Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är snarare varför reagerar du så mycket just nu, när det varit så här de senaste 25 åren?
Är sociala media din bov?

Varför har detta relevans om du inte vill diskutera politik i tråden?
Helt onödigt att påpeka om det inte är just det din ångest bottnar i, dvs de som styr inte är din politik?

För 25-30 år sedan slutade jag titta på nyheter på tv pga vinklingen att dom bara visade eländes elände, sånt som jag mådde illa över. Gjorde lika med papperstidningar.

Idag läser jag tidningar i telefonen/dator och använder scroll frekvent. Försöker undvika click baits.
Jag lyssnar på dagens eko på radio och får en betydligt trevligare och mer faktabaserad info än annan media.
Vill jag fördjupa mig i något så letar jag relevant information i ämnet.
Det är mitt sätt att komma undan medias dommedagsnyheter och i värsta fall rena lögner.
Jag vet inte varför det är så jobbigt just nu, dels är det att jag ser hur samhället går åt ett håll jag inte är bekväm med och dels har jag väl ökad ångest generellt just nu.

Jag tog upp det om regeringen för att visa på just det jag skrev ovan, varför jag har mer ångest just nu.

Jag tar del av nyheter mycket genom radio, samt genom politiskt oberoende poddar.

Grejen är väl att jag dels också har klimatångest som en del av min politikångest, vilket
Klimatångest är svårt.
Vi ser redan nu effekterna med torka och översvämningar.

Samtidigt som människor vägrar att leva bredvid förnybar energiproduktion eller gruvor som behövs för den fossilfria omställningen.
Samma människor som skriker efter oändligt tillgång på billig elektricitet.
Jag blir så trött och litet förtvivlad.

Grejen är väl att jag dels också har klimatångest som en del av min politikångest, vilket gör att jag ser hur det går utför utan att vi kommer kunna göra något åt det sedan. Väldigt förenklat.
Så har svårt att se det som en kort parentes.

Men engagera mig ska jag göra. Anmält mig till ett möte i december. 😊
Jag har också klimatångest. Och ångest över att allt annat också går åt helvete.

Men jag har ännu större tidsperspektiv. Alltså att den moderna tid vi liver i nu och fuckar upp allting inte har någon betydelse i jordens 4 miljarder år långa historia.

Fast det är ju bara exempel för att visa på vad jag menar, inte tänkt som något som ska lösas.
Okej.
Men hur skall du då bli av med din ångest?
När jag har ångest, oavsett vad det gäller, så går den inte över förrän jag har hanterat den.
Typ antingen åtgärdat eller i varje fall gjort vad jag kan.
Min teori angående ångest är att den är där för att få mig att agera.
Utan den så skulle jag antagligen ligga på soffan, kolla på film och äta praliner hela dagarna.

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
För ett tag sedan satt jag och pratade med en vän om just de här sakerna. Det här är en person som jag har stort förtroende för och som själv är något av en storkonsument av politiska nyheter. Hens inställning var att det kanske är dåligt just nu och ser illa ut. Men i längden så står sig inte de onda krafterna i en demokrati. Historien visar att vi som samhälle kommer att komma igenom det här också.

Jag fann viss tröst i det. Så jag uprepar som ett mantra. Det ser illa ut. Men det är en tillfällig svacka och vi kommer att klara oss.

Okej.
Men hur skall du då bli av med din ångest?
När jag har ångest, oavsett vad det gäller, så går den inte över förrän jag har hanterat den.
Typ antingen åtgärdat eller i varje fall gjort vad jag kan.
Min teori angående ångest är att den är där för att få mig att agera.
Utan den så skulle jag antagligen ligga på soffan, kolla på film och äta praliner hela dagarna.

Du antar att ångesten är där av en praktisk anledning. Men ibland leder den oss fel och gör mer skada än nytta.

VA ? Alltså vad har ni för partikamrater ? Och vad tror ni om de som är SDare ?
Hur var det nu med att "klimatet blivit hårdare som politiker" när andra partier "varnar för SDare" ?
Ni vet att SDare är VANLIGA människor de med ? De är inte NMR eller AFA.
Så ni som är V skulle ni gilla att höra av andra politiska partier att de får höra "visa inte att ni är M för då kan ni bli attackerade av V-anhängare" som https://www.svt.se/nyheter/inrikes/carl-oskar-bohlin-forfoljd-av-palestinademonstranter

Är det inte just den här retoriken ni INTE vill ha i Svensk politik ?
Senast igår var jag med om att en person skrek åt en äldre i mitt sällskap att denne var glad över att hen snart skulle dö så att Sverige slapp personer från partiet. Då sa en annan i sällskapet "det är därför jag uppmanar er att inte ha symboler på er, för att slippa detta bemötande". Så det var i den kontexten jag blev uppmanad att inte bära symboler. Och ja, jag vet att hen var SDare eftersom hen själv sa det.

Sen tycker jag det är spännande att du utgår ifrån att jag är vänsterpartist. Vad får du det ifrån?

Media media media.
Vi matas med sånt som ger klick.

Världen, livet, är komplext. Det finns onda och enfaldiga människor och det finns fantastiska.

Jag som är inne i en rörelse ser mängder av gott. Och jag vet att det går att påverka. Om än i det lilla. Jag vet att jag inte är ensam. Världen är full av goda krafter. Det är inte läge att ge upp.
Precis! Ditt inlägg stämmer på individnivå med forskning på gruppnivå.

Varje gång jag läser eller lyssnar på nyheterna, eller kollar sociala medier så kommer det upp politik-nyheter, uttalanden, lagändringar osv. in i det oändliga.

Om jag ska uttrycka det milt så är det inte mycket jag håller med om i vad den här regeringen säger och fattar beslut om.

Men det jag vill med den här tråden är inte att diskutera politik egentligen, utan hur man hanterar den ångest politiska beslut och uttalanden ger.
Det kan vara saker som jag tar personligt, att en politiker uttalar sig om att präster ska få välja om de ska få viga samkönade eller inte och det kan vara sa ker jag inte tar personligt såsom att en minister uttalar sig om att vi i Sverige inte ska behöva ta klimatansvar.

Oavsett om det är personligt eller inte blir jag ledsen av det och det ger ångest. Ibland blir jag arg till och med.
Pratar av mig med vänner och familj som har samma värderingar som mig och känner frustration över politiken. Men ingen av dom tar åt sig av det och blir lika berörd som mig.

Det är alltså ingen lösning att sluta konsumera politiska nyheter, det går inte att undvika.
Men hur gör jag för att inte bli så personligt berörd av allt? Hur gör jag för att bli kvitt min politiska ångest?

Någon som är i samma sits? Eller inte alls känner igen sig?
Jag känner lite likadant tror jag, att hålla sig uppdaterad utan att bli för berörd är otroligt svårt.

Min ångestnivå stiger såfort jag ser folk ur denna regeringen uttala sig och jag tror att det är, för min del iallafall, pga att jag inte känner mig trygg helt enkelt med den politiken vi har just nu. Att känna att dom medvetet motarbetar och inte vill en väl är jobbigt.

Jag tänker att för min del så får jag jobba med att se det jag har här och nu och inte leva i framtiden och oroa mig över saker som inte skett än. Jag tänker att man får fundera på vad det är som gör en orolig och ångestladdad. För mig är det framtiden och också den här känslan att inte vara värd ett öre för politikerna som är i regeringen just nu tex.

Sen ärligt talat så vet jag inte hur man inte kan ta åt sig, jag suger åt mig som en svamp och det är kanske för att jag så gärna vill passa in. Äsch jag vet inte alls faktiskt. Önskar ibland att jag var lite krassare och inte brydde mig men samtidigt är det inte heller en person jag vill vara.

Varför har detta relevans om du inte vill diskutera politik i tråden?
Helt onödigt att påpeka om det inte är just det din ångest bottnar i, dvs de som styr inte är din politik?
Det är för mig ganska klart varför det är relevant, politken som är nu är otroligt rå mot väldigt många och risken att se och läsa sådant som gör en upprörd minskar ju en hel del om det är andra partier i regeringen. Nu när den här regeringen sitter så är det ett problem på många sätt. Denna regeringen är iallafall för mig associerad med otroligt mycket ångest.

Jag känner samma och har ingen energi att bli arg nu.
Så jag stänger av, gör det jag gör för att påverka (rösta, skänker pengar dit de behövs)
Jag är transparant vad jag känner och tycker, visar medmänsklighet och kärlek.

Men nyheter generellt stänger jag av 🙈
Försöker glädjas över det jag har.

Är redan medlem i ett parti och tänkt länge ta tag i att engagera mig. Typ dela ut flygblad och gå på lite möten.
Känns som att det är dags nu inför valet, och bra också om det kan lindra ångesten.
Min familj är engagerad i samma parti, fast i en annan stad. Så blir inspirerad av dom.
Det kan ju faktiskt kanske vara bra att göra, att bli mer engagerad och umgås med människor som vill folk väl. Ju mer man omger sig med sådana ju större motståndskraft får man säkert mot det andra. För det kan ju vara ett av problemen att man inte riktigt ser en motvikt till det som sker nu och det kan ju vara överväldigande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka