Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Min mops är underbar på sitt sätt MEN... Är en väldigt bekväm donna som gärna vill vara i soffan hela dagarna och undvika att gå ut. När vi är och träffar andra hundar sitter hon bara på mina fötter och vill inte direkt umgås med andra hundar, är bara människor som finns i hennes ögon. De flesta mopsar jag har mött har inte gillat att gå långa promenader och gillar mer att sova än att vara vakna ;) Därav jag söker en liiite mer aktiv hund, men kanske inte lika aktiv som dvärgpinshcern var. Då vi redan har en otroligt aktiv hund nu (gråhund), så vill jag ha en lugn liten vovve sen när mopsen inte finns mer. Sen tror jag de är bra för Grållis med att ha en liten lugn hund i sitt liv, han älskar sin mops över allt annat och är så snäll med henne och de sover så mysigt ihop.
Men om ni redan har en fällhund kan det väl inte göra så stor skillnad med en till?
Inte för att korthåriga inte fäller, tvärtom, men du förstår kanske vad jag menar? :) Ta schippen till exempel, den har ju funktionell päls och är en trevlig hund. Lagom stor också!

Krav:
Korthårig
Så lite jaktinstinkt som möjligt (kunna gå lös)
Kunna hänga med i stallet
Gärna knähund och vill vara nära
Inte strävhårig
Liten max 10 kg men inte under 3 kg.
Tålig, inte vinthund exempelvis.
Ska gilla att hänga med på de mesta
Inte skällig ras (ok att varna men inte bjäbba 24/7)
Norsk lundehund kanske? Söta, tåliga och lite knasiga små hundar med väldigt lite pälsvård utan att behöva packas in i massa kläder på vintern.

• Gilla
Reactions: Sel
Men om ni redan har en fällhund kan det väl inte göra så stor skillnad med en till?
Inte för att korthåriga inte fäller, tvärtom, men du förstår kanske vad jag menar? :) Ta schippen till exempel, den har ju funktionell päls och är en trevlig hund. Lagom stor också!
https://www.kopahund.se/hundraser/schipperke/ (det finns en form av epilepsi i rasen)
https://www.skk.se/hundraser/schipperke/
http://schipperkeringen.se/

Och så kan man söka på rasen här på forumet - det finns något nick som har. Min erfarenhet är att de är trevliga hundar om de ges mental stimulans, samtidigt som de jag känt inte var särskilt lättränade. En var faktiskt ett litet hår av hin, tills han fick följa med och åka kommunalt och gå i affärer och bli lite trött i kolan ibland. Då var han en väldigt häftig och cool liten hund. En annan fick inte så mycket stimulans, men var ändå en rar liten tant (med en hel familj lindad runt sina små tassar) Och familjen köpte henne efter att ha mött nr 1.

(Fin reklam - men när man ska välja hund måste man få både bu och bäh)

• Gilla
https://www.kopahund.se/hundraser/schipperke/ (det finns en form av epilepsi i rasen)
https://www.skk.se/hundraser/schipperke/
http://schipperkeringen.se/

Och så kan man söka på rasen här på forumet - det finns något nick som har. Min erfarenhet är att de är trevliga hundar om de ges mental stimulans, samtidigt som de jag känt inte var särskilt lättränade. En var faktiskt ett litet hår av hin, tills han fick följa med och åka kommunalt och gå i affärer och bli lite trött i kolan ibland. Då var han en väldigt häftig och cool liten hund. En annan fick inte så mycket stimulans, men var ändå en rar liten tant (med en hel familj lindad runt sina små tassar) Och familjen köpte henne efter att ha mött nr 1.

(Fin reklam - men när man ska välja hund måste man få både bu och bäh)
Mopsen är ju inte heller direkt lätttränad. :D

DSG? Som jag har förstått det har vissa jaktinstinkt och vissa inte. Eller Chinese crested, om du är ok med inget hår alls?

Det går inte att förneka att det finns andningsproblem i rasen. Det erkänner ju även rasklubben. Frågan är då om det finns tillräckligt med avelsmatrial? Och hur lämnar de som är kvar?

Ska man slå ut alla raser där det finns problem hos vissa individer? Att vi noterar att något förekommer i rasen och att vi ska vara försiktiga med det vid avelsurvalet är ju inte samma som att alla individer har det?

Nej, jag förstår verkligen inte resonemanget.

I vissa korrbenta raser där ryggarna inte håller så tycker jag absolut att det finns anledning att ifrågasätta existensen.

Det går inte att förneka att det finns andningsproblem i rasen. Det erkänner ju även rasklubben. Frågan är då om det finns tillräckligt med avelsmatrial? Och hur lämnar de som är kvar?

Jag tycker frågan är djupare än vad ögat tycker eftersom det spär på trender och extremavel.
Men att boxer existerar späder ju inte på extremavel i sig? Det är ju inte en ny ras vi pratar om..

Nej, det går inte att förneka - men det betyder ju inte att alla har det eller att det inte går att bli av med?
Som sagt, det är ju inte säkert att alla hundar oavsett grad har problem?
Och precis om de flesta raser lär man behöva inkorsning för att bli av med rasbundna problem, så det skulle ju förmodligen gå att få fram längre nos/mindre braky hundar som ändå är en boxer rätt kvickt tex.

Att vilja förbjuda genetiska defekter på rent tyckande är i min värld en rätt farlig väg att gå.

En till jättefin ras som inte är korthårig. Just korthårig är ett så himla vanligt men i mina ögon lite märkligt önskemål. :)
Vilken ras på buke är godkänd att vilja ha? Först är de fel att jag gillar en trubbnos, sen får jag inte önska en korthårig hund. Handlar inte om att de fäller. Utan att jag föredrar kort päls då jag inte gillar pälsvård, och tycker inte strävhåriga hundar ser så fina ut :P Samt de är mycket jobb med den pälsen.

Vilken ras på buke är godkänd att vilja ha? Först är de fel att jag gillar en trubbnos, sen får jag inte önska en korthårig hund. Handlar inte om att de fäller. Utan att jag föredrar kort päls då jag inte gillar pälsvård, och tycker inte strävhåriga hundar ser så fina ut :P Samt de är mycket jobb med den pälsen.

Kan bara håll med.

Min mops är underbar på sitt sätt MEN... Är en väldigt bekväm donna som gärna vill vara i soffan hela dagarna och undvika att gå ut. När vi är och träffar andra hundar sitter hon bara på mina fötter och vill inte direkt umgås med andra hundar, är bara människor som finns i hennes ögon. De flesta mopsar jag har mött har inte gillat att gå långa promenader och gillar mer att sova än att vara vakna ;) Därav jag söker en liiite mer aktiv hund, men kanske inte lika aktiv som dvärgpinshcern var. Då vi redan har en otroligt aktiv hund nu (gråhund), så vill jag ha en lugn liten vovve sen när mopsen inte finns mer. Sen tror jag de är bra för Grållis med att ha en liten lugn hund i sitt liv, han älskar sin mops över allt annat och är så snäll med henne och de sover så mysigt ihop.
DSG låter ändå som ett möjligt alternativ, det är väl jakten då, vet inte hur pass man kan ha dem lösa?

Ska man slå ut alla raser där det finns problem hos vissa individer? Att vi noterar att något förekommer i rasen och att vi ska vara försiktiga med det vid avelsurvalet är ju inte samma som att alla individer har det?

Nej, jag förstår verkligen inte resonemanget.
Jag håller med. Att det finns problem i en ras behöver inte vara något som slår ut rasen helt eller ens något dåligt.

I min ras upptäckte man en genetisk sjukdom och inom några år fanns det ett gentest som det snabbt blev krav på för alla hundar i avel. Det var tack vare rasaveln som man snabbt kunde hitta och agera på problemet. I samma ras flaggas det alltid för en annan ärftlig sjukdom som jag aldrig har hört talas om på någon svensk hund under mina 25 år med rasen. Den finns i princip inte längre i vår avelsbas tack vare ansvarsfull avel.

Jag tipsade om lundehund. Den rasen har både en ganska prevalent allvarlig sjukdom och en låg genetisk bredd. Det kändes ändå ok att tipsa om efter en snabb googling och koll i RAS eftersom det uppenbarligen är något man erkänner och arbetar med. Den norska avelsföreningen har ett inkorsningsprojekt sen ganska långt tillbaka vilket torde ge goda möjligheter.

Problemet med mops som exempel är att det som är önskvärt i aveln är det som gör hundarna sjuka. Samt att mopsorden är så jävla galna att de på fullaste allvar försökte få dispens för att fortsätta avla på kliniskt påverkade hundar med BOAS. De vill medvetet avla på sjuka hundar eftersom de själva vet att det annars knappt finns något avelsmaterial kvar.

Jag tycker mest det är märkligt för att jag tycker en släthårig är betydligt mer jobb än en dubbel. :D Det är så många som vill ha en slät/korthårig hund för att det typ ska skräpa mindre och det är ju helt osant! Det är också så himla många fina hundar som faller bort.

Det är knappast en bukeåsikt, det är bara jag.
Sedan är pälstyp inte superviktigt för mig generellt.

Trubbnosarna förstår jag helt och hållet de polariserade åsikterna om! Sedan skaffar förstås folk den hund de vill ha ändå i slutänden.

Som klipprasfantast förstår jag att man vill ha korthårig hund och hellre tar på ett täcke på vintern än pälsvårdar alls. Går just nu och grämer mig för att behöva klippa min hund igen fastän detta är ett aktivt val jag har gjort. (Vägs dock upp av barn som inte kan sluta krama hunden för att han är så mjuk :love: )

• Gilla
Jag håller med. Att det finns problem i en ras behöver inte vara något som slår ut rasen helt eller ens något dåligt.

I min ras upptäckte man en genetisk sjukdom och inom några år fanns det ett gentest som det snabbt blev krav på för alla hundar i avel. Det var tack vare rasaveln som man snabbt kunde hitta och agera på problemet. I samma ras flaggas det alltid för en annan ärftlig sjukdom som jag aldrig har hört talas om på någon svensk hund under mina 25 år med rasen. Den finns i princip inte längre i vår avelsbas tack vare ansvarsfull avel.

Även boxer har gått igenom detta, med progressiv axonopati. Blossade upp och utrotades ganska omgående tack vare samarbete mellan flera länder. Tyvärr är ju inte allt lika lätt som något som kan gentestas för, men det visar ju att möjligheterna till samarbete och agera kraftfullt finns där.

Som klipprasfantast förstår jag att man vill ha korthårig hund och hellre tar på ett täcke på vintern än pälsvårdar alls. Går just nu och grämer mig för att behöva klippa min hund igen fastän detta är ett aktivt val jag har gjort. (Vägs dock upp av barn som inte kan sluta krama hunden för att han är så mjuk :love: )
Fast jag har aldrig pälsvårdat shiban heller. Bästa pälsen någonsin och betydlig mindre städ än efter terriern. :)
Jag tycker bara man begränsar sig så mycket om man skriver vissa saker i sten (nu pratar jag generellt alltså, inte specifikt om TS.), tänk om man går miste om den perfekta rasen bara för att man råkar föredra hängöron, en särskild färg eller ett hårlag när resten av hunden verkligen passar alla andra kriterier!
Men visst har vi alla säkert vissa saker vi aldrig skulle tumma på.

Jag tycker mest det är märkligt för att jag tycker en släthårig är betydligt mer jobb än en dubbel. :D Det är så många som vill ha en slät/korthårig hund för att det typ ska skräpa mindre och det är ju helt osant! Det är också så himla många fina hundar som faller bort.

Det är knappast en bukeåsikt, det är bara jag.
Sedan är pälstyp inte superviktigt för mig generellt.

Trubbnosarna förstår jag helt och hållet de polariserade åsikterna om! Sedan skaffar förstås folk den hund de vill ha ändå i slutänden.
Har aldrig haft en så lättskött päls som mina nuvarande, rakar ner dom var tredje månad dom fäller inte luktar inte och drar inte in något alls. Men folk verkar livrädda för pälshundar och tror på folk snack om att dom måste ha mycket pälsvård ändå, men en rakad päls behöver inte det.
Det är bara raka istället för att klippa så är den som vilken korthårig hund som helst plus att man slipper fällandet.

För min del behöver jag inte göra någon direkt pälsvård som i borsta, föna, klippa eller liknande, men hunden fäller en hel del. Så har man inget emot lite fällande och bara vill slippa pälsvård kan jag varmt rekommendera dubbelpäls som min har. Och är man ok med det hade jag baserat på TS andra önskningar rekommenderat västgötaspets, Lancashire heeler, och corgiraserna om man kan tänka sig lite kortare ben.

Krav:
Korthårig
Så lite jaktinstinkt som möjligt (kunna gå lös)
Kunna hänga med i stallet
Gärna knähund och vill vara nära
Inte strävhårig
Liten max 10 kg men inte under 3 kg.
Tålig, inte vinthund exempelvis.
Ska gilla att hänga med på de mesta
Inte skällig ras (ok att varna men inte bjäbba 24/7)
En till pinne :love: Det finns inget som kan mäta sig med dom, jag har oxå letat o funderat.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur