Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel så förstår jag inte hur folk hinner med 2 eller fler hästar. Och hund. Själv skulle jag nog inte ens hinna med en häst. När jag hade hund red jag inte.

När jag åker till stallet så tar det 4 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen. Nästan en timme av detta är restid. Så 3 dagar i veckan hinner jag väl som mest om jag även ska kunna göra annat, men även det har ju känts som lite för mycket.

Sen läser man om vad folk har tänkt hinna göra och jag baxnar lite när jag ser vad en del tänker hinna. Det enda jag hittills hunnit göra med huset har varit att installera en duschkabin och att måla kökstaket med två lager färg. Det sista lagret är kvar att göra. En av de workawayers som var här förrförra året målade också huset utvändigt. Utomhus har det dock blivit en del. Jag hade ju en hel del växter med mig från förra stället så det mesta har jag lyckats göra rabatter åt och plantera. Parksliden blev också uppgrävd med hjälp av två workawayers. Grönsaksland har jag också haft i två år, men i år tänkte jag ta en paus och täcka nästan hela ytan med gammalt hö. Det är bara jordgubbarna som ska få omvårdnad.

I september förra året skrev jag två inlägg om prioriteringar. Den ena finns här och den andra finns här. Jag har upplevt att jag trots att jag teoretiskt sett har haft tid, så har det inte reflekterats i min verklighetsuppfattning. En del säger att de har 5 timmar ledig tid efter jobbet att göra vad de vill på. När jag räknar får jag ihop 3-4 timmar. När jag jobbar som vanligt så slutar jag klockan fem och sen fixar jag mat och äter. Vid halv sex som tidigast är det tid till annat. Vid nio vill jag lägga av med alla aktiviteter för att varva ner inför natten. Jag vill vara klar för sängen vid tio, även om det inte alltid blir så.

Om en uppgift tar 2-3 timmar att göra så borde jag teoretiskt sett ha en timme över då, men i stället för att göra mer saker den kvällen så får det vara bra för den dagen. Andra klämmer in ännu mer att göra.

Jag har tidigare försökt minutplanera mina dagar, men det fungerade inte så bra. Jag blev stressad av det. Jag behöver lite slack i mina dagar. Men å andra sidan, när jag inte har hunnit det jag velat, så har det också stressat mig. Så nu tänkte jag se om jag kan hitta något sätt att balansera det jag vill göra utan att "köra i diket". Jag hoppas att jag kan hitta en app som kan hjälpa mig att jonglera vardagen. Just nu gör jag ju inte så mycket utan försöker bara att steg för steg komma ikapp, men jag behöver lära mig att hantera min tid, mig själv och det jag vill göra, för jag kommer ju inte att förbli i det här läget för evigt. Någon gång kommer de där "vill-göra-grejerna" att flyttas till min "att-göra-lista". Då vill jag kunna göra det på ett sätt som inte skapar kaos och som ger utrymme för spontana aktiviteter eller att bara slappa också (och slappardelen är rätt stor just nu ;)).
 

Hur mycket kan du egentligen missuppfatta? Min psykolog misstänker någon form av autism. Det är inte en personlighetsstörning. Det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Och jag har inte sagt något om att slippa kontakt med tråkiga människor. Det är bara att jag inte söker kontakt med människor som jag inte upplever intressanta. Det är skillnad. Och vuxen är jag. Jag tar mitt jobb seriöst och levererar resultat, jag betalar räkningar, jag städar, tvättar kläder, besiktigar bilen, kör lagligt, tänker på mina matvanor, planerar min ekonomi o.s.v.

Du har skrivit så i ett av dina inlägg, jo tack jag har full kunskap ang utvecklingsstörningar.
 
Jag vet mycket väl att jag behöver ha en fungerande vardag. Tror du inte att jag har fattat det? Men jag måste ha något annat i sikte också. Att bara sikta på en fungerande vardag motiverar mig inte. Om jag inte kan se att livet kan bli bättre än en monoton vardag, så känns det poänglöst.

Det är klart att du ska ha drömmar och visioner precis som alla andra och dessutom planer på hur du kan ta dig dit ( och det är där det gäller att vara realistisk). Jag själv får så mycket lättare att andas och mer energi om det är rent och städat omkring mig. Är du det minsta lik mig och känner att du orkar skulle jag varmt rekommendera att försöka gå över och städa upp ett rum per kväll. Det kan sedan trigga lust och ork till annat. Det är ju bara du som stökar till så är det väl städat och man tänker på att lägga var sak på sin plats så håller det sig fint länge. Jag tror också att du i alla fall så småningom skulle må bra av viss social samvaro. Kanske en matkurs någon kväll per vecka (jag har för mig att du inte gillar eller tycker dig kunna laga mat, här kan det kanske bli win win)?
Jag menar inte att överrösa dig med ett gäng förslag, du känner ju själv om det är något som kan passa eller har bäring för just dig.
Du är ju fantastiskt duktig på att kämpa och har god självkännedom. Lägg upp en plan för dig och ditt mående och jobba dig dit lite i taget och njut över små delsegrar istället för att sörja över långsamma framsteg. Jag hejar på dig Magiana!
 
Du har skrivit så i ett av dina inlägg, jo tack jag har full kunskap ang utvecklingsstörningar.
Du blandar friskt bland diagnoserna märker jag. Om du hade det minsta koll så skulle du veta att autism inte heller är en utvecklingsstörning. Vad gäller asperger t.ex. så ligger intelligensnivån mellan normal och hög.

Det är klart att du ska ha drömmar och visioner precis som alla andra och dessutom planer på hur du kan ta dig dit ( och det är där det gäller att vara realistisk). Jag själv får så mycket lättare att andas och mer energi om det är rent och städat omkring mig. Är du det minsta lik mig och känner att du orkar skulle jag varmt rekommendera att försöka gå över och städa upp ett rum per kväll. Det kan sedan trigga lust och ork till annat. Det är ju bara du som stökar till så är det väl städat och man tänker på att lägga var sak på sin plats så håller det sig fint länge. Jag tror också att du i alla fall så småningom skulle må bra av viss social samvaro. Kanske en matkurs någon kväll per vecka (jag har för mig att du inte gillar eller tycker dig kunna laga mat, här kan det kanske bli win win)?
Jag menar inte att överrösa dig med ett gäng förslag, du känner ju själv om det är något som kan passa eller har bäring för just dig.
Du är ju fantastiskt duktig på att kämpa och har god självkännedom. Lägg upp en plan för dig och ditt mående och jobba dig dit lite i taget och njut över små delsegrar istället för att sörja över långsamma framsteg. Jag hejar på dig Magiana!
Tack! Jag försöker så gott jag kan. Jag har ju hittills bara haft ork till att ta lite i taget gällande städningen, men kanske jag kan orka mer nu. En liten hake är att jag har haft lite svårt att organisera mitt hem. Mitt möblemang är nog inte helt ändamålsenligt och jag har t.ex. hantverkssaker på tre olika ställen. Social samvaro skulle jag ju behöva, men jag har lite svårt att komma på hur det ska gå till. Min initiativförmåga just nu är inte så strålande och jag kan inte komma på vad jag skulle vilja göra. Ett tag funderade jag på att gå en danskurs men kom aldrig till skott. Jag har funderat på att gå på kampsport också. Men när jag gått på ridkurser så har jag tyvärr ofta bara varit social på ett hörn. Jag växlar några ord här och där, men kommer aldrig in i samtal med någon. Det där att prata mer med en person är något som händer i undantagsfall eller bara med vissa personer.
 
Du blandar friskt bland diagnoserna märker jag. Om du hade det minsta koll så skulle du veta att autism inte heller är en utvecklingsstörning. Vad gäller asperger t.ex. så ligger intelligensnivån mellan normal och hög.


Tack! Jag försöker så gott jag kan. Jag har ju hittills bara haft ork till att ta lite i taget gällande städningen, men kanske jag kan orka mer nu. En liten hake är att jag har haft lite svårt att organisera mitt hem. Mitt möblemang är nog inte helt ändamålsenligt och jag har t.ex. hantverkssaker på tre olika ställen. Social samvaro skulle jag ju behöva, men jag har lite svårt att komma på hur det ska gå till. Min initiativförmåga just nu är inte så strålande och jag kan inte komma på vad jag skulle vilja göra. Ett tag funderade jag på att gå en danskurs men kom aldrig till skott. Jag har funderat på att gå på kampsport också. Men när jag gått på ridkurser så har jag tyvärr ofta bara varit social på ett hörn. Jag växlar några ord här och där, men kommer aldrig in i samtal med någon. Det där att prata mer med en person är något som händer i undantagsfall eller bara med vissa personer.

Bara att du har tänkt på olika kurser tycker jag är toppen! Det brukar ju ta ett tag innan man lär känna olika deltagare. Danskurs låter ju hur bra som helst, jag tror att de kurser där det krävs visst samarbete gör att man snabbare lär känna varandra ( typ baka i bagarstuga eller lära sig renovera fönster).
När det gäller att ta rum för rum kanske det blir lättare att möblera om, skaffa nytt/begagnat eller helt enkelt hiva iväg sånt man egentligen inte gillar utan att det behöver bli ett jätteprojekt. Och vips har man någonstans där man trivs för att det är fint och man kan hämta kraft.
 
Du blandar friskt bland diagnoserna märker jag. Om du hade det minsta koll så skulle du veta att autism inte heller är en utvecklingsstörning. Vad gäller asperger t.ex. så ligger intelligensnivån mellan normal och hög.

Jag är mycket väl medveten om detta faktum att det är ett eget spektrum.

Jag rättade dig bara.
 
Bara att du har tänkt på olika kurser tycker jag är toppen! Det brukar ju ta ett tag innan man lär känna olika deltagare. Danskurs låter ju hur bra som helst, jag tror att de kurser där det krävs visst samarbete gör att man snabbare lär känna varandra ( typ baka i bagarstuga eller lära sig renovera fönster).
När det gäller att ta rum för rum kanske det blir lättare att möblera om, skaffa nytt/begagnat eller helt enkelt hiva iväg sånt man egentligen inte gillar utan att det behöver bli ett jätteprojekt. Och vips har man någonstans där man trivs för att det är fint och man kan hämta kraft.
På ridkurserna jag gått så har vi haft en hel del torrövningar utan häst och det har det ju inte varit något bekymmer med, men ändå kan jag inte riktigt bonda med någon.

Jag kollar regelbundet efter möbler, dels på Facebook men också på loppisar eller Erikshjälpen. Det är långt ifrån alltid jag hittar vad jag vill ha och ibland vet jag inte ens vad jag vill ha. Och hur jag ska placera möblerna är inte heller helt enkelt. Sen har jag några Ikea-möbler (Kallax) som jag tänkte göra mig av med, men först måste jag hitta andra möbler där jag kan förvara det som jag har där just nu. Jag tänker också göra en rokad bland rummen och flytta kontoret till lillstugan (alternativt ett rum på övervåningen), men det låter sig inte göras på ett bräde. Ibland skulle jag nog vilja ha lite förslag från en utomstående på hur jag skulle kunna möblera. Jag vänder och vrider på det men kommer inte riktigt på hur jag ska göra. En detalj är ju att jag inte trivs i mitt kök då det är för mörkt, så jag vill inte äta i köket. Det finns endast ett litet fönster åt norr ovanför diskbänken. Köket har inga andra ytterväggar.
 
På ridkurserna jag gått så har vi haft en hel del torrövningar utan häst och det har det ju inte varit något bekymmer med, men ändå kan jag inte riktigt bonda med någon.

Jag kollar regelbundet efter möbler, dels på Facebook men också på loppisar eller Erikshjälpen. Det är långt ifrån alltid jag hittar vad jag vill ha och ibland vet jag inte ens vad jag vill ha. Och hur jag ska placera möblerna är inte heller helt enkelt. Sen har jag några Ikea-möbler (Kallax) som jag tänkte göra mig av med, men först måste jag hitta andra möbler där jag kan förvara det som jag har där just nu. Jag tänker också göra en rokad bland rummen och flytta kontoret till lillstugan (alternativt ett rum på övervåningen), men det låter sig inte göras på ett bräde. Ibland skulle jag nog vilja ha lite förslag från en utomstående på hur jag skulle kunna möblera. Jag vänder och vrider på det men kommer inte riktigt på hur jag ska göra. En detalj är ju att jag inte trivs i mitt kök då det är för mörkt, så jag vill inte äta i köket. Det finns endast ett litet fönster åt norr ovanför diskbänken. Köket har inga andra ytterväggar.

Jag tror det är en mycket bra idé att ta hjälp från en utomstående. Man kan säkert få en hel del tips och vinklingar man inte själv tänkt på. Kolla vad en inredare tar för någon timmes hjälp och börja där eller anmäl dig till en inredningskurs och säg att ditt hus gärna får vara utgångspunkt för kursen.
Under tiden städar du rummen och listar vad du saknar/önskar i varje rum. Något rum är kanske rätt bra som det är och behöver bara lite småpiff och det får bli början. Sedan kan du ta tuffare projekt eftersom.
 
Jag tror det är en mycket bra idé att ta hjälp från en utomstående. Man kan säkert få en hel del tips och vinklingar man inte själv tänkt på. Kolla vad en inredare tar för någon timmes hjälp och börja där eller anmäl dig till en inredningskurs och säg att ditt hus gärna får vara utgångspunkt för kursen.
Under tiden städar du rummen och listar vad du saknar/önskar i varje rum. Något rum är kanske rätt bra som det är och behöver bara lite småpiff och det får bli början. Sedan kan du ta tuffare projekt eftersom.
Jag ska lägga den idén på minnet så får jag se när jag kan tänkas orka ta tag i den biten. Men en inredare skulle nog kunna vara till god hjälp, eller en kurs om jag hittar någon. Belysningen i huset skulle jag nog också behöva proffshjälp med, framförallt i köket.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag ska lägga den idén på minnet så får jag se när jag kan tänkas orka ta tag i den biten. Men en inredare skulle nog kunna vara till god hjälp, eller en kurs om jag hittar någon. Belysningen i huset skulle jag nog också behöva proffshjälp med, framförallt i köket.
Även belysningen tror jag att en duktig inredare kan hjälpa dig med!
 
Nedre plan ser ut så här (ungefär). Uterummets fönster är inte utritade. Den gröna ytan är en ouppvärmd veranda.

20180316_225930.jpg

Övre plan ligger över kök, kontor och trapp/hall, men de två sovrummen på övervåningen är smalare då en del yta upptas av kattvindarna.
 
Det är bara extremt kunniga personer som klarar av att skapa ett korrekt yogapass. Man ska inte laborera på egen hand.
Äsch det är ju din kropp och du kan göra vad du känner för med den! Så himla dant är det inte att man inte kan "laborera själv" med andning och stretch, så länge man inte går totalt på tvärs mot sin kropp och pressar den jättemycket. Men då är det inte riktigt yoga man håller på med heller. ;) Jag laborerar med glädje på egen hand och det enda som har hänt är att jag blir starkare och mer vig. Tycker det är superskönt att göra det jag känner för just där och då, efter hur kropp och själ känns just den dagen. Ibland kör jag efter valfri youtubevideo (finns mängder!).

Men bra idé att fråga din chef!
 
Äsch det är ju din kropp och du kan göra vad du känner för med den! Så himla dant är det inte att man inte kan "laborera själv" med andning och stretch, så länge man inte går totalt på tvärs mot sin kropp och pressar den jättemycket. Men då är det inte riktigt yoga man håller på med heller. ;) Jag laborerar med glädje på egen hand och det enda som har hänt är att jag blir starkare och mer vig. Tycker det är superskönt att göra det jag känner för just där och då, efter hur kropp och själ känns just den dagen. Ibland kör jag efter valfri youtubevideo (finns mängder!).

Men bra idé att fråga din chef!
Man ska ha respekt för yoga. Det sätter igång processer på flera plan och biverkningar kan uppstå. Jag har själv upplevt det. I början klarade jag faktiskt inte av Sat Kriya då det drog igång en massa obehagliga känslor i mig. Tiderna för övningarna ska heller inte överskridas.
 
Man ska ha respekt för yoga. Det sätter igång processer på flera plan och biverkningar kan uppstå. Jag har själv upplevt det. I början klarade jag faktiskt inte av Sat Kriya då det drog igång en massa obehagliga känslor i mig. Tiderna för övningarna ska heller inte överskridas.
Visst ska man ha respekt. Precis som med det mesta annat som löpning, ridning eller vad som. Men man ska inte vara rädd heller. Det är inte hjärnkirurgi. Min poäng från början var att jag tycker yoga ska vara avslappnande och utgå från den egna kroppen, inte fyllt av press och förväntningar på resultat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 322
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 351
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 318
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp