Bukefalos 28 år!

Perfekt storlek på hund?

Perfekt och perfekt... jag vill ha en hund som kan dra när jag åker skidor och spark så det blev en hund på runt 30 kg. Men det handlar ju även om andra egenskaper. Rasen har andra egenskaper jag uppskattar och så valde jag en kull efter föräldradjur jag gillar. Det blev lite större än jag hade tänkt, men en helt perfekt individ för mig.
 
Inte så liten att jag kan råka ha ihjäl den genom att kliva på den, men inte så stor att jag inte kan lyfta. Min väger 17, det tycker jag är precis lagom. Sen har han ju korta ben så mankhöjden är kanske 30-35 cm 😆

Har dock förälskat mig i Grosser Schweizer Sennenhund, 40-50 kg för en tik 😂 tänker att när vi har gård som den kan strosa runt och vara gårdshund på, DÅ…
 
Känner mig lite klen när jag läser om vilken vikt ni tycket är rimlig att bära på. Jag promenerar ibland med en cocker spaniel, jag har inte testat att lyfta henne men jag tror inte jag skulle kunna bära henne särskilt långt. Och kommer det en aggressiv hund skulle jag ha svårt att lyfta henne tillräckligt högt. Är ju liksom skillnad på formatet på en kettlebell och en hund. Men det är ytterligare ett argument för mindre hund för mig, jag befinner mig ofta långt från farbar väg och ifall hunden skadas vill jag kunna bära den dit vi kan bli upphämtade.
 
Förstår att man tänker så om man bor större. Jag satt och kollade på hundbäddar och läste till vilka raser olika storlekar rekommenderades, och tänkte att så stor hund kan jag inte köpa för jag får inte ens plats med en bädd 😅

Bör finnas en marknad för olika storlekar på bajspåsar :idea:
Större och större, jag bor ju i en liten etta där halva levnadsutrymmet tas upp av kattens klösträd typ. :D
 
Känner mig lite klen när jag läser om vilken vikt ni tycket är rimlig att bära på. Jag promenerar ibland med en cocker spaniel, jag har inte testat att lyfta henne men jag tror inte jag skulle kunna bära henne särskilt långt. Och kommer det en aggressiv hund skulle jag ha svårt att lyfta henne tillräckligt högt. Är ju liksom skillnad på formatet på en kettlebell och en hund. Men det är ytterligare ett argument för mindre hund för mig, jag befinner mig ofta långt från farbar väg och ifall hunden skadas vill jag kunna bära den dit vi kan bli upphämtade.
Jag tänker likadant att jag vill kunna bära den rätt så långt i besvärlig terräng. Hunden jag passar ibland numer väger nog runt 20 kg men har lärt sig att bäras hängandes över axlarna, det hade kunnat bli lite jobbigt att bära i armarna efter några kilometer tror jag. Men visst är det ju helt klart enklare att bära en hälften så stor eller ännu mindre hund, man kan gå längre, snabbare och genom svårare terräng.

Angående risken att hunden blir attackerad känner jag nog lite tvärtom dock för jag tänker att en större hund kanske kan ha lättare att försvara sig, fly eller överleva angrepp. Om jag tar hunden på runt 20 kg som exempel igen så har han blivit attackerad av aggressiva lösa hundar flera gånger (inte när jag varit närvarande) och verkar ha klarat sig hyfsat. Så när jag varit ute och sett spår efter en stor lös hund i vinter så har jag inte blivit lika orolig som om han hade varit mindre tror jag. Vet också något mindre medelstora hundar (kanske runt eller en bit över 10 kg) som attackerats av örn och överlevt, mer tveksamt om de hade klarat sig om de hade varit riktigt små. Men örn-attacker är ju rätt ovanliga som tur är, aggressiva lösa hundar är ett större problem.

Känner dock även att det är en trygghet på sätt och vis att en mindre hund kan göra mindre skada. Det kände jag av med huskyn ibland, hade hon kommit lös hade hon ju antagligen kunnat fälla en ren. Just den sortens oro behöver man inte ha på riktigt samma sätt med en mindre hund. (Egentligen inte med en större hund heller om man bara har en med mindre skarp jaktlust, men vilken skada som den har potential att göra på vilt eller på tam/husdjur är ju fortfarande större även om risken skulle vara ganska liten).
 
Jo tack! Alltså kompisens labbar skiter som elefanter och spyr enorma pölar. Min lilla producerar små, nästan luktfria korvar och kräks max 1-1,5 dl. 😇
Och när de löper! När min löpte, var det pyyyyttelite blod. Den vuxna labbetiken blöder som en gris. 🙃

Hur mycket de bloder nar de loper har inte med storleken att gora.
Nar min forsta Rottis tik lopte blodde hon sa hon blodde igenom trosor och dam binda. Min andra Rottis tik har aldrig blott ... hon loper och enligt Mallen pojken har riktiga hoglop, men jag har aldrig sett en droppe blod.
 
Jag bor inte så stort så att ens ha bädd/bäddar till riktigt stor hund är svårt. Visst får jag in det men särskilt praktiskt blir det inte. Spelar ju ingen roll om hunden är lugn, den kan ju inte krympa sig bara för att den är inne.
Håller med!
Vi har 3 hundar i storlek mellan typ 55-67 på 80 kvadrat. Bäddarna tar upp nästan hela vardagsrummet. Självklart ska de ligga gött och vara lugna inne - men det hade varit betydligt smidigare med 3 bäddar till hundar i 3-kilosklassen. 😊
 
Jag tycker att golden och flat coated retriever är perfekt storlek 😍 Så ungefär 60 cm hög och 35 kg kanske?
Dom är perfekt storlek för mig för att jag har rullstol och då är det svårt att träna med nån jätte liten hund. Och även att dom är perfekt storlek att gosa med när jag sitter i rullstolen!
Men dom är ändå inte FÖR stora utan dom kan ligga i sängen och får plats i en vanlig bil och så. Och jag be höver inte precis bära en hund men OM jag skulle be höva så får den väl sitta i mitt knä då bara ❤️
Och dom är även till räckigt stora att vara med överallt och synas så dom inte blir trampade eller nånting. Och bra storlek att gosa med tycker jag ❤️
 
Hur mycket de bloder nar de loper har inte med storleken att gora.
Nar min forsta Rottis tik lopte blodde hon sa hon blodde igenom trosor och dam binda. Min andra Rottis tik har aldrig blott ... hon loper och enligt Mallen pojken har riktiga hoglop, men jag har aldrig sett en droppe blod.
Nä det är sant. Vissa blöder inte alls. Och sen är det väl stor skillnad mellan hur brydd tiken är att "städa" efter sig. Både med att slicka sig själva och det som hamnar på golvet. :D
 
Känner mig lite klen när jag läser om vilken vikt ni tycket är rimlig att bära på. Jag promenerar ibland med en cocker spaniel, jag har inte testat att lyfta henne men jag tror inte jag skulle kunna bära henne särskilt långt. Och kommer det en aggressiv hund skulle jag ha svårt att lyfta henne tillräckligt högt. Är ju liksom skillnad på formatet på en kettlebell och en hund. Men det är ytterligare ett argument för mindre hund för mig, jag befinner mig ofta långt från farbar väg och ifall hunden skadas vill jag kunna bära den dit vi kan bli upphämtade.
Min hund blev biten av en orm långt inne i skogen långt ifrån grusvägarna.
Var mycket tacksam att bara behöva bära 5 kg hund då.
 
