Petit brabancon? Någon som har?

Jag har sagt det förut och säger det igen: vi behöver en korthårig Bichon havainaise. En utpräglad sällskapsras i litet format med hälsosam exteriör och noll pälsvård. En JRT fast temperamentet hos en kärleksfull clown och typ knasiga öron eller nåt annat som drar blickarna till sig utan att skapa problem för hunden.

Jag uppfattar ändå att många Petit brabançon-ägare förväntar sig att deras hund ska vara en aktiv kompis till skillnad från mopsägarna. Men har också svårt att se hur aveln inte skulle gå åt allt mer extrema utseende och normaliserade problem om inte rasklubben har ett aktivt ställningstagande och arbete för att bevara en frisk och aktiv hund.
Tyvärr har jag hört om lite väl många Petit brabançon med separationsångest och annan nervositet (viktigt att kolla bph!).

TS: ställ en fråga om hur man tänker kring risker med den korta nosen på rasklubbens Facebooksida så kan du enkelt sortera bort alla uppfödare som blir kränkta av frågan/förminskar problemet. Har du tur är det någon som svarar att det är viktigt att vara vaksam på och då kan du ju titta vidare på den uppfödaren!
Förutom att havanaisen har problem med allt för krokiga framben och för lång rygg. Diskbråck är ej ovanligt. Det finns hälsosammare exteriörer, men rasklubben har åtminstone koll på detta med frambenen och rek avel på i första hand individer med raka framben. Vet inte hur bra uppfödarna är på att ta hänsyn till det dock.
Älskar mentaliteten och tycker annars att det är en perfekt sällskapshund! Och det finns många individer så borde inte vara allt för svårt att hitta en bra 😊 Många håller de nedklippta så egentligen tycker inte jag att pälsen är ett problem.

Jag har sagt det förut och säger det igen: vi behöver en korthårig Bichon havainaise.
Det finns faktiskt! Fast de är väldigt ovanliga och går såklart emot rasstandarden. Det är jättesvårt att hitta mer information dock för när jag söker så får jag nästan bara upp nedklippta istället för ”korthåriga”
IMG_5745.webp

Det finns faktiskt! Fast de är väldigt ovanliga och går såklart emot rasstandarden. Det är jättesvårt att hitta mer information dock för när jag söker så får jag nästan bara upp nedklippta istället för ”korthåriga”
Visa bifogad fil 170478
Ser inte alls ut som en havanais. Snarare som en papillonkorsning.
Helt annat ansikte och svans dessutom. Det kan inte vara en renrasig bichon.

Rasklubben säger ju själv i RAS:en att andningsproblem ”förekommer”. Och att det finns valpningsproblem = många kejsaranitt. Det brukar väl bero på stora huvuden med platt ansikte.

Rasen ska enligt rasstandarden visserligen ha ”väl öppna näsborrar” men samtidigt får nospartiet vara max 1,5 cm. Bara att räkna matten.
Valpningsproblem brukar bero på smala bäcken och värksvaghet. Det finns riktigt långnosade raser som också har valpningsproblem, t ex skotsk terrier.

Valpningsproblem brukar bero på smala bäcken och värksvaghet. Det finns riktigt långnosade raser som också har valpningsproblem, t ex skotsk terrier.
"Problemets utsträckning kan ses då brachycephala raser bland annat rapporteras ha en starkt förhöjd risk att behöva genomgå kejsarsnitt jämfört med icke-brachycephala raser, och detta arbete undersöker varför det ses en hög förekomst av dystoki bland de trubbnosiga hund- och kattraserna. En anledning till att trubbnosiga raser visar en hög förekomst av förlossningssvårigheter är disproportion mellan tikens bäcken och fostrets huvud, där fostrets huvud är för stort för att kunna passera moderns bäcken."

Länk

En blandras som jag faktiskt lite kan ställa mig bakom är puggles. Upplever att det blir mopsiga men med lite sundare näsa.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har dock inte träffat så många i verkligheten, vilket jag ska göra först. Märker jag de flåsar som mopsar så kommer jag absolut tänka mig en annan ras. Då jag inte vill ha en hund som lider lika mycket som min mops gjort. Hon är endå opererad för nos och gom men kommer aldrig andas normalt. Nu är hon endå snart 12 och vi kan inte gå ut när de är varmt.

Jag kanske har missuppfattat rasen för de uppfödarna jag har pratat med säger de tar med sin hundarna på joggingtur och de inte alls har andningsproblem.

Sen har jag kontakt med en uppfödare som inte bor så långt ifrån mig som har sagt att de förekommer dålig mentalitet, att hon sett hundar som varit/rädda nervösa hos andra uppfödare men att hon avlar väldigt mycket på temperament att de ska vara tuffa och framåt och älska människor.

Det är inte akutellt förens om 1-2 år så är fortfarande öppen för annan ras.

Jag har dock inte träffat så många i verkligheten, vilket jag ska göra först. Märker jag de flåsar som mopsar så kommer jag absolut tänka mig en annan ras. Då jag inte vill ha en hund som lider lika mycket som min mops gjort. Hon är endå opererad för nos och gom men kommer aldrig andas normalt. Nu är hon endå snart 12 och vi kan inte gå ut när de är varmt.

Jag kanske har missuppfattat rasen för de uppfödarna jag har pratat med säger de tar med sin hundarna på joggingtur och de inte alls har andningsproblem.

Sen har jag kontakt med en uppfödare som inte bor så långt ifrån mig som har sagt att de förekommer dålig mentalitet, att hon sett hundar som varit/rädda nervösa hos andra uppfödare men att hon avlar väldigt mycket på temperament att de ska vara tuffa och framåt och älska människor.

Det finns väl mopsar som kan följa med och jogga också om nu en joggingtur ska vara någon slags måttstock på att hunden är frisk?
men du är inte den första trubbnosägare som använder det argumentet, att en hund kan springa är för oss andra så fullständigt naturligt så det säger ingenting.

Det finns väl mopsar som kan följa med och jogga också om nu en joggingtur ska vara någon slags måttstock på att hunden är frisk?
men du är inte den första trubbnosägare som använder det argumentet, att en hund kan springa är för oss andra så fullständigt naturligt så det säger ingenting.
Exakt. Joggning är dessutom extremt långsamt för en hund så det säger ingenting verkligen. Mina hundar à 6 kilo är inte andfådda alls om jag joggar.

Det finns inte en enda hunduppfödare, trubbnos eller ej, som kommer säga "Ja mina hundar har grava hälsoproblem som hindrar dem från att leva fullvärdiga liv".

Du måste leta information, och lita på, utomstående källor. Veterinärförbundet tex.

Det finns inte en enda hunduppfödare, trubbnos eller ej, som kommer säga "Ja mina hundar har grava hälsoproblem som hindrar dem från att leva fullvärdiga liv".

Du måste leta information, och lita på, utomstående källor. Veterinärförbundet tex.
Precis därav jag ska träffa rasen innan jag bestämmer mig, jag har ju bara sett de från håll och läst om rasen.

Precis därav jag ska träffa rasen innan jag bestämmer mig, jag har ju bara sett de från håll och läst om rasen.
Veterinär har svarat i tråden att de har inte en sund anatomi. De är fortfarande plattnosade och har utåtstående ögon. Varför vill man ens ta chansen?

Fralla är sundare än bulldog,
Mops sundare än Fralla.
Peiit sundare än Mops osv

Det går alltid att jämföra med något som är sämre.
Helt horribelt att man anser en hund sund nog för stt den fixar en joggingtur och lite värme.

Veterinär har svarat i tråden att de har inte en sund anatomi. De är fortfarande plattnosade och har utåtstående ögon. Varför vill man ens ta chansen?

För att man gillar rasen? Räcker för mig i alla fall (i fråga om trubbnos, inte just denna ras).

Fralla är sundare än bulldog,
Mops sundare än Fralla.
Peiit sundare än Mops osv

Det går alltid att jämföra med något som är sämre.
Helt horribelt att man anser en hund sund nog för stt den fixar en joggingtur och lite värme.

Om inte hundens liv begränsas, vad är problemet?

För att man gillar rasen? Räcker för mig i alla fall (i fråga om trubbnos, inte just denna ras).

Problemet för mig är att man stödjer en avel som balanserar till mer än osund.
Ingen med plattnosar erkänner att deras hundar har problem så ska man gå på vad ägare säger så är i princip alla dessa hundar fullt välmående. Så jag tycker absolut att det är ett problem.

Problemet är att hunden inte kan andas normalt pga att människor tycker att ett visst utseende är fint. Utseende går före normal anatomi.
Anatomin är inte normal på en brakycefal ras. Det spelar ingen roll vilket liv den lever. Anatomin är defekt och osund, det är ren fakta. Den defekta anatomin gör att hunden inte kan andas med 100%-ig kapacitet, luftvägarna är inte fria och det finns ett konstant motstånd när hunden andas. Vissa är mer defekta än andra men även de som är mindre defekta andas fortfarande inte genom anatomiskt normala luftvägar.
Även Boxrar låter från luftvägarna. De fnyser och smackar och sväljer och gruffar. De är brakycefala, de avviker från normal anatomi (och ja det finns massa andra raser som avviker från normal anatomi och nej jag stödjer inte den aveln heller).

Problemet är att hunden inte kan andas normalt pga att människor tycker att ett visst utseende är fint. Utseende går före normal anatomi.
Anatomin är inte normal på en brakycefal ras. Det spelar ingen roll vilket liv den lever. Anatomin är defekt och osund, det är ren fakta. Den defekta anatomin gör att hunden inte kan andas med 100%-ig kapacitet, luftvägarna är inte fria och det finns ett konstant motstånd när hunden andas. Vissa är mer defekta än andra men även de som är mindre defekta andas fortfarande inte genom anatomiskt normala luftvägar.
Även Boxrar låter från luftvägarna. De fnyser och smackar och sväljer och gruffar. De är brakycefala, de avviker från normal anatomi (och ja det finns massa andra raser som avviker från normal anatomi och nej jag stödjer inte den aveln heller).

En avvikelse är inte lika med ett lidande och det är det enda som är intressant.

Men, det är ju uppenbart att för vissa så ska dessa raser bara utrotas och då finns det ju inget att diskutera.

Jag fortsätter glatt att stödja trubbnosar och ska själv börja avla boxer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 515
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 397
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 844
Senast: Sedna
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V