Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 405

Bukefalos 30 år!

Så de blir nog en heeler ju mer jag läser om dem ju mer tycker jag de passar in. Ska träffa en nästa vecka så man ser lite hur de är i verkligheten med, och se hur valpen leker med en sådan. Sen angående tid får jag se om jag ska ta en valp nu inom ett halvår eller om man ska vänta 1-2 år... Svårt om mopsen orkar med en valp till, dock låter vi inte valpen vara på henne och hon får sin lugn och ro och soffan är hennes fristad där valpen inte får vara. Tänker mer när hon går bort så vill jag inte valpen ska vara ensam, då han är uppvuxen med sällskap å då blir de kanske att man stressar och försöker hitta en valp.
Jag tror på att förbereda - ta reda på vad du vill ha ut av en hund och vilken ras, uppfödare etc som ger dig en bra chans att nå dit. Då kan du vara beredd när rätt valp dyker upp.

Dyker det upp något som känns helt 100 % medan mopsen fortfarande lever så undersöker du vilka strategier som kan underlätta kontakterna mellan mopsen och valpen. Bara det att du inte behöver lämna dem ensamma är en stor fördel.

Om mopsen försvinner före rätt valp dyker upp - så vet du vad du vill och kommer inte att kompromissa (alltför mycket) bara för att huset är tomt (jag har varit med om tuffa jaktgubbar som suttit och ringt runt efter en ny hund, vilken som, när jaktkamrater dött. Och det var så min älskade Schäferprinsessa kom till sina första ägare)

Jag tror på att förbereda - ta reda på vad du vill ha ut av en hund och vilken ras, uppfödare etc som ger dig en bra chans att nå dit. Då kan du vara beredd när rätt valp dyker upp.

Dyker det upp något som känns helt 100 % medan mopsen fortfarande lever så undersöker du vilka strategier som kan underlätta kontakterna mellan mopsen och valpen. Bara det att du inte behöver lämna dem ensamma är en stor fördel.

Om mopsen försvinner före rätt valp dyker upp - så vet du vad du vill och kommer inte att kompromissa (alltför mycket) bara för att huset är tomt (jag har varit med om tuffa jaktgubbar som suttit och ringt runt efter en ny hund, vilken som, när jaktkamrater dött. Och det var så min älskade Schäferprinsessa kom till sina första ägare)
Jag har sett några intressanta planerade kullar tills nästa år, och ska träffa två stycken heelers i veckorna så man kan jämföra lite och inte bara träffa en.

Dock den uppfödaren jag fått flest tips om som haft kennel i 35 år har en planerad kull och ska para redan nästa vecka, men där väntas bara bruna, och just en brun jag vill ha om man får vara kräsen med färg. Men har iallfall satt upp mitt intresse så får vi se sen hur de funkar med tid osv. Är ju endå en liten ras och flera intresserade. Sen har jag en kennel som har en kull som ska komma till vintern/vår 2026.

Men jag vill ju såklart mopsen ska få all uppmärksamhet nu när hon är gammal, hon förlorade nyligen sin trotjänare, som blev nästan 15, en dp dock men de var verkligen som helan och halvan. Gråhunden tycker hon väl om, de sover gärna ihop och leker lite ibland när hon har ork och lust. Men tänker också med en valp till så kanske gråhunden får mer intresse av den som faktist vill leka än en gammal mops som mest vill sova ;)

Är de fult att kontakta flera uppfödare och ställa sig på kö? Man vet ju inte hur urvalet bland valparna blir och de flesta uppfödare verkar ha en del på tur. Dock verkar de inte ha kösystem. Utan matchar rätt ägare med rätt valp. Finns en uppfödare som får valpar nästa vecka, en som nyss har parat och en som ska para i höst. Åkte och träffade en heeler igår. Han var helt fantastisk. Men vill träffa några fler i rasen 😍

Är de fult att kontakta flera uppfödare och ställa sig på kö? Man vet ju inte hur urvalet bland valparna blir och de flesta uppfödare verkar ha en del på tur. Dock verkar de inte ha kösystem. Utan matchar rätt ägare med rätt valp. Finns en uppfödare som får valpar nästa vecka, en som nyss har parat och en som ska para i höst. Åkte och träffade en heeler igår. Han var helt fantastisk. Men vill träffa några fler i rasen 😍
Nej, men däremot kan det ju vara schysst att tala om för uppfödare att du står i kö hos flera.

Inte alls.

Min nästa hund blir nog en petit brabancon. Jag har nu en gammal mops men blir inga fler mopar pga andningsbesvär och annat. Har läst och hört att petit brabancon är friskare och en pigg kamrat.

Hur funkar de att ha med i stallet?
Hur är de med människor och andra djur?
Gillar de att träna och lära sig nya saker?
Lätta att ha med sig?

Är de skälliga?

Jaktinstinkt eller går de att ha lösa?

Får man vänta länge på en valp?

Berätta gärna så mycket ni kan om rasen.

Det är inte aktuellt förens om 1-2 år men kommer träffa lite hundar och även kontakt med uppfödare så man är så inläst som möjligt tills de är dags.
Har bara hanterat 6 st, men ändå fått en bra uppfattning tycker jag. Vi har bla en på hunddagiset där jag jobbar nu 🙂

Dom har helt klart andningsbesvär, man hör när dom är med på promenaden...

Fungerar säkert att ha med i stallet. Men upplever dom som lite "fina i kanten", är det blött ute är det närmast djurplågeri att tvinga dom gå 😅 Sen har dom alla varit frusna på vintern, inte gillat snö (blött=äckligt) och varit ganska svårflörtade med att lämna sina sköna säng om det inte är torrt och fint väder ute. Så kanske inte den ultimata stallhunden?

Trevliga generellt mot människor, reaktiva mot okända hundar/katter.

Gillar... ja om du har gott godis. Är dom speciellt lättlärda... nej. Förlåt men.. skulle inte vilja påstå att dom är särskilt snabbtänkta.

Skäller inte mer än andra småhundar 🤷‍♀️ Utan lika mycket som dom pudlar, chihuahuor, terriers osv som jag jobbar med dagligen. Mina dsg är mycket tystare.

Nja, problemet är väl snarare att dom är lite egensinniga och svårmotiverade. Dom sticker inte helhjärtat för att jaga. Men dom kommer inte heller på inkallning 😅

Upplever dom som riktigt genuint trevliga, livsnjutare, absolut en bra sällskapshund om man inte vill ha en aktiv hund att träna med. Men.. hälsan är inget bra. Förutom återkommande problem med ögonen (skador på hornhinnan, precis som med mopsar och frallor) och andningsbesvär, så är tandhälsan inget vidare, allergier verkar vanligt...

Jag har sett några intressanta planerade kullar tills nästa år, och ska träffa två stycken heelers i veckorna så man kan jämföra lite och inte bara träffa en.

Dock den uppfödaren jag fått flest tips om som haft kennel i 35 år har en planerad kull och ska para redan nästa vecka, men där väntas bara bruna, och just en brun jag vill ha om man får vara kräsen med färg. Men har iallfall satt upp mitt intresse så får vi se sen hur de funkar med tid osv. Är ju endå en liten ras och flera intresserade. Sen har jag en kennel som har en kull som ska komma till vintern/vår 2026.

Men jag vill ju såklart mopsen ska få all uppmärksamhet nu när hon är gammal, hon förlorade nyligen sin trotjänare, som blev nästan 15, en dp dock men de var verkligen som helan och halvan. Gråhunden tycker hon väl om, de sover gärna ihop och leker lite ibland när hon har ork och lust. Men tänker också med en valp till så kanske gråhunden får mer intresse av den som faktist vill leka än en gammal mops som mest vill sova ;)
Kul med en heeler! Jag har haft flera och tycker att det är en fantastisk ras. De skiljer sig dock ganska mycket i mentaliteten, vissa är väldigt föriga, typiska vallhundar men vissa har mer terriermentalitet och därmed lite mer svårtränade :) Så mitt råd är att fråga ut uppfödaren om hur föräldrarna till kommande valp är, har de varit lätta att ha lösa osv...

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur