Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har använt den i samråd med min tränare (som gått kurs i hur den ska användas) och jag fick bara positiv respons från den. Men man bör ha använda den tillsammans med någon som vet exakt hur den fungerar och ska användas...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Hur upplevde du att den var posetiv på hästarna?,
det var inget tjafst alls & de accepterade den direkt ?
vad avr det för slags hästar (temperament,raser,utbildnignsgrad, förutsättningar m.m.) som hade dessa?

/Smultron - som hittat ngt intressant 6 är nyfiken i en strut.:angel:

Alltså, nu har jag inte använt den själv ;) Men är ju inte så insatt i de andra privatryttarna. Men vad jag har kunnat se på deras hästar har de verkat positivt. Dock så har jag endast sett när de använt selen när hästen gick i en lägre form, då hästarna ser nöjda ut, men de orkar inte jobba så länge. Hästarna är halvblod och svenska ridponnyer (tävlingsponnyer).

M-oaa
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Hejsan!
Jag var senast igår i ett träningsstall, de tar in hästar och tränar åt andra. Främst då quartrar. Fick då se när de tränade som de sa, helt grön häst. Då hade de en liknande sele på hästen och longerade den. Gick visserligen i ganska fin form, något låg och "ihopkurad" enligt mig. Men tränaren sa att det var "så bra, för de hästar som sparkar och bråkar slår sig själv i munnen":crazy:
En av hästarna som stod i spiltan hade brännmärken efter tömmen bak på låren:cry:
Så jag gillar inte den snabba vägen till den rätta formen...
Detta är också ett ganska välkänt och seriöst till- och inridningsstall och lite avelsverksamhet!:eek:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag tycker det känns som lite idioti ärligt talat. Antingen är jag otroligt dum eller så är det orimligt att den skulle kunna ge en ärlig form.
Satte jag på min häst den skulle han säkert böja in skallen. Han skulle säkert pilla in bakbenen också. Men han skulle nog ha en hängmatta till rygg/mage, bäcken som var ovinklat och vara nedtryckt på framdelen. Vilket inte är en form jag vill ha iaf.

Jag föredrar att jobba min häst utan inspänningar, både från mark och uppsuttet. Om jag ska uttrycka mig lite halvdiplomatiskt: Jag tror det är få hästar som är så omöjliga att jobba att de behöver inspänningar om de har en kompetent människa som arbetar dem, väldigt få.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har använt den i samråd med min tränare (som gått kurs i hur den ska användas) och jag fick bara positiv respons från den. Men man bör ha använda den tillsammans med någon som vet exakt hur den fungerar och ska användas...


Sorry, men det finns inget korrekt sätt för HÄSTEN att använda den på, hur många kurser din tränare än går.

Positiv respons, ok, vad skulle det vara? Att huvudet drogs ner och benen långt in under hästen?

För den visuella delen, att det kanske SER bra ut för den som inte har ett dyft kunskap om Biomekank, det köper jag, i övrigt säger jag som innan, Nej tack.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Modernt tortyrredskap, blir rosenrasande att det ens är tillåtet att använda sådant skit.


Kan inte folk lära sig om hur hästen fungerar istället?


*Slter mitt hår*

Ska vi verkligen tillåta sådant här?

:bow: :bow:

Jag säger precis som du!!
Jag förstår ärligt talat inte hur man ens kan komma på tanken att sätta på ett sådant tortyrredskap på hästen.. Hur är man funtad då?
Tyvärr så är det ju så i hästvärlden att man måste ta till genvägar där kunskaperna brister.. Är det verkligen så viktigt att få hästen att se ut som att den går bra?
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Modernt tortyrredskap, blir rosenrasande att det ens är tillåtet att använda sådant skit.


Kan inte folk lära sig om hur hästen fungerar istället?


*Slter mitt hår*

Ska vi verkligen tillåta sådant här?

:bow::bow:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Har själv aldrig fattat det där med att absolut försöka jobba hästarna läänge i en form med nosen i backen/bringan var bakbenen än är.
Visst kan det behövas en låg form för att få hästen att slappna av och släppa till i ryggen och bakbenen men inte blir hästen starkare av att gå runt på framdelen och "jobba" med en stretchad muskel!
Finns inte en idrottsman som försöker sig på nåt liknande eftersom det (även om det skulle gå) inte ger någon som helst muskeluppbyggande effekt. En muskel behöver arbeta för att bli starkare, inte statiskt stretchas!

Säger sig självt att en pessoasele varken är ett bra alternativ för att "fuska sig till en bra form" ens om hästen inte hade fått sin egen bakbensrörelse i munnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har använt den på en islänning, dagligen under ett par veckor. Dock var det på min praktik. Jag hade inte så mycket att säga till om kan jag säga.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

KL*
Jag har aldrig använt den men tycker själv att de borde vara bättre att ha en "delad" Pessoalongering, alltså att de inte är en hel lina runt rumpa till bettet... Det måste vara mycket bättre?!
Tycker inte alls om iden att låta hästens Bakbensrörelser tvinga ner hästen på de viset...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Ja kan tycka den är rätt bra... Fast jag spänner in otroligt lite:D sen om jag ser en häst som inte riktigt funkar i den så tar jag av den fort som .... ;)

Fast sen så longerar jag inte min egna då jag inte riktigt förstår varför man inte tömkör istället för att låta hästen gå och slita på en volt. Så jag bara tömkör:bump:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Ja kan tycka den är rätt bra... Fast jag spänner in otroligt lite:D sen om jag ser en häst som inte riktigt funkar i den så tar jag av den fort som .... ;)

Fast sen så longerar jag inte min egna då jag inte riktigt förstår varför man inte tömkör istället för att låta hästen gå och slita på en volt. Så jag bara tömkör:bump:

Förklara gärna vad det är du tycker funkar "när den funkar" !

Jag är väldigt nyfiken!

:)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förklara gärna vad det är du tycker funkar "när den funkar" !

Jag är väldigt nyfiken!

:)

Då jag tycker att dom hästarna som den har funkat på har varit väldgit trevliga i formen. En lång och låg form där ryggen höjs :D
Sen när allt detta stämmer har även dessa hästar slappnat av och bröjat sträcka på steget ;)

SEn har jag även haft den på hästar som bara fått ren panik, då åker den självklart av med detsamma;)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Då jag tycker att dom hästarna som den har funkat på har varit väldgit trevliga i formen. En lång och låg form där ryggen höjs :D
Sen när allt detta stämmer har även dessa hästar slappnat av och bröjat sträcka på steget ;)

SEn har jag även haft den på hästar som bara fått ren panik, då åker den självklart av med detsamma;)

Förstår vad du menar!

Men är inte din målsättning att aktivera bakbenen?

Jag kan, ärligt se din målsättning dock har jag ganska rejäl erfarenhet av användandet och har sett resultaten (Inte i detta landet) också och det, kan jag säga, är inte ok.

Pessoaselen får hästen i FEL form även för er som vill ha hästen i annan form än den funktionella formen. På kort sikt, på lång sikt. Den får hästen att bygga fel fel fel.


Detta är min åsikt men jag tror den delas med flera.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Köpte en sdn på 90-talet- för att hoppryttare- duktiga såna- sa att den var sååå fantastisk.

Men vid test får den ryck i munnen för varje steg den tar- så nej. den är en fantastisk tvångströja.

en riktig skituppfinning:mad: med en fin logo- som betten.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förstår vad du menar!

Men är inte din målsättning att aktivera bakbenen?

.


Men bakbenen har jag fått aktiverade med tycker dock det är svårt med den :D Det är därför jag inte longerar hemma utan tömkör bara min egen;)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

knapp

Vad jag lärt mig så ska hästen bromsa vi tryck i munnen. Bakbena aktiveras med skänkel/säte. Pessoaselen verkar göra det omvända, tryck i munnen - mera bakben. Inte konstigt att hästen blir förvirrad.

Men jag kan ju ha fel...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men en häst som är "ärligt på tygeln" ska ju tex inte korta halsen vid tygeltag, utan tygeltaget ska påverka bakbenen... då borde ju rimligtvis detta funka, eller?

Har inte testat pessoa kanske jag ska tillägga, har aldrig sett någon som har använt en sådan heller...
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Om man bara har snöre från gjorden runt baken- kan det funka.
nu får den ett ryck- varje gång som bakbenet skjuter ifrån.
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 866
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 333
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp