Pendla ofta(re) och kortare resor till annat land? Vad tänka på?

95johsv

Trådstartare
Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i sitsen att jag vill åka till en viss stad hyfsat ofta så nu undrar jag om Buke har erfarenheter jag kan ha nytta av redan nu.

Vi pratar flyg, och vi pratar ca 2 timmars resa med flyget båda gånger. Jag har helt OK att ta mig till Landvetter, tar ca 2 h kommunalt och resan sedan jag landat tar ca 1 timme. Detta är alltså identiskt båda gångerna dessa tankar kommit upp. Hade det varit längre så hade jag backat.

Hur ofta orkar man åka? Hur kan man hitta bra bonussytem så man totalt sett kommer undan billigare för man får gratisresor/annat (vad bör jag tänka på)? Tanken är alltså att dessa resor kommer att ske i längre tid framigenom, så ingen 6 månaders eller så utan minst två år innan andra planer kan komma till stånd.

Drömmen vore att kunna vara iväg 3-7 dagar per gång, men realistiskt är 2-4 dagar. Jag har insett att en bra Weekendbag kommer att vara ett måste, och då slippa checka in bagage osv, för både tid och pengar. Vissa jobbprylar måste med, så som dator, telefon och lite annat. Hade helst sett att det går ner i samma carry on, men vad är möjligt?

Har ni några erfarenheter? Fungerade det fint? Blev det för jobbigt? Hur stor roll spelade motivationen att åka in? :idea:
 
Kommer du bo på hotell när du är utomlands? Jag hade inte sett själva resvägen som det största problemet utan det faktum att behöva bo på hotell under så lång tid. Det må låta märkligt men jag tycker iallafall det är väldigt svårt att koppla av när man inte har några "egna" prylar tillgängliga. Man kan inte ens ta en kvällsmacka liksom.

Nåväl, om så inte är fallet för dig så skulle jag mest ha dåligt samvete över min personliga miljöpåverkan.

Ber om ursäkt för en smula negativt inlägg :o
 
Tänker att @niphredil borde ha bra koll på detta :)
Indeedo!

@95johsv Jag kommer in i kväll och svarar :). Det är full görligt att resa såhär, men givetvis lite tröttande. Du har dock fördel i att två timmars flyg inte är särskilt långt egentligen. Men jag ramlar in med ett ordentligt svar senare :).
 
@95johsv Oj, såg nu att transporterna till och från flygplatsen är rätt lång. Missade detZ

Men ja, återkommer med lite tips och erfarenheter sen :).
 
Kommer du bo på hotell när du är utomlands? Jag hade inte sett själva resvägen som det största problemet utan det faktum att behöva bo på hotell under så lång tid. Det må låta märkligt men jag tycker iallafall det är väldigt svårt att koppla av när man inte har några "egna" prylar tillgängliga. Man kan inte ens ta en kvällsmacka liksom.

Nåväl, om så inte är fallet för dig så skulle jag mest ha dåligt samvete över min personliga miljöpåverkan.

Ber om ursäkt för en smula negativt inlägg :o

Nej inget hotell när jag är iväg :)

Helt klart inte optimalt för miljön... Du får se det positiva att jag åker kollektivt till/från flyget och annars. :angel::o
 
@niphredil Tack! Uppskattas. På svenska sidan kan jag korta resan lite, genom att inte åka kollektivt. Dock vet jag inte om det är lösningsbart. Resan tar ändå 1,5 h med bil så frågan är om de extra 30 min är något att fundera på? På andra sidan är kollektivt absolut bäst och en timme är nästan 45 min snabbare än med bil tex.
 
Jag flög tor Köpenhamn - Berlin var fjärde-sjätte helg under ett års tid. Flygtiden är en drygt timma och jag reste enbart med handbagage. Jag har cirka 45 minuters restid hemifrån till CPH enkel väg och ungefär lika långt till slutdestinationen från flygplatsen i Berlin. Dock äter väntan vid hållpllatser, terminaler och säkerhetskontroller upp vansinnigt mycket tid. Från dörr till dörr hade jag svårt att komma ner under fem timmar.

Jag är/var student så jag kunde förlänga helgerna genom att åka ner lunchtid fredag och åka hem måndag förmiddag. Det blir ändå mycket resande på förhållandevis kort tid och det tröttar mer än vad man tror. Hade det varit möjligt så hade jag gärna förlängt besöken ytterligare och försökt komma ner på torsdag, alt. åkt hem tisdag. Det hade nog ökat kvalitén på besöken betydligt då man sluppit stressen av att hinna med allt på 48 timmar varje gång. Jag hade dock lyxen att kunna förvara en del kläder etc i Berlin och kunde därmed i princip åka direkt från skolan till flygplatsen utan att behöva planera packning etc i förväg.

Jag gick aldrig med i något bonusprogram, dock bokade jag resorna uppåt ett halvår i förväg. Jag har aldrig varit så välplanerad som jag var under det året men det var också helt nödvändigt för att vardagen skulle gå ihop.

Kort sagt: det fungerar men man får räkna med närmare en arbetsdag i rena restider. Hade jag gjort om det så hade jag satsat på längre vistelser mer sällan.
 
Det jobbigaste är inte själva flygresan. Men man måste vara på flygplasten minimum en timme innan avfärd, helst bör du räkna med mer pga att du kan fastna i trafik, det kan vara jättelång kö i säkerhetskontrollen osv.

2 timmar för att ta dig till flygplatsen är ganska lång tid, det blir 3.5 timme innan du ens kommer på flyget. Minst 6.5 dörr till dörr. Det är slitsamt.

Min pojkvän och jag (dock nästan bara han nu för tiden) pendlar en liknande sträcka. Men hade aldrig gjort det för jobb, kärlek är mer motiverande. :p
 
Det jobbigaste är inte själva flygresan. Men man måste vara på flygplasten minimum en timme innan avfärd, helst bör du räkna med mer pga att du kan fastna i trafik, det kan vara jättelång kö i säkerhetskontrollen osv.

2 timmar för att ta dig till flygplatsen är ganska lång tid, det blir 3.5 timme innan du ens kommer på flyget. Minst 6.5 dörr till dörr. Det är slitsamt.

Min pojkvän och jag (dock nästan bara han nu för tiden) pendlar en liknande sträcka. Men hade aldrig gjort det för jobb, kärlek är mer motiverande. :p

För att snabba upp kommer jag att checka in online, så jag behöver isf bara tänka på ev dropoff och det har jag en liten förhoppning om att kunna skippa, samt säkerhetskontrollen. Finns det tider att flyga på som är bättre ur den synvinkeln? Det sista jag flugit, så har det varit 07:00 på morgonen för jobbet..

Dessa resor är ju lite mer flexibla så jag kan bestämma tider mer själv, iaf som det verkar...:up:
 
Vissa flyg skriver ut att de har 30 min innan om det är kortare resor utan bagage, vet någon om det är generell regel? Brukar resa med bagage så detta är en ny värld utan incheckat bagage. :D
 
Vissa flyg skriver ut att de har 30 min innan om det är kortare resor utan bagage, vet någon om det är generell regel? Brukar resa med bagage så detta är en ny värld utan incheckat bagage. :D

Det brukar bara vara inomlands och betyder oavsett att du måste vara vid boardingstället 30 min före avgång. Boardingen stänger nämligen minst 20 minuter före avgång. Och innan du kommer dit ska du som sagt ta dig igenom säkerhetskontroll, passkontroll och kanske gå långt.

Det är väldigt dumt att beräkna för lite tid, inte kul att missa flyget och det är väldigt påfrestande att behöva springa för att nå det.

Vilken tid det är mest folk är svårt att säga, det kan variera från dag till dag. Ofta är väldigt tidigt eller väldigt sent på dagen lugnare men det behöver inte vara så.
 
Jag pendlar från Södra Norrland till Bryssel o har gjort det i olika varianter i ca. 6 års tid. Jag har 3 timmar enkel väg till Arlanda, kör bil dit o parkerar på en billig parkering där eftersom jag inte vill passa tågtider (o för att det är usel tågservice hemåt på fredag kväll).

Ibland åker jag så att jag är borta en hel arbetsvecka, ibland är jag hemma fredag kväll - tisdag em och jobbar borta 3 dagar. Osv.
Har lägenhet i Bryssel så att jag "kommer hem" även när jag kommer dit, och efter att ha gjort resan så många gånger blir jag inte stressad av den, har fått mina rutiner o har blivit ganska duktig på att sova på flyget osv.
Jag har hårtork, hudkräm mm i dubbeluppsättning så att jag inte måste ha med mig sånt när jag åker.

Vet inte vem du kommer att flyga med? Jag flyger nästan alltid med SAS så jag kan dom bäst.
Mina råd:
1. ALDRIG NÅGONSIN incheckad bagage, som du själv säger. Dom flesta flyg tillåter en rimlig kabinväska, man kan få ner massor i en sån.
2. Gå genast med i bonus/medlemsprogrammet för dom du flyger med. Om dom har ett "branded" kreditkort, skaffa ett sånt och använd det i stället för ditt vanliga bankkort. Jag har ett SAS Mastercard och samlar bonuspoäng via det, det blir fler poäng på mina inköp där än vad det blir på mina flyg. Jag kan även byta Coop Medmerapoäng mot SAS poäng så jag får några tusen där också. Jag brukar kunna samla ihop till en 4-5 tor resor per år.
Om du lyckas uppnå en bra "status" i medlemsprogrammet får du smidiga förmåner…. jag är SAS Guldmedlem och får gå igenom snabbspåret i säkerhetskontrollen, gå in i loungen o äta gratis, gå ombord bland de första mm och jag tycker att det gör allting så ofantligt mycket smidigare o mindre tröttsamt.
3. Se till att skriva upp dig på alla mejlutskick, newsletters mm från flygbolaget så att du får reda på när dom har rea på biljetter. Skaffa appen (dom flesta har) så att du kan göra allt online + ha boardingkortet i telefonen så att du slipper momentet med att skriva ut det.
4. Det är bra om man kan undvika "pendlartider" såsom flyget som går efter jobbet fredag kväll, den som går söndag kväll/tidigt måndag morgon för att de billiga biljetterna går åt snabbt (fast om man är snabb kan man även få sådana billigt, jag har nyss bokat Bryssel tor för ca. 700 (rea + att jag var snabb)).

Jag tycker inte att det är själva resandet som är jobbigast, det som är jobbigast är att lägga pusslet o hela tiden tänka på hur jag ska ordna upp mina veckor, ligga på o boka flyg i förväg mm.
Samt, när jag har lite semester o familjen börjar prata om att man ska åka t ex på en weekendresa till t ex Barcelona, tänker jag, låt mig slippa flygplatser….. :yuck::yuck::yuck:
 
Vissa flyg skriver ut att de har 30 min innan om det är kortare resor utan bagage, vet någon om det är generell regel? Brukar resa med bagage så detta är en ny värld utan incheckat bagage. :D

Jag håller med @Centaur , 20 min för flyg utomlands är på tok för lite. Jag var på plats minst en timma, helst 1,5, innan. Men då kanske CPH är en större flygplats än Landvetter, har aldrig varit på den senare. Det tar 20 minuter bara att gå från säkerhetskontrollen till vissa gater på CPH :cautious:

Och ja! Gör allt du kan för att slippa incheckat bagage. Det är tidslöseri utan dess like.
 
Jag håller med @Centaur , 20 min för flyg utomlands är på tok för lite. Jag var på plats minst en timma, helst 1,5, innan. Men då kanske CPH är en större flygplats än Landvetter, har aldrig varit på den senare. Det tar 20 minuter bara att gå från säkerhetskontrollen till vissa gater på CPH :cautious:

Och ja! Gör allt du kan för att slippa incheckat bagage. Det är tidslöseri utan dess like.

Håller med. På Arlanda räknar jag 1.5 timme innan, tycker inte om att stressa.

Har dock aldrig varit på Landvetter o vet inte hur det är där…har varit på Bromma, o där ska man inte vara för tidigt, det tar 2 sekunder att komma igenom allting o sen finns det ingenstans att vara för att det är så litet.
 
