Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat lite på det här vad andra planerar, gör och hinner med, jämte vad jag själv planerar, gör och hinner med. Till exempel så förstår jag inte hur folk hinner med 2 eller fler hästar. Och hund. Själv skulle jag nog inte ens hinna med en häst. När jag hade hund red jag inte.

När jag åker till stallet så tar det 4 timmar från att jag lämnar hemmet tills jag är hemma igen. Nästan en timme av detta är restid. Så 3 dagar i veckan hinner jag väl som mest om jag även ska kunna göra annat, men även det har ju känts som lite för mycket.

Sen läser man om vad folk har tänkt hinna göra och jag baxnar lite när jag ser vad en del tänker hinna. Det enda jag hittills hunnit göra med huset har varit att installera en duschkabin och att måla kökstaket med två lager färg. Det sista lagret är kvar att göra. En av de workawayers som var här förrförra året målade också huset utvändigt. Utomhus har det dock blivit en del. Jag hade ju en hel del växter med mig från förra stället så det mesta har jag lyckats göra rabatter åt och plantera. Parksliden blev också uppgrävd med hjälp av två workawayers. Grönsaksland har jag också haft i två år, men i år tänkte jag ta en paus och täcka nästan hela ytan med gammalt hö. Det är bara jordgubbarna som ska få omvårdnad.

I september förra året skrev jag två inlägg om prioriteringar. Den ena finns här och den andra finns här. Jag har upplevt att jag trots att jag teoretiskt sett har haft tid, så har det inte reflekterats i min verklighetsuppfattning. En del säger att de har 5 timmar ledig tid efter jobbet att göra vad de vill på. När jag räknar får jag ihop 3-4 timmar. När jag jobbar som vanligt så slutar jag klockan fem och sen fixar jag mat och äter. Vid halv sex som tidigast är det tid till annat. Vid nio vill jag lägga av med alla aktiviteter för att varva ner inför natten. Jag vill vara klar för sängen vid tio, även om det inte alltid blir så.

Om en uppgift tar 2-3 timmar att göra så borde jag teoretiskt sett ha en timme över då, men i stället för att göra mer saker den kvällen så får det vara bra för den dagen. Andra klämmer in ännu mer att göra.

Jag har tidigare försökt minutplanera mina dagar, men det fungerade inte så bra. Jag blev stressad av det. Jag behöver lite slack i mina dagar. Men å andra sidan, när jag inte har hunnit det jag velat, så har det också stressat mig. Så nu tänkte jag se om jag kan hitta något sätt att balansera det jag vill göra utan att "köra i diket". Jag hoppas att jag kan hitta en app som kan hjälpa mig att jonglera vardagen. Just nu gör jag ju inte så mycket utan försöker bara att steg för steg komma ikapp, men jag behöver lära mig att hantera min tid, mig själv och det jag vill göra, för jag kommer ju inte att förbli i det här läget för evigt. Någon gång kommer de där "vill-göra-grejerna" att flyttas till min "att-göra-lista". Då vill jag kunna göra det på ett sätt som inte skapar kaos och som ger utrymme för spontana aktiviteter eller att bara slappa också (och slappardelen är rätt stor just nu ;)).
 

Fast slutar du fem och lägger dig tio så har du allt lika mycket tid som de som säger att de har fem timmar. Matlagning och nervarvning ingår ju i de fem timmarna. ;)
Fast jag får nog inte in så mycket aktivitet i de där timmarna som en del andra.
 
Jag tror det är otroligt kontraproduktivt att jämföra sig med andra i sånt här. Vi har alla olika mycket energi och vi är också olika i vad som ger och tar energi.
Möjligt, även om jag själv tycker att jag borde hinna och orka lika mycket som andra säger att de gör. Och det är surt att upptäcka att jag inte gör det.
 
För egen del handlar det ju också om hur mkt av det jag gör som är lustfyllt och hur mkt som är negativt laddat.

Iom att jag älskar mitt jobb är det ju hurra och mer energi sas än om jag skulle dragit med genom dagen på ngt vis som är trååååk/ångest/etc.
så då orkar jag ju mer både i jobb och övrig tid.

Iom att jag också har tex vänner, familj och djur som ger energi så laddas jag ju där med.

Tror sånt här är väldigt viktig del i varför man orkar/inte.
Utöver vad man har för andra grundförutsättningar så klart.
 
Någonting låter paradoxalt för mig om man till och med schemalägger luften, pauserna. ;)
Jag har schemalagd rast på jobbet för att orka, så varför inte annars också? Jag vill inte planera att jag ska försöka hinna göra saker varje dag. Sen kanske jag gör saker ändå, men då är det mer fritt. Jag är lite rädd att köra på som en skållad råtta igen och hamna mot väggen en gång till.
 
Någonting låter paradoxalt för mig om man till och med schemalägger luften, pauserna. ;)
+ @Magiana
Jag har svårt att komma igång utan lista. Säg att jag har en ledig dag och ska städa, handla, rasta hunden. Jag skriver upp precis allt (duscha, äta, värma mat, tömma skräpkorg, torka damm, dammsuga ) och gör en lista. Där planerar jag in pauser också! Typ då det jobbigaste är gjort så tar jag 30 minuters kaffepaus. Jag är en tidspessimist så jag kanske planerar in tio minuter dör något som högst tar fem.

Har jag mycket saker som jag borde göra så skriver jag upp dem nånstans och gör en prioriteringslista.
 
Möjligt, även om jag själv tycker att jag borde hinna och orka lika mycket som andra säger att de gör. Och det är surt att upptäcka att jag inte gör det.
Du ska nog inte tro för mycket på vad andra säger att de gör heller. Varför ska hela livet gå ut på att hinna så mycket som möjligt :confused:???

Jag kliver upp kl 5. Fixar det jag behöver med hästarna. Åker iväg vid 6:30. Jobbar 7:00-15:30. Är hemma kl 16:00, om jag inte har något ärende som behöver utföras innan jag åker hem. Då har jag ungefär 5 timmar innan jag lägger mig, för jag brukar vara i säng vid kl 21-21:30. Det är inte alltid jag gör mycket alls. Mat lagar jag ju alltid förstås, för att ha både till kvällsmat och till lunch nästa dag. Ibland har crock-potten lagat den under dagen, och det är bekvämt. Diskar gör jag inte. Det gör diskmaskinen. Vissa kvällar stoppar jag in, och hänger upp, en laddning tvätt. Ibland bakar jag något om jag orkar. Oftast sitter jag vid datorn/TVn och slösurfar/slötittar. Jag är rätt "trött" på kvällarna för det mesta, och efter kl 19:30-20:00 gör jag inte mycket faktiskt. Hästarna måste tas hand om efter jobbet också, såklart, men de har jag bra rutin på så det tar inte så mycket tid. Rider gör jag sällan numera för jag har en häst som jag upptäckt inte verkar riktigt hålla för det. Ibland blir det en promenad också med hund och make. Helgerna är jag oftast lite mer aktiv på, och städar, bakar, tvättar, hälsar på mina föräldrar, veckohandlar, osv då. Cirka en gång/månad hämtar vi hö på helgen. Men även på helgerna ser jag till att bara njuta/vila mycket.

Jag HAR bra rutiner, och har märkt att jag har väldigt lätt för att skapa nya rutiner vid behov. Det hjälper mig enormt mycket. Men för övrigt är jag rätt lat. Ibland tycker jag att det är kul att dra igång ett tapetseringsprojekt, eller något liknande, för jag tycker att det är roligt att pyssla med sådant. Men jag vill att det händer när jag har lust :) ! Jag tror att man verkligen måste ta sig en funderare på vad som är rimligt i livet. Livet ska vara njutbart, inte en ständig kamp för att hinna så mycket som möjligt. Det är min filosofi, och jag trivs rätt bra med den.
 
Jag har schemalagd rast på jobbet för att orka, så varför inte annars också? Jag vill inte planera att jag ska försöka hinna göra saker varje dag. Sen kanske jag gör saker ändå, men då är det mer fritt. Jag är lite rädd att köra på som en skållad råtta igen och hamna mot väggen en gång till.
Jag skrev det där halvt på skoj. Allvaret i det är att om man behöver schemalägga sina pauser på fritiden så har man nog väldigt höga krav på sig själv om allt som ska göras. Men om det är lösningen för dig är det klart att du ska göra det.
 
Jag skrev det där halvt på skoj. Allvaret i det är att om man behöver schemalägga sina pauser på fritiden så har man nog väldigt höga krav på sig själv om allt som ska göras. Men om det är lösningen för dig är det klart att du ska göra det.
Jag är likadan! Jag måste planera in luft, annars blir jag jättestressad.
 
Varför ska hela livet gå ut på att hinna så mycket som möjligt :confused:???
--
Livet ska vara njutbart, inte en ständig kamp för att hinna så mycket som möjligt. Det är min filosofi, och jag trivs rätt bra med den.
Det handlar inte om att göra så mycket som möjligt. Jag vill att livet ska vara meningsfullt. Att bara jobba, äta, sova, diska, städa o.s.v. tycker jag är ett helt värdelöst och bortkastat liv. Jag vill åstadkomma något. Jag vill bo fint. Inte ha kaos. Jag vill ha en vacker trädgård. Där vill jag inte heller ha kaos. Jag vill odla egna grönsaker. Jag vill ha höns. Jag vill ha bin. Jag vill snickra och hålla på med hantverk.

Jag upplever en ständig känsla av brist i mitt liv. Och jag har genom livet blivit tränad att jag måste kämpa. Jag har fått kämpa för att bli frisk, jag har fått kämpa för att få jobb trots omöjligt läge (historik som långtidssjuk utan utbildning eller kontakter), jag har fått kämpa för att få ett eget hem som jag inte måste flytta ifrån för att någon annan vill det. Jag har aldrig kunnat tillåta mig att slappna av och det är nog en hake. 40 års kämpande utan socialt stöd sätter nog sina spår.
 
Om du är som jag i ork - och mycket av det jag läser tycks vara så - så måste du tillåta dig ha dagar när du faktiskt inte hinner nåt mer än jobb, laga mat och vila. Annars kommer du i nuläget inte att fungera. Ja, det är skitjobbigt och skittrist de dagarna, men det blir inte bättre av att känna att man är sämre för det. Jag jobbar fortfarande själv med det.

Tex har jag nu jobbat två dagar i sträck - sen har jag haft två dåliga dagar. Första dagen efter jobbdagarna sover jag i stort sett hela dagen. Ser till att hunden får kissa, utfodrar hund, katt och höns men inget mer.
Andra dagen, igår, mådde jag fortfarande skit psykiskt vilket innebar samma sak - se till att djuren får det viktigaste och se till att jag själv får i mig mat.

Idag vaknar jag och mår så mycket bättre. Har två saker på min lista, åka och handla och gå promenad med hunden. Sen lär jag vara slut igen, men det får jag acceptera.

Acceptans är en stor del. Varför hinna med tusen saker om det gör att man mår sämre? Är det inte bättre planera in en eller två extra saker om dagen, max, och faktiskt hinna och orka med det?
Och jämför dig inte med andra. Du är du, du är inte nån annan.
 
Det handlar inte om att göra så mycket som möjligt. Jag vill att livet ska vara meningsfullt. Att bara jobba, äta, sova, diska, städa o.s.v. tycker jag är ett helt värdelöst och bortkastat liv. Jag vill åstadkomma något. Jag vill bo fint. Inte ha kaos. Jag vill ha en vacker trädgård. Där vill jag inte heller ha kaos. Jag vill odla egna grönsaker. Jag vill ha höns. Jag vill ha bin. Jag vill snickra och hålla på med hantverk.

Jag upplever en ständig känsla av brist i mitt liv. Och jag har genom livet blivit tränad att jag måste kämpa. Jag har fått kämpa för att bli frisk, jag har fått kämpa för att få jobb trots omöjligt läge (historik som långtidssjuk utan utbildning eller kontakter), jag har fått kämpa för att få ett eget hem som jag inte måste flytta ifrån för att någon annan vill det. Jag har aldrig kunnat tillåta mig att slappna av och det är nog en hake. 40 års kämpande utan socialt stöd sätter nog sina spår.
Det stämmer nog.
Saken är den att om du tittar på de människor som brinner för något - vad den är är - så "brister" det för dem på andra punkter (man har kanske till exempel ett hem som inte precis är det mest välskötta och välstädade). Men det är okej. Man KAN inte göra och ha allt, hur mycket man än vill. Det klarar ingen. Du behöver inte bara jobba, äta, sova, diska och städa, men du kan förmodligen inte trycka in allt det andra som du också vill få in i ditt liv. Det är här du måste göra dina val. Att bo fint, ha en vacker trädgård, odla sina egna grönsaker, ha bin och höns samt att snickra och hålla på med hantverk låter för mig som en relativ omöjlighet att få ihop på en och samma gång. Det är inte du som är otillräcklig. Det är helt enkelt förmodligen fysisk omöjligt.
 
Om du är som jag i ork - och mycket av det jag läser tycks vara så - så måste du tillåta dig ha dagar när du faktiskt inte hinner nåt mer än jobb, laga mat och vila. Annars kommer du i nuläget inte att fungera. Ja, det är skitjobbigt och skittrist de dagarna, men det blir inte bättre av att känna att man är sämre för det. Jag jobbar fortfarande själv med det.

Tex har jag nu jobbat två dagar i sträck - sen har jag haft två dåliga dagar. Första dagen efter jobbdagarna sover jag i stort sett hela dagen. Ser till att hunden får kissa, utfodrar hund, katt och höns men inget mer.
Andra dagen, igår, mådde jag fortfarande skit psykiskt vilket innebar samma sak - se till att djuren får det viktigaste och se till att jag själv får i mig mat.

Idag vaknar jag och mår så mycket bättre. Har två saker på min lista, åka och handla och gå promenad med hunden. Sen lär jag vara slut igen, men det får jag acceptera.

Acceptans är en stor del. Varför hinna med tusen saker om det gör att man mår sämre? Är det inte bättre planera in en eller två extra saker om dagen, max, och faktiskt hinna och orka med det?
Och jämför dig inte med andra. Du är du, du är inte nån annan.
Just nu är jag i läget att jag försöker tillfriskna. Jag kommer att orka mer framöver. Att jag har orkat jobba 50% den här veckan utan att bli helt slutkörd, ger mig hopp om att det blir bättre. Jag vill ha ett meningsfullt liv med meningsfulla aktiviteter, inte bara ett trist liv där inget händer och man bara ser till att allt rullar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 049
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
50 791
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
434
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp