Bukefalos 28 år!

Person påstår sig ha ett företag?

Ja jag tänker att jag borde hitta om personen hade ett handelsbolag? Hen har ett ovanligt namn. Hen har berättat vad bolaget heter men det finns inte något sådant bolag någonstans vad jag kan se.

Nej jag känner inte personen alls egentligen, hen är en vän (ganska ny) till en vän till mig. Har träffat personen vid ett par tillfällen, men jag har en skum magkänsla av flera olika anledningar, småsaker men sammantaget med det här med företaget känns det inte bra.

Ja kan vara ett svart företag, men varför säger man då att man har ett vitt företag? Och det måste vara en lögn att man då är underleverantör till ett stort välkänt företag....
 
Tack! Jag har googlat på både företagsnamnet (som hen uppgett) och på hens namn och personnr. Jag har kollat allabolag, ratsit och några till... Jag misstänker att personen inte talar sanning, men vet inte varför man skulle ljuga om en sån sak...

Hen har uppgett att hen har enskild firma, och jag tänker att det måste väl ändå finnas en inkomst om hen har många uppdrag och dessutom två anställda. hen har uppger att hen kommer att starta AB i sommar då hen har så mycket att göra. Har lovat flera personer arbete...
Att det finns en inkomst i företaget är inte detsamma som att personen som äger företaget har en inkomst, så nej, det måste inte finnas någon registrerad inkomst på personen även om företaget drar in pengar.
 
Använd någon annan firma. Det finns så många bra snickare som du kan anlita.
Kan du inte hitta personen på allabolag.se så se dig om efter någon annan. Det verkar vara en strulpelle. Jag kollar upp företag varje dag på allabolag och finns de inte där så är de inte intressanta för mig. Information ska vara lätt att ta fram. Är det svårt är något lurt.
 
Använd någon annan firma. Det finns så många bra snickare som du kan anlita.
Kan du inte hitta personen på allabolag.se så se dig om efter någon annan. Det verkar vara en strulpelle. Jag kollar upp företag varje dag på allabolag och finns de inte där så är de inte intressanta för mig. Information ska vara lätt att ta fram. Är det svårt är något lurt.

Exakt!
 
Googla är ett dåligt sätt att kolla om en person har ett företag eller ej. Ratsit (motsv) är ett bra sätt. Finns inget på personen på Ratsit så finns inget bolag.

Sedan kan man förstås av olika skäl, de flesta mer eller mindre tvivelaktiva, ha ”sitt” bolag registrerat på t ex en närstående. Men det är en tydlig varningsflagga för mig.
 
Varför inte bara be om F-skattsedel om du funderar på att anlita?

Har de inte F-skatt får du ett enormt ansvar för de som kommer dit och jobbar som kan bli extremt dyrt och tråkigt. Utöver att det med stor sannolikhet sker utanför lagens ramar.

Det finns inga begränsningar gällande anställda och enskild firma. Det mest avgörande som skiljer är hur stort personligt ansvar man har vid en konkurs. För enskild firma är det obegränsat, för aktiebolag begränsat till kapitalet i bolaget - så länge man inte begått några brott mot reglerna.

En konkurs i enskild firma är alltså en personlig konkurs.
 
Ja jag tänker att jag borde hitta om personen hade ett handelsbolag? Hen har ett ovanligt namn. Hen har berättat vad bolaget heter men det finns inte något sådant bolag någonstans vad jag kan se.

Nej jag känner inte personen alls egentligen, hen är en vän (ganska ny) till en vän till mig. Har träffat personen vid ett par tillfällen, men jag har en skum magkänsla av flera olika anledningar, småsaker men sammantaget med det här med företaget känns det inte bra.

Ja kan vara ett svart företag, men varför säger man då att man har ett vitt företag? Och det måste vara en lögn att man då är underleverantör till ett stort välkänt företag....
Mytomani.

Påminner osökt om den kvinna som för många år sedazn kom för att titta på mina två unghingstar. Hon pratade vitt och brett. Namedroppade massor och berättade om sitt framgångsrika företag i hälsofoodbranschen. Hon tjänade massor av pengar. Hade stort stall med anställda.
Tyckte uppenbarligen att jag var "någon" så hon bemödade sig om att göra intryck. Påtagligt imponerad av det sto som vi nyligen hämtat från en känd uppfödare i skåne, samt av vårt bästa sto. Hon hade ett sto som hette likadant. Minsann.

Skrev sin mailadress på anslagstavlan i stallet och det var en hotmailadress?

Vi tittade på varann när hon åkt och frågade varann - finns hon på riktigt?

Sedan förekom hon på alla möjliga ställen. Jag mötte henne på avelskonferenser, på bruksprovet - alltid i närheten av välkända hästprofiler i avelsvärlden. På bruksprovet bodde hon på samma billiga B&B som jag och delade rum med en person som hon presenterade som sin hästskötare...

Det tog nåt år och sedan skrev ridsport om en person som lurat och bedragit folk och hade obetalda skulder både här och där. När hon hotades med kronofogde kom pengar som överlämnades kontant.

Slutsatsen var till slut att nej - hon fanns inte. Hon var en mytoman av stora mått.
 
Jag har bolag på Malta, visserligen vilande nu. Det syns inte någonstans i Sverige. Däremot när det gäller bygg och hantverkande är det vanligt med holdingbolag utomland så det behöver inte vara så att hen ljuger men det är klart, då borde hen ha sagt det och inte hävdat enskild firma..
 
Ja exakt, det var det jag tänkte. Dock är personen väldigt övertygande... eller kanske manipulativ... Har inte frågat hen rakt på sak men ska göra det.

Du är skyldig att ta reda på om en person har F-skattsedel innan du anlitar hen till ett arbete. Det är alltså inget konstigt om du ber att få se den. Om det slingras och tjafsas i den saken så är det något skumt.
 
Googla är ett dåligt sätt att kolla om en person har ett företag eller ej. Ratsit (motsv) är ett bra sätt. Finns inget på personen på Ratsit så finns inget bolag.

Sedan kan man förstås av olika skäl, de flesta mer eller mindre tvivelaktiva, ha ”sitt” bolag registrerat på t ex en närstående. Men det är en tydlig varningsflagga för mig.


Har kollat Ratsit. Inget bolag. Ringde just upp personen och frågade rakt ut, hen tyckte det var ”jättemärkligt” att jag inte kunnat hitta hans bolag. Enskild firma säger hen. Hen uppgav då att något måste ”blivit fel”, att hen har ett registreringsbevis som hen ska visa mig... suck.
 
Mytomani.

Påminner osökt om den kvinna som för många år sedazn kom för att titta på mina två unghingstar. Hon pratade vitt och brett. Namedroppade massor och berättade om sitt framgångsrika företag i hälsofoodbranschen. Hon tjänade massor av pengar. Hade stort stall med anställda.
Tyckte uppenbarligen att jag var "någon" så hon bemödade sig om att göra intryck. Påtagligt imponerad av det sto som vi nyligen hämtat från en känd uppfödare i skåne, samt av vårt bästa sto. Hon hade ett sto som hette likadant. Minsann.

Skrev sin mailadress på anslagstavlan i stallet och det var en hotmailadress?

Vi tittade på varann när hon åkt och frågade varann - finns hon på riktigt?

Sedan förekom hon på alla möjliga ställen. Jag mötte henne på avelskonferenser, på bruksprovet - alltid i närheten av välkända hästprofiler i avelsvärlden. På bruksprovet bodde hon på samma billiga B&B som jag och delade rum med en person som hon presenterade som sin hästskötare...

Det tog nåt år och sedan skrev ridsport om en person som lurat och bedragit folk och hade obetalda skulder både här och där. När hon hotades med kronofogde kom pengar som överlämnades kontant.

Slutsatsen var till slut att nej - hon fanns inte. Hon var en mytoman av stora mått.

Hu, ja det lutar ju åt något sådant tyvärr...
 
Jag har bolag på Malta, visserligen vilande nu. Det syns inte någonstans i Sverige. Däremot när det gäller bygg och hantverkande är det vanligt med holdingbolag utomland så det behöver inte vara så att hen ljuger men det är klart, då borde hen ha sagt det och inte hävdat enskild firma..

Företag som visat ett negativt resultat måste förskottbetala på ett av Sveriges största byggvarukedja. Jag skulle tro att även de övriga kedjorna har samma rutin. Så synligt bokslut är a och o för att få kredit på de allra flesta återförsäljare av byggvaror...
 
Har kollat Ratsit. Inget bolag. Ringde just upp personen och frågade rakt ut, hen tyckte det var ”jättemärkligt” att jag inte kunnat hitta hans bolag. Enskild firma säger hen. Hen uppgav då att något måste ”blivit fel”, att hen har ett registreringsbevis som hen ska visa mig... suck.
Klokast är att hålla sig långt långt långt borta från den sortens människor.
 
Företag som visat ett negativt resultat måste förskottbetala på ett av Sveriges största byggvarukedja. Jag skulle tro att även de övriga kedjorna har samma rutin. Så synligt bokslut är a och o för att få kredit på de allra flesta återförsäljare av byggvaror...
Så kanske det är. Jag har dock vänner som har både polskt och engelskt bolag och inte syns på svenska sidor. Jag skulle ju säga att de är seriösa men har i övrigt ingen insyn i hur de köper material etc. Det finns väl annat bakom att de kan ha bolag i de länderna också, vilket det finns för mig att jag kan ha bolag på Malta, men det framgår ju inte mer från ts heller om den här personen. Jag kan dock säga att jag aldrig haft problem att kunna ta kameror på bolaget i Sverige trots att det var maltesiskt när det var igång.
 
Så kanske det är. Jag har dock vänner som har både polskt och engelskt bolag och inte syns på svenska sidor. Jag skulle ju säga att de är seriösa men har i övrigt ingen insyn i hur de köper material etc. Det finns väl annat bakom att de kan ha bolag i de länderna också, vilket det finns för mig att jag kan ha bolag på Malta, men det framgår ju inte mer från ts heller om den här personen. Jag kan dock säga att jag aldrig haft problem att kunna ta kameror på bolaget i Sverige trots att det var maltesiskt när det var igång.
Det är en svensk person, med enskild firma i Sverige, enligt personen själv.
 
Ja då är det ju en annan sak om hen sagt det själv. Dock kan man ha företag utomlands även som svensk (jag är helsvensk) vilket var poängen med första inlägget :-)
Ja, såklart men någon pratade om polacker och engelsmän. Sorry om jag skickade fel svar :)
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 163
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 572
Senast: Petruska
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 116
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp