Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

S

Smultron92

Vet att det finns flera trådar med ämnet pessoasele, men valde endå att starta en ny.
läste "debatten" angående pessoaselen i en tidning, KG Svensson & Anders Eriksson.
Kg var för selen, Citerade lite av hans upplägg varför det är ett bra hjälpmedel.
"Det är framför allt takten i bakbenen som blir bättre av att man arbeter hästen med selen.",
"hästar som springer på i alldeles för högt tempo med inspänningstyglar, där kan selen göra nytta.",
"Alternativet är att ha inspänning & där det är lätt att göra fel, Om man inte förstår inspänning är pessoaselen betydligt gynsammare.",
"hästen ska acceptera hjälperna för att arbetet ska bli bra,
man ska kunna använda pisk, hästen måste förstå bjudningen genom pisken.
Du ska inte behöva tjata på den & den får inte heller skena.
hästen måste vara avspänd & gå med bjudning
."

Kg poängterar också att man ska ta hjälp av en duktig tränare & använda selen med förstånd, Börja försiktigt,

Anders har en annan åsikt & säger såhär istället;
"Man låser in hästen & binder ner huvudet.","personligen har jag bara sett den hämma bakbenen, Men jag kanske har haft otur?."
"ett modernt fattigdomsbevis."."Förr fanns det de som kunde tömkörning."
" Felaktigt kan det ge samma effekt som rullkur,pessoaselen är direkt nedbrytande & har inget med god hästhållning till."
"jag har sett hästar som inte vågat gå fram efter att de arbetat i en pessoasele, då de fått bakbensaktionen i munnen."

Detta var några citat om vad dessa två tränare tyckte.
I beskrivningen om pessoaselen på andra sidan står det att man sak börja lågt & försiktigt, Arbeta maximalt 20-30 min. när hästen är invand & allt fungerar. Att det är mycket arbetsammt för hästen.
man ska även använda selen emd måtta, felaktig longering kan ge stelhet/muskelsmärtor.
Enligt denna beskrivning så fanns det olika lägen till selen,
Möjliga lägen;
3,Dressyrposition,Används bara av den som vill uppnå en hög samlingsgrad.[/
4,Hög position,Syftet är att utveckla muskler som behövs för en bra balans i gallop & för att sätta bakbenen in under hästen.
5,Medelposition,Sägs utveckla de översta halsmusklerna.Denna position används i trav.
6,Låg position,Denna position rekommenderas när man ska introducera pessoaselen på hästen,Syftet är att utveckla ryggmuskulaturen & musklerna på skulderpartiet.

22071231.jpg


Det är inte så att jag har/ska köpa en sele.
Blev/är bara nyfiken på hur den egentligen är, är den så hemsk, ett tortyrredskap som en del säger?
eller är det en bra kompensation till ridning/longering/tömkörning?
Vad har ni för erfarenheter, var den bra eller total förstörde den er häst/hästar?
När är det lämpligt att prova/använda sig av en & vad vill ni få ut med er användning av den?


/Smultron92
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har inte provat denna selen men jag har fått för mig att när hästen tar bak bakbenet så blir det ett "tryck el ryck" i munnen. Det är min teori iaf och därför aldrig funderat på att använda den...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Vad jag har förstått så är det samma lina som går från munnen och runt bakbenen. Det innebär väl att hästens bakbensrörelser rycker hästen i munnen?

I sådana fall skulle jag aldrig ens komma på tanken att utsätta min häst för det. Lär mig hellre tömköra på riktigt, alt. longera.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

I mitt stall finns det folk som har iallafall en liknande sele när de longerar.
Vad jag har sett så har det påverkat hästarna positivt, men har ingen erfarenhet av selen själv.

eliis: Nej den går inte som du beskriver. Man drar igenom "repet" genom bettet och fäster den där någon av siffrorna är utskrivna, beroende på hur man vill att hästen ska jobba. Det är det siffrorna ovan bilden beskriver.
Man skulle kunna säga att hästen blir "inramad" typ; Gjord, genom bett, bakom bakben, tillbaka till gjord.

Jag skulle gärna prova detta på min häst någon gång, och se vad hon tycker.
Men jag tror att det kan bli så att man gärna vill använda den mer än vad man borde, så man bör tänka på hur ofta man longerar hästen på det här sättet.
Se till att selen passar hästen så att det inte blir "ryck" någonstans.

M-oaa
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Selen är ju tänkt att användas med kapson men hästen får ju ryck iaf.

Jag har provat selen och gör inte om det, resultatet var en spänd och ihopkrullad häst som absolut inte vågade söka sig framåt. Jah tycker AE har alldeles rätt i sina åsikter.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag tycker bara det är en tvångströja! :eek:
Har sett flera hästar ha denna med lika dåligt resultat, spända och ihopkrullade.
Skulle aldrig använda den på min häst. :crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Ser ut som en "genväg" vilket aldrig brukar fungera...

Som "Farbror Barbro" i NileCity säger:
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" (formen)... :D
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men då fungerar den ju som vanlig longering med inspänning? Vad har grejen bakom bakbenen för syfte?

Men om detta föreställer en pessoasele, så sitter ju visst repet som fäster till bettet runt bakbenen:
http://www.saddleupinternational.co.uk/images/b817l.jpg

är inte selen felsatt där?, den skulle gå från en av graderna på inspänning(siffrorna) via bettet & genom en ring & sen bak över rumpan & till gjorden igen, Om jag inte förstod det helt fel?
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Selen är ju tänkt att användas med kapson men hästen får ju ryck iaf.

Jag har provat selen och gör inte om det, resultatet var en spänd och ihopkrullad häst som absolut inte vågade söka sig framåt. Jah tycker AE har alldeles rätt i sina åsikter.

eftersom jag är lite nyfiken på andras åsikter om denna sele, Så undrar jag,
vad var din tanke med att tetsa den?,
Ville du se om det var en bra komplettering till ridningen,tömkörningen e.t.c.?

/Smultron - Hittar ngt. intresant & är nyfiken i en strut:angel:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

I mitt stall finns det folk som har iallafall en liknande sele när de longerar.
Vad jag har sett så har det påverkat hästarna positivt, men har ingen erfarenhet av selen själv.


Jag skulle gärna prova detta på min häst någon gång, och se vad hon tycker.
Men jag tror att det kan bli så att man gärna vill använda den mer än vad man borde, så man bör tänka på hur ofta man longerar hästen på det här sättet.
Se till att selen passar hästen så att det inte blir "ryck" någonstans.

M-oaa

Hur upplevde du att den var posetiv på hästarna?,
det var inget tjafst alls & de accepterade den direkt ?
vad avr det för slags hästar (temperament,raser,utbildnignsgrad, förutsättningar m.m.) som hade dessa?

/Smultron - som hittat ngt intressant 6 är nyfiken i en strut.:angel:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Modernt tortyrredskap, blir rosenrasande att det ens är tillåtet att använda sådant skit.


Kan inte folk lära sig om hur hästen fungerar istället?


*Slter mitt hår*

Ska vi verkligen tillåta sådant här?
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag sulle aldrig använda en sådan sele eftersom den (hur noga den än är inpassad) alltid rycker hästen i munnen för varje steg den tar. Kan på så sätt inte förstå hur det ska vara tänkt att få hästen att våga gå fram i en ärlig form. Dvs en avspänd häst med bjudning är inte möjligt att uppnå med ett sådant "hjälpmedel".

Har man inte koll på hur inspänningar fungerar så mår nog hästen bäst av att slippa allting sådant tills man får hjälp av någon som kan.
Finns en intressant del om just pessoa-selen på Sustainable dressage men vet inte om man får länka till sådant.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag håller med AE fullständigt i denna fråga.
(Jag håller med honom i många frågor, för övrigt...;))

Nej, jag har aldrig använt den, men jag ser för blotta ögat att det är fel väg att gå. Jag ber om hjälp av någon som kan om det behövs, istället för att "klä på" hästen.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag säger som Eriksson - Lär er tömköra istället! Jag ser inte longering som något annat än avrastning av extremt heta hästar/unghästar eller för att se hältor.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag sulle aldrig använda en sådan sele eftersom den (hur noga den än är inpassad) alltid rycker hästen i munnen för varje steg den tar. Kan på så sätt inte förstå hur det ska vara tänkt att få hästen att våga gå fram i en ärlig form. Dvs en avspänd häst med bjudning är inte möjligt att uppnå med ett sådant "hjälpmedel".

Har man inte koll på hur inspänningar fungerar så mår nog hästen bäst av att slippa allting sådant tills man får hjälp av någon som kan.
Finns en intressant del om just pessoa-selen på Sustainable dressage men vet inte om man får länka till sådant.

Nu vet jag inte om du syftar på mig, men isfl. så har jag inga planer på att använda/köpa en, är bara nyfiken på vad ni tycker om den.
Blev som sagt nyfiken efter att ha läst "debatten" i en tidning nyligen.
Om du ahr lust får du gärna pm:a länken till mig.

Smultron
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

eftersom jag är lite nyfiken på andras åsikter om denna sele, Så undrar jag,
vad var din tanke med att tetsa den?,
Ville du se om det var en bra komplettering till ridningen,tömkörningen e.t.c.?

/Smultron - Hittar ngt. intresant & är nyfiken i en strut:angel:

Testade den endast för att ta reda på om mina fördommar stämde eller inte.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

*KL*

Även jag har provat för att se om jag hade fördomar eller ej. Snubblade över en billigt på GG:s rea. Provade på två olika hästar, sen kastade jag den :devil:

Häst ett hade ganska stor aktion, var inga som helst problem att longera 'på vanligt vis' inspänd, och mkt lyhörd i tömkörning, tömkärdslongerad med yttertöm bakom rumpan ganska mkt med.

I skritt såg jag ingen större skillnad, i trav så hästen spänstade iväg som den brukade, för att direkt få ett ryck i munnen (jag hade den ändå så löst som linorna tillät) och slänga upp huvudet (och få ett NYTT ryck då jag satt den lågt som den skulle). Sen stannade den. Och stod still. Lyckades lirka igång den igen, och det var en MYCKET olycklig häst som ganska direkt stängde av bakbensaktiviteten och 'tassade'.

Nummer två hade i ärlighetens namn rätt moderat aktion, även den longerad och tömkörd utan problem, dock med tendens vid longering att springa hellre än jobba. Inte hetsig, men ganska svårt få vettigt jobb (därför tömkörde jag den nästan alltid istället, då var den jättetrevlig). Så där hade vi ju en häst det fanns teoretisk chans att pessoaselen skulle funka på.

Lika löst spänd, och lågt. Märktes ingenting förrän jag bad den öka traven och lindorna tog i, då försökte den springa ifrån linorna runt baken först (trots att den var tömkörd med yttertöm runt bakdel), och när det inte fungerade så stod den ut ett tag, och knäppte sen av och drog in näsan för att slacka linan runt bakbenen.

Innan jag kastade den modifierade jag den, och satte remmar mellan bett och gjord (dvs som vanlig inspänning) och sen mellan gjord och runt bakdel. Remmarna hade alltså inte kontakt.

Båda hästarna svarade på det som en vanlig inspänning, den med stor aktion minskade hur mycket den tog bakbenen 'bakåt' dvs den minskade isättningsfasen och kvickade på bakbenen, men utan att jobba mer. Den med mer moderat aktion var som vid vanlig longering med inspänning med den här varianten.
Dvs inte ens utan bett - bakdel sammankopplade såg jag någon fördel, där är väl dock nackdelarna ganska små, men då försvinner hela grundtanken.

Så jag är helt enig med AE.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

jag skulle aldrig använda den. den drar in benen och ner huvet som jag förstått det, och då får man ingen ärlig form på hästen. den ska bära sej själv, gör den inte det är det ngt som är fel och det löser man inte genom att sätta på en hjälptygel! :mad: jag håller helt med AE :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 862
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp