Pendla ofta(re) och kortare resor till annat land? Vad tänka på?

Tillägger med bra hjul.
Ja, beroende på vad för storlek man vill ha då. Jag har inte med mig mycket alls, så jag har en perfekt handväska.

Jag röstar för att ha med så lite som möjligt. Men ska man ha en hel del så har exempelvis Samsonite suveräna väskor.
 
Ja, beroende på vad för storlek man vill ha då. Jag har inte med mig mycket alls, så jag har en perfekt handväska.

Jag röstar för att ha med så lite som möjligt. Men ska man ha en hel del så har exempelvis Samsonite suveräna väskor.

Jag har nåt annat märke men den kostade som en Samsonite.

Jag klarar inte av att bära något så för mig är det viktigt med en väska som är stadig och lättrullad.
 
Fyrhjulskabinväska! Det låter inte som en jätteskillnad mot tvåhjuls, men det är så ändlöst mycket smidigare att kunna knuffa den än att dra. Ska man göra det dessutom ofta, så ökar irritationsfaktorn exponentiellt.

6 timmars restid enkel väg skulle jag orka varannan vecka ungefär. Dock så har jag gjort 5 timmars restid dagligen, i 2 år. Verkligen ICKE att rekommendera.
 
Iom att man måste packa upp datorn och vätskorna i säkerhetskontrollen är mitt tips att skaffa en datorväska där vätskepåsen får plats. Resten får bo i en lämplig kabinväska. Jag släpade på en weekendbag första halvåret och det är inget att rekommendera...
 
Som det verkar är norwgian bäst och billigast. Vägrar RyanAir, så ca 800-1200 kr tor verkar vara standard. Läsa in mig på deras bonussystem!

Har du tips på bra carry on? Eller behöver jag en liten datorväska och en annan väska för ombyte osv. Vet inte hur snabbt jag kan lämna kläder osv ännu. Det är inte löst ännu. :angel: Det är på seriösa diskussions stadiet just nu.

Tack för tips om tider!

Jag älskar som tur är att resa, men känner också att det blir mycket planering. Dock vet jag inte ännu vad jag ev ger mig in i...

Det finns hur mkt väskor som helst, jag har en som jag har köpt på ett varuhus, inget speciellt märke. Det som jag märkt med väskor är att dom riktigt lätta låter som en skogsmaskin när man rullar dom, så satsa på en som är lite mer rejäl och som rullar tyst :D
Ett ytterligare tips om du vet att du ska fortsätta resa är att se till att ha en lätt dator. Förr hade jag en vanlig laptop som vägde typ 3 kg och var jobbig att bära, men sen bytte jag till en Macbook Air som väger som några A4-papper, ligger i ett vadderat fodral överst i väskan o tar ingen plats alls.
 
Nu så! Du har ju redan fått bra svar, gällande exempelvis bonuskort etc men jag svarar lite jag med :).


Jag tycker 2 timmar (eller en och en halv) till flygplatsen låter långt. Å andra sidan har du bara en två timmars flight. Så jag tycker nog ändå att det är fullt görligt. Jag har fyra timmars flygtid + ca en timme till/från flygplatsen (kortare/längre beroende på trafik etc)

Jag orkar utan problem var tredje helg. Varannan blir för mycket.

3-7 dagar är ju perfekt :). Jag kör oftast fre kväll till sön em. Ibland till måndag om jag kan komma loss från jobbet.

JA, en bra väska är A och O. Du vill inte checka in nåt alls utan skaffa dig en riktigt bra väska som rymmer dator och telefon och lite kläder, det är inga problem alls. Du får ta med dig rätt mycket (tänk på vätskorna bara) så det är lätt gjort.


Jag tycker att det funkar OK (men man blir trött) faktiskt och mina tips är:

* Ha saker på platsen du reser till. Man orkar inte packa en massa men inte heller vara utan sina grejer! Jag har kläder på plats, solglasögon, samma hårvårdsprodukter och smink och grejer som jag har hemma. När jag åker har jag ingenting mer med mig än min dator, telefon och laddare, kindle och min dagliga sminkväska. Allt annat har jag på plats.

* Ha ordentliga rutiner. Man orkar inte hålla på och fundera på hur man ska få ihop det utan bäst är att köra samma flyg och rutiner jämt liksom.

* Inte vara för tidigt på flygplatsen. Jag vet, ingen annan håller med :p. Men jag orkar inte lägga för mycket tid på flygplatsen, är där tillräckligt ändå, så jag brukar satsa på att ha en timme där, absolut max 1.5. Är det massa kö i securityn kan man alltid be att få gå före (har aldrig någonsin varit med om att någon nekats, och då har jag till och med jobbat där).

* Lägga pengar på lite komfort. Jag pallar inte köra på billigast möjligast utan jag vill att det ska vara snabbt, smidigt och bekvämt.

* Köp dig en bra jäkla väska. Den ska vara bekväm, snygg och rymma allt du vill.

Jag vet inte än mer om dit jag ska än inget är satt i sten. Dvs jag vet jag kan laga lite mat, inget hotell osv men huruvida jag kan lämna kläder osv är osäkert.

Har du tips på väska?

Låter smart med samma bolag osv hela tiden och passar bra med att ha ett bonuskort.

norwegian har direktflights, vilket prioriteras.

Total restid borde bli ca 6-7 h. Inkl allt.
 
Iom att man måste packa upp datorn och vätskorna i säkerhetskontrollen är mitt tips att skaffa en datorväska där vätskepåsen får plats. Resten får bo i en lämplig kabinväska. Jag släpade på en weekendbag första halvåret och det är inget att rekommendera...

Har bra väskor med hjul men tyvärr fungerar de inte med jobbet om jag kommer åka direkt från jobbet till flyget. Så något bärbart är nog enda lösningen. Dessutom är maxvikten 10 kg och rullväslan tar 3...

Har en superbra datorväska men skulle gärna klara mig med en väska. Dock kanske omöjligt?
 
Och jag fullständigt älskar min ryggsäck när det kommer till weekendresor. Helt lagom stor, mjuk och dessutom snygg nog att ha på stan om det skulle vara så (har ett par gånger åkt direkt från flygplatsen till väntande restaurang) Det gäller nog att prova sig fram och göra en avvägning med hur mycket man behöver ha med sig. Dator och vätskor packas högt upp, mobil, plånbok etc läggs antingen i fickorna eller i en liten handväska som går att hänga över axeln.
 
Jag sällar mig till @niphredil och HATAR att vara på flygplatsen länge. När jag pluggade utomlands var jag alltid på flygplatsen 1 timme innan men då hade jag bagage som behövde checkas in samt lite extra fix då jag reste med hund. Då flög jag från större flygplatser som Arlanda och München men det var aldrig några längre sträckor att gå efter säkerhetskontrollen på de flygplatserna samt att säkerhetskontrollerna går fort där.

I Köpenhamn skulle jag nog ha lite mer tid till godo, där händer det verkligen att det tar 15 minuter bara att gå till gaten. Samma sak med flygplatser som Frankfurt och Heathrow där säkerhetskontrollen tar lång tid med mycket stickprover osv.
 
Och jag fullständigt älskar min ryggsäck när det kommer till weekendresor. Helt lagom stor, mjuk och dessutom snygg nog att ha på stan om det skulle vara så (har ett par gånger åkt direkt från flygplatsen till väntande restaurang) Det gäller nog att prova sig fram och göra en avvägning med hur mycket man behöver ha med sig. Dator och vätskor packas högt upp, mobil, plånbok etc läggs antingen i fickorna eller i en liten handväska som går att hänga över axeln.

Har både ryggsäck och datorväska. Ryggsäcken kan jag få ner ett ombyte i, men inte mer pga hur den är uppbyggd. Datorväskan, ett par trosor samt strumpor är inget problem. Mer, nope!

Om jag går på lösningen med två väskor, då fungerar datorväskan perfekt till både dator och ev vätskor.
 
Tycker du fått bra svar. Jag har tre timmar till Skavsta och sedan 3,40 till Malta , har åkt var femte-sjätte vecka i ett par år nu och visst blir man sliten men det är överkomligt. Även för mig underlättar det att det finns en bra lägenhet på plats. jag tar aldrig med mig mer än handbagage. Är ruskigt tidig till flygplatsen alltid men rent krasst borde jag komma senare dit. Nu ska jag börja pendla till Mellanöstern. Det kan bli jobbigare med mellanlandning så vi får se hur det funkar.
 
Jag har kollat runt lite på väskor och kommit fram till att jag vill ha en utan hjul. Dels pga vikten, dels pga utrymme.

https://www.indiegogo.com/projects/the-everyday-backpack-tote-and-sling-photography-bag#/ Vad tror ni om något liknande? Eller vet ni någon större toteliknande väska, gärna vattenavvisande/tät?

Hade gärna hittat en tote, som är bredare i botten, närmare 20cm. Allt verkar ju vara 5-12 ca?

:d:love::d:love:

Alltså jag börjar utveckla någon form av fetisch för smart inredda väskor :rofl: Den där är bland de bästa jag sett so far!

Jag har denna fast i grönt :)
$_32.JPG
 
Tänk på att Norwegian är ökända för förseningar och inställda flyg... Jag har aldrig upplevt så mycket förseningar med något annat bolag. Sist jag skulle flyga med dem bytte de plötsligt till jättegamla rumänska skitflyg några dagar innan avresa! Jag fick visserligen tillbaka pengarna men var då tvungen att boka med SAS och fick betala dubbelt pris pga att det bokades så sent.
Det är oerhört ofta problem med Norweigan, bland annat pga att de har för få piloter och vägrar anställa fler. Istället tvingar de piloterna att jobba extremt mycket övertid. När någon pilot inte vill eller blir sjuk står flyget på marken...

Med Ryanair kommer man iaf dit man ska i tid och det är inga som helst problem att flyga med dem så länge du följer reglerna.
 
och då @95johsv så kan jag väga upp mot det som @Centaur skrivit och säga att jag tycker om att flyga med Norwegian och föredrar dem framför mitt andra flygalternativ. Jag skulle inte välja RyanAir istället för Norwegian.
 
Ja när man väl kommer till själva flygningen är de bra, frågan är om/när man kommer upp på vingarna...

För vissa spelar det mindre roll, för andra är det viktigt att flyget går enligt schemat. Har du möten och tider att passa eller spelar det ingen roll när du är där?
Har du all tid i världen, välj Norwegian. Annars väljer du ett annat bolag. Finns fler än Ryanair om man nu absolut inte vill flyga med dem.
 
@Centaur Vem pratar du med? :confused: Varför taggar du inte nån så det blir lite tydligt?

Svarar du mig så kan jag säga att nej, jag har inte all tid i världen och nej det finns inte många flygbolag att välja mellan för mig. Och nej, jag kommer inte välja ett annat flygbolag än Norwegian, varför skulle jag när jag är generellt nöjd?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 137
Senast: hundtant
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 291
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 093
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp