Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pacific skrev:En större arab?
Dem har ju superkorta ryggar och ju kortare rygg desto mer viktbärande eller?
Tror inte på arbetshästarna är de bäst lämpade som många skriver efter som dem ofta är avlade för att dra och därmed har längre ryggar. När min bror ska rida, ca 90 kg, burkar jag sätta upp honom på araben och jag ta nordsvensken.
Tycker det känns som att det i sverige har blivit så försiktigt inom hästhållningen vad det gäller vikt och längd bl.a. Hästarna verkar ju knappt klara av någonting längre.
majjamajja skrev:Hejsan! Jag är en tjej på 1,72 cm och 120 kg som gärna skulle vilja ta upp min ridning igen och så småningom köpa mej en häst för lugna skogspromenader. Nu är min fundering, finns det några raser som kan rekomenderas till min vikt? Har precis börjat min viktiminskning, men det kommer ju att ta ett tag! Tacksam för svar, Maja
![]()
yazmin skrev:Go for it Maja. Titta efter annonser, anlita en tränare att leta efter en häst till dig. Själv skulle jag föredra NSV eller kanske Torihäst. Har själv en NSV som bär mina kilon med glädje men är nästan sugen att börja snegla efter en ny häst, kanske en Tori. Men låt inte anorektiska, sned tittande världen begränsa din vilja att rida.
Sofia72 skrev:*knapplån*
Finns en annan aspekt också. Jag är själv något överviktig och håller på att gå ner i vikt. Har funderat på att börja leta häst igen, har haft häst "i hela mitt liv" men haft ett uppehåll nu sedan sonen kom.
Ska jag ringa och säga: - Hej, jag är en "tjockis", orkar din häst mig tror du? Tillspetsat - men ni förstår tankegången.
Hur villiga är hästägarna att sälja sina hästar till överviktiga ryttare? Vad tror ni? Skulle ni sälja?
Mvh / Fia
Mabuse skrev:På de ridskolor jag känner till så är det en viktgräns på 85 kg även för att rida rejäla halvblod...
Sputnik skrev:Så du menar att på den riskolan rider inga karlar?
Vilken låg gräns?
Jag har några restriktioner jag rider inte min fyraåriga travare som är normalstor men jag rider min andra som är 168 och grov då väger jag 95 och inga rusgalopper eller så.
Vita_N_6520 skrev:Anledning till viktgränserna på ridskolor är att hästarna där får gå med flera olika ryttare varje dag (mest på banan) och mycket ryttare som gör mycket "fel", hamnar i obalans etc.
Därför har de viktgräns, för hästarna håller inte lika bra annars.
Det blir ju alltid en större belastning för hästen med en större ryttare.
Shettisar skrev:Ja nu skrev hon ju faktiskt att hon höll på att kämpa med sin viktnedgång,och undrade därmed vilken häst som skulle passa henne. Så vill man skaffa en häst med motivationen att rida och därmed som en mkt god viktminsknings hjälp och muskelbyggnad så är det väl klart hon vill börja rida direkt.