Jag älskar egentligen stora fluffmonster och hade jag bott på en gård så hade det definitivt lufsat runt en Leonberger 😍 men med det liv som jag lever nu så måste jag erkänna att min tuss på 5 kg är praktisk! Kan hiva upp henne i knät i rusningstrafik, välkommen hem till folk i små lägenheter, får smidigt plats i bilen och allt sådant. Något som är rätt skönt också är att hon kan busa runt med den jämngamla pommen inne på kontoret om vi stänger in dem i ett stort konferensrum eller använder oss av lunchrummet utanför lunchtid. Det skulle ju aldrig gå med större hundar. Men jag skulle gärna vilja ha lite mer massa egentligen så nästa hund kommer antagligen ligga på typ 10 kg snarare än 5 kg.
 
Senast ändrad:
Jag tänker faktiskt mest på matkostnaden. Jag vet hur mycket min tossa kostar i månaden och kan knappt föreställa mig de som väljer samma märke men som matar typ två labbar och en husky. 😱 För att inte tala om att man måste köpa en extra frys och ett garage att ha frysen i! Och en minibuss! :D
Haha skåpbil eller minibuss o plocka ur sätena o en eller två nya frysboxar på står på inköpslistan här med 5 polarhundar o matkostnaden vill jag inte ens nämna :nailbiting: Men en 12 kgs säck torrfoder räcker inte ens en vecka…:angel:
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
2-3 kilo, gärna närmare 2 kilo. 😊
 
Beror på vad man gör..
Träna fotgående m.m. så är det bekvämt att ha huvudet i lagom belöningshöjd (Spock 60cm och 25kg). Ta med in till stan, sitta på café, åka och hälsa på folk osv då är modell mindre hund bekvämt (Nike 27cm och 7kg). De små brukar dessutom vara välkomna att tas med hem till folk fast de stora uppför sig minst lika bra eller bättre. Även att ha med som kurshund för att låna ut eller visa saker med är modell mindre smidigare att ha med (särskilt under teorin i trång klubbstuga).
För jobb i fårghagen blir det såklart de större av den enkla anledningen att de klarar uppgiften. Ta med till jobbet, en av de små.

Har släppt på storlekspreferenserna, det beror helt på situatiomen och vad man har för möjligheter och vad man ska göra med hunden, om jag undantar de allra pyttigaste hundarna och de enormt stora raserna. Det ääär smidigare på många sätt med de mindre hundarna, inte minst att stuva in i bilen och att få plats med dem. De stora hundarna är lättare att hålla reda på (antalet gånger jag letar efter den minsta ute och jag inte ser henne för att hon är i hälarna på mig :p) ochi en del av träningen beroende på vad man tränar.
Ibland känner jag att det vore väldigt smidigt att bara ha modellen mindre hund och ibland känns det lättare med de större.
 
Ja, enligt dig alltså! :)
Tyckte det var en rolig diskussion i en annan tråd om hundstorlek men ville inte ta över TS tråd som handlade om annat.

Jag gillar små hundar, runt 3-4 kg. Små men inte så små att de känns som om de kommer gå sönder! Att ha en bärbar hund är så praktiskt i storstan och när man reser. Sitter med min killes whipp nu, han är väl runt 15 kg men känns gigantisk…! :rofl:
För mig är vår Breton optimala modellen på hund. Mellan 12-16kg 45-52cm i manke beroende på hane eller tik.
Högbenta, kvadratisk kropp med stark rygg. Ca 30% föds utan svans.
Perfekt hund att ha med på allt, tar inte allt för stor plats i bilen, hänger glatt och energiskt med ut på löpturer även av längre. Både snabba och uthålliga.
Har en tax också och hon är optimal när ens egna ben känns korta.
 
Jag gillar mindre hundar. 35-40 cm och 7-8 kg. Som mina russllar har varit. Enkla att lyfta/bära vid behov, robusta och billiga i drift. Nu har jag en whippet också. Hon känns på ett sätt mycket, mycket större, men samtidigt är hon ju mest fyra långa ben och en lång hals… :rofl: Det funkar också, men skulle aldrig vilja ha en stor hund (typ labbe och uppåt)…
 
Tillägg: När jag funderar på det tror jag att vikt påverkar mer än höjd för mig. Ungefär 15-16 kg känns som max för mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 788
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 732
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 655
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp