Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 405

Bukefalos 30 år!

En avvikelse är inte lika med ett lidande och det är det enda som är intressant.

Men, det är ju uppenbart att för vissa så ska dessa raser bara utrotas och då finns det ju inget att diskutera.

Jag fortsätter glatt att stödja trubbnosar och ska själv börja avla boxer.

Jag ser ingen som vill utrota raserna, däremot många som vill att aveln ska förändras så att hundarna kan få ett drägligt liv.

Jag ser ingen som vill utrota raserna, däremot många som vill att aveln ska förändras så att hundarna kan få ett drägligt liv.

Fast som Malibu Stacy uttrycker det är brakycefali en defekt, så hur ska man då förändra aveln på brakycefala raser? Genom att göra så de inte är brakycefala? Nej tack.

Att inte ha fria luftvägar är ett lidande.

Alla hundars eller människors luftvägar ser inte likadana ut. Har du underlag för precis på vilken nivå det blir ett lidande? Så klart jag fattar att en mops där du inte får ner en normal intuberingstub i halsen på har problem. Men jag tror inte för ett ögonblick på att allt annat än 100% är ett lidande.

Alla hundars eller människors luftvägar ser inte likadana ut. Har du underlag för precis på vilken nivå det blir ett lidande? Så klart jag fattar att en mops där du inte får ner en normal intuberingstub i halsen på har problem. Men jag tror inte för ett ögonblick på att allt annat än 100% är ett lidande.
Men vi människor är ju inte brakycefala? Blir en jättekonstig jämförelse.
Och ja, det finns människor som inte kan andas genom näsan alls pga sjukdom eller defekter och det orsakar dom lidande. Även jag har en lite nedsättning då min ena näsborre är ganska mycket trängre än den andra vilket gör att jag har problem (och lider) av det ibland. Exempelvis minsta lilla påverkan med nästäppa blir skitjobbig eftersom jag inte kan andas genom den näsborren alls då.
Eller fråga hur en astmatiker har det vid ett anfall? Knappast njutbart att känna hur luftvägarna är trånga.

Jag är helt för att låta många av de brakycefalia rasera dö ut. Resten, de som inte är allt för illa ute skulle behöva inkorsning för att bli av med defekten/problemet.
Detta är min åsikt om all exremavel.

Om det ok med brakycefala hundar och katter, skulle man tycka att det var helt okej att börja avla fram hästar och andra djur med samma resultat?

Jag är helt för att låta många av de brakycefalia rasera dö ut. Resten, de som inte är allt för illa ute skulle behöva inkorsning för att bli av med defekten/problemet.
Detta är min åsikt om all exremavel.

Om det ok med brakycefala hundar och katter, skulle man tycka att det var helt okej att börja avla fram hästar och andra djur med samma resultat?
Men gud tänkt en brakycefal häst 😂 vilket monster! Och den skulle ju knappast hålla för någon ridning.
Ser hälsosamt ut:

IMG_8778.webp

Men vi människor är ju inte brakycefala? Blir en jättekonstig jämförelse.
Och ja, det finns människor som inte kan andas genom näsan alls pga sjukdom eller defekter och det orsakar dom lidande. Även jag har en lite nedsättning då min ena näsborre är ganska mycket trängre än den andra vilket gör att jag har problem (och lider) av det ibland. Exempelvis minsta lilla påverkan med nästäppa blir skitjobbig eftersom jag inte kan andas genom den näsborren alls då.
Eller fråga hur en astmatiker har det vid ett anfall? Knappast njutbart att känna hur luftvägarna är trånga.

Jag får också stora problem vid förkylning pga smala näsborrar. Tur att hundar sällan är förkylda då.

Det finns fortfarande inga belägg som jag är medveten om var gränsen går för när "smalare än normen" blir kännbart. Det är ju fullständigt irrelevant om en hund har 80%-ig andningskapacitet om den inte känner av det förutom under extrem belastning. OBS, den siffran tar jag så klart helt hur luften, för som sagt, vad finns det för studier av när det är märkbart?

Tur att vi är många som tycker annorlunda och kommer fortsätta att arbeta för dessa raser.

Sen är jag helt med på att många är för extrema i förhållandena till sina egna standarder idag. En boxers huvudproportioner ska vara 1:2 och det måste vi jobba mot.

Jag får också stora problem vid förkylning pga smala näsborrar. Tur att hundar sällan är förkylda då.

Det finns fortfarande inga belägg som jag är medveten om var gränsen går för när "smalare än normen" blir kännbart. Det är ju fullständigt irrelevant om en hund har 80%-ig andningskapacitet om den inte känner av det förutom under extrem belastning. OBS, den siffran tar jag så klart helt hur luften, för som sagt, vad finns det för studier av när det är märkbart?
Om vi jämför med människor, som inte är brakycefala, så blir även små förändringar i luftvägarnas anatomi kännbara. Så självklart är det det för en brakycefal hund som har en missbildad luftväg från första början. När sedan en brakycefal hund blir sjuk, då blir det ju ett ännu större problem.
Och för övrigt behöver boxrar ha mindre endotrakealtuber än icke-brakycefala raser av samma storlek, och de är ofta svårare att intubera pga sin anatomi med längre och tjockare mjuk gom och tjockare tunga som skymmer sikten (eftersom du själv tog upp exemplet med intubering av mops).

Tur att vi är många som tycker annorlunda och kommer fortsätta att arbeta för dessa raser.

Sen är jag helt med på att många är för extrema i förhållandena till sina egna standarder idag. En boxers huvudproportioner ska vara 1:2 och det måste vi jobba mot.
Det finns många som tycker en Schäfer ska släpa röven i backen också och anser att de mår jättebra. De kan både jogga och står ut med värme 🤷‍♀️
Vi får enas om att vi har olika syn på detta.

Litet inhopp… Vad jag inte för mitt liv kan förstå är VARFÖR det är så viktigt att behålla (och försvara) brakycefalin? Vad är det som är så hotfullt med längre och mer funktionella nosar? Utseendet? Utställningsdomare? Fattar verkligen inte hur det ens kan vara så känsligt…

Hur kan man, med gott samvete, leva med en hund (eller katt) som har svårt med det allra mest basala behovet som finns, att andas?

Men gud tänkt en brakycefal häst 😂 vilket monster! Och den skulle ju knappast hålla för någon ridning.
Ser hälsosamt ut:

Visa bifogad fil 170611
Rolig bild åsido så har en del av de allra mest extrema araberna problem med luftpassagen i sin trånga nos. Vilket torde göra att de blir stressade och spänner upp näsborrarna ännu mer så det finns ett dubbelt incitament att avla på det.
Smärre bettfel är tyvärr också vanligt även på mindre extrema araber.

Rolig bild åsido så har en del av de allra mest extrema araberna problem med luftpassagen i sin trånga nos. Vilket torde göra att de blir stressade och spänner upp näsborrarna ännu mer så det finns ett dubbelt incitament att avla på det.
Smärre bettfel är tyvärr också vanligt även på mindre extrema araber.
Även Welsh mountain har liknande problem då även de avlas mot extremare utseende.

Jag ser inget problem i att låta osunda raser dö ut. Människan har tagit fram dem för dessa egenskaper, djuren finns inte naturligt. De lider inte av att inte bli fler. Ser helt enkelt inte meningen med att aktivt bevara en defekt. Att de har funnits förr betyder inte att de behöver finnas nu, det är mycket från förr som vi nu lärt oss inte är vettigt.

Jag ser inget problem i att låta osunda raser dö ut. Människan har tagit fram dem för dessa egenskaper, djuren finns inte naturligt. De lider inte av att inte bli fler. Ser helt enkelt inte meningen med att aktivt bevara en defekt. Att de har funnits förr betyder inte att de behöver finnas nu, det är mycket från förr som vi nu lärt oss inte är vettigt.
Nä det är endast människan som ”lider” av att de inte blir fler.
Hunden själv skiter fullständigt i vad den parar sig med.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?