid 10 dygnet, vill hon inte provar man igen osv.
Går också att få gjort ett utstryk hos veterinären eller ett blodprov för att se om hon är i höglöp.
Om man tex ska åka långt, kanske en bra sak i det här fallet också?

Hoppas du fick med detta svar på själva frågan?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Hur lätt tror du att det är i dagens läge att sälja en kull på 8-12 större blandrasvalpar i november månad ??? Julklappsrea 1000 kr ???
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Håller med rät mycket vad ni har skrivit....

Men TS har inte fått svar på sin fråga och oavsett vad jag tycker om hennes kunskap, så ska jag göra ett försök att svara.

Så här är det:
Man kan dela upp löpet i:

Förlöp” som räknas från första blödningsdagen till att tiken är villig att para sig.
Förlöpet kan vara olika länge på olika hundar, men vanligen är det ca 9 dygn.
Tiken brukar inte tillåta hanhunden kliva upp på henne under förlöpet
(däremot är det vanligt att hon tillåter tikar göra det)
Men obs att undantag finns, förekommer att tikar är parningsvilliga från första dygnet till sista.
Men de självklart inte dräktiga då.

Höglöpet är de dagar då tiken är villig att para sig.
Under 7- 9 dagar är ganska normalt, men det finns i stort sätt alla variantioner på det.

Och till sist blir det några dagars efterlöp, då hon inte är villig längre.

När man ska para sin tik brukar man prova vid 10 dygnet, vill hon inte provar man igen osv.
Går också att få gjort ett utstryk hos veterinären eller ett blodprov för att se om hon är i höglöp.
Om man tex ska åka långt, kanske en bra sak i det här fallet också?

Hoppas du fick med detta svar på själva frågan?

Tack så mycket!
Nu är det så att jag fick ett samtal för jämt några timmar sen, min kompis som äger Pricken ska flytta till Stockholm imorgon :eek:
Så då blir det så att vi ska få Pricken då dom inte kan ta med honom.
Alltså är han våran nu :eek:
Om Karin inte är dräktig nu ska vi iaff vänta med att ta valpar på henne, OM vi ens kommer göra det.
Men hon har slutat blöda sen inatt.. inte en droppe blod har vi hittat..
Eller så kan hon vara skendräktig också ..?
Aja behövde bara säga det :P
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Hur lätt tror du att det är i dagens läge att sälja en kull på 8-12 större blandrasvalpar i november månad ??? Julklappsrea 1000 kr ???

Gå in på blocket och kolla, finns massor blandisar upp till 8000 kr, bara så du vet. Men som jag sa förrut är det inte pengarna vi är intresserad av, visst man kanske vill tjäna tbx det man har gett ut med sprutor osv. men spela roll om man skulle sälja dom för 1000 kronor?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Gå in på blocket och kolla, finns massor blandisar upp till 8000 kr, bara så du vet. Men som jag sa förrut är det inte pengarna vi är intresserad av, visst man kanske vill tjäna tbx det man har gett ut med sprutor osv. men spela roll om man skulle sälja dom för 1000 kronor?

Fast för 8000 kan du få en renrasig hund, så folk som köper en hund utan papper och garantier för samma pengar är rent ut sagt korkade.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Bara för att priset är satt till 8000 är det inte säkert att de har blivit sålda för 8000. Det är också svårt att veta hur många av hundarna på Blocket som faktiskt har blivit sålda.

Jag tycker att dina föräldra borde säga ifrån till dina planer att para Karin, men om så inte är fallet hoppas jag verkligen att de går in och hjälper dig och att du använder dräktighetstiden till att läsa på, för det är mycket mer jobb än man kan tro att ha en valpkull.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tack så mycket!
Om Karin inte är dräktig nu ska vi iaff vänta med att ta valpar på henne, OM vi ens kommer göra det.

Är hon parad?

Men hon har slutat blöda sen inatt.. inte en droppe blod har vi hittat..
Är hon svullen? Ställer hon upp sig? I så fall är hon i höglöp nu!

Eller så kan hon vara skendräktig också ..?
Knappast, det blir de två månader efter löpet ( 60-65 dygnet från normal parning)
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Jag tycker att dina föräldra borde säga ifrån till dina planer att para Karin, men om så inte är fallet hoppas jag verkligen att de går in och hjälper dig och att du använder dräktighetstiden till att läsa på, för det är mycket mer jobb än man kan tro att ha en valpkull.

Håller till fullo med!
Du måste också veta vad tiken ska äta under dräktighetstiden.
Hur en valpning går till, mycket som kan gå på tok .
Och sedan har du allt runt valparna med skötsel, prägling osv.
Och inte minst vem ska svara på valpköparnas frågor?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Tack så mycket!
Om Karin inte är dräktig nu ska vi iaff vänta med att ta valpar på henne, OM vi ens kommer göra det.

Är hon parad?

Men hon har slutat blöda sen inatt.. inte en droppe blod har vi hittat..
Är hon svullen? Ställer hon upp sig? I så fall är hon i höglöp nu!

Eller så kan hon vara skendräktig också ..?
Knappast, det blir de två månader efter löpet ( 60-65 dygnet från normal parning)


Nej inte avsiktligt parad, men dom kanske har gjort det iallafall..
Nej inte svullen, hon är mer intresserad av honom än förrut men tillåter inte riktigt..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Håller till fullo med!
Du måste också veta vad tiken ska äta under dräktighetstiden.
Hur en valpning går till, mycket som kan gå på tok .
Och sedan har du allt runt valparna med skötsel, prägling osv.
Och inte minst vem ska svara på valpköparnas frågor?


Om hon är dräktig ska jag självklart läsa på ;)
Dom har en bra bok som jag har bläddrat igenom för ett tag sen som jag ska låna på bibilioteket (stavning? :angel:)
Det lär nog mina föräldrar göra.
Angående tider dvs. vem som ska se efter valparna osv. så är det så att ingen av mina föräldrar jobbar. Pappa har varit med i en lastbilsolycka för några år sen, så han får inte jobba.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Gå in på blocket och kolla, finns massor blandisar upp till 8000 kr, bara så du vet. Men som jag sa förrut är det inte pengarna vi är intresserad av, visst man kanske vill tjäna tbx det man har gett ut med sprutor osv. men spela roll om man skulle sälja dom för 1000 kronor?

Ja det finns massor med annonser. Varför skulle någon vilja ha just era valpar? Har du sett också att samma annonser kommer tillbaka igen och igen och igen...? "Valparna är nu fem månader och söker egna hem!" osv. Man får dem inte sålda.

Jo det spelar en jäkla roll om du säljer dem för 1000kr, vem köper då tror du? Ska hundar verkligen vara slit-och-släng-varor?

Kul att ni fick Pricken, då behöver ni ju ingen ny valp. :)
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja det finns massor med annonser. Varför skulle någon vilja ha just era valpar? Har du sett också att samma annonser kommer tillbaka igen och igen och igen...? "Valparna är nu fem månader och söker egna hem!" osv. Man får dem inte sålda.

Jo det spelar en jäkla roll om du säljer dem för 1000kr, vem köper då tror du? Ska hundar verkligen vara slit-och-släng-varor?

Kul att ni fick Pricken, då behöver ni ju ingen ny valp. :)
:bow::bow:
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ja det finns massor med annonser. Varför skulle någon vilja ha just era valpar? Har du sett också att samma annonser kommer tillbaka igen och igen och igen...? "Valparna är nu fem månader och söker egna hem!" osv. Man får dem inte sålda.

Jo det spelar en jäkla roll om du säljer dem för 1000kr, vem köper då tror du? Ska hundar verkligen vara slit-och-släng-varor?

Kul att ni fick Pricken, då behöver ni ju ingen ny valp. :)

Min åsikt är att man inte ska tjäna pengar på hundar, tycker inte man ska ge bort dom gratis heller, men 1000 kronor är inte gratis.
Säljer man en hund för mycket pengar, verkar det enligt mig mer som om man vill tjäna pengar på det än att hunden ska få ett bra hem.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Jag vill bara påpeka några saker:

Jag är 15 och är ingen profesionell hundexpert eller vad det nu stavas.

Är det då en god idé att ge sig på avel? Bör man inte ha kunskap om avel, sjukdomar och dyl. innan man parar sin tik?

Jag har en blandrashund som är världens snällaste, hon skulle aldrig göra någon illa.
Jag förstår inte varför ni har något emot blandras hundar, det finns inget fel på dom blandraser som jag känner.


Jag har ingenting emot blandrashundar (med tanke på att jag själv har en. Dock har han varit sjuk sedan tidig ålder) och känner flera stycken. Däremot är jag emot blandrasavel, och med tanke på att du varken har kunskap om de rasers sjukdomar du har - eller vet någonting om avel, tycks det hela vara en dum idé.

Om sjukdomar vet jag inte mycket, men märker vi att det är nåt fel på vår hund eller valparna ringer vi självklart veterinären.

Skulle du sätta dig in i de sjukdomar som nämnts i tråden, kanske du skulle ta dem på större allvar? Vilket foder rekommenderar du till valpköparna för att minska risken för uratsten, och hur känner du om valparna har dermoid sinus?

Och att se om valparna är döva är inte särkilt svårt.


Och trots det finns det dalmatineruppfödare som av misstag råkat sälja döva valpar?

Någon som sa att Wheaten och dalmatiner var väldigt krävande, förrutom att Pricken inte kan få nog av uppmärksamhet är varken Karin eller pricken är krävande.

Som du själv skrev, Pricken är 5 år gammal och har säkerligen kommit över sitt mest krävande stadium. Att ha en dalmatiner som unghund är en helt annan sak.

Att vara uppfödare är ingen lek. Det är inte bara att föda upp en kull med valpar och sedan sälja dem till vem som helst (åter igen, det är ingen efterfrågan på dalmatinervalpar, och än mindre om de är blandade med andra raser). Följt ditt eget råd, och låt bli att para din blandrastik - döva dalmatinervalpar avlivas och de som får atopisk dermatit kräver livslång medicinering i form av ex. sprutor och kortison. Vem är det då som har mest glädje av kullen, du som fått en valp efter din tik, eller valpköparen som fått en sjuk hund?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Min åsikt är att man inte ska tjäna pengar på hundar, tycker inte man ska ge bort dom gratis heller, men 1000 kronor är inte gratis.
Säljer man en hund för mycket pengar, verkar det enligt mig mer som om man vill tjäna pengar på det än att hunden ska få ett bra hem.

Tvärtom. Genom att kräva en högre summa tänker blivande hundägare till både en och två gånger. Tar man en tusenlapp behöver man inte ens spara ihop till valpen vilket lockar vissa till impulsköp och inte alls tänker efter innan om de vet något om raserna, har kunskap nog eller tid till hund. I min mening, så är det ofta kreti och pleti som köper billiga blandraser som inte alltid har så stor kunskap eller koll. Sen när könsmognaden träder in klarar man inte av hunden och den slumpas bort, omplaceras, överges och hamnar på hundhem osv. Maila era planer till Hundstallet så kan ni se hur positiva de är till blandrasavel... :crazy:

Dessutom, vet du hur dyrt det är att föda upp? Ofta går uppfödare som tar ca 8000 per valp +/- 0. Det är dyrt att köpa in bra föräldradjur, kolla upp hälsostatusen varje år samt meritera genom olika prov, utställningar, MH/Korning osv. Allt för att veta att det man föder upp blir bra hundar. Sen tar man den summa valparna är värda, och är det duktiga föräldrar med friska stamtavlor så blir valparna dyrare och desto lättare att hitta ett bättre hem skulle jag säga.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Jag kan inte hjälp det, men jag får en klump i magen av att läsa om sånt här!

Om nu din hund blivit dräktig så hoppas jag att allt går bra.
Är hon det inte, så hoppas jag att du tänker till och läser på mer tills nästa gång.

Det är ingen lek, det är levande varelser!
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Min åsikt är att man inte ska tjäna pengar på hundar, tycker inte man ska ge bort dom gratis heller, men 1000 kronor är inte gratis.
Säljer man en hund för mycket pengar, verkar det enligt mig mer som om man vill tjäna pengar på det än att hunden ska få ett bra hem.

Ta en femma tassen då?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 449
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 237
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 794
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 717
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp