Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är mycket värre än så, i Östersjön är läget katastrofalt och inte mycket bättre på västkusten och det har skett rasande fort, på bara några årtionden. Få verkar bry sig och det gäller även och ibland i synnerhet de som säger sig vilja rädda klimatet.
Det skulle jag inte alls säga, i synnerhet?
Skulle säga att det är samma personer som vill rädda klimatet som även desperat försöker rädda skog och hav.

Ibland i kommentarsfält stöter man på folk som hävdar att det är olika saker att rädda klimat och miljö och det är därför de är superemot klimatarbete (känns som att de bara är för miljön så de kan ha en orsak att vara mot klimat, som om fjällugglor gynnades av biltrafik), men miljön beror mycket av klimatet och att rädda klimatet beror även mycket av att rädda hav och skog.

Förstår du ens vad inlägg som ditt ovan signalerar till människor som inte har något annat val än att behöva hjälp från andra? Förstår du ens vad det gör med dem? Förstår du ens hur det får en att må, när man sitter där och vet att man behöver hjälp och inte klarar sig helt själv som andra gör?
Jo men det blir ändå resultatet av att inte unna de som skall stå för hjälpen att få något för sina ansträngningar.
De väljer att göra annat som är roligare eller mer lönsamt.

Du har ingen hjälp av en Influencer som säljer reklam för krimskrams.

Jag är med på vad du säger, men så kommer ändå slutklämmen - det jag fetat.
Just sådana meningar ÄR att prata politik, det är det jag menar.

Ska man diskutera att hantera ångest så är det bra att lämna ALLA partipolitiska namn helt utanför, det är det jag försöker belysa.

Ditt andra stycke i sista inklippet håller jag helt och fullt med om! Det är ett konkret sätt att lösa en ångest t.ex :up:
Nyckelordet är hur man ska hantera ångesten, politiken är där den är och man måste hitta ett sätt att kunna hantera den på. Det är mycket i livet som man måste lära sig att hantera helt enkelt för det går inte att undvika.

Att nämna ordet politik eller regering är inte detsamma som att prata politik. Man måste få nämna det som ger en ångesten utan att för den skull börja prata om politiken.

Ett samhälle är att vara behövd och att behöva. Så enkelt är det.
Det gäller att komma ihåg att någon alltid måste bidra med det som skall tillhandahållas.
Att alla som utför det arbete som behövs måste få något för sina ansträngningar.
Det fungerar inte om man kan ha det likadant utan att anstränga sig.
För då kommer inget att göra något alls och det blir förfärligt för alla.
Mest förfärligt för dem som behöver hjälp av andra.

Jag tror ju inte riktigt på elbilen som klimatets hjälte riktigt. Elbilar är bra i städer för att ordna bättre luft. Men där hade fungerande och pålitlig kollektivtrafik varit bättre. Men elnätet, elpriserna och laddningsställena är inte gjorda för att alla ska kunna köra elbil. Det är fortfarande den med eget hus och egen laddare som kan byta till elbil. Vi som bor i hyresrätt och inte kan ladda på natten på vär egen parkering har det svårare att byta till elbil. Vi har egen parkering men hyresvärden har inte installerat laddare. Tills jag har det håller jag hårt i min bensinare. Den vet jag att jag hinner tanka på rimlig tid. Jag kör så pass lite att det inte är några jättesummor jag lägger på bensin så en elbil hade behövt kosta likvärdigt min bensinare för att jag skulle spara så mycket att det hade varit värt att lägga så mycket mer tid på att ladda bil på bortaplan så att säga. Men det är säkert jättepraktiskt när man kan ladda hemma på natten!
Ja jag tror också att vi helt enkelt måste välja andra färdmedel i högre grad. Vi kan inte köra lika mycket bil som vi gör nu, oavsett om det är elbilar. Inte bra för hälsan heller och däcken förorenar luften oavsett.

Jag har samma problem som du har, har tjatat och tjatat på hyresvärden utan respons och grannarna laddar med sladd ut genom köksfönstret :cautious:

Kollegor som leasade elbil bytte tillbaka till bensinare. Staten, kommunerna och allmännyttan stöttar inte övergång till elbil.

Det gäller att komma ihåg att någon alltid måste bidra med det som skall tillhandahållas.
Att alla som utför det arbete som behövs måste få något för sina ansträngningar.
Det fungerar inte om man kan ha det likadant utan att anstränga sig.
För då kommer inget att göra något alls och det blir förfärligt för alla.
Mest förfärligt för dem som behöver hjälp av andra.
Mitt fetade. Och där har vi tydligt hur du ser på människor. Jag ser människor i behov av hjälp, du ser människor som inte anstränger sig.

Nej inte så.
Men de där andra som skall stå för hjälpen måste också få ha ett bra liv där deras ansträngningar lönar sig.
Annars så kommer det inte att finnas någon hjälp att få.

Det kommer inte att finnas inkomster att beskatta, förnödenheter att köpa eller tillhandahållas tjänster som behövs.
Människor kommer att skippa utbildning och ingen kommer att orka driva några företag.
När ingen gör något därför att det inte lönar sig så kommer det inte att finnas någon hjälp att få för någon.
Tråden handlar om politikerångest och jag förstår exakt vad som menas då jag känner samma när det hela tiden nämns saker som tex ditt inlägg även i politiken. Det enda som är viktigt är att förfördela de som redan har och som inte behöver hjälp, så att de får ut något för sitt slit, och sparka på de som inte kan bidra, så att de får mindre på sitt parasiterande, oavsett om deras behov är ett riktigt faktiskt behov som de inte ens kan påverka eller om de är en av de få som är lata och inte vill jobba.

Vi är inte önskvärda i samhället och det är vi som kostar, det är vår hjälp som kostar. Det har ALDRIG funnits en rättvis lösning på hur man löser livets orättvisa och problem, men nuvarande regering försöker finna just en rättvis lösning, en lösning som drabbar den som har mest redan, minst. Och med tanke på hur mycket de redan har gjort och kommer att göra så ser ju framtiden ljus ut för deras mål- en framtid för ett samhälle med människor som inte behöver någon annan, som inte "parasiterar" för att de inte har något val. En framtid utan parasiter.

Jag tror ju inte riktigt på elbilen som klimatets hjälte riktigt.
Det gör jag.
Solel kan man producera själv.
Men inte bensin.
Så om alla som kan producera egen solel kör elbil är vi en bra bit på väg mot fossilfritt.

Det finns andra bränslen än fossila för att hälla i resterande förbränningsmotorer.

Det gör jag.
Solel kan man producera själv.
Men inte bensin.
Så om alla som kan producera egen solel kör elbil är vi en bra bit på väg mot fossilfritt.

Det finns andra bränslen än fossila för att hälla i resterande förbränningsmotorer.

Jag tvivlar på att landets hyresvärdar hade blivit så glada om alla som hyr sin bostad smällt upp solceller på balkonger och trädgårdar. Det är faktiskt inte ens tillåtet att ha solceller på balkonger i Sverige. Jag tror att det är det i Tyskland men är inte säker.

Jo men det blir ändå resultatet av att inte unna de som skall stå för hjälpen att få något för sina ansträngningar.
De väljer att göra annat som är roligare eller mer lönsamt.

Du har ingen hjälp av en Influencer som säljer reklam för krimskrams.
Det är ditt inlägg, dina ord, här på buke. Oavsett om du diskuterar utifrån att du tycker så eller ej, det vet jag numera inget om och det spelar ingen roll här, du har skrivit orden- förstår du inte vad orden du skrivit gör med människor i en situation du skrev om? Att vara behövande och beskrivas på det viset? Hur det får en att må? I en tråd om politikerångest?

Jag ber ytterst sällan om hjälp numera. Kan jag inte själv låter jag det vara och går det åt helvete får det göra det. Jag tar emot den hjälp jag har rätt till av myndigheterna, utöver det så ber jag inga andra om hjälp, för inställningen i ditt inlägg är inte ovanlig. Den är skrämmande dock. Jag lever i ett samhälle jag inte vill leva i, och det är inte för att det är just jag som är den behövande.

Mitt fetade. Och där har vi tydligt hur du ser på människor. Jag ser människor i behov av hjälp, du ser människor som inte anstränger sig
Då har du missuppfattat mig.
Och @Enya
Kanske var jag otydlig.

Jag ser människor som behöver hjälp.

Men jag tror att de som skall tillhandahålla den hjälpen slutar att anstränga sig om de inte får något extra för sina ansträngningar.
Och att det då upphör att finnas hjälp att få.
Därför så måste man unna människor att tjäna pengar på krävande arbetsuppgifter.

Jag tvivlar på att landets hyresvärdar hade blivit så glada om alla som hyr sin bostad smällt upp solceller på balkonger och trädgårdar. Det är faktiskt inte ens tillåtet att ha solceller på balkonger i Sverige. Jag tror att det är det i Tyskland men är inte säker.
Det är väldigt många som bor i villor.
Vi kan börja med dem.

Och så lägger vi till dem som bor i bostadsrätt.

Då blir det ganska så många som kan producera egen el.

Hyresvärdar kan också producera egen el och sälja till sina hyresgäster.
Solpaneler som tak på parkeringar kommer att bli populärt.

Så om bara viljan finns.

(Och nej vi får inte göra som i Tyskland och hänga solceller på balkongen och jacka in dem i shucko-uttaget i bostaden. Det är alldeles för farligt.)

Det är väldigt många som bor i villor.
Vi kan börja med dem.

Och så lägger vi till dem som bor i bostadsrätt.

Då blir det ganska så många som kan producera egen el.

Hyresvärdar kan också producera egen el och sälja till sina hyresgäster.
Solpaneler som tak på parkeringar kommer att bli populärt.

Så om bara viljan finns.

(Och nej vi får inte göra som i Tyskland och hänga solceller på balkongen och jacka in dem i shucko-uttaget i bostaden. Det är alldeles för farligt.)

Tyvärr tror jag inte att viljan finns.

Och @Enya
Kanske var jag otydlig.

Jag ser människor som behöver hjälp.

Men jag tror att de som skall tillhandahålla den hjälpen slutar att anstränga sig om de inte får något extra för sina ansträngningar.
Och att det då upphör att finnas hjälp att få.
Därför så måste man unna människor att tjäna pengar på krävande arbetsuppgifter.
Och du tycker att dagens regering lyckas bra på den punkten?

Det enda jag ser är att de lyckas skapa poler. De misslyckade som inte kan bidra, som de har döpt om till "inte vill bidra" och de lyckade, de som jobbar och sliter och håller samhället drivande. alla som tillhör första gruppen ska med tvång föras över till andra gruppen- oavsett anledning till varför man nu tillhör första gruppen, eller så får man för alltid ha mindre och mindre och mindre pengar att leva för tills man inte har något kvar när regeringen har sugit ut allt.

Jag ser utrotning. Jag ser en hätsk debatt för att få samhället över på deras sida för att man ska förstå vilka som är roten till samhällsproblemen.

Vad ser du?

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
# jag är här på FB är ett bra sätt att hantera sin ångest.

På ett medvetet sätt kan du gå in och stödja det som är bra för att det onda skall komma i skymyndan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka