Pendla ofta(re) och kortare resor till annat land? Vad tänka på?

Liten uppdatering, ska prata med jobbet om hur de ser på vissa förslag på måndag. Detta skulle isf göra att jag blir borta 4-6 dagar per gång. Känns som det är en generell uppfattning att en helg (3 dagar) blir lite för kort.

Sedan kommer jag även försöka få rett ut boende, så jag vet vad som går att lämna.

Har visst en rullväslan idag som passar i mått både Ryanair och Norwegian, kommer provpacka den och kolla vikt osv. Då blir det en liten datorväska bredvid. Tyvärr väger dator plus allt jag behöver till den nästan 3 kg... 10 kg totalt känns snålt!

Har även börjat fundera på hur ofta som går att åka så jag iaf har en maxgräns. Har en förmåga att köra blint in i saker som engagerar mig och då missa annat. På era beskrivningar här behöver jag detta.

Tack alla! :love: Återstår att se vad detta blir. Men nu är jag mer förberedd. :up:
 
Som det verkar är norwgian bäst och billigast. Vägrar RyanAir, så ca 800-1200 kr tor verkar vara standard. Läsa in mig på deras bonussystem!

Har du tips på bra carry on? Eller behöver jag en liten datorväska och en annan väska för ombyte osv. Vet inte hur snabbt jag kan lämna kläder osv ännu. Det är inte löst ännu. :angel: Det är på seriösa diskussions stadiet just nu.

Tack för tips om tider!

Jag älskar som tur är att resa, men känner också att det blir mycket planering. Dock vet jag inte ännu vad jag ev ger mig in i...
Fundera på vad som finns för alternativ. Flygrutter kan ändras snabbt. från varje dag till en gång i veckan till inte alls. Är det ett stort resmål (typ London, Paris) så är det nog ingen risk, men annars så kan du inte räkna med dagens tider för flera år framåt.
 
Hur ofta orkar man åka? Hur kan man hitta bra bonussytem så man totalt sett kommer undan billigare för man får gratisresor/annat (vad bör jag tänka på)? :idea:
Jag tycker att Norwegian har bra bonusprogram, man får "reda pengar" som man kan dra av redan i nästa bokning. Har SAS också, men begriper mig inte på det. En dyr och lång resa kan ge färre poäng än en kortare/billigare. Den är också styrd till kalenderår efter det datum nr du gick med. Det innebär att du, om du har otur kan nollställas dagen efter en långflygning som gav höga poäng (inte bonuspoäng som kan användas till resor, men uppgraderingar som ger tillgång till lounge etc), dessutom kostar bonusresorna ändå ganska mycket i avgifter, så vinsten är inte så stor som det verkar.
 
På norwegian får man dessutom ha 1 kabinväska + en handväska (eller dylikt) med sig in i planet. Det underlättar för de av oss som försöker flyga utan incheckat bagage
Det får man på alla "vanliga" flygbolag. Handväskan kan vara ganska stor (som rymmer en dator) eller vara en datorväska.
 
Har bra väskor med hjul men tyvärr fungerar de inte med jobbet om jag kommer åka direkt från jobbet till flyget. Så något bärbart är nog enda lösningen. Dessutom är maxvikten 10 kg och rullväslan tar 3...

Har en superbra datorväska men skulle gärna klara mig med en väska. Dock kanske omöjligt?
Min rullväska (4 hjul) väger bara knappt 2 kg
 
10 kg totalt känns snålt!
10 kg är inte snålt alls! Det ska du utan problem klara dig med för 4-6 dagar, annars får du helt enkelt lära dig att packa smartare och bättre ;) (såtillvida du inte arbetar som typ dykare och tar med dig utrustning som väger massvis). Dessutom kommer ingen att väga ditt bagage, och absolut inte väga dem tillsammans, så det är inte så petigt. Men för din egen skull - banta packningen så mycket du bara kan.

Mvh tjejen som reser med bara handväska :D.
 
Jag har kollat runt lite på väskor och kommit fram till att jag vill ha en utan hjul. Dels pga vikten, dels pga utrymme.

https://www.indiegogo.com/projects/the-everyday-backpack-tote-and-sling-photography-bag#/ Vad tror ni om något liknande? Eller vet ni någon större toteliknande väska, gärna vattenavvisande/tät?

Hade gärna hittat en tote, som är bredare i botten, närmare 20cm. Allt verkar ju vara 5-12 ca?
Nackdelen med ryggsäckar är att man inte kan ha dem på ryggen i kollektivtrafik, på flygplatser och andra ställen med mycket folk.
Rullväskor med två hjul är inte heller bra i trängsel, vet inte hur många jag sett som satt snavben med väskan för sina medresenärer. Själv tycker jag också att de är svårmanövrerade i trängsel. Annars är de oftast bättre utomhus där underlaget inte är slätt, och kan vara större inuti.
Det finns ryggsäckar med hjul. Men de tror jag lätt blir nödigt tunga.
Fördelen med en separat hand-/datorväska är att den inte vägs. Du kan alltså använda alla 8-10 kg (minus väskans vikt) till kläder och skor. Jag har dator, sminkväska, bok mm i handväskan. Lite tungt, men den kan ju åka på kabinväskan :).
 
Då blir det en liten datorväska bredvid. Tyvärr väger dator plus allt jag behöver till den nästan 3 kg... 10 kg totalt känns snålt!
Datorväskan vägs inte! (Och nästan aldrig handbagaget, gränsen är i praktiken vad man själv orkar lyfta upp i hyllan, vilket i a f för mig är 10 kg)
 
Jag har aldrig någonsin vägt mitt handbagage när jag reser inom Europa. Man går ju liksom bara direkt till gaten och sen på planet, så det är ju inget bekymmer.
 
När jag flög med Norwegian till Madrid i april så vägdes allas handbagage som såg tunga ut (gjordes vid gaten). Ryan Air är också petiga med vägning. Jag har ofta fått väga mitt handbagage, flög ett tag ofta med dom mellan Bremen och Skavsta. De väger bagaget innan du ens kommer till incheckning och får din gate.
 
När jag flög med Norwegian till Madrid i april så vägdes allas handbagage som såg tunga ut (gjordes vid gaten). Ryan Air är också petiga med vägning. Jag har ofta fått väga mitt handbagage, flög ett tag ofta med dom mellan Bremen och Skavsta. De väger bagaget innan du ens kommer till incheckning och får din gate.
Ha, det har aldrig hänt mig och jag flyger Sthlm-Madrid med Norwegian ett par gånger i månaden. Har aldrig hänt min man heller som flyger samma sträcka lika ofta.

Du var alltså med om nåt väldigt ovanligt :D.
(RyanAir säger jag ingenting om, reser aldrig någonsin med dem)
 
10 kg är inte snålt alls! Det ska du utan problem klara dig med för 4-6 dagar, annars får du helt enkelt lära dig att packa smartare och bättre ;) (såtillvida du inte arbetar som typ dykare och tar med dig utrustning som väger massvis). Dessutom kommer ingen att väga ditt bagage, och absolut inte väga dem tillsammans, så det är inte så petigt. Men för din egen skull - banta packningen så mycket du bara kan.

Mvh tjejen som reser med bara handväska :D.
Som min metod för att orka ha sommarhus: dubbel uppsättning av allt som behövs både där och hemma. Ingen tidsspillan på packning. :)
 
Jag skulle inte våga chansa på att ta med mig mer än vad som tillåts. Jag har två gånger på kort tid varit tvungen att väga handbagaget... I ett av fallen hade jag en handväska också och då skulle den också vägas. Det är dyrt att tvingas checka in bagage på flygplatsen.
 
Jag har aldrig behövt väga mitt handbagage, men de gör stickprover om ditt handbagage ser stort och tungt ut. Rekommenderar absolut något med hjul, det är jättetungt att bära runt på en 10 kilos weekend bag.

Även RA tillåter handväska+kabinväska. Tror samtliga stora bolag gör det nu. Men den får såklart inte vara hur stor som helst.

SAS tillåter endast 8 kg handbagage btw. Men ska nog mycket till att de väger det.
 
Oavsett om de väger eller inte: @95johsv du vill inte ha med dig för mycket, det blir snorjobbigt att släpa på. Mitt råd är verkligen att du försöker banta ner packningen så mycket du kan.
 
Liten uppdatering, ska prata med jobbet om hur de ser på vissa förslag på måndag. Detta skulle isf göra att jag blir borta 4-6 dagar per gång. Känns som det är en generell uppfattning att en helg (3 dagar) blir lite för kort.

Sedan kommer jag även försöka få rett ut boende, så jag vet vad som går att lämna.

Har visst en rullväslan idag som passar i mått både Ryanair och Norwegian, kommer provpacka den och kolla vikt osv. Då blir det en liten datorväska bredvid. Tyvärr väger dator plus allt jag behöver till den nästan 3 kg... 10 kg totalt känns snålt!

Har även börjat fundera på hur ofta som går att åka så jag iaf har en maxgräns. Har en förmåga att köra blint in i saker som engagerar mig och då missa annat. På era beskrivningar här behöver jag detta.

Tack alla! :love: Återstår att se vad detta blir. Men nu är jag mer förberedd. :up:

Kan du inte byta dator? :p
3kg för dator + tillbehör är ju svintungt.
 
Oavsett om de väger eller inte: @95johsv du vill inte ha med dig för mycket, det blir snorjobbigt att släpa på. Mitt råd är verkligen att du försöker banta ner packningen så mycket du kan.

Nej verkligen inte! Det är därför jag vill köpa mig en tote eller liknande. En väska, mindre att tappa bort. Dock kommer jag använda den lilla rullväslan jag hittat till en början så jag inte lägger pengar på något jag inte kommer använda. Jag är bra på att packa volymmässigt lite, vikten däremot... Förutom skor då... Samt de gånger jag behöver ha med något special i klädesväg.

Måste få till min necessär, hur gör man? Ska ha med en schampoobar istället, men serum, ansiktskräm osv? Tänkte lägga menskopp osv som inte kan läcka i en liten. Vätskor i en plastpåse. Eller är det som @Petruska säger, dubbelt av allt som gäller?

Necessären idag väger bara den 3 kg... :p:o
 
@95johsv Jag föredrar ju absolut att ha allt i dubbel uppsättning och alltså ha saker på plats men går inte det skulle jag bara ha allt i små förpackningar. Schampobar etc vore inte ett alternativ för mig men det är ju en smaksak.

Töm necessären på allt onödigt och gör i ordning förpackningar på 100 ml som du kan fylla med dina vätskor. Man kan rymma en hel del faktiskt tycker jag :).
 
Jag har aldrig någonsin vägt mitt handbagage när jag reser inom Europa. Man går ju liksom bara direkt till gaten och sen på planet, så det är ju inget bekymmer.

Hur fungerar internet checkin med Norwegian? Bara kört med lh innan och det är via sms, fantastiskt bra!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 041
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 046
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp