Förutom att havanaisen har problem med allt för krokiga framben och för lång rygg. Diskbråck är ej ovanligt. Det finns hälsosammare exteriörer, men rasklubben har åtminstone koll på detta med frambenen och rek avel på i första hand individer med raka framben. Vet inte hur bra uppfödarna är på att ta hänsyn till det dock.Jag har sagt det förut och säger det igen: vi behöver en korthårig Bichon havainaise. En utpräglad sällskapsras i litet format med hälsosam exteriör och noll pälsvård. En JRT fast temperamentet hos en kärleksfull clown och typ knasiga öron eller nåt annat som drar blickarna till sig utan att skapa problem för hunden.
Jag uppfattar ändå att många Petit brabançon-ägare förväntar sig att deras hund ska vara en aktiv kompis till skillnad från mopsägarna. Men har också svårt att se hur aveln inte skulle gå åt allt mer extrema utseende och normaliserade problem om inte rasklubben har ett aktivt ställningstagande och arbete för att bevara en frisk och aktiv hund.
Tyvärr har jag hört om lite väl många Petit brabançon med separationsångest och annan nervositet (viktigt att kolla bph!).
TS: ställ en fråga om hur man tänker kring risker med den korta nosen på rasklubbens Facebooksida så kan du enkelt sortera bort alla uppfödare som blir kränkta av frågan/förminskar problemet. Har du tur är det någon som svarar att det är viktigt att vara vaksam på och då kan du ju titta vidare på den uppfödaren!
Älskar mentaliteten och tycker annars att det är en perfekt sällskapshund! Och det finns många individer så borde inte vara allt för svårt att hitta en bra