Jag helgpendlade Sthlm-London (2h flygtid ganska exakt) under ca. 18 månaders tid, funkade förvånansvärt bra när man kommit in i rutinerna. Viktigast för mig var att ha ett "hem" på pendlingsorten, dvs. inte bara ett hotellrum så att jag kunde lämna saker och slapp släpa runt på allt (kläder, hygienprodukter, telefonladdare och sånt man alltid glömmer hemma).

Jag flög alltid samma flyg ut och tillbaka, samma tåg från city till Arlanda, samma chaufför som hämtade på Heathrow etc. Dessa rutiner underlättade en hel del, när tiderna satt i ryggraden så blev allt enklare och man slapp stressa. Var alltid på Arlanda 1.5h innan, pallar inte att springa genom terminaler med andan i halsen, är hellre på plats tidigare och tar ett glas vin i baren.

Och såklart medlemsskap i bonus/medlemsprogrammet från start, en bättre medlemsstatus gör resandet enklare med fast tracks, bra wifi, mat, dusch i loungen etc... Det är viktigare för mig än eventuella gratisresor i framtiden.
 
Jag pendlar från Södra Norrland till Bryssel o har gjort det i olika varianter i ca. 6 års tid. Jag har 3 timmar enkel väg till Arlanda, kör bil dit o parkerar på en billig parkering där eftersom jag inte vill passa tågtider (o för att det är usel tågservice hemåt på fredag kväll).

Ibland åker jag så att jag är borta en hel arbetsvecka, ibland är jag hemma fredag kväll - tisdag em och jobbar borta 3 dagar. Osv.
Har lägenhet i Bryssel så att jag "kommer hem" även när jag kommer dit, och efter att ha gjort resan så många gånger blir jag inte stressad av den, har fått mina rutiner o har blivit ganska duktig på att sova på flyget osv.
Jag har hårtork, hudkräm mm i dubbeluppsättning så att jag inte måste ha med mig sånt när jag åker.

Vet inte vem du kommer att flyga med? Jag flyger nästan alltid med SAS så jag kan dom bäst.
Mina råd:
1. ALDRIG NÅGONSIN incheckad bagage, som du själv säger. Dom flesta flyg tillåter en rimlig kabinväska, man kan få ner massor i en sån.
2. Gå genast med i bonus/medlemsprogrammet för dom du flyger med. Om dom har ett "branded" kreditkort, skaffa ett sånt och använd det i stället för ditt vanliga bankkort. Jag har ett SAS Mastercard och samlar bonuspoäng via det, det blir fler poäng på mina inköp där än vad det blir på mina flyg. Jag kan även byta Coop Medmerapoäng mot SAS poäng så jag får några tusen där också. Jag brukar kunna samla ihop till en 4-5 tor resor per år.
Om du lyckas uppnå en bra "status" i medlemsprogrammet får du smidiga förmåner…. jag är SAS Guldmedlem och får gå igenom snabbspåret i säkerhetskontrollen, gå in i loungen o äta gratis, gå ombord bland de första mm och jag tycker att det gör allting så ofantligt mycket smidigare o mindre tröttsamt.
3. Se till att skriva upp dig på alla mejlutskick, newsletters mm från flygbolaget så att du får reda på när dom har rea på biljetter. Skaffa appen (dom flesta har) så att du kan göra allt online + ha boardingkortet i telefonen så att du slipper momentet med att skriva ut det.
4. Det är bra om man kan undvika "pendlartider" såsom flyget som går efter jobbet fredag kväll, den som går söndag kväll/tidigt måndag morgon för att de billiga biljetterna går åt snabbt (fast om man är snabb kan man även få sådana billigt, jag har nyss bokat Bryssel tor för ca. 700 (rea + att jag var snabb)).

Jag tycker inte att det är själva resandet som är jobbigast, det som är jobbigast är att lägga pusslet o hela tiden tänka på hur jag ska ordna upp mina veckor, ligga på o boka flyg i förväg mm.
Samt, när jag har lite semester o familjen börjar prata om att man ska åka t ex på en weekendresa till t ex Barcelona, tänker jag, låt mig slippa flygplatser….. :yuck::yuck::yuck:


Som det verkar är norwgian bäst och billigast. Vägrar RyanAir, så ca 800-1200 kr tor verkar vara standard. Läsa in mig på deras bonussystem!

Har du tips på bra carry on? Eller behöver jag en liten datorväska och en annan väska för ombyte osv. Vet inte hur snabbt jag kan lämna kläder osv ännu. Det är inte löst ännu. :angel: Det är på seriösa diskussions stadiet just nu.

Tack för tips om tider!

Jag älskar som tur är att resa, men känner också att det blir mycket planering. Dock vet jag inte ännu vad jag ev ger mig in i...
 
Landvetter kan jag gå till alla gater på under 10 min efter security check. Reser en hel del därifrån. Burkar bara ha med en liten datorväska, plus incheckat bagage. Därför letar jag en tote eller fin väska att kunna ha som carry on med allt i. Tagit till mig tips från andra trådar om schampoo i tvålform, köpa tandkräm på plats osv.
 
Nu så! Du har ju redan fått bra svar, gällande exempelvis bonuskort etc men jag svarar lite jag med :).

Vi pratar flyg, och vi pratar ca 2 timmars resa med flyget båda gånger. Jag har helt OK att ta mig till Landvetter, tar ca 2 h kommunalt och resan sedan jag landat tar ca 1 timme.
Jag tycker 2 timmar (eller en och en halv) till flygplatsen låter långt. Å andra sidan har du bara en två timmars flight. Så jag tycker nog ändå att det är fullt görligt. Jag har fyra timmars flygtid + ca en timme till/från flygplatsen (kortare/längre beroende på trafik etc)
Hur ofta orkar man åka?
Jag orkar utan problem var tredje helg. Varannan blir för mycket.
Drömmen vore att kunna vara iväg 3-7 dagar per gång, men realistiskt är 2-4 dagar.
3-7 dagar är ju perfekt :). Jag kör oftast fre kväll till sön em. Ibland till måndag om jag kan komma loss från jobbet.
ag har insett att en bra Weekendbag kommer att vara ett måste, och då slippa checka in bagage osv, för både tid och pengar. Vissa jobbprylar måste med, så som dator, telefon och lite annat. Hade helst sett att det går ner i samma carry on, men vad är möjligt?
JA, en bra väska är A och O. Du vill inte checka in nåt alls utan skaffa dig en riktigt bra väska som rymmer dator och telefon och lite kläder, det är inga problem alls. Du får ta med dig rätt mycket (tänk på vätskorna bara) så det är lätt gjort.

Fungerade det fint? Blev det för jobbigt?
Jag tycker att det funkar OK (men man blir trött) faktiskt och mina tips är:

* Ha saker på platsen du reser till. Man orkar inte packa en massa men inte heller vara utan sina grejer! Jag har kläder på plats, solglasögon, samma hårvårdsprodukter och smink och grejer som jag har hemma. När jag åker har jag ingenting mer med mig än min dator, telefon och laddare, kindle och min dagliga sminkväska. Allt annat har jag på plats.

* Ha ordentliga rutiner. Man orkar inte hålla på och fundera på hur man ska få ihop det utan bäst är att köra samma flyg och rutiner jämt liksom.

* Inte vara för tidigt på flygplatsen. Jag vet, ingen annan håller med :p. Men jag orkar inte lägga för mycket tid på flygplatsen, är där tillräckligt ändå, så jag brukar satsa på att ha en timme där, absolut max 1.5. Är det massa kö i securityn kan man alltid be att få gå före (har aldrig någonsin varit med om att någon nekats, och då har jag till och med jobbat där).

* Lägga pengar på lite komfort. Jag pallar inte köra på billigast möjligast utan jag vill att det ska vara snabbt, smidigt och bekvämt.

* Köp dig en bra jäkla väska. Den ska vara bekväm, snygg och rymma allt du vill.
 
På norwegian får man dessutom ha 1 kabinväska + en handväska (eller dylikt) med sig in i planet. Det underlättar för de av oss som försöker flyga utan incheckat bagage
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp