Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Men hur blir hästen ärligt på tygeln?
Och när måste man ta ta tygeltagen och åt vilket håll/hur länge etc för att det ska ge rätt effekt?
Jag tror ett sånt där omotiverat huggande i munnen på hästen bara ger en avknäppt effekt. Jag kan inte se hur hästen skulle börja vinkla sitt bäcken och belasta mer bak av en sådan uppfinning.
Jag tror nog hästen rör sig bättre helt lös om jag ska vara ärlig.

Vill man arbeta hästen i form så tror jag mer på andra metoder. Framför allt sånna där en kompetent person snabbt kan reglera vad som händer med hjälperna man ger hästen efter hur hästen svarar.

Nu kommer säkert någon hävda att selen ju inte tar när häsen går rätt. Möjligt! Men den får nog inte dit hästen till den rätta formen heller.

Ni som förespråkar selen: Har ni någon bild eller film på häst/hästar som går bra i den? Det vore intressant att se isf!:)
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

KL

tycker det är märkligt att det ö.h.t pågår en debatt om denna sele.

de som förespråkar den- menar ni att det även är ok med den mkt bespottade och förfasade över Frieserselen? dvs den som ger ryck i benen så att man lär in höga benlyft?

det är nämligen exakt samma princip.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Vad otroligt godhjärtade de här djuren är som står ut med allt vi människor utsätter dem för. Ibland önskar man att de skulle säga ifrån mer. Men det skulle väl tyvärr inte hjälpa.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

den är en fantastisk tvångströja.
en riktig skituppfinning:mad: med en fin logo- som betten.

:bow::bow::bow: Håller med!
Allt är inte guld som glimmar (har ett känt namn på sig);) Har folk tappat all sin förmåga till kritiskt tänkande?:crazy:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Har faktiskt inte sett ngn som använder den på många år nu, men umgås iofs inte med hoppfolk längre:grin:

den är som norrlänningarna skulle säga- bare å bunt ihop en o snör iväg ennen.:bump:

visst är det sant.
gjorden innehåller ju block o taljor- får hästen att bli en spratteldocka
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Tänk dig att du tar ett långt snöre o sätter från ena bettringen - runt rumpan- vid skanken o sen fast i den andra bettringen.

En vanlig inspänning kan hästen själv lägga i bekvämt i- vid lagom spänd då förstås- få ett stöd. Gör den det här- ryck i ena sidan, ryck i andra sidan.......
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Om man bara har snöre från gjorden runt baken- kan det funka.
nu får den ett ryck- varje gång som bakbenet skjuter ifrån.

"Snöre" runt benen låter faktiskt som ett bra alternativ!! Har sett en del som longerar så fast med linan runt.

Ryck i munnen låter inte så kul :o
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Ja, jag vet faktiskt inte. Hur den blir ärligt på tygeln i en pessoasele.. Jag skulle också gärna vilja se ett "bra exempel"

Men hade jag använt pessoa skulle jag aldrig lägga ut ngt här - snacka om allmän halshuggning. Baksidan med Buke
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Äh.
Din häst är nog van- från fädernelandet:D

det är därför som han blev lycklig över att kunna vara fri o kolla stjärnorna i nya landet:banana:
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Jag har inte provat denna selen men jag har fått för mig att när hästen tar bak bakbenet så blir det ett "tryck el ryck" i munnen. Det är min teori iaf och därför aldrig funderat på att använda den...

Älskar den slen, dock kan man inte spänna hästen åt nått håll, så en sne (sjuter ut vänster bog och trampar/sätter inte under sig med höger bak tex) häst kan alltså gå sne.
När hästen sen rycker för att få en friare form blir reaktionen att då får den istället sätta under bakbena!

jag gillar den skarpt och använt den både i stallet i Holland där jag jobbat och när jag är hos Svante johanson och jobbar där!
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Förstår vad du menar!

Men är inte din målsättning att aktivera bakbenen?

Jag kan, ärligt se din målsättning dock har jag ganska rejäl erfarenhet av användandet och har sett resultaten (Inte i detta landet) också och det, kan jag säga, är inte ok.

Pessoaselen får hästen i FEL form även för er som vill ha hästen i annan form än den funktionella formen. På kort sikt, på lång sikt. Den får hästen att bygga fel fel fel.


Detta är min åsikt men jag tror den delas med flera.



Varför använder väldigt många världsryttare den då? isf borde deras hästar ockås bli förstörda?
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Vilket j-a skitsnack!!!
Dessa "världsryttare ger jag inte mycket för!
Jag blir så förbannad av att läsa om folks okunnighet!

Ribeka: Tänk dig in i hästens situation, känner du dig sugen på att ta på dig "pessoaselen" idag? Jag bara undrar... Ställ dig själv den enkla frågan.
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

fy fan de är alldeles för snälla, hästarna:cry::cry:

*noterar att det fortfarande inte visats upp nått exempel på en pessoasele som "fungerar bra".*
 
Sv: Pessoaselen, tvångströja vs. hjälpmedel?

Alldeles för snälla ja =/ Fast samtidigt, slåss mot en sån där sele.. det finns bara en förlorare i den kampen, hästen =/ Satt och funderade HUR lång tid det tar att 'vänja' en normal häst vid något dylikt, dvs hur lång tid det tar innan de slutar försöka 'ta sig ur' den genom att kicka eller veva med huvudet?

Usch, man blir bara ledsen helt enkelt =/
 

Liknande trådar

Ridning Tror aldrig att jag har sett en trâd som handlar enbart om longering. Jag har longerar mycket hästar av alla sorter, föl, unghästar...
Svar
6
· Visningar
1 423
Senast: Helan
·
Träning Det här är tràden för oss som ridigt in flera unghästar. Hur gàr ni till väga vad är det ni söker för resultat. Vad använder ni...
2
Svar
22
· Visningar
2 868
Senast: Salasolen
·
N
Körning Hej på er! Jag vet att detta har ältats ett flertal gånger men hoppas ändå att någon ska ha ork att engagera sig i min fråga. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Norpan2
·
Träning Jag vet inte om den här tråden hör hemma här, eller under något annat forum, men jag gör ett försök. Jag har ett problem, jag vet...
Svar
6
· Visningar
1 333
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp