Perfekt storlek på hund?

Ee
Jag bara tänkte på en sak om det med att kunna bära sin hund och att vissa tycker att man inte ska ha en hund som man inte kan bära.
Men det finns ju många som inte KAN bära nån hund. Tillexempel som förmig som har rullstol eller vissa som be höver gå stöd eller om det är nån som har dålig balans eller dålig rörelse förmåga och så. Tycker ni att man inte ska ha nån hund alls då om man inte kan lyfta den?
Alltså jag fattar att det är hur ni tycker att NI vill kunna lyfta ERAN hund men bara undrar hur ni tycker om det!
Men som jag tänker så kan jag inte komma på nån andledning att jag skulle be höva bära en hund och en större hund kanske man be höver det mindre motför en liten hund.
Men återigen det är ingen i tråden som skrivit det däremot har vi med små hundar nämnt det som en positiv sak med att ha just liten hund.
 
För träning är min golden på 27 kg, 52 cm i mankhöjd perfekt. Hon tar ibland lite stor plats i sängen och glömmer hålla sig på sin halva, men då knuffas vi lite till matte vinner. Hundsäng har hon ingen, får vara i både soffa och säng. Enda gången jag önskar hon var mindre är om vi åker på en full buss eller ska sitta på uteservering. Då hade en knähund varit bra.


Nästa hund måste dock bli lättare, då mina föräldrar/hundvakter kommer vara runt 80 då och jag vill inte att en yster unghund ska dra omkull dem.
 
Jag bara tänkte på en sak om det med att kunna bära sin hund och att vissa tycker att man inte ska ha en hund som man inte kan bära.
Men det finns ju många som inte KAN bära nån hund. Tillexempel som förmig som har rullstol eller vissa som be höver gå stöd eller om det är nån som har dålig balans eller dålig rörelse förmåga och så. Tycker ni att man inte ska ha nån hund alls då om man inte kan lyfta den?
Alltså jag fattar att det är hur ni tycker att NI vill kunna lyfta ERAN hund men bara undrar hur ni tycker om det!
Men som jag tänker så kan jag inte komma på nån andledning att jag skulle be höva bära en hund och en större hund kanske man be höver det mindre motför en liten hund.
I mitt fall föredrar jag en hund jag kan bära, för att det är smidigare då om något händer - utifrån hur jag lever etc.

Som när äldsta hunden slet av sitt korsband, och första kvällen inte kunde stödja alls på det benet - då kunde jag fortfarande få upp henne för trappan till sovrummet så att hon kunde få sova normalt. Och sedan efter hennes operation när hon var mindre rörlig några dagar. Eller mellanhunden (åldersmässigt, hon är störst storleksmässigt), som kan tycka att vissa nya trappor är läskiga - vilket gör att jag ibland får bära henne upp/ner för den trappan eftersom jag inte har några timmar ledigt att försöka få henne att gå själv - och hon har inte något emot att bli buren, och det verkar stressa mindre. Eller alla gånger jag burit in mellanhunden i bilen, för att hon står utanför i flera minuter och vill hoppa in men kommer inte på att hon måste ta sats/ta i gör att lyckas :p (en storpudel på nästan 60 cm, hon kan troligtvis egentligen hoppa dubbelt så högt, om hon har fart - vilket hon ofta inte tänker på :D)

Men majoriteten går att lösa utan att bära. Nu har jag haft ryggproblem ett tag, och sedan opererat ryggen - då har hundarna fått lära sig att själva hoppa upp på kökssoffan och sedan bordet för att få klorna klippta. Mellanhunden har själv fått klara att hoppa in i bil/upp på sängen. Jag hade kunnat sova i soffan på nedanvåningen om en hund inte kunde gå upp för trappan.

Min mamma har en golden som hon definitivt inte kan bära, det har aldrig varit några problem för henne.

Så att jag föredrar att ha en hund jag kan bära om det behövs är inte för att jag absolut måste kunna bära den, utan för att jag tycker mitt liv kan vara lite smidigare om det går att bära.
 
Ee

Men återigen det är ingen i tråden som skrivit det däremot har vi med små hundar nämnt det som en positiv sak med att ha just liten hund.
Nej jag frågade somsagt bara hur dom som har skrivit att dom inte skulle vilja ha en hund som dom inte kan lyfta tycker.
 
Jag bara tänkte på en sak om det med att kunna bära sin hund och att vissa tycker att man inte ska ha en hund som man inte kan bära.
Men det finns ju många som inte KAN bära nån hund. Tillexempel som förmig som har rullstol eller vissa som be höver gå stöd eller om det är nån som har dålig balans eller dålig rörelse förmåga och så. Tycker ni att man inte ska ha nån hund alls då om man inte kan lyfta den?
Alltså jag fattar att det är hur ni tycker att NI vill kunna lyfta ERAN hund men bara undrar hur ni tycker om det!
Men som jag tänker så kan jag inte komma på nån andledning att jag skulle be höva bära en hund och en större hund kanske man be höver det mindre motför en liten hund.

Nej jag frågade somsagt bara hur dom som har skrivit att dom inte skulle vilja ha en hund som dom inte kan lyfta tycker.
Jag skrev att eftersom jag ofta befinner mig långt från farbar väg vill jag helst kunna bära hunden om det blir skadad. Om man är rullstolsburen eller går med stöd är det osannolikt att man ens befinner sig där. Sen är det väl upp till var och en, det var en av många saker jag hade i tanken när jag valde ras då jag vet folk som fått problem just med skadad hund långt ut på fjället.
 
Jag bara tänkte på en sak om det med att kunna bära sin hund och att vissa tycker att man inte ska ha en hund som man inte kan bära.
Men det finns ju många som inte KAN bära nån hund. Tillexempel som förmig som har rullstol eller vissa som be höver gå stöd eller om det är nån som har dålig balans eller dålig rörelse förmåga och så. Tycker ni att man inte ska ha nån hund alls då om man inte kan lyfta den?
Alltså jag fattar att det är hur ni tycker att NI vill kunna lyfta ERAN hund men bara undrar hur ni tycker om det!
Men som jag tänker så kan jag inte komma på nån andledning att jag skulle be höva bära en hund och en större hund kanske man be höver det mindre motför en liten hund.
Ingen har skrivit att dom tycker att man inte ska ha hund för att man inte kan bära den. Det är bara folks personliga åsikter och om man känner sig ok med att inte kunna bära sin hund så spelar det ingen roll. :) Jag vandrar och bor i lägenhet utan hiss, så för mig känns det som ett måste i mitt liv.
 
Ang. lyfta så nog kan jag lyfta och bära min hund kortare sträckor vid behov. Eftersom hon väger mer än halva min kroppsvikt så klarar jag det förmodligen inte jättelångt dock, trots okej fysik.

Jag går nästan 100% i skogen, men i någorlunda närområde :) Så skulle vi tex råka ut för skada eller ormbett kan jag ringa efter hjälp — om inte bil så fyrhjuling eller skoter. Optimerar inte mitt hundhavande efter extremfallen, utan efter det jag mest vill och gör :)
 
Jag säger inte att det är ett absolut Måste att kunna bära min hund längre sträckor, men efter att ha funderat på större raser och landat i en mindre har jag insett att det nog är ganska viktigt för mig. :) Jag är ensamstående och utan socialt stöd i vardagen, jag gillar att vandra långt och ensam och vildmarkscampa ibland. Ofta måste jag ha med hunden på buss eller tåg och då går det inte komma ifrån att en mindre/mellanstor hund är smidig.

Sedan kanske jag ändrar mig om en annan "perfekt" hund dyker upp. Jag sneglar ju redan på en betydligt större ras, men om jag kunde få den i shibastorlek skulle det vara ännu bättre. :D
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
Jag har gått från schäfer och rottweiler till dvärgschnauzer och sedan schnauzer.

Jag tyckte dvärgschnauzern var för liten, och nu tycker jag schnauzern är för stor, så i somras skaffade vi en dansk-svensk gårdshund.

Man blir mer bekväm med åren, kan jag konstatera. :idea:
 
Jag säger inte att det är ett absolut Måste att kunna bära min hund längre sträckor, men efter att ha funderat på större raser och landat i en mindre har jag insett att det nog är ganska viktigt för mig. :) Jag är ensamstående och utan socialt stöd i vardagen, jag gillar att vandra långt och ensam och vildmarkscampa ibland. Ofta måste jag ha med hunden på buss eller tåg och då går det inte komma ifrån att en mindre/mellanstor hund är smidig.

Sedan kanske jag ändrar mig om en annan "perfekt" hund dyker upp. Jag sneglar ju redan på en betydligt större ras, men om jag kunde få den i shibastorlek skulle det vara ännu bättre. :D
Jag funderade ju på jaktlabbe och vill ha hane, dvs stor risk att den skulle bli en storlek som jag har svårt att bära särskilt långt. Jag valde inte bort jaktlabbe pga det, men när jag väger för och nackdelar så ser jag det som en fördel om jag kan bära hunden. Det är möjligt att det blir jaktlabbe eller annan ras i den storleken i framtiden.

Vilken ras sneglar du på?
 
Jag blir lite konfunderad över det där med problem med att bära sin hund. Alltså visst, jag bär inte min överväxta schäfer speciellt ofta men om det skulle behövas så går det att ta honom över axlarna och gå en bit. Nu har vi iof tränat på det för att det ska gå att göra så utan att han sprattlar som en tok men då pratar vi om 45 kg hund och jag är visserligen i ok form men knappast något fysmonster eller speciellt stor.

Visst är det smartare med en mindre hund om man inte är hundra rent kroppsligt med tanke på hur starka dom kan vara men det beror knappast på att de är knepiga att bära.
 
Senast ändrad:
Jag blir lite konfunderad över det där med problem med att bära sin hund. Alltså visst, jag bär inte min överväxta schäfer speciellt ofta men om det skulle behövas så går det att ta honom över axlarna och gå en bit. Nu har vi iof tränat på det för att det ska gå att göra så utan att han sprattlar som en tok men då pratar vi om 45 kg hund och jag är visserligen i ok form men knappast något fysmonster eller speciellt stor.

Visst är det smartare med en mindre hund om man inte är hundra rent kroppsligt med tanke på hur starka dom kan vara men det beror knappast på att de är knepiga att bära.
Så du tycker en 45 kgs schäfer är lika enkelt att bära som en chiuhaua menar du? 😄
 
Nej jag frågade somsagt bara hur dom som har skrivit att dom inte skulle vilja ha en hund som dom inte kan lyfta tycker.

Antingen för att det är nödvändigt att kunna det eller helt enkelt bara smidigt.

I mitt fall är det för det är smidigt.

Jag har haft stor hund förr och det är inget jag någonsin kommer skaffa igen just för dom är stora och inget annat :)
 
Jag har cocker spaniel och tycker det är en praktisk storlek. Ca 40 cm över manken och ungefär 12 kg för tikar och 15-16 för hanar. Det är kompakta hundar som inte det är någon större risk att snubbelfotade jag trampar på regelbundet och vid behov är det bara att lyfta upp hunden.

Min nuvarande fyller fyra år i sommar. Om hon lever sitt liv till den förväntade livslängden kommer jag att vara nära pensionen när det är det är dags för en ny hund. Likaså om hon ska få en kompis, vilket pga stundande flytt inte kan bli aktuellt förrän om ett år. Och då funderar jag på om jag skulle se mig om efter en annan ras, en som man kan ha i kabinen på flyget. Dock har jag svårt för att tänka mig en annan ras. Vi får väl se.
 
Så du tycker en 45 kgs schäfer är lika enkelt att bära som en chiuhaua menar du? 😄
Hur drog du den slutsatsen? :confused:

Det är väldigt sällan det finns behov att bära en större hund och om det verkligen behövs så går det att göra. Jag skrev att jag inte förstod de som tyckte att det var någonting som var viktigare än att hunden inte var för stark eller andra saker som med stor sannolikhet innebär ett större problem än att hunden inte är lätt att bära....

Det sista kan förstås vara viktigt om man vill kunna transportera sig mycket där hunden måste få plats i en väska, men annars skulle jag personligen ha andra prioriteringar framför det.
 
Hur drog du den slutsatsen? :confused:

Det är väldigt sällan det finns behov att bära en större hund och om det verkligen behövs så går det att göra. Jag skrev att jag inte förstod de som tyckte att det var någonting som var viktigare än att hunden inte var för stark eller andra saker som med stor sannolikhet innebär ett större problem än att hunden inte är lätt att bära....

Det sista kan förstås vara viktigt om man vill kunna transportera sig mycket där hunden måste få plats i en väska, men annars skulle jag personligen ha andra prioriteringar framför det.
Okej där ser man men låt oss som har liten hund tycka att det är smidigt att den går att bära likaväl som folk med stora hundar tycker det är smidigt att kunna belöna hunden utan att böja sig.
 
Okej där ser man men låt oss som har liten hund tycka att det är smidigt att den går att bära likaväl som folk med stora hundar tycker det är smidigt att kunna belöna hunden utan att böja sig.
Nu får du läsa vad jag skriver i stället för att hitta på. Jag har på inget sätt försökt att "inte låta" någon göra någonting. Däremot så förstår jag inte prioriteringen.
Har heller aldrig tänkt tanken att det är smidigare att belöna en stor hund. Det är väl bara att släppa godis på marken om det är ett problem att böja sig ner.
 
Har heller aldrig tänkt tanken att det är smidigare att belöna en stor hund. Det är väl bara att släppa godis på marken om det är ett problem att böja sig ner.
Eller också får väl lillvovven sträcka sig upp?:) Jag vill också ha en mindre modell, min väger 10-11 kg så det är lätt om det behöver bäras. Sedan så tycker jag det är kul med lite annorlunda teckning och färgsättning, så min hund inte ser ut som alla andra som vissa raser närapå har färgen som rasstandard. ex.
 
Hur drog du den slutsatsen? :confused:

Det är väldigt sällan det finns behov att bära en större hund och om det verkligen behövs så går det att göra. Jag skrev att jag inte förstod de som tyckte att det var någonting som var viktigare än att hunden inte var för stark eller andra saker som med stor sannolikhet innebär ett större problem än att hunden inte är lätt att bära....

Det sista kan förstås vara viktigt om man vill kunna transportera sig mycket där hunden måste få plats i en väska, men annars skulle jag personligen ha andra prioriteringar framför det.
Tror det är få som har storlek som största prio. Även om jag har en perfekta storlek innebär det inte att alla andra hundar går bort för att dom inte är inom spannet för vad jag tycker är perfekta storlek.
Som exempel så skulle jag vilja börja jaga igen och skaffa mig en älghund då kommer jag inte avstå för att det inte finns inom den storleken som jag tycker är perfekt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 290
Senast: Farao
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 731
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp