Bukefalos 28 år!

Plötsligt kom det en räkning

Nethril

Trådstartare
Ja idag när jag kom hem ifrån stallet så låg där en räkning som jag inte förstod vart den kom ifrån först. Efter lite hjärngympa förstod jag att det var en betalningspåminnelse för en vaccination veterinären gjorde på min häst i november.

det är ju ett bra tag sedan! Jag har aldrig glömt att betala en räkning i hela mitt liv och blir väldigt fundersam. Är till 99,9% säker på att jag betalat på plats nämligen (kontant) men blir osäker nu. Det är ju ändå ett himla tag sedan!

Ringde såklart upp veterinären och frågade vad det var för faktura? Då säger han att han inte kan ser att någon betalning inkommit för den och att det vore konstigt om han skrivit mig en räkning om jag betalade kontant. :confused:

Läser nu på påminnelsen jag fått:

Fakturadatum: 2007-11-14
Förfallodatum: 2007-11-24
Antal dagar: 227
Påminnelsenr: 1
och så förfallet belopp

Varför skickar man ut en påminnelse nästan 8 månader efter att betalningstiden gått ut i sådana fall?
Jag fattar nada! :confused:
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Har du kvitto på att du betalat på plats?? Annars är det nog bara att betala och se glad ut. Du kans kicka ut påminnelser bra länge efter varan är levererad. Bortåt ett par år kan du göra det men har dålig koll på exakt hur länge.
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

En veterinär brukar alltid ha ett journal block eller liknande. Hade du betalt kontant eller fått en faktura så ska du ha fått kopian på kvittot/fakturan. Begär alltid kvitto annars- svårt att bevisa motsatsen om du betalt kontant.
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Att det tar lång tid är inget att förvånas över.
Det är samma med tex min tandläkare. Glömmer jag att betala tar det många månader innan jag blir påmind.
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Jag fick en räkning 2 år efter att Vet. varit ute och jag VET att jag betalat kontant till honom hemma (hittade inte kvittot o hade inte ens hästen kvar) och fick snällt betala 2.700:- igen trots att jag påtalade att han fått betalt. Jag betalade inte de extra 400:- som blev för utebliven räkning och har inte hört av honom mer.

Den veterinären kommer aldrig mer innanför mina stalldörrar :mad:
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Är till 99,9% säker på att jag betalat på plats nämligen (kontant) men blir osäker nu. Det är ju ändå ett himla tag sedan!

Varför skickar man ut en påminnelse nästan 8 månader efter att betalningstiden gått ut i sådana fall?
Jag fattar nada! :confused:

Om du betalat kontant ska du ha erhållit ett kvitto. Man ska spara sina kvitton minst ett år framöver, av såna här skäl tyvärr....

en räkning/betalningspåminnelse kan komma upp till MINST ett år senare vill jag minnas, - tror rent av det är upp till 3 år, och fortfarande vara giltig. du borde hitta reglerna hos konsumentköpverket.
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Man har såna grejer som Kundfodringar som ligger kvar år efter år.
Däremot är det ju inte så seriöst att skicka ut påminnelse/faktura så pass sent efteråt. Sånt bör man göra lite snabbare.



Nethril:
Ang att det gått 8 månader:
Det kanske var dags att göra bokslutet nu? Alla bokslut går inte från januari till december. Så då kanske de har suttit med papprena nu och inte vetat om din räkning är betald eller inte och antingen chansat eller helt enkelt inte tänkt efter (bara sett att h*n inte kan bevisa nåt) och skickat ut en påminnelse.

Fick du nån påminnelseavgift?
 
Sv: Plötsligt kom det en räkning

Veterinärer i ett nötskal!
Hade en kompis som fick första fakturan från vet. två år efter behandlingstillfället. Hästen hade dessutom avlivats.
Dom slapp som tur var betala, men man undrar hur det kan ta så lång tid att få ut en räkning??
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 777
Senast: Lobelia
·
Äldre Nu menar jag inte här på sidan, utan helt generellt. T.ex. så läste jag ett inlägg på FB häromdagen. Det var en hundägare som släppt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 930
V
Hästmänniskan Jag vet varken ut eller in ! Jag har ett travarsto, supertrevlig tjej men som gärna blir studsig och "tar över" om man låter henne ;)...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 330
Senast: _Amazing_
·
Övr. Barn efter att ha läst att många använde fleeceregnställ åt sina små, så tänkte jag att: ja, ett sådant köper jag bums. Googlade och hittade...
2
Svar
21
· Visningar
2 387
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp