Jag håller med, älskade mina men nä,det fick vara.Det är så sorgligt. En av de absolut trevligaste hundar jag träffat var en mops. Glad, mycket humor och med på allt... men så var det ju det där med hälsan![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med, älskade mina men nä,det fick vara.Det är så sorgligt. En av de absolut trevligaste hundar jag träffat var en mops. Glad, mycket humor och med på allt... men så var det ju det där med hälsan![]()
Alla mopsar är inte dubbelpälsade, tex dom svarta.Men om ni redan har en fällhund kan det väl inte göra så stor skillnad med en till?
Inte för att korthåriga inte fäller, tvärtom, men du förstår kanske vad jag menar?Ta schippen till exempel, den har ju funktionell päls och är en trevlig hund. Lagom stor också!
Jag tänkte på gråhunden.Alla mopsar är inte dubbelpälsade, tex dom svarta.
Varför man nu skulle vilja byta en defekt gentemot en annan.....?För min del behöver jag inte göra någon direkt pälsvård som i borsta, föna, klippa eller liknande, men hunden fäller en hel del. Så har man inget emot lite fällande och bara vill slippa pälsvård kan jag varmt rekommendera dubbelpäls som min har. Och är man ok med det hade jag baserat på TS andra önskningar rekommenderat västgötaspets, Lancashire heeler, och corgiraserna om man kan tänka sig lite kortare ben.
Border Collie i sverige i alla fall. Utomlands så finns det extrema fluffmonster dock.Intressant det här med vilka raser som sluppit undan utställningsavel och vilka som inte gjort det.
Jakthundar har klarat sig relativt bra?
Min förra ras beardis åkte ju dit totalt, från att varit en vallhund som senare blev en sportig familjehund är dom numera ett stycke reserverat pälsmonster med mycket rasjukdomar.
Har träffat några Schipperke som inte skäller skitmycket, men har förstått att dom kan låta. Tycker dom är väldigt fina annars.Krav:
Korthårig
Så lite jaktinstinkt som möjligt (kunna gå lös)
Kunna hänga med i stallet
Gärna knähund och vill vara nära
Inte strävhårig
Liten max 10 kg men inte under 3 kg.
Tålig, inte vinthund exempelvis.
Ska gilla att hänga med på de mesta
Inte skällig ras (ok att varna men inte bjäbba 24/7)
Vilken defekt? De korta benen? Det har de för att valla kor och hinna ducka och inte få en klöv i ansiktet.Varför man nu skulle vilja byta en defekt gentemot en annan.....?
Ska man vara petig är ju även dvärgväxt en genetisk defekt, så det blir i min värld märkligt att tycka att en defekt automatiskt är ett problem men andra defekter är helt okejVilken defekt? De korta benen? Det har de för att valla kor och hinna ducka och inte få en klöv i ansiktet.
För mig beror det väl lite på vad det ger för effekt, korta ben hos heelers innebär ju inga problem eller hinder för hunden, vilket brakycefali gör.Ska man vara petig är ju även dvärgväxt en genetisk defekt, så det blir i min värld märkligt att tycka att en defekt automatiskt är ett problem men andra defekter är helt okej![]()
Det där är som så mycket annat, en efterhandskonstruktion.Vilken defekt? De korta benen? Det har de för att valla kor och hinna ducka och inte få en klöv i ansiktet.
Jag har aldrig sagt att BC inte kan det?Det där är som så mycket annat, en efterhandskonstruktion.
Mvh, långbenta hundar som kan ducka kosparkar
Sen skulle inte jag tycka mindre om min ras eller tycka att min hund var ful om den hade långa ben, det är inte benen som gör utseendet liksom.
Med det menar jag att om man skulle märka att kortbenen ger besvär och att man måste avla bort det, ja men då gör vi det, inga problem
Ja det vet jag, och även rasklubben. För leder har vi HDröntgen, många röntgar även ED (men har aldrig hört att nån haft någon anmärkning) och ryggproblem har jag knappt hört att någon pembroke haft. De har inte i proportion till resten av kroppen någon speciellt lång rygg, utan helt vanliga ryggar med plan överlinje. Men ja, skulle vi märka att det påverkar hundarna är jag helt bakom att man fixar det. Som sagt, för mig är inte de korta benen något viktigt eller avgörande.Men dvärgväxt är kopplat till kraftigt ökad risk för sjukdomar i rygg och leder. För mig är det lika mycket en defekt med extrem dvärgväxt som med kort nos. Sen ger den senare defekten oftare en mer påtaglig påverkan på hundens välbefinnande genom hela hundens liv. Men det gör inte dvägväxt till en "hälsosam" defekt.
Alla framavlade defekter som leder till påtagliga förändringar i anatomin kommer om de blir för extrema påverka hundarnas välbefinnande. Detta oavsett vad som förändras, noslängd, storlek, benlängd, päls, öron, svans, hud mm.
Hundutställning och avel i slutna populationer har gjort att många defekter i många raser passerat gränsen för när hundars välbefinnande i stor grad påverkar många hundars välbefinnande.
Ni har väl en hel del problem med short ulna på corgi?Ja det vet jag, och även rasklubben. För leder har vi HDröntgen, många röntgar även ED (men har aldrig hört att nån haft någon anmärkning) och ryggproblem har jag knappt hört att någon pembroke haft. De har inte i proportion till resten av kroppen någon speciellt lång rygg, utan helt vanliga ryggar med plan överlinje. Men ja, skulle vi märka att det påverkar hundarna är jag helt bakom att man fixar det. Som sagt, för mig är inte de korta benen något viktigt eller avgörande.
Inte speciellt mycket alls hos pembroke, som jag förstått mer hos cardigan men är inte jätteinsatt i den rasen. Har förstått det som att det ofta feldiagnostiseras men som sagt, är inte så insatt. Det är ovanligt hos Pembrokes.Ni har väl en hel del problem med short ulna på corgi?
Jag har inte problem med kortbenta raser heller och tror inte de lider av det, men jmf du med en hund med normallånga ben så kan man ju inte heller påstå att de inte "hindras" av sin kortbenthet. En kortbent hund kan ju inte springa lika fort eller hoppa lika högt som den hade kunnat med normallånga ben + då de andra problemen som riskerar att komma med dvärgväxten. Det blir därför märkligt för mig att man i ena andetaget fördömmer ALLA hundar som är brakycefala men sen tycker en annan defekt är helt oproblematisk.
Så är det förstås, det mesta blir fel om det går till överdrift. Jag tänker inte på en heeler eller en lågställd russel som en särskilt extrem variant, jämfört med till exempel tax. Det känns mer som att jämföra en staffe eller rottis med mops.Ska man vara petig är ju även dvärgväxt en genetisk defekt, så det blir i min värld märkligt att tycka att en defekt automatiskt är ett problem men andra defekter är helt okej![]()
Jag är också en sån där märklig person som vill ha kortpälsade hundar. Vill gärna ha släthårig saluki för att få det helt korthårigt, men sådan tur har jag inte haft änJag tycker mest det är märkligt för att jag tycker en släthårig är betydligt mer jobb än en dubbel.Det är så många som vill ha en slät/korthårig hund för att det typ ska skräpa mindre och det är ju helt osant! Det är också så himla många fina hundar som faller bort.
Det är knappast en bukeåsikt, det är bara jag.
Sedan är pälstyp inte superviktigt för mig generellt.
Trubbnosarna förstår jag helt och hållet de polariserade åsikterna om! Sedan skaffar förstås folk den hund de vill ha ändå i slutänden.
Ja, extremavel i alla raser är ett problem och bör stävjas.Så är det förstås, det mesta blir fel om det går till överdrift. Jag tänker inte på en heeler eller en lågställd russel som en särskilt extrem variant, jämfört med till exempel tax. Det känns mer som att jämföra en staffe eller rottis med mops.