Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Av nyfikenhet: finns det något underlag för att boxern* är påverkad av sin huvudform? Min spontana tanke hade ju varit nej en bruksras kan aldrig bli så extrem att den får fysisk påverkan eftersom funktionen är så viktig. Men sen kom jag ihåg att räkschäfrar existerar och att de uppfödarna antagligen hävdar samma sak trots att deras hundar inte alls är funktionella :cry:

*Inte varenda individ i rasen, utan att huvudformen medför risker som orsakar problem för en del individer.

En snabb googling gav rätt många exempel på hundar som inte har riktigt det där extrema äppelhuvudet och intryckta näsan, men ändå ser ut som boxrar tycker jag. :)
Den här är ju Väldigt tydligt brachy och väldigt tydligt boxer men har ändå lite nos till exempel.

Visa bifogad fil 170684

Denna är betydligt mer lik den klassiska boxern, som t.ex. champion hunden Merry Monarch
8cc76266098b8eec1cc84d1140957815.jpg

eller
Screenshot 2025-07-09 084430.webp

Denna är betydligt mer lik den klassiska boxern, som t.ex. champion hunden Merry Monarch
8cc76266098b8eec1cc84d1140957815.jpg

eller
Visa bifogad fil 170693

På Lustig har du ju ögon av bra storlek och placering, ett bra djup i nospartiet och fint stop. Det får ju inte bli en kurva på ovansidan av nosen (som på den jag klagade på tidigare), även om nosspetsen ska vara uppnäst. Nu säger en bild inte allt, men jag tycker nog Lustig v Dom är betydligt bättre än den första bilden, men han är ju en gigant inom rasen så inte så konstigt.

Sen är det ju så att om huvudet i sig är mer långsträckt, så måste ju nospartiet vara längre för att uppfylla 1:2 regeln. Så en hund med totalt sett kortare huvud än Lustig kan ha samma proportioner. Det är då man måste ha bilder från fler vinklar för att avgöra om det är ok eller ej. Boxern ska absolut inte ha ett runt huvud, men det ser du bäst framifrån eller uppifrån så att du kan se kinderna.

Av nyfikenhet: finns det något underlag för att boxern* är påverkad av sin huvudform? Min spontana tanke hade ju varit nej en bruksras kan aldrig bli så extrem att den får fysisk påverkan eftersom funktionen är så viktig. Men sen kom jag ihåg att räkschäfrar existerar och att de uppfödarna antagligen hävdar samma sak trots att deras hundar inte alls är funktionella :cry:

*Inte varenda individ i rasen, utan att huvudformen medför risker som orsakar problem för en del individer.

Ja, det finns så klart individer som är påverkade av sin huvudform. Men de är ju dessa vi försöker undvika och utesluta ur aveln. Det finns dåligt med studier av det på boxer, man har fokuserat på de fyra extremt brakycefala raserna när det gäller BOAS. Nuvarande test för BOAS skulle ju inte ge nåt på boxer. Jo, kanske om skräckexemplet David del Colle dell'Infinito fortfarande levde.

Åter igen så säger jag vet vi inte bättre 2025 än stirra oss blinda och lyda sjuka rasbeskivningar som ligger långt bak i tiden?

Jag tycker det är helt vansinnigt att såga en hund som uppenbarligen har en sundare anatomi med att säga att den är ful, ick rastypisk eller börja dividera om öronen O_o

Åter igen så säger jag vet vi inte bättre 2025 än stirra oss blinda och lyda sjuka rasbeskivningar som ligger långt bak i tiden?

Jag tycker det är helt vansinnigt att såga en hund som uppenbarligen har en sundare anatomi med att säga att den är ful, ick rastypisk eller börja dividera om öronen O_o

Och återigen har ingen lagt fram något underlag för att en boxer med korrekt noslängd och bra näsborrar är osund. Det finns inget som tyder på detta. Och med det menar jag negativt påverkad av sin huvudform. Om man bara har bestämt sig för att allt som är brakycefalt är osunt för det avviker från urhunden, då går det inte att diskutera.

Jag dividerade inte om öronen, jag sa att den hade fina öron för att vara så otypisk.

På Lustig har du ju ögon av bra storlek och placering, ett bra djup i nospartiet och fint stop. Det får ju inte bli en kurva på ovansidan av nosen (som på den jag klagade på tidigare), även om nosspetsen ska vara uppnäst. Nu säger en bild inte allt, men jag tycker nog Lustig v Dom är betydligt bättre än den första bilden, men han är ju en gigant inom rasen så inte så konstigt.

Sen är det ju så att om huvudet i sig är mer långsträckt, så måste ju nospartiet vara längre för att uppfylla 1:2 regeln. Så en hund med totalt sett kortare huvud än Lustig kan ha samma proportioner. Det är då man måste ha bilder från fler vinklar för att avgöra om det är ok eller ej. Boxern ska absolut inte ha ett runt huvud, men det ser du bäst framifrån eller uppifrån så att du kan se kinderna.

Ja, det finns så klart individer som är påverkade av sin huvudform. Men de är ju dessa vi försöker undvika och utesluta ur aveln. Det finns dåligt med studier av det på boxer, man har fokuserat på de fyra extremt brakycefala raserna när det gäller BOAS. Nuvarande test för BOAS skulle ju inte ge nåt på boxer. Jo, kanske om skräckexemplet David del Colle dell'Infinito fortfarande levde.
Men vad säger du om det faktum att hundarna på bilderna, boxrar från tidigare generationer, har en mer normal - eller om man så vill mindre brakycefal - huvudform än boxrar av idag? Åtminstone ytligt sett ser det verkligen ut som om aveln i det fallet gått bakåt istället för framåt?

Och ja det vore väldigt önskvärt med ett BOAS-test värt namnet!

Och återigen har ingen lagt fram något underlag för att en boxer med korrekt noslängd och bra näsborrar är osund. Det finns inget som tyder på detta. Och med det menar jag negativt påverkad av sin huvudform. Om man bara har bestämt sig för att allt som är brakycefalt är osunt för det avviker från urhunden, då går det inte att diskutera.

Jag dividerade inte om öronen, jag sa att den hade fina öron för att vara så otypisk.
Vad gör just Boxer undantaget från övriga brakycefala raser? För det finns verkligen massor med underlag för riskerna och problemen med brakyefalt huvud.
Även Boxers egen rasklubb lyfter ju fram problemet.

Jag begriper verkligen inte varför man på en bruksras är så extremt fokuserad på utseendet och inte på arbetet?

Jag tycker den här diskussionen är fullt jämförbar mellan exteriöravlarna hos Schäfer som anser att en Schäfer SKA se ut som de vi ser i utställningsringen och hävdar att de är brukshundar, och de som avlar bruks, skiter i utställning och avlar på arbetsmeriter.

Det finns ju numera dessutom en hel del raser som liksom "pensionerats" till sällskapsavel eftersom bruksbehovet de ursprungligen fyllde inte är lika utbrett längre. Tänk en hel del mindre terrierraser, schnauzers, pudlar, mindre spetsar, och en och annan vallhund. Korthåriga är de givetvis inte allihopa, men även utanför rasgrupp 9 finns självklart sällskapshundar.

Jag tycker också att det finns en del raser som förmodligen är bortom all räddning utan radikal och rask inkorsning, och även där är frågan hur snabbt förbättringen sker och om det är etiskt att avla fram ens korsningsvalparna. Mops, engbull och fralla är absolut där.
Kan en korthårig chihuahua med bra mentalitet vara ett alternativ eller är dom också sjuka?

Rasens standard har dock alltid varit att noslängden ska vara 1/3. Det är inget man ändrat.

Varken längre eller kortare än 1/3 är diskvalificerande fel på boxer och jag tror detsamma gäller för alla trubbnosar. Vi har inga rasspecifika diskvalificerande fel, bara de som alla raser har (testiklar och temperament).
Jag tänker att det kanske vore en bra början att helt enkelt slopa de djur som inte har tillräcklig noslängd.

Kan en korthårig chihuahua med bra mentalitet vara ett alternativ eller är dom också sjuka?
Alternativ till vad? :) Jag svarade mest generellt i diskussionen om sällskapshundar. Till Ts har jag ingen aning eftersom jag inte vet vad hen är ute efter.

Vad gör just Boxer undantaget från övriga brakycefala raser? För det finns verkligen massor med underlag för riskerna och problemen med brakyefalt huvud.

Jag begriper verkligen inte varför man på en bruksras är så extremt fokuserad på utseendet och inte på arbetet?

Jag tycker den här diskussionen är fullt jämförbar mellan exteriöravlarna hos Schäfer som anser att en Schäfer SKA se ut som de vi ser i utställningsringen och hävdar att de är brukshundar, och de som avlar bruks, skiter i utställning och avlar på arbetsmeriter.
Intressant det här med vilka raser som sluppit undan utställningsavel och vilka som inte gjort det.
Jakthundar har klarat sig relativt bra?
Min förra ras beardis åkte ju dit totalt, från att varit en vallhund som senare blev en sportig familjehund är dom numera ett stycke reserverat pälsmonster med mycket rasjukdomar.

Intressant det här med vilka raser som sluppit undan utställningsavel och vilka som inte gjort det.
Min förra ras beardis åkte ju dit totalt, från att varit en vallhund som senare blev en sportig familjehund är dom numera ett stycke reserverat pälsmonster med mycket rasjukdomar.
Min egen ras har klarat sig från förändring pga utställning. Dvärgschnauzer. Men den är ju enbart en gårds och sällskapshund så den har inga arbetsegenskaper.

• Gilla
Reactions: Sel
Shiban har också klarat sig riktigt bra trots att de numera i princip är uteslutande sällskapshundar och många avlas för utställning. Det är nog bara i obskyra byar i hemlandet de används till faktisk jakt/nyttohund.

Men vad säger du om det faktum att hundarna på bilderna, boxrar från tidigare generationer, har en mer normal - eller om man så vill mindre brakycefal - huvudform än boxrar av idag? Åtminstone ytligt sett ser det verkligen ut som om aveln i det fallet gått bakåt istället för framåt?

Jag har aldrig argumenterat emot att rasen blivit för övertypad och vi måste vända utvecklingen. Men det innebär inte att rasen inte ska vara brakycefal, det har den alltid varit.

Så du menar att graden av brakycefali inte spelar någon roll? Jag håller inte med.

Därför att en boxer ska ha bra mentalitet, ha bra bruksbarhet och se ut som en boxer. Den ska ha hela paketet.

Sen ska det påpekas att den "typ" av boxer som idag har de i särklass längsta nospartierna på populationsnivå är den amerikanska utställningsboxern som oftast har noll bruksbarhet.

Cambridge arbetar just nu med en studie som inkluderar boxer tydligen! :) Jag är förvånad och lite förskräckt över att se pomeranian med på listan av raser.

https://www.vet.cam.ac.uk/boas/research/brachy

Ja men finns inga slutsatser än så vitt jag vet. Utöver att man redan som utgångspunkt säger detta:

"Whilst the 3 most popular brachycephalic breeds have an increased risk of having BOAS, in other brachycephalic breeds, BOAS is very rarely seen. Conformation alone doesn’t determine the risk of BOAS. Therefore, we are investigating why this is the case and look to establish whether there is a risk of breathing problems in more breeds. This will ultimately help us to improve the current breed health schemes and provide more data for future genetic studies so that we will be able to secure the long-term health and welfare for these dogs."

Jag tänker att det kanske vore en bra början att helt enkelt slopa de djur som inte har tillräcklig noslängd.

Fast de kan mycket väl nedärva det ändå, så det är en ytterst onödig försämring av avelsbasen. Min ena hane har nedärvt markant längre nospartier än vad han själv har, med två olika tikar, varav en inte har längre nos än honom.

Vi har ingen andningskris inom boxerrasen. Vi måste vara jättemedvetna om problematiken och absolut inte förvärra situationen, men vi har möjlighet att vända skutan med bra utvärdering av avelsresultaten. Och vi ser att fler och fler uppfödare även internationellt har fattat detta.

Nej (alla) jakthundarna har inte klarat sig bra:

taxarna
bassethound
labradorerna
cockerspaniel (i viss mån. Även utställningshundarna fungerar oftast som hundar, även om de kanske inte duger till jakt)

Sedan är de också utsatta för att människor som vill ha en liten, söt hund med krut i ofta skaffar sig jakthundar till sällskap/sport, vilket i förlängningen riskerar att göra raserna urvattnade och utan klart fokus i aveln. Jag har börjat se tysk jaktterrier som rena familjehundar :crazy: Skillnaden i en border terrier av jagande linjer och inte av jagande linjer (båda är häftiga hundar men ofta inte med riktigt samma innehåll). Jakt-cocker i agilityn (mindre vanligt nu än tidigare)

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur