Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Nej dom är det det är knappast bara nosen som är problemet hos frallor och mopsar och bulldoggs överlag.

Nu pratade de flesta i tråden om brakycefala raser i allmänhet. Fralla, mops och bulldogg är ju, tyvärr, skräckexemplen. Och pekingeser, men konstigt nog ser man sällan dem diskuteras. De klarar ju inte ens ett halvt varv i en ring innan de lyfts upp.

Nu pratade de flesta i tråden om brakycefala raser i allmänhet. Fralla, mops och bulldogg är ju, tyvärr, skräckexemplen. Och pekingeser, men konstigt nog ser man sällan dem diskuteras. De klarar ju inte ens ett halvt varv i en ring innan de lyfts upp.
Ja det är inte okej att hundar är så trasiga i kroppen. Boxer är ju inte fel i kroppen så att säga vad jag vet.
Shih tzu verkar inte heller ha några utbredda problem mer än trubbnos?
Men fralla bulldog och mops har ju allt mellan a och ö och även dom mindre bullysarna, har aldrig sett någon som inte haltar eller går orent.

Ja det är inte okej att hundar är så trasiga i kroppen. Boxer är ju inte fel i kroppen så att säga vad jag vet.
Shih tzu verkar inte heller ha några utbredda problem mer än trubbnos?
Men fralla bulldog och mops har ju allt mellan a och ö och även dom mindre bullysarna, har aldrig sett någon som inte haltar eller går orent.

Mops tycker jag inte går orent, de har ju inte samma typ av bröstkorg som en bulldog eller bully. Frallor ser jag för få för att uttala mig om. Däremot kan ju inte mopsar sitta ordentligt eller sköta sin hygien, och det är ju inte ok.

Rasklubben arbetar för att påverka aveln. Vi har inga möjligheter, som du säkert vet, att kräva något. Eller att påverka vad domarna plockar fram. Det enda vi kan påverka utställningsmässigt är vilka domare vi plockar in samt att informera dem om BSI. Vi har även i år börjat med ett projekt där vi ber domarna på rasspecialer att BSI-gradera alla hundar i fråga om näsborrar, nosparti, hud och hals.

Och om du menar att hundarna du ser i boxerringarna går mot något osundare, så håller jag absolut inte med. Man ser inte de värsta överdrifterna längre, så utvecklingen har börjat vända.
Jag tycker att det jag ser i och runt boxerringen är för osunt för att avlas på. Osvsett om din åsikt är att det går åt rätt håll. Här tycker vi olika.

Mops tycker jag inte går orent, de har ju inte samma typ av bröstkorg som en bulldog eller bully. Frallor ser jag för få för att uttala mig om. Däremot kan ju inte mopsar sitta ordentligt eller sköta sin hygien, och det är ju inte ok.
Mopsar och frallor ser jag knappt hur dom går dom är bara en liten deformerad heffaklump däremot som jag nämnde bullysar, jag har aldrig sett en sån som går rent utan att halta på minst ett ben.

Och då är lösningen att inte avla på de individerna.
Det kräver att det finns tillräckligt många individer utan besvär inom den aktuella rasen - och sannolikt också att det finns tillräckligt många individer som har tillräckligt lång nos för att man ska kunna göra en selektion på dem för att få bort problemet på sikt. Det kanske går inom boxeraveln eftersom boxrar ändå HAR nos (och inte alls lika stora besvär med BOAS) men jag tror inte det går att "rädda" t.ex. mops och fralla utan inkorsning tyvärr (där finns ju också fler problem än BOAS att ta hänsyn till, ex-vis missbildade ryggar med fjärilskotor, så blir ju extremt smal avelsbas om man ska ta hänsyn till allt).

Det kräver att det finns tillräckligt många individer utan besvär inom den aktuella rasen - och sannolikt också att det finns tillräckligt många individer som har tillräckligt lång nos för att man ska kunna göra en selektion på dem för att få bort problemet på sikt. Det kanske går inom boxeraveln eftersom boxrar ändå HAR nos (och inte alls lika stora besvär med BOAS) men jag tror inte det går att "rädda" t.ex. mops och fralla utan inkorsning tyvärr (där finns ju också fler problem än BOAS att ta hänsyn till, ex-vis missbildade ryggar med fjärilskotor, så blir ju extremt smal avelsbas om man ska ta hänsyn till allt).

Nej jag kan hålla med om att mops och fralla kan bli svårt, kanske omöjligt. Hos boxer finns det absolut stor variation kvar genetiskt sett när det gäller noslängd, min ena hane lämnade i samma kull valpar med flera centimeters skillnad i noslängd.

Nej jag kan hålla med om att mops och fralla kan bli svårt, kanske omöjligt. Hos boxer finns det absolut stor variation kvar genetiskt sett när det gäller noslängd, min ena hane lämnade i samma kull valpar med flera centimeters skillnad i noslängd.
Där hade man ju då, efter BOAS-test och övriga hälsotester, velat fortsätta avla på enbart de individer som har de längsta nosarna - och så fortsätta så i några generationer. Det kommer att göra rasen som helhet mindre brakycefal, men jag ser det som en absolut nödvändighet! I de "värsta" raserna finns ju ingen nos, så svårt att selektera på noslängd då liksom... :cry:

Där hade man ju då, efter BOAS-test och övriga hälsotester, velat fortsätta avla på enbart de individer som har de längsta nosarna - och så fortsätta så i några generationer. Det kommer att göra rasen som helhet mindre brakycefal, men jag ser det som en absolut nödvändighet! I de "värsta" raserna finns ju ingen nos, så svårt att selektera på noslängd då liksom... :cry:
Hur många ska behöva lida på vägen, det är djurplågeri på hög nivå det här :(

Jag bildgooglade boxer nu och herregud så de ser ut. Kände en när jag var barn och den såg inte alls lika intryckt ut. Ingen aning om vad som går bra på utställning men bildgoogling var en liten chock, även om de inte ser ut som en mops etc. Nu kollade jag även på köpa hund och uppfödare, jisses.
Det ser förfärligt ut. Och alla jag stöter på låter (gruffar, snörvlar etc) så att det hörs på avstånd vid hundmöte.

I Sverige verkar endast ett 100 hundar vara i avel per år. Då törs jag utgå ifrån att flera av dessa är hundar med mycket kort nos eftersom det föds en hel del sånna hundar. Hur kan det vara tillräckligt för genetisk mångfald? Inavelstrenden ligger på runt 1% enligt SKK och då vet vi att sanningen alltid är långt över.

Jag ser många som säger att de gillar de plattnosade pga temperamentet. Men frågan är om man egentligen kan utvärdera det på en hund som inte kan syresätta sig ordentligt? Hur stora variation och energi kan det finnas när man varje andetag får kämpa?

I Sverige verkar endast ett 100 hundar vara i avel per år. Då törs jag utgå ifrån att flera av dessa är hundar med mycket kort nos eftersom det föds en hel del sånna hundar. Hur kan det vara tillräckligt för genetisk mångfald? Inavelstrenden ligger på runt 1% enligt SKK och då vet vi att sanningen alltid är långt över.

Jag tror inte vi har samma syn på vad som är "mycket kort nos". Ja, vi har få hundar som har en tredjedel nos till två tredjedelar skalle, men vi har absolut hundar som ligger något under och borde klassas som "något kort nos".

Nedanstående bilder visar korrekta noslängder och hur man mäter detta.

Skärmbild 2025-07-08 121747.webp

Jag ser många som säger att de gillar de plattnosade pga temperamentet. Men frågan är om man egentligen kan utvärdera det på en hund som inte kan syresätta sig ordentligt? Hur stora variation och energi kan det finnas när man varje andetag får kämpa?

Det gäller då INTE boxer hoppas jag att du inser. Det är en brukshund och den fungerar alldeles utmärkt som det, när den behagar lyda. ;P

Jag tror inte vi har samma syn på vad som är "mycket kort nos". Ja, vi har få hundar som har en tredjedel nos till två tredjedelar skalle, men vi har absolut hundar som ligger något under och borde klassas som "något kort nos".

Nedanstående bilder visar korrekta noslängder och hur man mäter detta.

Visa bifogad fil 170648
Nej vi har inte samma syn på varken noslängd eller sund skalle och bett i övrigt.

@Linda_A vet inte varför du gör arg reaktion på mitt inlägg, jag kommenterade bilderna som finns på nätet. Är inte jag som avlat fram boxrar med intryckt nos.

Jag får väl reagera hur jag vill? Jag uppskattar inte när man säger att min ras ser bedrövlig ut, då blir jag arg. Ska jag börja skriva hur fula alla "pälsmoppar" är? (Tillägg: nej, det försöker jag undvika)

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd