Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

På bussen på väg hem nu! Insåg att jag glömde köpa tygmärke 😭 samlar ju och har på en anslagstavla i köket.
Sitter absolut och kollar hur vädret ser ut i Kvikkjokk till veckan, om jag skulle ta bilen dit en sväng... 😁
Vart säljs dom där tygmärkena? Har aldrig sett nånstans 🙈 men kanske inte finns i Jämtland?

Fy fan vad inspirerande! Har själv känt mig sugen, älskar natur, men jag hatar att sova dåligt och sover så kasst i tält, men älskar att kolla vandringsvideoer på YT och liknande, du är så himla ball med allt du tagit dig igenom 💪

Då var det dags igen 😁 tåg mot Abisko imorgon bitti för att gå till Nikkaluokta aka födelsedagsvandringen.
54950.webp

Väskan väger in på 13.8 kg, har med 1 kg godis, en rulltårta (😂) ett stativ (hoppas på norrsken!) sen packade jag även med täckbyxor, jag vägrar frysa den här turen som jag gjorde förra gången.

56710.webp

Dag 1, Abisko-Nikkaluokta. 20.02 km
5 september
Att man ställer klockan på 04.15 sin första semesterdag är väl vansinne.
Knatade till tåget, med en stark känsla att jag har glömt nåt? 😂 den som lever får se, kan ju inte vara nåt superviktigt tänker jag.
Lyckades däcka på tåget, mycket skönt!

Började gå rätt omgående, suuuuperfint väder 🌞 tog en kortare paus vid Abiskojaurestugorna, här nånstans började energin tryta, valde att slå upp läger tidigt på eftermiddagen. Tror jag valde ungefär samma tältplats som förra året 😁
SÅ glad att jag tog täckbyxor med mig, det är verkligen inte varmt på kvällarna. Sitter i tältet med långkalsonger, täckbyxor, underställströja, fleece, ulltröja och dunjacka 🥶

Mycket fin dag, känner en helt annan ro i kroppen och huvudet den här turen ❤️
Ingen täckning på mobilen under hela dagen, väldigt skönt ändå!

56711.webp

Dag 2, Abisko-Nikkaluokta. 24.83 km
6 september
Vaknade vid öhh, 07? Tror jag däckade runt 19 igår, högst oklart. Vaknade upp vid midnatt, linserna fortfarande i ögonen, ut och pinka och beundra den vackra mån och stjärnhimmeln 🥺
När jag vaknade så var det ett fint litet islager på tältet, hållt mig varm hela natten iallafall!

Började knata tidigt, superfin dag idag igen, jag njuter verkligen dessa dagar. Träffade en kille som satt och målade, tänk att kunna måla ner sina vyer istället för att fota dom!?
I Alesjaure "köpte" jag kakor, ska betala dom när jag kommer till Sälka eftersom han inte hade kassan öppen, snällt!
Slog läger tidigt, hade en plan att vaska av mig i bäcken, men det slutade med att jag bylsade på mig alla varma kläder istället 😁

56712.webp

Dag 3, Abisko-Nikkaluokta. 27.29 km.
7 september
A.k.a födelsedagsvandringen.
Ställde larm vid midnatt för eventuella norrskenschanser, blev inte besviken 🥺 vad nog ute i säkert 45 min. Svårt att somna om sen.
Vaknade till och från på morgonen av regn som smattrade mot tältet.

Slow morgon med god frukost och rulltårta innan jag började packa ihop allt. Här kom jag på vad det var jag hade glömt; regnöverdraget... har jag en liner till ryggsäcken? Nej. Har jag packat allt i vattentäta påsar? Hyfsat mycket men inte allt 🤡 vet inte riktigt hur vattenavvisande väskan är, men den som lever får se! Siktar på att gå hyfsat långt idag om mina ben är med mig.

Vilken. Jävla. Dag.
Det har blåst motvind nonstop, känns som att mina linser torkat fast i ögonen och ansiktet gör ont. Lägg till regn på det också 😂 tog en längre paus i nödstugan vid Tjäktjapasset, alla såg helt ledbrutna ut. Fick massor av energi efter denna vila så speedade ner som en övertänd ekorre, tänkte gå längre men gav upp till slut.

Sen var det ju detta med att få upp tältet i blåst och regn, jävlar vad jag stod och svor, utropade "åh vad jag älskar att vandra" flera gånger. Men upp kom det till slut, är helt slut, blir rulltårta och godis till middag. Borde laga nåt varmt, men jag orkar verkligen inte.

Grejerna i väskan höll sig torra kan jag meddela!

56713.webp

Dag 4, Abisko-Nikkaluokta. 21.88 km.
8 september
Sovit jättegott! Vaknade till... regn 🥰 jag är fan inte så bra i såna här situationer, jag har varit väldigt med bra väder på mina vandringar 😁 hur fan ska jag få ner skiten utan att allt blir dyngsurt?
Idag är planen att gå till Kebne fjällstation iallafall.
Fick också börja dagen med att döda en fet jävla spindel, bleh!

Ändå en bra dag, inga konstigheter, mindre krut i kroppen idag bara, det gick l å n g s a m t.
Hittade en trevlig tältplats precis innan fjällstationen, har jag räknat rätt borde jag bara ha drygt 2 mil kvar att gå imorgon, ska försöka trycka i mig massor med mat så jag har mer energi!
Vissa av grejerna var idag lite fuktiga, blir att beställa en liner så jag har till nästa år!

Grattis! Så kul att läsa om dina vandringar. 😁
Men alltså, hur funkar det med att packa ner ett vått tält? Förstörs inte barriärfunktionen när det ligger och gottar sig i väta hela dagen när man går? 🤔

Grattis! Så kul att läsa om dina vandringar. 😁
Men alltså, hur funkar det med att packa ner ett vått tält? Förstörs inte barriärfunktionen när det ligger och gottar sig i väta hela dagen när man går? 🤔

Tack ❤️
Det vette fan 😂 det kan nog nån annan svara på bättre än mig 😁

Tack ❤️
Det vette fan 😂 det kan nog nån annan svara på bättre än mig 😁
Haha, men det regnar inte in/tränger in fukt nästa natt, om det regnar två nätter i rad? Jag har ärligt funderat på hur det funkar att packa ner ett vått tält för att sen sätta upp det igen, vad händer? Rinner vätan bara av eller vart tar vattnet vägen?

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn